MS Windows
briani 27239
Assosierring af filtyper
Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-05-02 18:41

Haløjsa...

Findes der en metode til at 'snyde' et program der under hver eneste
opstart automatisk registrer sig til bestemte filtyper.?

Jeg finder det helt i orden, at programmet checker om det er korrekt
registreret til de filtyper programmet selv danner. Men at det
registerer sig til standard datafiler, som kan være dannet af mange
andre programmer og som kan ønskes indlæst i mange andre programmer,
finder jeg utåleligt.

Det var det principielle i spørgsmålet. Helt konkret drejer det sig om
et slægtsforskningsprogram (Ancestral Quest) under Windows 89 SE.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-05-02 19:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 06 May 2002 19:41:24
+0200

>Det var det principielle i spørgsmålet. Helt konkret drejer det sig om
>et slægtsforskningsprogram (Ancestral Quest) under Windows 89 SE.

Upsssssss. Skulle naturligvis være Windows 98 SE.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-05-02 23:21

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> Det var det principielle i spørgsmålet. Helt konkret drejer det sig om
> et slægtsforskningsprogram (Ancestral Quest) under Windows 89 SE.

Hvilke filer hæfter den sig til ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-02 07:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev Tue, 7 May 2002
00:20:36 +0200

>Hvilke filer hæfter den sig til ?

Den hæfter sig, foruden sine egne (*.aq) og de beslægtede (*.paf), også
på filer af Gedcom typen (*.ged).
Gedcom er et fælles standardformat for alle slægtsforskningsprogrammer,
og filer af den type ønsker jeg altså vist i et andet program.

Det svarer lidt til, at jeg kun kunne associere *.tif filer til
PhotoShop, selvom jeg til gennemsyn af andres billeder naturligvis
foretrækker et mindre og hurtigere program som feks. ACDSee.

Og som nævnt gør den det ved hver eneste opstart - og iøvrigt uden at
spørge brugeren.

Jeg er senere blevet opmærksom på at der er andre brugere der har
oplevet det samme, mens atter andre beviseligt ikke oplever det. Så der
er åbenbart forskel på hvilken version af programmet man har fat i.

Men tilbage til det principielle: Jeg har hørt rygter om at det skulle
være muligt at fifle lidt med Registry og ændre Default Action til noget
andet end Open - hvorefter det skulle være muligt at associere et andet
program til Open.?

Men iøvrigt modtages alle forslag med taknemlighed. Der findes jo
eksempler på lignede opførsel i andre programer og med andre filtyper
også.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-02 07:59

> [...]
> Gedcom er et fælles standardformat for alle slægtsforskningsprogrammer,
> og filer af den type ønsker jeg altså vist i et andet program.

Prøv TweakUI. Den retter i registry og der er ingen undo.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-02 08:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev Tue, 7 May 2002
08:59:20 +0200

>Prøv TweakUI. Den retter i registry og der er ingen undo.

Tak for forslaget. Jeg kender udmærket TweakUI (har brugt den lige så
længe den har eksisteret), men jeg er lidt i tvivl om hvilken funktion
du hentyder til.

Kunne du uddybe det en smule.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-02 15:43

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

Nu skal du høre...

I registry kigger du under:

My Computer
HKEY_CURRENT_USER
Software
Microsoft
Windows
CurrentVersion
Explorer
FileExts

Der finder du din extension og retter/fjerner de entries du ikke vil ha'.

Jeg har lige fjernet mine browsere fra listen over programmer der må åbne
ZIP-filer.

HUSK!
Du piller i registry på eget ansvar...!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-02 20:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev Tue, 7 May 2002
16:42:59 +0200

>I registry kigger du under:

[..............]

>Der finder du din extension og retter/fjerner de entries du ikke vil ha'.

Jammen, problemet er ikke at fjerne associeringen, det kan jo gøres på
117 forskellige måder.

Problemet er om der findes en snild (eller måske en lidt snusket) måde
til at forhindre at AQ indsætter sine egne igen næste gang den bliver
startet.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-05-02 15:23

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> Kunne du uddybe det en smule.?

Jeg mener bestemt at jeg selv har anvendt TweakUI til noget lign, men jeg
kan bare ikke finde det nu... Øv...

Jeg graver videre...

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 08-05-02 11:29

> [...]

> Gedcom er et fælles standardformat for alle slægtsforskningsprogrammer,
> og filer af den type ønsker jeg altså vist i et andet program.

kan du ikke bare finde filnavnet via stifinder ->mappe indstillinger(hedder
det under 2000) og fjerne ass. til den pågældende filtype. Derefter klikke
på filen og vælge at den hvergang skal åbne med det prg. du ønsker?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Lars

Dato : 08-05-02 19:32

On Tue, 07 May 2002 08:34:36 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>være muligt at fifle lidt med Registry og ændre Default Action til noget
>andet end Open - hvorefter det skulle være muligt at associere et andet

Start med at sørg for at det rigtige program åbner når du
dobbeltklikker på den og gør så følgende:

Dansk Windows 98SE (da det lige var hvad jeg havde adgang til på
en gammel maskine):

'Denne Computer'
'Vis'
'Mappeindstillinger'
'Filtyper'
Find den relevante filtype
'Rediger'
Vælg den handling der står med fed
'Rediger'
Notér hvad der står i de forskellige felter, gerne lidt copy &
paste til Notepad.
'Annuller'
'Ny'
Vælg et navn der ikke bliver brugt fx 'oink'
Og så copy & paster du fra hvad der stod ved den anden.
'OK'
Marker 'oink' og vælg 'Benyt som standard'
'Luk'
'Luk'

Det plejer at virke, og hvis det er en engelsk Win98SE du har kan
du sikkert gætte de forskellige ting ellers må du sige til, så
skal jeg gerne lave en walk through til det.

>Men iøvrigt modtages alle forslag med taknemlighed. Der findes jo
>eksempler på lignede opførsel i andre programer og med andre filtyper
>også.

Den Rigtige Løsning(tm) er naturligvis at man ophører med at
bruge programmet indtil programmøren lærer det at opføre sig
pænt. :)

vh
--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : LarsS

Dato : 09-05-02 00:58

Arne Feldborg skrev

> [...]
> være muligt at fifle lidt med Registry og ændre Default Action til noget
> andet end Open - hvorefter det skulle være muligt at associere et andet

Ja, i The Registry under Root-nøgle under det navn ".ged" henviser til
("gedcom"?) findes en nøgle: "shell", og værdien af denne bestemmer
hvad der skal være "default action" (ved dobb.klik): navnet vælges fra
navnet på en af de nøgler der ligger under shell-nøglen (eller man kan
selv lave en nøgle, f.eks. "edit" (værdi for "edit" kan frit vælges: det er
den titel der vil stå på (h-klik) context-menu'en, f.eks. "Min Notebog").
Under "edit" (or whatever) skal så være en "command"-nøgle til at starte
ønsket program, værdien skal være path, skrevet således:
"C:\windows\Notepad "%1""
(anførselstegn er for at bevare lange filnavne, %1 er for at indlæse den
fil der klikkes på. Somme tider skal det desværre skrives lidt anderledes
for at virke. Der kan osse værre en "ddeexec" nøgle, i så fald bortfalder
%1, det smarte er at finde den (de) kommando'er som programmet selv
har indsat og så kopiere disse, f.eks. findes winamp's shellnøgler under
"Winamp.file")

Der er andre tricks: man kan evt. ændre det navn som .ged henviser
til, til et man selv opfinder... (og kopiere kommandoerne).

Arbejde af denne slags (og context-menu'er), er langt lettest at udføre
med "wAssociate" (freeware, en slags Reg. Editor for fil-associering):
den åbner The Registry, indsætter anførselstegn & %1 i kommandoer,
giver let udskiftning af ikoner for filer, tillader "copy&paste", o.s.v.
http://www.xs4all.nl/~wstudios/Associate/index.html

/LarsS

Fra : Leony

Dato : 07-05-02 10:49

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der en metode til at 'snyde' et program der under hver eneste
> opstart automatisk registrer sig til bestemte filtyper.?

Der må næsten være en funktion et eller andet sted i programmet der
bestemmer hvilke filer der skal associaseres med programmet.
Prøv en indstilling der hedder properties

Ellers er der jo den gode gamle
shift ned, højreklik og vælg åben med.

Om dette program virker ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det:
http://www.clickomania.ch/progs/EMan.htm
Fundet ved følgende søgning, måske du kan finde et der er bedre:
http://www.google.com/search?q=extension+manager&sourceid=opera&num=0&ie=utf
-8&oe=utf-8

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-02 20:09

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev Tue, 7 May 2002 11:48:39
+0200

>Der må næsten være en funktion et eller andet sted i programmet der
>bestemmer hvilke filer der skal associaseres med programmet.

Ja. Det burde der være, men det er der ikke. Jeg kan forsikre dig for at
det har jeg naturligvis undersøgt, inden jeg stiller et spørgsmål her om
der evt. findes mere utraditionelle måder at løse problemet på.

>Prøv en indstilling der hedder properties

Er prøvet.

>Ellers er der jo den gode gamle
>shift ned, højreklik og vælg åben med.

Som kun vil have effekt indtil AQ bliver startet næste gang.

>Om dette program virker ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det:
>http://www.clickomania.ch/progs/EMan.htm

Umiddelbart ser det ud til at dette program kan ca. det samme som feks.
Association Manager. Sansynligvis vil en ændring kun have effekt indtil
AQ bliver startet igen.
Men tak for forslaget, jeg vil kigge lidt nærmere på det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Leony

Dato : 08-05-02 10:21

> Ja. Det burde der være, men det er der ikke. Jeg kan forsikre dig for at
> det har jeg naturligvis undersøgt, inden jeg stiller et spørgsmål her om
> der evt. findes mere utraditionelle måder at løse problemet på.

Du skrev ikke rigtigt noget om hvad du havde prøvet og hvad resultatet var,
derfor forslagene.

> Som kun vil have effekt indtil AQ bliver startet næste gang.

Du kan jo så have en genvej på skrivebordet og højreklikke hver gang du vil
åbne den fil.
Det er besværligt, men tit er de muligheder man har besværlige. Bare fordi
det er computerrelateret er det ikke enbestydende med magelighed

En sidste udvej er jo selvfølgelig at skrive en mail til dem der har lavet
en så åndsvag funktion (eller mangel på samme) og høre om det kan passe.
Måske er der et online forum du kan stille dit spørgsmål i eller lignende.
Der må være en eller anden form for support.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-05-02 21:22

> [...]

>Findes der en metode til at 'snyde' et program der under hver eneste
>opstart automatisk registrer sig til bestemte filtyper.?

Tak til Lars & LarsS for forslagene. Det ser spændende ud og vil blive
efterprøvet snarest.

Iøvrigt er jeg enig i at man simpelthen burde undga at bruge programmer
der opfører sig sådanne. Problemet her er blot, at det er eet af de mest
anvendte programmer - og hvor denne 'feature' først er indført i den
seneste nye version - man må derfor formode at mange vil blive ramt
efterhånden som de opgraderer.

Derfor er det rart at vide om der findes en brugbar måde at omgå det på.
Det gør der tilsyneladende, men nok ikke en løsning man ukritisk kan
anbefale alle andre at bruge.

For mit eget vedkommende bruger jeg aldrig Stifinder, og har forlængst
løst problemet ved at lave en knap i WindowsCommander til min foretrukne
..ged-fremviser.

Tak til alle der har svaret.

--
mvh, A:\Feldborg