Indstallering af ISDN stik og analog stik
Fra : Robert Stig Lanther

Dato : 05-02-01 14:03

Er der nogen der kan hælpe med hvordan jeg SELV skal trække kablerne fra min
NT-boks og mit LASAT SPEED II modem så jeg kan sætte et eller flere faste
ISDN stik op og ved siden af sætte et eller flere faste analog stik op?

Robert Lanther

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-01 15:14

Robert Stig Lanther skrev:

> [...]
>NT-boks og mit LASAT SPEED II modem så jeg kan sætte et eller flere faste
>ISDN stik op og ved siden af sætte et eller flere faste analog stik op?

Principskitse:

CENTRAL........STIK----NT-----ISDN_Modem-----computer
         |   | |
         |   | |--------analog telefon(er)
         |   |
         |   |--------analog telefon(er)

         X--------ISDN-telefon

I punktet X kan der sidde en dåse med flere ISDN-stik. Så kan du
uden videre tilslutte op til 8 ISDN-apparater. Telebutikkerne
sælger en færdigmonteret dåse til et par hundrede kroner. Der
skal købes ledning til.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : T.Pedersen

Dato : 05-02-01 20:03

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> uden videre tilslutte op til 8 ISDN-apparater. Telebutikkerne
> sælger en færdigmonteret dåse til et par hundrede kroner. Der

Jeg har så 2 spørgsmål til det.
1) ISDN-stik, er det dem der hedder RJ45?
2) Kan man i princippet sætte et modem i hvert af disse 8 ISDN-stik og
tilslutte ialt 8 pc'er, og være på nettet med alle *samtidig* ?

vh tp.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-02-01 20:22

T.Pedersen <terkelp@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har så 2 spørgsmål til det.
> 1) ISDN-stik, er det dem der hedder RJ45?

RJ45-stik er dem man bruger til almindeligt ethernet [ikke BNC som
bruger antennekabel]. Men de bruges skam også til isdn, lige som man kan
bruge ethernetkabler som isdn-kabler [men ikke omvendt].

> 2) Kan man i princippet sætte et modem i hvert af disse 8 ISDN-stik og
> tilslutte ialt 8 pc'er, og være på nettet med alle *samtidig* ?

Brug en router i stedet for isdn-adaptor [såkaldt "modem"]. Den
3com-router jeg har købt indeholder såvel isdn-adaptor, router,
dhcp-server og 4-ports hub, og kan naturligvis forbindes videre til
anden hub. Som så forbindes til datamatens ethernetindgang. Den kostede
2000 kroner incl. moms.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-02-01 23:19

> RJ45-stik er dem man bruger til almindeligt ethernet [ikke BNC som
> bruger antennekabel]. Men de bruges skam også til isdn, lige som man kan
> bruge ethernetkabler som isdn-kabler [men ikke omvendt].

Præcisering: ISDN-kabler der kun fremfører de midterste 2 lederpar kan ikke
bruges til Ethernet.
(mine ISDN kabler er lavet af Cat5 kabel og kan sagtens bruges til Ethernet)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : T.Pedersen

Dato : 05-02-01 23:52

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dhcp-server og 4-ports hub, og kan naturligvis forbindes videre til
> anden hub. Som så forbindes til datamatens ethernetindgang. Den kostede

Det der tiltalte mig ved den anden løsning var at opsætningen så
forholdsvis enkel ud - i forhold til en netværksløsning. Jeg skal ikke
have 8 pc-er sat op, jeg spurgte blot for at vide om teknikken fungerede
sådan, at man kunne "være på" samtidig med et antal pc'er - og ikke
nødvendigvis til samme udbyder. Jeg tænker på at sætte 3 pc'er op, og uden
at kende så meget til priser, kunne det vel godt lande på noget der ligner
2000 kr. Jeg fik at vide i en TDK-butik, at de havde ISDN-modem til ca. 300
kr.

vh tp.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-02-01 06:27

T.Pedersen <terkelp@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det der tiltalte mig ved den anden løsning var at opsætningen så
> forholdsvis enkel ud - i forhold til en netværksløsning.

Ja, jeg mener nu at netværksløsningen er den enkleste. En kombineret
router og hub forbundet med NT-boksen. Et kabel fra hub'en til hver
enkelt computers indbyggede 10BaseT-indgang. Kan det være enklere?

Efter min erfaring kører det i øvrigt også hurtigere og med færre
problemer end med modemer. Samt er lettere at opsætte. Jeg har dog kun
erfaring med modemer, ikke med isdn-adaptorer som nogle kalder for
isdn-modemer. Selv om de hverken modulerer eller demodulerer [modem ->
MOdulatorDEModulator].

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-01 20:15

T.Pedersen skrev:

>2) Kan man i princippet sætte et modem i hvert af disse 8 ISDN-stik og
>tilslutte ialt 8 pc'er, og være på nettet med alle *samtidig* ?

Man kan godt dele en netforbindelse; se Pers forklaring på én
måde at gøre det på. Du kan ikke ringe ud af huset med 8
apparater da du kun har to linjer til din rådighed.

Man kan også lave et hjemmenetværk hvor alle apparater kan køre
på nettet. Det er indbygget i både Linux og Win98/NT/2000.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-02-01 23:16

> 1) ISDN-stik, er det dem der hedder RJ45?

Ja

> 2) Kan man i princippet sætte et modem i hvert af disse 8 ISDN-stik og
> tilslutte ialt 8 pc'er, og være på nettet med alle *samtidig* ?

Flere modemer indeholder A/B porte og så "fylder" de mere på ISDN-bussen så
du måske kun kan have 2 på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-01 15:14

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Flere modemer indeholder A/B porte og så "fylder" de mere på ISDN-bussen

Vrøvl. Et apparat kan ikke "fylde" på en ISDN-bus. Enten bliver
det serviceret, eller også gør det ikke. Hvad det selv stiller op
med en evt. tildelt linje er dets egen sag.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-01 19:32

> Vrøvl. Et apparat kan ikke "fylde" på en ISDN-bus.

Der er 8 TEI'er til rådighed.
En terminal bestemmer selv hvor mange TEI'er den vil requeste fra centralen.
Eicon Diva + Lasat Speed II requester begge 3 TEI'er, dvs der er kun 5
tilbage.
Du kan altså ikke have mere end 2 Diva'er på en NT uden at rende ind i
problemer af en eller anden art.

Fra : Henning Petersen

Dato : 26-02-01 09:36

On Tue, 06 Feb 2001 18:31:43 GMT, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

> [...]
> Eicon Diva + Lasat Speed II requester begge 3 TEI'er, dvs der er kun 5

????? Hvad mener du?

> Du kan altså ikke have mere end 2 Diva'er på en NT uden at rende ind i
> problemer af en eller anden art.

Hvis du mener at hver port på en T/A, telefon, router mv optager en
plads af 8 mulige på S0-bussen, så burde min S0-bus ikke virke, sådan
som jeg forstår din udlægning.

Jeg har en router med 2*A/B+Data, en T/A med 2*A/B+Data og en telefon
siddende (Som holder styr på 5 numre. Dvs jeg har fat i 11 mulige
destinationer, og de virker nu allesammen.

Er realiteten ikke den at du kan koble 8 stk udstyr på bussen, og
hvordan de så forvalter signalerne har ikke noget med S0_bussen at
gøre?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ E-mail: mailto:henning.petersen@hpc.dk
Skoletoften 9, Blans Work: http://www.hpc.dk
DK - 6400 Soenderborg Hobby: http://www.dds.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-02-01 16:50

> ????? Hvad mener du?

At der kan tilsluttes 8 terminaler, men en fysisk terminal godt kan opføre
sig som to logiske

> Hvis du mener at hver port på en T/A, telefon, router mv optager en
> plads af 8 mulige på S0-bussen

Det gør jeg ikke, men jeg siger at dette er tilfældet ved fx Eicon Diva

> Jeg har en router med 2*A/B+Data, en T/A med 2*A/B+Data og en telefon

Routeren og T/A'eren tager sikkert 3 hver og telefonen en eller 2 (da en
telefon jo kun kan bruge en linje ad gangen, 2 hvis der er intern banke-på)
Det skulle altså ikke være et problem.

> telefon (Som holder styr på 5 numre.

Ja, men kan du arbejde med alle 5 på en gang?
Jeg tvivler på telefonen kan holde mere end 2 kald i luften ad gangen.

> Er realiteten ikke den at du kan koble 8 stk udstyr på bussen, og
> hvordan de så forvalter signalerne har ikke noget med S0_bussen at
> gøre?

Jo, det har i høj grad noget med lag2 på S-bussen at gøre.
Du kan kun koble 8 fysiske enheder på såfremt disse kun opfører sig som en
logisk enhed hver.

Fra : Robert Stig Lanther

Dato : 08-02-01 10:09

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden videre tilslutte op til 8 ISDN-apparater. Telebutikkerne
> sælger en færdigmonteret dåse til et par hundrede kroner. Der

Ja nu har jeg så været i telebutikken og se på sådan en boks, men mit
problem er stadig ikke løst for så skal man have et kabel med et stik i hver
ende, og det er jo her problemet ligger for det er ikke til at få sådan et
stik igennnem et hul i en væg når væggen er 25 cm tyk. Derfor ville jeg godt
selv sætte eventuelle stik på et kabel selv, kan man det og hvor køber man
så stik og kabler?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-01 16:11

Robert Stig Lanther skrev:

> [...]
>selv sætte eventuelle stik på et kabel selv, kan man det og hvor køber man

Det kan man godt. Jeg har ikke prøvet det. Jeg kan få ledninger
og stik i min lokale elektronikbiks. Der kan jeg også få en
speciel tang til at sætte stikkene på ledningen. Den koster et
par hundrede kroner, men de er vist hurtigt tjent ind.

Fra : Robert Stig Lanther

Dato : 08-02-01 16:19

> [...]
> speciel tang til at sætte stikkene på ledningen. Den koster et
> par hundrede kroner, men de er vist hurtigt tjent ind.

Ja men hvad er det præcis man skal købe, for man skal hvae stikket,
ledningen (hvor mange ledere), og så er det jo også noget med en modstand
(hvilken type)? Og hvordan skal det så monteres?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-01 19:09

> Ja men hvad er det præcis man skal købe, for man skal hvae stikket,
> ledningen (hvor mange ledere), og så er det jo også noget med en modstand
> (hvilken type)? Og hvordan skal det så monteres?

Du kan købe en kasse i telebutikken med alt det du skal bruge.