Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overeksponering af film
Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 06-05-02 22:24

Jeg har flere gange læst, at man ofte kan øge farvemætningen af en
film ved at overeksponere den, dvs. f.eks. eksponere en ISO 100 som
ISO 80 (eller er det omvendt - at man skal undereksponere den?).

Spørgsmålet er så: Skal den så også fremkaldes som ISO 80 (for at
følge eksemplet)? Det skal den vel?

Gælder det for både negativ-film og dias? Og gælder det måske kun for
nogle "modeller" og ikke andre?

Alle kommentarer og erfaringer er meget velkomne.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 07-05-02 15:47

>Spørgsmålet er så: Skal den så også fremkaldes som ISO 80 (for at
følge eksemplet)? Det skal den vel?

>Gælder det for både negativ-film og dias? Og gælder det måske kun for
nogle "modeller" og ikke andre?

Når jeg bruger Fuji Velvia, (iso 50) sætter jeg den gerne til 32. Men får
den stadig fremkaldt som ISO 50

mvh

Henrik

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 07-05-02 18:39

On Tue, 7 May 2002 14:46:53, "Henrik Ehlert" <news@ehlert.dk> wrote:

> Når jeg bruger Fuji Velvia, (iso 50) sætter jeg den gerne til 32. Men får
> den stadig fremkaldt som ISO 50

Med hvilket resultat? Større farvemætning? Har Velvia iøvrigt ikke ret
høj farvemætning i forvejen?

Fra : Rune Baess

Dato : 09-05-02 13:05

> [...]
> følge eksemplet)? Det skal den vel?
>
> Gælder det for både negativ-film og dias? Og gælder det måske kun for

For øge farvemætningen skal du som udgangspunkt:
OVEReksponere negativfilm, og UNDEReksponere Diasfilm.

For at fx. OVEReksponere en 100 ISO film med 1/3 blænde, kan du enten manuelt
indstille dit kamera til 80 ISO, eller sætte EV til +0.3 - OG fremkalde filmen
normalt.
- Gør du dette med fx. en Provia (diasfilm), vil du nedsætte farvemætningen.

Der er generelt ikke nogen dårlig idé at undereksponere diasfilm en smule, da
den ligesom digicams har tendens til at brænde ud i højlysområder.

Rune

Fra : itgrafen

Dato : 09-05-02 23:03

"Torsten Balle Koefoed" skrev d. 06-05-02 22:24 dette indlæg :

klip

> Spørgsmålet er så: Skal den så også fremkaldes som ISO 80 (for at
> følge eksemplet)? Det skal den vel?

Ja, hvis du overeksponerer for at øge farve, kontrast og mætning skal
filmen fremkaldes som normal dvs iso 200, eksponeret som iso 100 skal
fremkaldes som iso 200
Næsten alle nye farvenegativ og sort/hvid negativ film har spænderum på
op til 2 blænder (dvs iso 400 kan eksponeres fra iso 100 - 800 det
sidste kan dog ikke anbefales)
Det gælder for alt med film, prøv dig lidt frem og se hvilken type du
bedst kan lide. Kodak film er mine favortter, men du kan måske bedre
lide en anden.

> Gælder det for både negativ-film og dias? Og gælder det måske kun for
> nogle "modeller" og ikke andre?

Du skal ikke over eller undereksponere en dias film, det bliver ikke
godt. Den er temmelig følsom overfor korrekt belysning og der skal
eksponeres korrekt hvis man ikke ønsker special effekter.

http://www.kandu.dk/