Råd om brugshunde
Fra : hans hansen

Dato : 06-05-02 09:01

Hejsa.

Jeg har besluttet mig for at starte på hundefører uddannelsen om ca. 1 år.
Racen er allerrede valgt...det blev en rottweiler, elsker simpelthen de
"rotter" :)
Hunden skal jeg bruge til spor og som et par ekstra øre når vi er på øvelse.
Alt i alt skal den fungere som en politihund. Men jeg ville gerne vide lidt
mere om det at have en brugshund, så hvis der er nogle er jer der har nogle
erfaringer må I meget gerne dele :)

Mvh. Stella

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-05-02 10:23

Hej Stella

Gode råd er jo aldrig at kimse af, men det er måske lidt svært at skive noget
til dig når du er så ukonkret som du er. Jeg kan dog begynde med at rose dit
valg af
race - det er jo den helt rigtige. Unødvendig er det måske så at sige at jeg
også selv er "rottemand" og har været det gennem et stykke tid efterhånden.

Et råd som jeg imidlertid kan give dig er at du nok skal gøre dig klart hvad det
er for en hund du vil have. Du skriver at du vil påbegynde en
hundeføreruddannelse
om et års tid, men hvilken? Du skriver også at "rotten" skal med på øvelse
hvilket leder mine tanker i retning af HJV, men en HJV-hund er bestemt ikke en
politihund, og det er meget svært og bestemt ikke at anbefale at du vil gøre
flere ting på en gang. Et eksempel er at et led af brugshundetræningen består i
at man
sender hunden efter en mand, det får en HJV-hund ikke lov til da den jo i
yderste konsekvens møder en bevæbnet soldat. Det er derfor meget forvirrende for

hunden hvis den i nogle situationer skal udvise aggression overfor en fremmed i
buskadset, mens den i andre blot skal udpege ham.

Sidst vil jeg også lige sige at det er godt at være i god tid og det er du jo.
Det næste årstid kan bruges til at læse alle de bøger som biblioteket kan skaffe
om emnet
og sideløbende kan du jo besøge alle de hundeklubber som du kan komme til. Man
kan altid lære noget - enten hvordan det skal gøres, eller hvordan det bestemt
ikke skal gøres.

God fornøjelse med hundearbejdet og lad os i øvrigt høre hvordan det skrider
frem!

Kim

Fra : hans hansen

Dato : 06-05-02 19:33

Hundefører udd. er ved. HJV. Men jeg har desværre ikke fået noget materiale
ang. selve uddannelses programmet, så derfor ved jeg ikke så meget.
Noget helt andet er.... jeg har hørt et sted at rottweiler har svært ved at
lære og at de skal have alt ind med skeer. Passer det ? De rotter jeg kender
er da temmelig lærenemme.
Mvh. Stella

Fra : Pia

Dato : 06-05-02 20:00

"hans hansen" <uffe_thomsen@hotmail.com> wrote in message
news:3cd6ccd7$0$97273> Noget helt andet er.... jeg har hørt et sted at
rottweiler har svært ved at
> lære og at de skal have alt ind med skeer. Passer det ?

Det tror jeg ikke, men de kan være ret stædige. Hvis man prøver at
kommandere dem rundt med brysk stemme, så kan det godt være man kun får et
løftet øjenbryn og et dybt suk istedet for den ønskede reaktion...

:Pia

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 06-05-02 22:33

"hans hansen" <uffe_thomsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> lære og at de skal have alt ind med skeer. Passer det ? De rotter jeg

Hej Stella.

Vi har en (om 13 dage to!) rottweiler, og jeg må sige, at det er en af de
mest lærenemme og lærevillige (arbejdsglade) racer, jeg har arbejdet med. De
fleste øvelser basale kunne indlæres på et par dage, da han var hvalp; fx.
lærte han på under en uge, at soveværelset var forbudt område.
("Husreglerne" er i øvrigt senere blevet ændret - nu har han sin egen seng
ved fodenden af vores seng......) Vi brugte på intet tidspunkt ord som "fy"
og "nej", men afledte bare hans opmærksomhed m. legetøj, godbidder osv., når
han var på vej ind på "Det forbudte Område" (og naturligvis overstrømmende
ros, når han vendte om i døråbningen og kom tilbage til os). Han var (og er)
lynhurtig til at opfange vores signaler, så al indlæring går som en
leg.......så længe vi altså gør det til en leg!
Jeg kan godt forestille mig (som Pia har skrevet), at den "bryske" metode
ikke lige er sagen med en rottweiler. Vores foretrækker i hvert fald at vi
hopper rundt som lalleglade idioter med munden fuld af ost/lever/pølse og
gør os fuldstændig til grin i hele nabolaget!! Måske er det bare fordi han
får lidt ondt af os og tænker "nåja, så må jeg da hellere gøre som hun
siger, når hun nu er blevet ydmyget sådan......."?? Tjae, hvem ved?

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 08-05-02 08:24

Mon, 6 May 2002 20:33:14 +0200, hans hansen wrote:

> [...]
>lære og at de skal have alt ind med skeer. Passer det ? De rotter jeg kender

Ja DET passer i hvert fald ikke! Rottweilere er yderst lærenemme og
intelligente.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Fra : Winther

Dato : 08-05-02 11:19

> [...]
materiale
> ang. selve uddannelses programmet, så derfor ved jeg ikke så meget.
du kan finde noget om hundeføreruddannelsen her:
www.feldberg.dk
Vh. Winther

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 06-05-02 21:12

Hej Stella

Jeg vil begynde med at rose dit valg af race - det er jo den helt rigtige.
Jeg har selv en Rott på 20 mdr. som jeg går til PH træning med (
Politihundetræning),
som jo består af lydighed -spor-rundering-anholdelseopgave og frygtløshed
for slag.
Det med om de skal have det ind med skeer er så som så de er lidt tunge at
danse med
men endelig meget lære nemme når de finder fidusen, for 2 mdr. siden kunne
min ikke
gå et orddeling spor det kan han nu helt perfekt men man skal have
tålmodighed.
En rott er en dejlig hund hvis den bliver behandlet ordelig og med respekt.
Men held og lykke med din træning

Majbritt

Fra : Winther

Dato : 07-05-02 13:12

> Racen er allerrede valgt...det blev en rottweiler, elsker simpelthen de
> "rotter" :)
Hej Stella.

Ja, jeg må nok indrømme at jeg har en svaghed for schæfere. Har selv to af
slagsen. Rotter derimod, vil jeg påstå ikke er en hund for
førstegangshundeejere. Nok især hanhundene skal man være varsom med. Jeg har
kendskab til 3 hanhunde som er blevet aflivet inden for et ½ år. Den ene åd
øret af en mand. Hvis det er til træning i HJV. så er f.eks en labrador en
udmærket hund. Jeg har selv hundeførerkursus, men træner nu i PH. Jeg vil
også sige, enten laver man PH- program eller andre brugsprogrammer, eller
også er man hundefører i hjemmeværnet.
Vh. Winther

Fra : hans hansen

Dato : 07-05-02 21:07

> [...]
> også sige, enten laver man PH- program eller andre brugsprogrammer, eller

Jeg er skam heller ikke førstegangs hundeejer. Rotweileren bliver min hund
nr. 4 og efter at have gået på skole som dyreassistent og har arbejdet hos
en dyrlæge ved jeg altså godt hvad det vil sige at opdrage og træne alm.
lydighed med hunde. Men jeg har blod på tanden... og holder bestemt ved mit
valg af race. Labben derimod er jeg ikke så meget for. Jeg ved godt at det
er god, legesyg og arbejdsom hund, men inde i mit hovede ser jeg mere labben
som en dejlig familiehund. Hvilket min rott selvfølgelig også skal være !