Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital zoom
Fra : Erbo

Dato : 07-05-02 12:18

Hvad svare 2 x digital zoom til i mm?
Er der en formel så man selv kan renge det ud?
Er digital zoom og optitsk zoom det samme?

MVH
Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-05-02 12:48

"Erbo" <jens_erbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ab8d57$k0b$1@sunsite.dk...
> Hvad svare 2 x digital zoom til i mm?
> Er der en formel så man selv kan renge det ud?
> Er digital zoom og optitsk zoom det samme?

En optisk zoom er en "rigtig" zoom - virker på samme måde, som på et "almindeligt" kamera.

En digital zoom kan (efter min mening) ikke bruges til noget fornuftigt, da den bare forstørrer billedet uden at opløsningen bliver
bedre - d.v.s. at det er noget, der ligeså godt og meget nemmere kan laves på computeren bagefter.......

/Jan

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-05-02 13:06

> [...]
da den bare forstørrer billedet uden at opløsningen bliver
> bedre - d.v.s. at det er noget, der ligeså godt og meget nemmere kan laves

Især på billigere cams kan den digitale zoom ikke bruges til noget
videre.... På mit cam har jeg 2,5 x digital zoom, og de billeder jeg tager
med zoom, kan jeg godt slette bagefter, fordi de er alt for utydelige....

Fra : Erbo

Dato : 07-05-02 13:27

Tak for svarene. Men hvad svare 2 x zoom til i mm?

MVH
Jens

Fra : emj

Dato : 07-05-02 14:16

Erbo skrev i <ab8h62$32r$1@sunsite.dk>:

>Tak for svarene. Men hvad svare 2 x zoom til i mm?

Ikke forstået. Billedet bliver hverken større eller mindre af zoom
¨Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-05-02 14:33

"Erbo" skrev i en meddelelse:

> Men hvad svare 2 x zoom til i mm?

Øhh ?

Det kommer så an på hvad du har uden zoom ?

2x zoom giver så 2 gange din normale brændvidde........

Hvis vi snakker optisk zoom !

Hvis du snakker digital zoom - så forstørrer den bare en del af billedet 2 gange - dvs at den bliver dobbelt så "grov" i
opløsningen........

/Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-05-02 14:40

"Erbo" skrev
> Men hvad svare 2 x zoom til i mm?

Det svarer til et 70% udsnit midt på billedet.
Forskellen på en digital zoom og en optisk, er
primært at der ingen ændring er af perspektivet.
Dybde-uskarphed opstår netop som følge af
perspektiv-ændringen.
Et teleobjektiv presser perspektivet sammen
så man kommer tættere på en evt. baggrund,
som så _ser_ uskarpere ud. (uden at være det)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-02 14:41

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> bliver bedre - d.v.s. at det er noget, der ligeså godt og meget
> nemmere kan laves på computeren bagefter.......

Jeg er enig i, at digital zoom svarer til en udsnitsforstørrelse, og at
det stort set er uanvendligt på de billige digicams med opløsninger på
1,3 og 3,3 megapixel.

Men jeg er ikke enig i, at digital zoom ikke kan bruges til noget, mit
digicam søger igennem objektivet, og når jeg fotograferer dyr og fugle
på stor afstand, så er det faktisk en stor fordel at få det forstørrede
udsnit vist i søgeren.

Og da mit digicam kun går fra 6 megapixel ned til 4 megapixel, når jeg
anvender digital zoom, så er kvalitetsforringelsen ikke uacceptabel, og
jeg kan ha' væssentlig flere billeder på mine hukommelseskort.

Det er jo lidt fjollet at slæbe data med hjem, bare for at smide dem væk
i PhotoShop, jeg vil hellere bruge pladsen på at slå "motoren" til, og
ta' serier på en 2 til 5 billeder.

Når man fotograferer analogt med teleobjektiver, så er det helt normalt
at man får en noget grovere tegnig, den luft der er mellem motivet og
kameraets objektiv tager en del af skarphedden.

Det samme gælder også for digicams med fuld optisk + digital zoom, og
det er helt acceptabelt, for det handler nemlig om, at man får nogle
motiver i kassen, som man ikke ville få, hvis kravet er den samme
skarphed som man kan få ved en macroptagelse.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-05-02 17:05

"Niels Ebbesen" skrev i en meddelelse:

> Og da mit digicam kun går fra 6 megapixel ned til 4 megapixel, når jeg
> anvender digital zoom, så er kvalitetsforringelsen ikke uacceptabel, og
> jeg kan ha' væssentlig flere billeder på mine hukommelseskort.

OK - det lyder fornuftigt nok

Desværre tillader min økonomi ikke et kamera i den prisklasse lige nu.....

Men jeg vil så glæde mig til jeg en gang får råd til det - og kan bruge den digitale zoom til noget fornuftigt....

/Jan

Fra : Tom Wagner

Dato : 07-05-02 23:18

On Tue, 07 May 2002 15:40:46 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Og da mit digicam kun går fra 6 megapixel ned til 4 megapixel, når jeg
>anvender digital zoom, så er kvalitetsforringelsen ikke uacceptabel,

Hvilket kamera har du?

Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-02 23:31

Tom Wagner wrote:

> Hvilket kamera har du?

Flere forskellige, men i dette tilfælde refererer jeg til et Fuji
FinePix 6900 zoom, det har en LCD-søger.

Fra : Thf

Dato : 09-05-02 00:21

>Hvad svare 2 x digital zoom til i mm?
>Er der en formel så man selv kan renge det ud?
>Er digital zoom og optitsk zoom det samme?
Nop, digi zoom forringer kvaliteten, optisk zoom står rigtigt godt.
Prøv at se disse 2 billeder jeg har lavet, det er med 10* optisk zoom
det er ikke tosset, men desværre ser det ud til at jeg har fokuseret
på buskene i forgrunden, så zoomet i baggrunden er lidt uklar, det
kun være jeg skulle lave en ny zoom demo.

http://home13.inet.tele.dk/thf/zoom.htm

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-05-02 01:04

Thf wrote:

> Nop, digi zoom forringer kvaliteten, .......cut..........

Sludder og vrøvl - eller en dårlig formulering, du kan selv vælge...!

Digital zoom er en udsnitsforstørrelse i optagelsen, hvor man får et
billede, der har en en lavere opløsning.

Det er klart, at hvis man bruger digital zoom på 1 - 2 og 3 megapixel
kameraer, ja så er der ikke ret meget opløsning tilbage at gøre godt
med, og resultatet virker noget groft.

Men hvis digital zoom anvendes fornuftigt på 4 og 6 megapixel kameraer,
så kan resultatet godt gå an, man ryger jo typisk ned på 3 til 4
megappixel, og det er da lige så meget som andre kameraer, kan levere
ved max opløsning.

Fra : Thf

Dato : 09-05-02 21:19

>Sludder og vrøvl - eller en dårlig formulering, du kan selv vælge...!
Jeg har kun set en forringelses når digi zoom bruges,,,
Det er muligt det ikke kan ses på større udstyr,,,,

>Digital zoom er en udsnitsforstørrelse i optagelsen, hvor man får et
>billede, der har en en lavere opløsning.
Netop, en lavere opløsning=ringere kvalitet, så kan man tale
om det betyder noget hvis det ikke kan ses, grundet pro udstyr.

>Det er klart, at hvis man bruger digital zoom på 1 - 2 og 3 megapixel
Ahh, ok, min pengepung tillader ikke mere end 2-3 mp.

>kameraer, ja så er der ikke ret meget opløsning tilbage at gøre godt
>med, og resultatet virker noget groft.
>
>Men hvis digital zoom anvendes fornuftigt på 4 og 6 megapixel kameraer,
Right, men jeg fik fornemmelsen af at vi talte omstandart udstyr, og ikke
pro udstyr og deraf skyhøje beløb, men noget i 3000- klassen.

>så kan resultatet godt gå an, man ryger jo typisk ned på 3 til 4
>megappixel, og det er da lige så meget som andre kameraer, kan levere
>ved max opløsning.
Det er en anden verden en jeg lever i.

--
Brøndby