n00b q: java på www
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 07-05-02 07:30

Hej gruppe

Jeg er totalt ny til java, så bær over med mig (-:

Jeg har lavet "et program" (dvs. en række klasser) i java. Lige nu bruger
jeg System.out.println til at udskrive resultater. Hvordan laves en grafisk
"brugerflade" (skal kunne håndtere input/output). Er det applets, man skal
have fat i? I så fald, at det svært for en nybegynder at kaste sig ud i?

Disclamer: Ved godt at er meget brede og store, hvorfor jeg heller ikke
forventer et totalt fyldstgørende svar.

På forhånd tak for hjælpen
/Jeppe

Fra : Lars Dam

Dato : 07-05-02 07:52

On Tue, 7 May 2002 08:30:12 +0200, "Jeppe Vesterbæk"
<jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>have fat i? I så fald, at det svært for en nybegynder at kaste sig ud i?
>
>Disclamer: Ved godt at er meget brede og store, hvorfor jeg heller ikke

Brug lidt tid på at læse den tutorial der er på java.sun.com - den
bringer dig igennem alle de trin der skal til for at lave en bruger
flade. hvis du sidder fast, så kan du stille specifikke spørgsmål her.

>På forhånd tak for hjælpen
>/Jeppe

vh. ld

Fra : Morten Olsson

Dato : 07-05-02 14:11

"Jeppe Vesterbæk" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> have fat i? I så fald, at det svært for en nybegynder at kaste sig ud i?
>
> Disclamer: Ved godt at er meget brede og store, hvorfor jeg heller ikke

Davs Jeppe,

hvis grænsefladen skal kunne vises på en webside er det ganske rigtigt
applets
du skal have gang i - det er slet ikke så svært - der ligger nogle ok
tuturials på
java.sun.com hvor du kan se hvordan simple grænseflader opbygges.

Alternativt kan du lave grænsefladen i noget dynamisk html vha. servlets /
jsp -
det kommer lidt an på hvad behovet er...

venlig hilsen
Morten Olsson

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 07-05-02 15:33

> Davs Jeppe,
Davs Morten (-:

> [...]

> jsp -
> det kommer lidt an på hvad behovet er...

Jeg må vist lige hellere forklare mig selv lidt bedre. Jeg er har lavet en
(meget) forsimplet simulering af et vejkryds i java. Denne simulering køres
på baggrund af nogle grunddata (ex biler pr minut, grøntid ovs). Disse
grunddata hentes fra en MySQL database, når simuleringen startes.
Simuleringen skal i sig selv ikke vise noget tekst/grafik på skærmen, men i
stedet gemme resultaterne i databasen.

Hvad jeg gerne ville have var, at jeg fra en asp/php (vil helst i asp da jeg
kender dette lidt) kunne skrive mine grunddata ind i dabasen (ved godt
hvordan dette gørs) og bagefter starte "javaprogrammet" (dvs. simuleringen).
Jeg behøver altså ikke have noget som helst output på skræmen fra java, da
al data herfra kommer i databasen. "Javaprogrammet" (simuleringen) skal
kaldes med et argumet.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg har formuleret mig, så det kan forstås.
Det er lidt svært når jeg ikke er inde i stoffet, så er der problemer med at
forstå hvad jeg mener -> skriv endelig.

Tak for hjælpen (også til dig Lars)
vh Jeppe

Fra : Morten Olsson

Dato : 07-05-02 23:37

> [...]
> Det er lidt svært når jeg ikke er inde i stoffet, så er der problemer med

Hvis jeg forstår dig ret skal du altså have en webside hvor du kan indtaste
de
data der anvendes som parametre til simulationen, hvorefter denne skal
startes
og kun give output i form af at den skriver til en database.

Hvis dette er tilfælde vil det letteste være at lave en jsp (java server
pages) side
det fanger form-data og bruger disse til at starte din simulation - jeps er
sådan
set bare er en sun-version af asp der er 100% javabaseret...

håber det kan bruges ? ellers skriver du bare igen

held og lykke med dit projekt

hilsen Morten

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 08-05-02 01:04

> [...]
> startes
> og kun give output i form af at den skriver til en database.

Præcis!

> [...]
er
> sådan
> set bare er en sun-version af asp der er 100% javabaseret...

ok, jamen så må jeg jo til at kigge lidt på det...

Tak for hjælpen.
/Jeppe

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 08-05-02 01:48

> håber det kan bruges ? ellers skriver du bare igen

hehe ... så er jeg tilbage. Jeg synes ikke umiddelbart, at det ser ud til,
at min "web-hoster" (www.cliche.dk) kan køre jsp...(?) Er der nogen, der kan
henvise mig til et sted, jeg kan bruge jsp?

/Jeppe

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-05-02 06:48

> [...]
kan
> henvise mig til et sted, jeg kan bruge jsp?

Det bedste er uden tvivl
www.levonline.com som er hostet i Stockholm, de bruger selvfølgelig Resin

Ellers er der www.webglobe.dk deres kvalitet eller server type kender jeg
ikke

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 08-05-02 07:09

> Det bedste er uden tvivl
> [...]

Ok, tak. Jeg har lige kigget lidt på siderne. Desværre har jeg ikke
økonomisk mulighed for at benytte disse (su'en rækker jo ikke langt...).

Morten skrev i et par tråde tilbage, at jsp ville være det letteste, men er
det f.eks. muligt via asp at starte denne simuleirng? Der skal jo ikke ske
andet end:

> [...]
> data der anvendes som parametre til simulationen, hvorefter denne skal
> startes og kun give output i form af at den skriver til en database.

/Jeppe (som undskylder for alle disse (dumme) spørgsmål, men dog forsikrer,
at han forsøger ihærdigt..)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-05-02 21:16

> [...]

er
> det f.eks. muligt via asp at starte denne simuleirng? Der skal jo ikke ske

Du kan det samme i jsp og asp, bare forskellige sprog.

> indtaste de
>
> /Jeppe (som undskylder for alle disse (dumme) spørgsmål, men dog
forsikrer,
> at han forsøger ihærdigt..)

Det gør skam ikke noget.

Fra : Morten Olsson

Dato : 08-05-02 21:43

> er
>
> Du kan det samme i jsp og asp, bare forskellige sprog.

Hmms - jamen hvis hotellet ikke understøtter jsp understøtter det vel pr.
definition
heller ikke afvikling af diverse java-programmer på serveren. Kan man så få
asp
til at starte en applet med de korekte parametre, der sendes til klienten og
derefter
lade appleten sende data tilbage til noget asp der sørger for at smide dem i
db ??

hygge

Morten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-05-02 22:20

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Det bedste er uden tvivl
> www.levonline.com som er hostet i Stockholm, de bruger selvfølgelig Resin

Levonline er ved at gå over til Tomcat:
http://support.levonline.com/support.cgi?content=javavarfor#javavarfor
Kort sagt mener man, at Tomcat 4 er blevet lige så stabil som Resin, og den
skulle desuden løse nogle problemer, der har været med Resin. Det spiller også
ind, at Tomcat er reference-implementationen, og at Resin er begyndt at koste
penge pr. server (kedeligt i en redundant server-farm, hvor kun en mindre del af
hotellerne kører JSP).
Bemærk, at jeg _ikke_ er neutral i denne sag - det er Levonlines hoteller, man
kan købe gennem jsp-hotel.dk.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Olsson

Dato : 08-05-02 21:46

> [...]
kan
> henvise mig til et sted, jeg kan bruge jsp?

Hvis det "bare" er en skoleopgave?? kan du jo altid installere tomcat på din
egen maskine
og bruge den som server - den klarer jsp og servlets til ug og er gratis. En
ok vejledning
i opsætningen af denne kan findes et sted på www.rhs.dk/anders

hilsen Morten

Fra : Fragel

Dato : 08-05-02 22:14

Jeg har fundet ud af hvordan man afvikler en enkelt class på min egen
computer (xp m. IIS) via asp. Det gøres sådan:
JAVA-KLASSEN:
public class hello
{
public static void main(String[] args)
{
//do nothing - this will keep us from getting a compile error
}
public String SayHello()
{
return "Hello Geek";
}
}

ASP-KODEN:
<%
set javaObject = GetObject("java:hello")
strResult = javaObject.SayHello()
Response.Write(strResult)
set javaObject = nothing
%>
--------------------------------------
Ovenstående er taget fra
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/080999-1.shtml og virker. Jeg har bare
det problem, at jeg ikke kan det til at virke på mine egne java-klasser. Jeg
har lavet mit "program" i jbuilder. Her har man et såkaldt "project" hvor
alle klasser man selv har lavet ligger under. I starten af alle mine klasser
indsætter jbuilder dermed også:
package vejsystem;
(mit projekt hedder vejsystem).

Erm ja, jeg er gået fuldstændig fast. For kort at opsummere mit problem, så
har jeg 8 klasser, som jbuilder lægger under "package vejsystem". Jeg har en
"start-klasse" m. en main-metode, der blot skal kaldes m. 1 parameter, så
kører resten af programmet af sig selv.

Jeg skal kunne starte dette java-program fra en webserver (har ikke jsp). Ex
at man "bare" kunne skrive "start vejsystem(2)" (hvor 2 er en valgt
parameter) i asp, og så kørte skidtet. Er dette muligt? ... ja, det er det
sikkert, men jeg vil endnu engang bede om råd.

Tak for hjælpen
/Jeppe