MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Dual boot - hjælp en grønskolling!
Fra : [3320] Jacob

Dato : 07-05-02 09:49

Hejsa.

Jeg har for nylig fået XP. Fint nok til en masse ting, men nu har jeg
efterhånden haft så mange problemer med spil, som ikke kører ordentligt
eller slet ikke kan installeres pga. aldersforskellen. Jeg vil ikke af med
min XP, men vil nu gerne prøve dualboot, på den måde at jeg selv ved opstart
vælger hvilket styresystem jeg vil bruge (XP eller 98). MEN:

1) Jeg er IKKE haj, så jeg har aldrig prøvet det, og ved intet om det...
2) Jeg aner ikke hvordan man gør...
3) Jeg ved ikke om det kan give andre problemer...

Så kort sagt, jeg behøver nogle gode råd!

PFT,

Jacob.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 14:51

Tue, 7 May 2002 10:48:54 +0200, skrev "[3320] Jacob"
<jacob-xFJERN@dk2net.dk>:

> Jeg vil ikke af med
>min XP, men vil nu gerne prøve dualboot, på den måde at jeg selv ved opstart
>vælger hvilket styresystem jeg vil bruge (XP eller 98). MEN:

Det absolut bedste forslag er at starte helt forfra.

Lav tre, gerne fire partitioner på din harddisk (har du iøvrigt
mere end en fysisk?)

1. En systempartition (C:\) på 100 - 200 Mb i fat , her vil
bootfiler automatisk blive lagt.

2. To partioner (D:\ + E:\) i fat32, hvor du installerer Win 98
først på den ene og bagefter XP på den anden.

Så kommer der automatisk en bootmenu, når du starter maskinen og
du kan vælge mellem de to Windows.

Hvis du ikke har lyst til at slette XP og starte forfra, kan det
lade sig gøre, men det er besværligt og langhåret, hvorimod det
andet er uproblematisk.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : [3320] Jacob

Dato : 07-05-02 21:30

> Det absolut bedste forslag er at starte helt forfra.
>
> Lav tre, gerne fire partitioner på din harddisk (har du iøvrigt
> mere end en fysisk?)

Nej, kun en. Den er p.t. delt i to part. i NTFS.

> [...]
>
> Hvis du ikke har lyst til at slette XP og starte forfra, kan det
> lade sig gøre, men det er besværligt og langhåret, hvorimod det

Ok, tror dig gerne, men kan du prøve at forklare mig nogenlunde enkelt,
hvorfor det er meget besværligt at gøre det, uden at slette XP? Jeg orker
næsten ikke at lave backup endnu engang, men ellers er der ikke noget at
gøre ved det, har trods alt ikke fået lavet så meget endnu...

PFT,

Jacob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 22:05

Tue, 7 May 2002 22:29:59 +0200, skrev "[3320] Jacob"
<jacob-xFJERN@dk2net.dk>:

>Nej, kun en. Den er p.t. delt i to part. i NTFS.

Win 98 kender ikke ntfs, så du skal under alle omstændigheder
have en c:\ i fat/fat 32 og evt. installere den her eller have en
partition mere i fat/fat 32 til 98.

>Ok, tror dig gerne, men kan du prøve at forklare mig nogenlunde enkelt,
>hvorfor det er meget besværligt at gøre det, uden at slette XP?

1. Du får ikke lov til at installere Win 98, da du har et højere
rangerende/nyere styresystem, XP, installeret i forvejen.

2. Laver du noget fixfaxeri med skjulte partitioner for at
installere Win 98, smadrer den XPs bootfiler og 98 laver ikke
dualboot.

Fra : [3320] Jacob

Dato : 07-05-02 21:34

> [...]
> bootfiler automatisk blive lagt.
>
> 2. To partioner (D:\ + E:\) i fat32, hvor du installerer Win 98
> først på den ene og bagefter XP på den anden.

Glemte lige at spørge, om det er benhamrende nødvendigt at lave alle part. i
FAT, da jeg egentlig er meget glad for min NTFS-mulighed i XP??

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 22:12

Tue, 7 May 2002 22:34:24 +0200, skrev "[3320] Jacob"
<jacob-xFJERN@dk2net.dk>:

>Glemte lige at spørge, om det er benhamrende nødvendigt at lave alle part. i
>FAT, da jeg egentlig er meget glad for min NTFS-mulighed i XP?

Nejm C:\ skal være fat/fat 32. Du kan sagtens have XP på en
ntfspartition, men 98 vil ikke kunne læse/skrive på denne uden
tredjepartssoftware.

Har du mod på en langhåret og besværlig løsning kan det som sagt
lade sig gøre, på
<http://in.members.tripodasia.com/hdeepak/page9.htm> er der en
opskrift, på samme måde som, hvis NT er installeret allerede.
(det lader til serveren siden ligger på er lidt sløv nu, men
håber siden stadig eksisterer).

Fra : [3320] Jacob

Dato : 12-05-02 10:12

Hej igen.

Nu skal det være, så jeg skal til at lave en dualboot på min pc. Da jeg
installerede XP i sin tid lavede jeg de omtalte partitioner under
installationen. Det går jeg ud fra er umuligt når jeg skal lave dette
istedet, så skal jeg bruge et andet program til at lave partitioner på
disken inden jeg installerer de 2 styresystemer? Og hvordan gør jeg så det?

Mvh Jacob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-05-02 21:38

Sun, 12 May 2002 11:12:08 +0200, skrev "[3320] Jacob"
<jacob-xFJERN@dk2net.dk>:

>Det går jeg ud fra er umuligt når jeg skal lave dette
>istedet, så skal jeg bruge et andet program til at lave partitioner på
>disken inden jeg installerer de 2 styresystemer?

Da du kører ntfs er det ikke sikkert en fdisk vil kunne klare
det, men den skulle kunne gøre det ved at slette
ikke-dospartitioner.

Men hvis, du alligevel skal slette det hele, så formater den
partition, hvor XP ikke er på med disk manageren.

Boot herefter op med din XP-cd og vælg at du vil lave en ny
installation, lidt inde i forløbet bliver du spurgt om
placeringen af windows, vælg den samme og vælg at det skal
formateres og være fat 32, afbryd så installationen umiddelbart
efter.

Så kan du formatere m, fdisk og lave partitionerne..

Fra : [3320] Jacob

Dato : 13-05-02 08:38

Tak for dine svar og råd, jeg kaster mig hermed hovedkulds ud i det! Hører
du ikke fra mig ang. resultatet kan du regne med at noget er gået helt
galt!!

Mvh Jacob