Ardeche - Frankrig
Fra : Birger Jensen

Dato : 06-05-02 20:20

Hej
Familien har besluttet at køre til Ardeche-floden med vores campingvogn til
sommer. Hvad vej er den hurtigste/bedste? Over Mulhouse eller gennem
Bremen/Luxembourg som Autoroute foreslår?
Kan nogen anbefale nogen gode steder/pladser der er værd at besøge - Ja jeg
ved godt det mange steder bliver svært at komme ind uden at have bestilt
plads, men det er imod mit princip, idet det går ud over den frihed der er
ved at campere, synes jeg.
På forhånd tak.
mvh.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-05-02 08:09

"Birger Jensen" <bodegaard@mail.tele.dk> wrote in message

Når du kører op gennem dalen mod Pont d'Arc er der bunker af campingpladser.
Jeg har dog fået at vide (af en campingpladsansat!) at det i praksis er
umuligt at finde plads i slutningen af juli og hele august (vi har kun været
der i slutningen af juni og begyndelsen af juli, hvor der er god plads).
I øvrigt et meget spændende og smukt område.

vh
Jan

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-05-02 15:51

Hej.

> Familien har besluttet at køre til Ardeche-floden med vores campingvogn
til
> sommer. Hvad vej er den hurtigste/bedste? Over Mulhouse eller gennem
> Bremen/Luxembourg som Autoroute foreslår?

Vi har gennem en årrække besøgt Ardeche mange gange og vi foretrækker at
køre Autobahn 1 og derefter nord om Mosel til Luxembourg og så direkte syd
på.
Motorvejene i Frankrig syd for Luxembourg er ikke så stressende at køre på,
som hvis man vælger at køre om Mulhouse.

> [...]
> plads, men det er imod mit princip, idet det går ud over den frihed der er

Du har ret at friheden "går i fløjten" hvis man skal bestille i forvejen,
men på visse pladser er det nødvendigt. Du kan evt. se mere om nogle af vore
ture til Ardeche på vores hjemmeside http://home13.inet.tele.dk/kth

God fornøjelse.
Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 23:20

Tommy Hansen <tommy.hansen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Motorvejene i Frankrig syd for Luxembourg er ikke så stressende at køre på,
> som hvis man vælger at køre om Mulhouse.

Absolut anbefalelsesværdigt. Formuleringen 'nord om Mosel' er jeg ikke
helt sikker på, hvad betyder. Men motorvejen fra Metz > Nancy (bør I nok
besøge) > Contrexeville og videre og videre - er fin. Der er yderligere
den fordel, at de mange rastepladser er så store (kæmpearealer) at man
sagtens kan finde sig en stille plads. Vi kører ofte om natten og sover
derefter i Vorherrres fri natur om dagen (= tidlige morgener og hen mod
middag), hvorefter vi sluger lidt flere kilometer.

Undskyld den sene reaktion på tråden.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Janne Madsen

Dato : 07-05-02 21:26

Birger Jensen <bodegaard@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd6d6e4$0$97286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> sommer. Hvad vej er den hurtigste/bedste? Over Mulhouse eller gennem
> Bremen/Luxembourg som Autoroute foreslår?

Hej Birger

Kørevej, det tror jeg helt ærligt er smag og behag. Ifølge routeplannere er
differencen ca 50 km og der er stort set motorvej hele vejen på begge ruter.
Dog nok mest over Moulhouse.

> [...]
> plads, men det er imod mit princip, idet det går ud over den frihed der er

Som i tidligere indlæg ligger der op igennem slugten en stribe kanon dejlige
pladser lige ned til floden. Jeg er mest facineret af den der ligger lige
ved Pont d'Arch. Pladsen tror jeg afhænger af hvor længe i skal overnatte.
Jo længere tid jo sværere bliver det at få plads.
mvh
Lennart Sørensen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-05-02 23:20

> [...]

> plads, men det er imod mit princip, idet det går ud over den frihed der er

Friheden, ja, det er en vigtig ting ved campingtilværelsen,
flytbarheden, skulle man måske sige?

Jeg vil tillade mig at anbefale en campingplads i Ardeche. Det er den
kommunale campingplads i Privas. Camping Municipale. Den er hyggelig,
det er en gammel morbærplantage (husk at plukke fra de sidste træer på
pladsen, det smager afsindigt godt). Der er en oplyst boules-bane.
Velordnet pålads med en ret streng disciplin (vedr. natte-aktiviteter).
Mange franske campister (= lokal kolorit og en dejlig åbenhed).
Der er en Piscine (svømmebad) lige udenfor porten. Privas er en rigtig
hyggelig provinsby ... med kurbad og ugentligt marked. Osse sådan noget
skrammelmarked (loppemarked) af hensyn til turister.

Bare nogle kodeord om regionen:
morbær > silkeindustri > Lyon = slutningen af 19. årh.. begyndelsen af
20. årh..
Men der er osse masser af lukkede tekstilindustrier i bjergene der (ved
vandkraften = -møller). De bliver i dag brugt til mange andre ting, der
nok kan være værd at besøge. Det er osse kastanjeland ....
Der ligger nogle meget spændende Grotter og f.eks. Gorges i køreafstand
fra Privas.
Kører i vest på imod Aubenas ændrer landskabet sig mod det meget mere
tørre.

Klimaet er som regel godt, men varmen (når det er til den side:
hedebølge) kan være endda overodentlig varmt.

God fornøjelse i Ardeche. Undskyld den sene reaktion på tråden.

Har I lyst til efterfølgende at fortælle om jeres oplevelser, er jeg
sikker på, at det vil være velkomment her i gruppen.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Finn Arne Hansen

Dato : 10-07-02 16:53

Ja, Privas er en dejlig lille by, og hele omegnen er et besøg værd. Vi boede
selv på en lille kommunal campingplads ca. 20 min. derfra. Byen hed
Saint-Michel de Chabrillanoux. Pladsen var ikke luksus eller dyr, men der
var svømmepøl, en utrolig dejlig udsigt og en skøn luft. Vi boede højt oppe.
Der var rent og pænt og et køleskab, som vi teltfolk var glade for. Vi fandt
den efter en lang og hektisk aften, hvor vi havde kørt fra det ene sted til
det andet -alt optaget! Det var lige i højsæsonen. En flink tjener på en
restaurant fandt et sted til os, hvir vi lige kunne slå teltet op for en
nat. En speciel oplevelse at slå telt op i buldermørke og pumpe fire
luftmadrasser op inde i bilen. Han fulgte os op til den anden dagen efter,
og der var masser af plads. Så vi havde en dejlig rolig ferie. Man skulle
til Privas for at handle, det var det mest besværlige ved det sted. Der var
kun en lille restaurant nede i byen og biler som kom kørende med mad. Vi
nåede dem aldrig! Vi havde hunden med, og hun elskede at tusse rundt på hele
pladsen og snakke med alle de franske hunde, som kom på besøg. Frankrig og
hunde er en rigtig god blanding.

venlig
hilsen Elisabeth, som godt ved, at hun er lidt sent ude, men andre kunne
måske have glæde af det.