Rigsarkivet flyttes til Odense
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-05-02 12:43

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-05-02 12:45

On Tue, 07 May 2002 13:42:31 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Så kom den officielle meddelelse:
>
>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/indland/artikel&art_id=3673934

og mere om samme emne:

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org
http://www.helhedsskolen.dk
http://www.salldata.dk

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-05-02 13:07

On Tue, 07 May 2002 13:45:07 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>On Tue, 07 May 2002 13:42:31 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
>wrote:
>>Så kom den officielle meddelelse:
>>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/indland/artikel&art_id=3673934
>og mere om samme emne:
>http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=212707

og Rigsarkivet skal ved samme lejlighed lægges sammen med LAO og DDA:

http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=55817

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-05-02 13:35

On Tue, 07 May 2002 14:07:20 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=55817

og endelig Kulturministeriets baggrundsnotat:

http://www.kum.dk/kum.asp?lang=1&color=2&file=/./dk/2_STD_2773.asp

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-05-02 09:43

Tue, 07 May 2002 13:45:07 +0200 skrev Lars Jørgen Helbo:

> og mere om samme emne:

Dagbladet Information har idag en leder om emnet,
den kan læses på:

http://www.information.dk/

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 07-05-02 14:29

Så skulle de da flytte nationalmuseet, kongelige teater, statens museum for
kunst samt selvfølgelig : folketinget v. samme lejlighed

Fra : Claus Harkjær

Dato : 07-05-02 17:13

Ak ja - mod dumhed kæmper selv guderne forgæves. Men det kan jo være at
regeringen i sin vished har besluttet at Odense skal være landets
hovedstad.
Det kan undre at en konservativ kulturminister i den grad kan udstille
sin historieløshed.

/Claus Harkjær

Fra : Poul Andersen

Dato : 07-05-02 19:06

> Det kan undre at en konservativ kulturminister i den grad kan udstille
> sin historieløshed.

Ka´ det ??

Venligst
Poul f. Andersen

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 07-05-02 23:08

Så håber jeg da bare, at læsesalen på Landsarkivet i København udvides
tilsvarende, når nu alle vi "tidligere" Rigsarkivbrugere skal sidde der og
læse mikrokort i stedet.
Men det er der nok ikke udsigt til

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 06:40

On Wed, 08 May 2002 00:07:44 +0200, Peter Kristiansen
<cbear@post4.tele.dk> wrote:

>Så håber jeg da bare, at læsesalen på Landsarkivet i København udvides
>tilsvarende, når nu alle vi "tidligere" Rigsarkivbrugere skal sidde der og
>læse mikrokort i stedet.
>Men det er der nok ikke udsigt til

Ifølge ministeriets redegørelse ser det efter min mening ud som om
både KB og FT skal scannes og lægges på Internet. Det vil vel løse det
meste af det problem?

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 08:10

On Tue, 07 May 2002 18:13:17 +0200, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

> [...]
>hovedstad.
>Det kan undre at en konservativ kulturminister i den grad kan udstille

Jeg synes altså, det er en pudsig argumentation. Jeg hørte også en der
sagde: "Det hedder nu engang Rigsarkivet, og derfor skal det ligge i
rigets hovedstad". Den slags argumenter kunne man bruge i enevældens
tid; men da ikke i dag.

Jeg synes det må handle om, at få et velfungerende, funktionelt og
moderne arkiv. Hvis man vil argumentere mod flytningen, så må man
altså gøre det med rigtige d.v.s. _funktionelle_ argumenter. Hvis det
er historieløst, så er jeg gerne historieløs.

Derimod har jeg hæftet mig ved antallet af kvadratmeter i de to
projekter. Sammenlignet med Ørestadsprojektet er antallet af
etagemeter nemlig faldet fra 65.000 til 33.000. En del af det kommer
naturligvis fordi LAO er mindre end LAK; men til gengæld skal al
tilgang af arkivalier nu ske i Odense og der er i det nye projekt
plads frem til 2025 istedet for 2014. Det må betyde, at det nye
projekt har en _langt_ bedre udnyttelsesgrad (mere moderne/effektive
oplagringssystemer og mindre spild-/prestigeplads).
Det er altså væsentligt. For Statens Arkiver lider i forvejen under,
at halvdelen af budgettet er bundet til husleje, opvarmning m.v.

Tallene illustrerer da også det problematiske ved Ørestadsprojektet.
Hvordan i alverden kunne nogen finde på at lave et nyt rigsarkiv og så
kun dimensionere plads til 10 års tilgang af arkivalier. Man havde jo
allerede i 2010 skullet i gang med at projektere en udvidelse - og det
på en grund, hvor man allerede fra starten havde en bebyggelsesgrad på
1,32, og hvor der ikke var mulighed for at udvide grunden eller
indrette kældre. I praksis havde man altså allerede i 2015 måttet
indrette de første eksterne arkiver vest for København - 1 times
kørsel fra det nye rigsarkiv.

For mig at se ser det ud som om vi nu får et meget mere fremtidssikret
projekt, samtidig med at vi sparer en masse penge.

Overfor det står så, at Københavnerne skal rejse en halv time længere
(5 kvarter til Odense mod 3 til Ørestaden). <ironi begin> Det kan man
naturligvis ikke byde borgerne i kongens stad; men heldigvis har
ministeriet jo også indset, at der så må laves en ordning, hvor
arkivalier kan transporteres til København. <ironi slut>

citat fra ministeriets redegørelse::

>For så vidt angår Landsarkivet for Sjælland kunne arbejdes
>imod en løsning, hvor dele af Rigsarkivets arkivalier kan stilles
>til rådighed for udlån på landsarkivet. Det vil f.eks. betyde, at
>en forsker fra København vil kunne få stillet materiale om
>et givent emne til rådighed på landsarkivets læsesal i stedet
>for at skulle rejse til Odense.

Jamen hvad med de forskere fra Århus og Ålborg, som alle dage har
måttet rejse til København? Hvis jeg var Københavner, så ville jeg
ærlig talt skamme mig over den slags.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-05-02 08:37

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Wed, 08 May 2002 09:09:38 +0200

Jammen er det ikke mageløst.?

>Jamen hvad med de forskere fra Århus og Ålborg, som alle dage har
>måttet rejse til København? Hvis jeg var Københavner, så ville jeg
>ærlig talt skamme mig over den slags.

Enig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Claus Harkjær

Dato : 08-05-02 19:27

Du burde - om nogen - kende til historien. Det er nu engang sådan at
København er landets hovedstad. Jeg er klar over at dette er en hård nød
at knække for visse, men det er nu engang fakta. Og det er nu engang
også sådan at hovedstaden skal være dynamoen. Hvis hovedstaden går i stå
går landet i stå. Derfor er det vigtigt, at de institutioner, som bl.a.
bruges af centraladministrationen ligger i hovedstaden. Derfor er det
historieløst og grænsende til det tåbelige, at flytte Rigsarkivet til
provinsen. Og hvad det angår er det uden forskel om det er Odense,
Skagen eller for den sags skyld Holbæk, ligesom argumentet med
rejsetidenm må siges at være noget ude i hampen.
Og så er der jo endelige det faktum - som måske kommer bag på flere i
denne gruppe: Der er andre end slægtsforskere, som bruger Rigsarkivet.
Vi er faktisk en hel del forskere, som nu bliver alvorligt forhindrede i
at komme videre. 3 timers rejse kan stoppe megen vigtig forskning.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-05-02 20:12

"Claus Harkjær" <claus@harkjaer.dk> skrev i en meddelelse:

> ... Og det er nu engang
> også sådan at hovedstaden skal være dynamoen. Hvis hovedstaden går i stå
> går landet i stå...

Ja, og det ser man fx også tydeligt i USAstrup, hvor
hovedstaden er Washington, mens dynamoerne
ligger spredt rundt omkring forskellige steder. Og
se nu bare, hvor galt det er gået dem.

Jeg tror nu ikke vi skal frygte at forskningen går
i stå: Hvis nogen nemlig falder fra, kommer der
jo blot andre til ...

mvh
Arne

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 21:06

On Wed, 8 May 2002 21:11:30 +0200, "Arne Eckmann" <intet@svar.dk>
wrote:

>Ja, og det ser man fx også tydeligt i USAstrup, hvor
>hovedstaden er Washington, mens dynamoerne
>ligger spredt rundt omkring forskellige steder. Og
>se nu bare, hvor galt det er gået dem.

Når du nu nævner USA, så gad jeg nok vide, hvad man der ville mene om
de Københavnske forskere, der ikke kan overskue at skulle rejse "helt"
til Odense.

Eller tænk på Paris, hvor man nu bygger ny lufthavn, 300 km fra
centrum. Så kunne man godt begynde at diskutere, hvem der er
provinciel

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 20:57

On Wed, 08 May 2002 20:26:58 +0200, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

> [...]
>Skagen eller for den sags skyld Holbæk, ligesom argumentet med
>rejsetidenm må siges at være noget ude i hampen.

Som Bent Fleron allerede har bemærket, så var det sikkert altsammen
rigtigt i postvognens tid. Men nu er telefonen og et par andre små
hjælpemidler altså opfundet

Jeg forstår ikke, hvad du mener med historieløst? Skal RA ligge i Kbh,
fordi det altid har ligget der? I så fald var det vel allerede
historieløst, at flytte det udenfor voldene til Ørestaden?

Jeg er helt klar over, at der foregår et samarbejde mellem RA og
centraladministrationen, men hvor er problemet i det? Vi lever jo
netop ikke i postvognens tid.

> [...]
>Vi er faktisk en hel del forskere, som nu bliver alvorligt forhindrede i
>at komme videre. 3 timers rejse kan stoppe megen vigtig forskning.

Gad vide, hvad forskerne i Århus mener om det? For vi taler jo om
RIGS-arkivet, der skal betjene hele landets forskere.

Danmark har 5 universiteter. Vi er forhåbentlig enige om, at RA ikke
kan blive, hvor det er. Vi skal altså sammenligne en placering i
Ørestaden og Odense.
Fra KU bliver rejsetiden nu 5 kvarter istedet for 3.
Fra RUC er tiden i begge tilfælde 1 time.
Fra Odense, Århus og Ålborg vil man i alle tilfælde spare ca 1½ time.

Samlet set er der altså tale om en klar forbedring for det samlede
forskermiljø.

Fra : Keld Andersen

Dato : 09-05-02 00:13

Hej Lars!

Hvor får du de 3 kvarter fra? Man behøvede vel ikke at gå fra KU til
Ørestaden. På 3 kvarter kan man jo næsten komme til Ørestaden i bil helt her
nede fra det sydsjællandske (udenfor myldretiden). Den ekstra halve time,
det vil tage at køre til Odense her fra det sydsjællandske, er nok ikke det
store problem, men det ville være ønskeligt med en kraftig reduktion i
broafgiften på Storebælt.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@worldonline.dk
Web: http://home.worldonline.dk/~keld23/

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-05-02 04:01

"Keld Andersen" <keld23@tiscali.dk> skrev i en meddelelse:

> Hvor får du de 3 kvarter fra? Man behøvede vel ikke at gå fra KU til
> Ørestaden.

Men, ikke desto mindre plejer jeg at gå fra FRB
til RAK, ligesom jeg også går fra FRB til LAK.

> [...]
det
> store problem, men det ville være ønskeligt med en kraftig reduktion i

Næh, hov - skidt være med broafgiften: Det er prisen
på togbilletten der skal reduceres!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 09-05-02 14:52

"Arne Eckmann" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> "Keld Andersen" <keld23@tiscali.dk> skrev i en meddelelse:
>

> Næh, hov - skidt være med broafgiften: Det er prisen
> på togbilletten der skal reduceres!

Nyborg den 9. maj 2002

Helt enig Arne for det kan ikke være rigtigt at det skal være dyrere at
komme fra Nyborg til Korsør, en afstand på ca. 25 km, end fra Nyborg til
Odense, en afstand på ca. 30 km. Der er 5 takstzoner mellem Nyborg og
Odense, men til gengæld 8 takstzoner mellem Nyborg og Korsør. Tidligere var
det 6 zoner og det fik en af mine bekendte fra hovedstadsområdet til at
spørge en billetsælger på en DSB-station om det var fordi vandet (læs
Storebælt) var blevet bredere. Men han fik ikke noget svar da billetsælgeren
så "dum ud i hovedet". Dette viser kun hvor virkelighedsfjerne vores
politikere er, men er det egentlig ikke vælgernes skyld?.

Med venlig hilsen og fortsat en god Kristi Himmelfartsdag
Tommy Rolf Nielsen
http://www.trnng.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-05-02 17:30

On Thu, 9 May 2002 15:51:30 +0200, "Tommy Rolf Nielsen"
<trnng@trnng.dk> wrote:

> [...]
>det 6 zoner og det fik en af mine bekendte fra hovedstadsområdet til at
>spørge en billetsælger på en DSB-station om det var fordi vandet (læs

Ja, den var god! ))

Man skal nok være lidt forsigtig med, ikke at bygge alt for tæt på
vandet, på de kanter

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 10-05-02 00:14

"Lars Jørgen Helbo" skrev i en meddelelse >
> [...]
> Fra RUC er tiden i begge tilfælde 1 time.
> Fra Odense, Århus og Ålborg vil man i alle tilfælde spare ca 1½ time.

Hvis du med KU mener Københavns Universitet, så må jeg altså lige gøre
opmærksom på at Det humanistiske fakultet faktisk befinder sig i Ørestaden
og 'det skrottede Rigsarkiv' skulle ligge mindre end 5 minutters gang
herfra. Og efter min ringe mening hører Det humanistiske fakultet meget
sammen med netop Rigsarkivet.
Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-05-02 22:43

On Wed, 08 May 2002 20:26:58 +0200, Claus Harkjær wrote:

>Vi er faktisk en hel del forskere, som nu bliver alvorligt forhindrede i
>at komme videre. 3 timers rejse kan stoppe megen vigtig forskning.

Vi er faktisk en hel det forskere, som indtil nu har været alvorligt
forhindrede i at komme videre. 6-7 timers transport kan stoppe megen
vigtig forskning.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-05-02 08:57

Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk> skrev Wed, 08 May 2002 20:26:58 +0200

>Du burde - om nogen - kende til historien. Det er nu engang sådan at
>København er landets hovedstad.

Det er vist nok almindeligt kendt. Ikke noget nyt i det.?

>Og det er nu engang
>også sådan at hovedstaden skal være dynamoen.

Ja. Det burde den være, men eh..........

>Hvis hovedstaden går i stå går landet i stå.

Det har vi andre da indtil videre ikke set noget tegn på.?

>bruges af centraladministrationen ligger i hovedstaden. Derfor er det
>historieløst og grænsende til det tåbelige, at flytte Rigsarkivet til
>provinsen.

Er København / Sjælland da ikke en provins.?

>Og hvad det angår er det uden forskel om det er Odense,
>Skagen eller for den sags skyld Holbæk, ligesom argumentet med
>rejsetidenm må siges at være noget ude i hampen.

[Snip]

>Vi er faktisk en hel del forskere, som nu bliver alvorligt forhindrede i
>at komme videre. 3 timers rejse kan stoppe megen vigtig forskning.

Læs lige hvad du selv skrev ovenfor. Selvom jeg gerne ville, så kunne
jeg simpelthen ikke have formuleret det bedre.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-05-02 08:37

Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk> skrev Tue, 07 May 2002 18:13:17 +0200

>Ak ja - mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

[....]

>Det kan undre at en konservativ kulturminister i den grad kan udstille
>sin historieløshed.

Det kan da bestemt også undre, at du tager den slags 'argumenter' i
brug, bare fordi ministeren har truffet en afgørelse du er uenig i.

Men uanset hvor Rigsarkivet så skal ligge, så kan det da kun glæde at
prestigeprojektet i Ørestaden ihvertfald er definitivt opgivet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-05-02 09:50

Arne Feldborg wrote:
> Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk> skrev Tue, 07 May 2002 18:13:17
> +0200

> [....]

Såmænd ikke, - det er jo guderne selv der har sikret sig vi ikke når
deres stadie )

' Maj ellers forstå vældig godt Danmark, men ikk' forstå
*Historieløshed* '
Nå, spøg tilside - Lars Jørgen har allerede givet nogle gode eksempler
på fornuftig argumentation, og jeg vil da kun tilføje at Rigsarkivets
placering i fordums tid var både rimelig og fornuftig al den stund man
i Danmark benyttede postillon mellem landsdelene og den egentlige
hensigt med arkivering af dokumenter netop var begrundet af en senere
historisk forskning. Med universiteter i både Ålborg, Århus, Odense og
København er der ikke længere en rimelig grund til at opbevare de
historierelaterede arkivalier i København. - For en almindelig bruger
ville det selvfølgelig være rart, da en fjerdedel af landets
befolkning bor omkring København, men forskerne er nu spredt ligeligt
over hele landet.

> Men uanset hvor Rigsarkivet så skal ligge, så kan det da kun glæde
> at prestigeprojektet i Ørestaden ihvertfald er definitivt opgivet.

Selve ideen med prestigeprojekter har jeg intet imod - det er jo
landets ansigt udadtil, men prestigeprojekter der kun har en
funktionel værdi de næste 23 år lyder fjollet.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Magtfordeling:

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 10:20

On Wed, 8 May 2002 10:50:27 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>For en almindelig bruger
>ville det selvfølgelig være rart, da en fjerdedel af landets
>befolkning bor omkring København,

Men resten af befolkningen bor altså andre steder.

Hvis jeg skal besøge Rigsarkivet i København, så skal jeg nødvendigvis
rejse over dagen i forvejen og overnatte på hotel. Derfor har jeg
aldrig været der.

Jeg er derfor vældig glad for flytningen til Odense. Så har jeg nemlig
"kun" to timers kørsel. Så hvis jeg står tidligt op, vil jeg kunne få
en arkivdag uden at skulle overnatte.

Flytningen er muligvis en ulempe for de _nuværende_ brugere. Men
overfor det står altså, at vi er nogle, som først med denne flytning
får en reel mulighed for at blive brugere.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 08-05-02 10:30

> Flytningen er muligvis en ulempe for de _nuværende_ brugere. Men overfor
> det står altså, at vi er nogle, som først med denne flytning får en reel
> mulighed for at blive brugere.

Jeg er enig. Selvom jeg sidder 5 minutter fra RA, saa maa det
betyde mere at en stoerre del af befolkningen faar muilghed for
at naa RA indenfor en dagsrejse.

Ioevrigt, saa vidt jeg ved, er Odense nu saa taet paa KBH at man
som arbejdsloes Koebenhavner kan faa anvist arbejde i Odense.

-Lars Lundin.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 11:05

On Wed, 08 May 2002 11:30:17 +0200, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-05@lklundin.dk> wrote:

>Jeg er enig. Selvom jeg sidder 5 minutter fra RA, saa maa det
>betyde mere at en stoerre del af befolkningen faar muilghed for
>at naa RA indenfor en dagsrejse.

Men desværre er det altså ikke alle, der ser så objektivt på det. Jeg
kom lige til at se på RA hjemmeside under:

http://www.sa.dk/ra/aktuelt/brugraadref.htm

Her er et referat fra sidste møde i brugerrådet, hvor en evt.
udflytning også har været diskuteret. Bl.a. finder man følgende citat:

>Ulla Hilbert anførte, at en flytning af Rigsarkivet til Odense ville
>koste en broafgift ved hvert arkivbesøg og dermed lægge en
>unødig stor omkostning over på brugerne.

Sådan noget kan altså gøre mig lidt sur.

Fra : Claus Harkjær

Dato : 08-05-02 19:30

Hvorfor bliver du sur. Konen har jo ret. Og så blev det iøvrigt ikke
diskuteret på brugermødet. Hvis det står i referatet er det fordi "den
der holder penner har magten".
Jeg ved det fordi jeg var der.

/Claus Harkjær

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 20:01

On Wed, 08 May 2002 20:29:54 +0200, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

>Hvorfor bliver du sur. Konen har jo ret.

Hvordan det? Når Rigsarkivet flyttes til Odense, slipper vi da
tværtimod for broafgiften, for så skal "vi" jo ikke længere over
Storebælt.

>Og så blev det iøvrigt ikke
>diskuteret på brugermødet. Hvis det står i referatet er det fordi "den
>der holder penner har magten".
>Jeg ved det fordi jeg var der.

Det passer vist ikke Der var nemlig ikke tale om brugermødet, men
derimod mødet i brugerrådet. Se referaterne på:

http://www.sa.dk/ra/aktuelt/brugraadref.htm

Det er også årsagen til, at jeg bliver sur. På brugermødet kan enhver
naturligvis fremsætte den slags argumenter; men efter min mening bør
brugerrådet repræsentere ALLE brugere - både nuværende og potentielle
kommende.

Rigsarkivet er hele landets arkiv. Derfor burde brugerrådet også
arbejde for, at hele befolkningen kan få adgang. Brugerrådet kan
naturligvis have en mening om, at en udflytning kan være god eller
dårlig for brugerne. Men broafgiften kan umuligt være et argument, da
halvdelen af befolkningen skal betale den uanset, hvor RA ligger.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-05-02 20:34

On Wed, 08 May 2002 21:00:51 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Rigsarkivet er hele landets arkiv.

Ja, jeg vil jo sige, at Rigsarkivets er statsmagtens /
centraladministrationens arkiv, og det er jo noget helt andet end hele
landets arkiv.

Hele landets arkiv er derimod landsarkivet, der netop derfor er delt
op i de 4 landsdelsarkiver, således at man indenfor hver landsdel har
nogenlunde nem adgang til sin egen landsdels arkivalier.

Hvis der skal være logik i at flytte statsmagtens arkiv, må
statsmagten nødvendigvis flytte med - men, uanset hvor, statsmagten og
dens arkiv flytter hen, vil der altid være nogen der mener, at
statsmagten og dens arkiv burde være et andet sted.

En løsning kunne være, at dele Danmark op i 4 del-stater med hvert sit
delstatsarkiv, men så ville vi jo få det problem, at vi fik behov for
et forbundsarkiv - og så ville det blive problemet.

Men altså, Rigsarkivet er egentlig ikke hele landets arkiv, men
derimod statsmagtens arkiv.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 21:33

On Wed, 08 May 2002 19:33:39 GMT, intet@svar.dk (Arne Eckmann) wrote:

>En løsning kunne være, at dele Danmark op i 4 del-stater med hvert sit
>delstatsarkiv, men så ville vi jo få det problem, at vi fik behov for
>et forbundsarkiv - og så ville det blive problemet.

Nej, hvis vi skal vende det på den led, så er sagen nok, at tiden er
ved at løbe fra den gammeldags "hovedstad". I kommunikationssamfundet
kan man jo netop godt samarbejde, uden at sidde lårene af hinanden.
Internettet er jo netop karakteristisk ved, at der ikke er noget
centrum - og efter 11. september burde vi vel have lært, at det er
problematisk, at klumpe sig alt for meget sammen.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-05-02 23:27

> [...]

> centrum - og efter 11. september burde vi vel have lært, at det er
> problematisk, at klumpe sig alt for meget sammen.

Jamen, det kan du jo have meget ret i, og jeg kan
sagtens følge dig der. Men, noget af det jeg også
havde i tankerne er den farce af et roadshow EU
har kørende, når de ligger og flytter rundt mellem
de to byer

Da der, i relation til Rigsarkivet stadig vil være en
masse gamle arkivalier der ikke bliver lagt kopier
af ud på internettet, kunne vi måske overveje et
lignende The Rigsarkivets Roadshow her i Danmark,
der jo kan gøre det muligt, at en hvilken som helst
landsby i Danmark, kan være Rigsarkivets hjemsted
i nogle gange få dage, før turen så går videre til den
næste landsby: Det vil jo nemlig gøre det muligt,
at dele sol og vind lige, i en hidtil uset grad )))

I forhold til The Rigsarkivets Roadshow, kan vi så
forestille os en større karavane af slægts- og andre
forskere, der i deres mobilhomes følger The Rigs-
arkivets Roadshow rundt i hele landet. Hvor de/vi
på den måde får en enestående mulighed for,
virkelig at få set hele Danmark )))

Ja, muligheden er der, men vil vi gribe chancen?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Claus Harkjær

Dato : 09-05-02 09:45

Kære Lars
Nu må du holde op med at udstille dit provinsielle mindreværdskompleks.
Og så vil je iøvrigt betragte denne diskussion som afsluttet fra min
side for som jeg skrev i mit første indlæg "mod dumhed kæmper selv
guderne forgæves"

/Claus Harkjær

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 10:14

On Thu, 09 May 2002 10:44:46 +0200, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

> [...]
>Og så vil je iøvrigt betragte denne diskussion som afsluttet fra min
>side for som jeg skrev i mit første indlæg "mod dumhed kæmper selv

LOL

citat fra Lademanns Leksikon:

provinsialisme
provinsialisme (latin): provinsiel indstilling; ofte med nedladende
betydning: gammeldags, småtskåren tankegang.

provinsiel
provinsi#el (latin): fra provinsen; småborgerlig.

Du beskylder mig altså for at være gammeldags og småborgerlig. Jeg
fristes til at sige i lige måde. For det er jo dig, der hævder, at RA
skal blive liggende der, hvor det altid har ligget, fordi det altid
har ligget der.

Jeg mener derimod, at kommunikationssamfundet giver os nye muligheder,
og at vi ved at udnytte disse muligheder måske kan finde frem til helt
nye og bedre løsninger.

RA's placering klods op af regeringen var uden tvivl rigtig i
1700-tallet; men nu har vi altså en helt anden situation. Vi har helt
andre kommunikationsmuligheder og et helt andet samfund. Hvordan kan
det være gammeldags at vælge nye løsninger i en ny situation?

Fra : Claus Harkjær

Dato : 09-05-02 13:28

Jamen så har jeg jo ramt rigtigt - måske skulle jeg have skrevet
at du skal styre dit provielsielle mindreværdskompleks fra hønsegården
(hvis det altså ikke er for svært at forstå)
Det er som om du ikke _vil_ forstå at der er andre end slægtsforskere,
som benytter RA. Og det opgiver jeg nu at få dig og andre til at fatte.
EOD

Claus Harkjær

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 13:56

On Thu, 09 May 2002 14:28:04 +0200, Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk>
wrote:

> [...]
>Det er som om du ikke _vil_ forstå at der er andre end slægtsforskere,
>som benytter RA. Og det opgiver jeg nu at få dig og andre til at fatte.

Problemet er desværre, at du endnu ikke har prøvet på det. Din
"argumentation" har indtil nu kun bestået i at hæfte nedvurderende
betegnelser som historieløs og provinsiel på alle, der har en anden
mening end dig selv.

Jeg ved godt, at der er andre brugere end slægtsforskere; men jeg skal
gerne indrømme, at jeg ikke har noget præcist kendskab til det. Netop
derfor havde det været interessant at høre rigtige argumenter om det.

Jeg formoder, at universiteterne er en væsentlig brugergruppe. Men som
allerede påvist, vil en placering i Odense være bedre - når man vel at
mærke betragter alle 5 universiteter under et, og ikke ser sagen
snævert fra KU.

Jeg er også klar over, at der foregår et samarbejde mellem RA og
centraladministrationen. Det kender jeg heller ikke noget til og jeg
har intet med det at gøre. Derfor henholder jeg mig til, at både
rigsarkivaren og regeringen (d.v.s. de to parter, som skal samarbejde)
går ind for flytningen. Hvor er så problemet?

Jo, jeg kan forstå på dig, at ministeren er dum og historieløs. Det er
rigsarkivaren så måske også? Man hvad kan vi bruge det til?

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 09-05-02 21:26

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> wrote in

> [...]
> rigsarkivaren og regeringen (d.v.s. de to parter, som skal samarbejde)
> går ind for flytningen. Hvor er så problemet?

Lars, du får lige et par citater fra Politiken, d. 8. maj 2002:
(gætter jeg rigtigt, hvis jeg gætter på, at du ikke læse dette dagblad?)

"
Set fra chefkontoret forsøger Johan Peter Noack at gribe fast i de positive
elementer i regeringens beslutning, selv om han heller ikke lægger skjul på,
at han helst så Rigsarkivet blive boende i København. Tæt på både brugere af
arkivernes skatte og tæt på de mange offentlige kontorer, som afleverer
materialer til gemmerne.
"Men nu, hvor der står Odense på fremtiden, er jeg da glad for, at det blev
så tæt på København som muligt, og at Rigsarkivet kommer til at ligge et
sted, som er nemt at nå med tog og bil...."

og videre i samme artikel:

"
Tillidsmand Asger Svane Knudsen ser dog én trøstende omstændighed for de
mennesker, som vælger at flytte med til det nye hus [...] i Odense:
"Mange af medarbejderne kan starte arbejdsdagen med at tage toget til
København, for det er alliigevel her, vi har stort set alle vores
samarbejdspartnere", siger han.
"

Min personlige mening (som sikkert er et udtryk for københavneri) er, at jeg
har betydeligt lettere ved at se det fornuftige i, at Skov- og
Naturstyrelsen flytter ud fra Haraldsgade i København, end at Rigsarkivet
flytter væk fra hovedmassen af de arkivskabende institutioner.

Og hvis visionen om at kommunikationssamfundets muligheder giver
Rigsarkivets brugere adgang til arkivalierne uafhængigt af afstande, vil det
så ikke være mere naturligt at placere arkivet i nærheden af
_leverandørerne_ af arkivalier? Undskyld, men det synes jeg altså!

Det eneste argument for flytningen, der _måske_ kunne lyde fornuftigt i mine
ører, er hensynet til egnsudvikling, men der ved jeg så ikke lige, om Odense
er en af de byer der står forrest i køen.

venlig hilsen

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 09-05-02 21:48

Hans Peter Poulsen <hans.peter.poulsen@bigfoot.dk> wrote in

> venlig hilsen

Nå ja, den venlige hilsen var lidt kort, men ikke mindre velment!
Tak for en fin tråd uden for meget mudderkastning.

Hans Peter Poulsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 23:03

On 09 May 2002 20:25:50 GMT, Hans Peter Poulsen
<hans.peter.poulsen@bigfoot.dk> wrote:

>Lars, du får lige et par citater fra Politiken, d. 8. maj 2002:
>(gætter jeg rigtigt, hvis jeg gætter på, at du ikke læse dette dagblad?)

Nej, jeg læser ganske vist kun Internet-udgaver af aviser; men
Politiken er faktisk den ene af de fire aviser jeg læser dagligt på
den måde

> [...]
>"Mange af medarbejderne kan starte arbejdsdagen med at tage toget til
>København, for det er alliigevel her, vi har stort set alle vores

Som allerede sagt, ved jeg intet om samarbejdet mellem RA og
centraladministrationen. Det interesserer mig heller ikke voldsomt.
Men da det jo er de berørte parter selv, som har truffet beslutningen,
så mener jeg godt man kan gå ud fra, at de selv vil kunne leve med
den.

Jeg ser alene på det fra et brugersynspunkt. Ganske vist viste RA
sidste brugerundersøgelse, at 99% af brugerne kommer fra Sjælland; men
det understreger jo blot nødvendigheden af at skabe en mere ligelig
adgang.

>Det eneste argument for flytningen, der _måske_ kunne lyde fornuftigt i mine
>ører, er hensynet til egnsudvikling, men der ved jeg så ikke lige, om Odense
>er en af de byer der står forrest i køen.

Jeg kan nu altså se to andre udmærkede argumenter.

For det første er der hensynet til brugerne. Med en placering i Odense
tilgodeser man langt flere brugere.

Og for det andet er da økonomien. Grunden i Odense skal koste 52 mill.
mod 225 for den i København.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-05-02 23:54

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse:

> Og for det andet er da økonomien. Grunden i Odense skal koste 52 mill.
> mod 225 for den i København.

Ja tak! Men, dertil kommer så, hvad det vil koste
at bygge det nye Briansborg til Folketinget i
Odense. For slet ikke at tale om alle de nye
overdådige pragtpaladser til alle ministerierne,
de naturligvis er nødt til også at bygge i Odense
- i forhold til de milliarder, der der vil blive tale om,
er 225 Millioner kun for peanuts at regne.

Tænk blot på, hvordan det gik med Storfærgen
Peder Pors - og hvad den historie endte med
at koste )))))))))))

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-05-02 08:57

Claus Harkjær <claus@harkjaer.dk> skrev Thu, 09 May 2002 14:28:04 +0200

>Jamen så har jeg jo ramt rigtigt - måske skulle jeg have skrevet
>at du skal styre dit provielsielle mindreværdskompleks fra hønsegården
>(hvis det altså ikke er for svært at forstå)

Hvis du så endda kunne stave til det syndrom du tydeligvis selv lider
af, så ville det jo være helt fint.

>Det er som om du ikke _vil_ forstå at der er andre end slægtsforskere,
>som benytter RA. Og det opgiver jeg nu at få dig og andre til at fatte.

Jammen så er det da glædeligt, at vi her i gruppen har en ekspert der
end ikke behøver at argumentere for sine synspunkter. Men blot kan
fastslå, at sådan er det - fordi sådan mener han det er.!

P.S. Jeg er fuldstændig klar over at der kan fremføres argumenter både
for og imod en hvilken som helst placering. Men en 'argumentation' der
alene går på at folk med andre sysnpunkter er dumme, tåbelige,
historieløse, osv., kan jeg ikke bruge til noget.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-05-02 11:11

Lars Kr. Lundin wrote:

> Ioevrigt, saa vidt jeg ved, er Odense nu saa taet paa KBH

Hvis vi venter yderligere 50 år, bliver det spændende at se hvor tæt
det så er )

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Hvad er alderdom:

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 08-05-02 12:47

Wed, 08 May 2002 12:11:17 +0200 skrev Bent Fleron:

> Hvis vi venter yderligere 50 år, bliver det spændende at se hvor tæt det
> så er )

Jeg taenkte godt paa om der ville komme et saadant svar.

Men jeg mener nu at det kan vaere nyttigt at maale 'taet paa'
i tid fremfor i afstand. Og hvis man anerkender det synespunkt,
saa kan Odense vaere ganske taet paa KBH om 50 aar...

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-05-02 13:35

Lars Kr. Lundin wrote:
> Wed, 08 May 2002 12:11:17 +0200 skrev Bent Fleron:
>
> Jeg taenkte godt paa om der ville komme et saadant svar.

Undskyld, - men jeg ku' ikke lade være )

> Men jeg mener nu at det kan vaere nyttigt at maale 'taet paa'
> i tid fremfor i afstand. Og hvis man anerkender det synespunkt,
> saa kan Odense vaere ganske taet paa KBH om 50 aar...

Jeg var godt klar over din mening. At måle i tid er lige så korrekt
som at måle i afstand. Jeg har f. eks. kortere tid mellem Odense og
København end Michael Schumacher, hvis han er på cykel, - vel at mærke
)

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Nede på det plejehjem, hvor min mormors oldemor er,

Fra : Bent Fleron

Dato : 08-05-02 11:05

Lars Jørgen Helbo wrote:

> Men resten af befolkningen bor altså andre steder.

Ja da, men er det gået op for københavnerne ?, - altså bortset fra
Lars Lundin
Det er jo københavnerne der nu tror de skal bruge meget mere tid på
transporten til Rigsarkivet. Det er endda ikke en gang sikkert det er
tilfældet, f. eks. ikke hvis man bor i Høje Tåstrup.

> Hvis jeg skal besøge Rigsarkivet i København, så skal jeg
> nødvendigvis rejse over dagen i forvejen og overnatte på hotel.

Det tror jeg er noget vrøvl Lars. Hvis jeg starter hjemmefra kl. 0700
om morgenen vil jeg være hjemme igen omkring kl. 1800 samme dag og
samtidig have fået en fuld dag på Rigsarkivet. Du har sådan cirka en
times længere transporttid fra det midtjyske (det skal dog
retfærdigvis nævnes jeg har mulighed for at overnatte i København, -
og gør det som regel). Problemet ligger nok mere i om man nu kan være
sikker på om arkivalierne ligger klar).

> Jeg er derfor vældig glad for flytningen til Odense.

Helt enig

> Flytningen er muligvis en ulempe for de _nuværende_ brugere. Men
> overfor det står altså, at vi er nogle, som først med denne flytning
> får en reel mulighed for at blive brugere.

Atter helt enig.

--
Med Venlig hilsen Bent Fleron.
I gamle dage gik man ikke i skole,

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-05-02 12:03

On Wed, 8 May 2002 12:04:40 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>times længere transporttid fra det midtjyske (det skal dog
>retfærdigvis nævnes jeg har mulighed for at overnatte i København, -

Ja, det kunne nok godt lade sig gøre. Det er så heldigt, at der går et
lyntog fra Skanderborg 06:06, som er i Kbh. 08:46. Hvis det ikke har
forsinkelse, så skulle jeg altså lige kunne være fremme kl. 9, så jeg
kan sikre mig en læseplads. Alternativet er IC fra Skanderborg 05:16,
som er i Kbh. 08:40.

Men jeg skal altså også lige til Skanderborg først, så hvis der skal
være tid til morgenmad, skal jeg op senest 04:45, og så er jeg bange
for, at jeg hurtigt ville falde i søvn i læsesalens ro

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 08-05-02 14:26

Jeg kan nu ikke lade være med at tænke på den fordyring transportmæssigt -
det kommer til at betyde for Bornholmerne samt vores nordiske brødre... det
bliver sågu da ca. 500 kr. oveni samt udgifter til overnatning mm.

Thomas

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 09-05-02 10:54

Den 09/05-2002 klokken 11:14, skrev Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> i
<h7ekdugfm4l70lsp1ibh0ta0ltekvh0h3k@4ax.com>:

> Jeg mener derimod, at kommunikationssamfundet giver os nye muligheder,
> og at vi ved at udnytte disse muligheder måske kan finde frem til helt
> nye og bedre løsninger.

Fuldstændig enig.
Så må man blot håbe, at der efter investering i et nyt RA, også bliver
penge til at få sat turbo på filmingen af KB og FT.
(Og gerne i en bedre kvalitet, end de eksempler, der nu findes på nettet).

Men, er det egentlig planen, at alt med tiden skal lægges på nettet?
Eller bliver det kun tilgængeligt på CD-rom?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-05-02 11:32

On Thu, 09 May 2002 11:53:55 +0200, Kjeld Nielsen wrote:

> [...]
>
>Men, er det egentlig planen, at alt med tiden skal lægges på nettet?
> Eller bliver det kun tilgængeligt på CD-rom?

Ufff, fri os fra mere af den slax. Vampyrinstitutionen DDA må IKKE få
lov at danne skole <gys!>

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jensaxel

Dato : 09-05-02 12:55

Det er sjovt at se hvordan tilhængere af flytningen af RA til Odense regner
togtider. De anfører, at det det tager 1 time og 15 minutter til Odense, det
er rigtigt hvis man tager de såkaldte lyntog, tager man et almindeligt
IC-tog tager det 1 time og 30 minutter. Om det det rigtigt, at rigsarkivet
bygges lige ved siden af Odense station, så der ikke er yderligere
transporttid, eller skal man yderligere med bus i 15 til 30 minutter, det
ved jeg ikke. Når de samme mennesker så regner transporttider ud i
København, så finder de hensigtmæssigt for dem den længst mulige
transporttid og det uanset at det nye rigsarkiv ville have fået en
metrostation, der fra Københavns travleste station Nørreport ville have
bragt folk til det skrinlagte rigsarkiv på ca. 10 minutter.
Det vil selvfølgelig få mange fra København til at reservere arkivalier fra
det nye rigsarkiv til brug på Landsarkivet på Sjælland med deraf følgende
pladsproblemer. Nu ved jeg ikke om det er meningen, at Landsarkivet i Odense
skal have fælles læsesal med det nye rigsarkiv, men 2 større læsesale i
Odense og en lille læsesal i hovedstaden, synes ikke hensigtmæssigt. Uden at
fornærme Odense så er hovedstaden trods alt en del større.
Da centraladministrationen og folketinget formentlig bliver i København,
skal der vel hver dag køre en bus med arkivalier til og fra hovedstaden, så
ville det være godt hvis vi kunne beholde den nuværende læsesal i
Proviantgården eller indrette en stor læsesal et andet sted i byen, hvortil
vi kunne bestille arkivalier.

mvh
jensaxel

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 13:21

On Thu, 9 May 2002 13:54:43 +0200, "jensaxel" <jensaxel@post4.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Odense og en lille læsesal i hovedstaden, synes ikke hensigtmæssigt. Uden at
>fornærme Odense så er hovedstaden trods alt en del større.

Jamen nu taler vi altså netop ikke om et lokalarkiv til hhv. Odense
eller København. Vi taler om et arkiv for hele landet, og en læsesal
placeret i Odense kan benyttes af en større del af Danmarks befolkning
end en læsesal i København.

> [...]
>ville det være godt hvis vi kunne beholde den nuværende læsesal i
>Proviantgården eller indrette en stor læsesal et andet sted i byen, hvortil

Jeg ved ikke, hvad man har tænkt sig; men efter min mening ville det
være udpræget tåbeligt, at transportere arkivalier frem og tilbage.
Jeg har forstået at al indlevering af arkivalier i fremtiden skal ske
på det nye RA i Odense, også den indlevering der p.t. foregår på
landsarkiverne.

Den logiske følge må derefter være, at arkivalierne er på RA i Odense
og forbliver der til evig tid.

Hvis der så er behov for at nogen kan se arkivalierne andre steder end
på læsesalen i Odense, så bør det klares ved _scanning_ og ikke ved
transport - hvor svært kan det være?

Fra : jensaxel

Dato : 09-05-02 14:53

Hvis man har sin gang på rigsarkivet vil man se, at studenterne eller andre
ofte sidder med arkivalier på vogne, det vil sige, at de måske har lånt 10
bind af mange hundrede sider, og som det er idag har både studenten i Oslo
og Stockholm og mange andre steder mulighed for at låne disse arkivalier til
det nærmeste arkiv for dem. Hvis denne mulighed forsvinder, vil det det være
en meget klar og dårlig forringelse af den service, der findes i dag. At det
skulle være lettere at stå og scanne mange tusinder sider til studerende i
stedet for at transportere dem, det må stå for Helbos regning, jeg håber da
ikke, at fremtidige studenter skal være tvungne til at tage fast ophold i
Odense i flere måneder, for at de kan lave en opgave. Så jeg tror stadig på,
at bussen vil komme til at køre hver dag fra Odense til København og
omvendt.

mvh
jensaxel.

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-05-02 14:46

jensaxel wrote:
> minutter. Om det det rigtigt, at rigsarkivet bygges lige ved siden
> af Odense station, så der ikke er yderligere transporttid, eller
> skal man yderligere med bus i 15 til 30 minutter, det ved jeg ikke.

Det kan jeg fortælle dig, . Det nye rigsarkiv skal ligge på en
68000 m2 stor grund ved siden af universitetet, - altså med gode
udvidelsesmuligheder. Jeg vil tro man skal påregne ca. 15 - 20
minutters buskørsel - plus en mindre ventetid på bussen .

Efterhånden kan jeg dog ikke rigtig se formålet med denne tråd
medmindre man har en eller anden forestilling om at man kan ændre den
politiske beslutning gennem nogle indlæg der stort set kun drejer sig
om tid og afstand og 'hånden på hjertet' mon ikke netop disse
argumenter allerede har været diskuteret i ekspertkredse. Man kan
derimod godt hæfte sig ved at en arkivar netop idag har kaldt det en
eklatant dumhed at flytte rigsarkivet og det argumenterer han så for.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
På min mors plejehjem var der en gammel dame på 90 år,

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-05-02 17:23

On Thu, 9 May 2002 15:46:29 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Efterhånden kan jeg dog ikke rigtig se formålet med denne tråd
>medmindre man har en eller anden forestilling om at man kan ændre den
>politiske beslutning gennem nogle indlæg ..

Jeg vil jo mene, at denne tråd jo egner sig glimrende til fabulerende
og morsomme indlæg, som vi ellers ikke ser så tit her i gruppen

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-05-02 12:12

On Thu, 09 May 2002 11:53:55 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

>Men, er det egentlig planen, at alt med tiden skal lægges på nettet?
> Eller bliver det kun tilgængeligt på CD-rom?

I kulturministerens redegørelser står bl.a.:

>For det første udnyttes den nyeste digitale teknologi, således at
>brugeren via internettet kan søge efter oplysninger om arkivalier
>og kan læse særligt efterspurgte arkivalier som kirkebøger og
>folketællinger. Herudover investeres i IT-løsninger til hurtig
>fremtagning af dokumenter i magasinhallerne.

Det betyder, så vidt jeg kan forstå, at KB og FT scannes og lægges på
nettet. Derudover laves der et register over øvrige arkivalier, som
også lægges på nettet, sådan at man hjemmefra kan søge og bestille de
arkivalier, som man vil se, når man kommer på arkivet.

Endelig skal alle arkivalier forsynes med et stregkodesystem, og ved
hjælp af det skal hentning af arkivalierne fra magasinerne
automatiseres.

Fra : SalgNord

Dato : 10-05-02 09:24

Jeg har længe været på udkig efter et lille idyllisk beliggende stråtækt hus
på Kgs.Nytorv med havudsigt over Vesterhavet.
mvh
BMA

Fra : Foght

Dato : 07-05-02 19:44

Det ville da være glædeligt og få de ting du nævner, lagt nogenlunde, midt i
landet også, så flyt det bare vi skal nok finde plads til det her på Fyn.
Erik Foght

Fra : Jytte Olsen

Dato : 07-05-02 22:28

Hvorfor bruger man ikke pengene til at indscanne arkivalierne i stedet. Så
kunne de jo bruge de nuværende bygninger til servere, som biblioteker,
universiteter ect kunne koble sig op på i stedet, så kunne alle
interesserede have glæde af det i hele landet og ikke behøve at spilde tid
på transport. (Serverne kunne jo også stå i Odense eller Århus eller Rønne)
Det var måske en bedre fremtidssikring især i vores computertidsalder.

/Jytte Olsen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 07-05-02 23:16

He - jooo - jeg bemærkede dit nogenlunde... Så vidt jeg er orienteret, så er
Bornholm fremdeles en del af rigsfællesskabet - og dermed - ligger
rigsarkivet mere i midten af riget nu, end det vil gøre i Odense...

Fra : Foght

Dato : 08-05-02 15:45

Færøerne er også en del af rigsfælleskabet, så det skulle måske have ligget
i Skagen, havde det gjort det bedre?

Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-05-02 16:12

"Foght" <foght@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Færøerne er også en del af rigsfælleskabet, så det skulle måske have
ligget
> i Skagen, havde det gjort det bedre?

Rolig nu!

Færøerne og Grønland er på vej væk fra Danmark,
men skåningerne jo gerne vil tilbage til Danmark.

Og hvad Bornholm angår, er øen jo ikke i rigsfæl-
lesskab med Danmark, men er simpelthen en del
af Danmark - eller kongeriget, om man så vil.

Så, lad os nu slå koldt blod i vandet og byde
skåningerne velkommen tilbage, ved istedet
at placere Rigsarkivet i Lund.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-05-02 18:56

"Arne Eckmann" <intet@svar.dk> wrote in message

> [...]
> af Danmark - eller kongeriget, om man så vil.
>
> Så, lad os nu slå koldt blod i vandet og byde
> skåningerne velkommen tilbage, ved istedet

Lad os så også se at få genindført Øresundstolden!

Mvh. Bodil.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-05-02 19:43

On Wed, 8 May 2002 17:11:53 +0200, "Arne Eckmann" <intet@svar.dk>
wrote:

>ligget
>klip klip

Næh, man skal ikke pille ved naturen - Langeland ligger hvor den
skal - på den anden led havde den bare ligget i vejen
         storm P.

mvh Ebbe

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 08-05-02 00:05

"Thomas Jørgensen" skrev i en meddelelse
Så skulle de da flytte nationalmuseet, kongelige teater, statens museum for
> kunst samt selvfølgelig : folketinget v. samme lejlighed

og så burde man da tage det Kongelige bibliotek med også - og sikke
fredeligt vi så ku' få det her i Køvenhavnstrup

Fra : bente vinding jensen

Dato : 09-05-02 16:37

Det eneste jeg ønsker mig til jul !
En læsesal vi kan være i alle sammen, når RA flytter, for flytter gør den,
så kan vi skrige og "skave" os lige så meget vi har lyst til, for sådan har
"de" bestemt .
Jeg har skrevet til Brian Mikkelsen, om han så sørger for gode læse
muligheder, når RA flytter, venter på svar, men det kan jeg nok vente længe
på, for den herre har en masse i munden, men følger det bare aldrig op, men
det kunne vi jo "hjælpe" ham med.
Til sidste, nu kan i have RA i Odense de næste 200 år, så kommer det nok
tilbage mon ikke
Kan i nu nyde det gode vejr, det er jo herligt udenfor.
Med venlig hilsen
Bente Vinding Jensen
Nykøbing Sj.
fra Fanø