Er mit A7M266 brændt af?
Fra : Jens U. K.

Dato : 06-05-02 09:01

Jeg har skiftet køler og blæsere ud på et Asus A7M266 MB. I den
forbindelse havde jeg i 2-4 sekunder ingen køler på CPU'en (AMD
Thunderbird 1200MHz) Det medførte selvfølgelig at CPU blev varm, men den
blev meget varmere end jeg lige havde regnet med og det er meget
sandsynligt at den er brændt af, da jeg kan i et forstørrelsesglas, kan se
en lille revne langs noget af kanten af kernen)

Når jeg prøver at tænde PC'en kommer der intet output til skærm (jeg har
prøvet med andre skærmkort også). Der kommer heller ingen fejlbib fra
højttaleren. De serielle porte og de transistoragtige chips der sidder
lige inden for bliver *meget* varme (hvis jeg starter PC'en uden CPU i
soklen, bliver de serielle porte ikke varme og PC'en opfører sig i øvrigt
ligesom når CPU sidder i, ingenting sker)

Jeg har søgt efter info om hvordan MB'et opfører sig uden CPU (kommer det
med fejlbib ell.lign. men kan ikke finde noget info) og jeg har desværre
ikke lige mulighed for at putte en anden CPU i for at afprøve MB'et.

Så er det jeg spørger jer derude:
Hvordan finder jeg ud af om det er min CPU, mit MB eller begge, der brændt
af?

Hvis det kun er en af delene tror jeg nemlig bare at jeg vil skaffe en
identisk del, hvor imod hvis det er begge dele der er brændt af, så tror
jeg at jeg vil købe nogle lidt nyere dele, da det jo næsten er billigere
at købe lidt nyere end at købe dele identiske med de "gamle". Nogen der
evt. kan anbefale noget (jeg har en Enermax340W PSU og 2 stk. 256MB
Samsung DDR266, jeg har grafiikkort, lydkort og netkort)

/Jens Ulrik

Fra : [5250] Jens

Dato : 06-05-02 10:05

Jens U. K. wrote:
> [...]
> sandsynligt at den er brændt af, da jeg kan i et forstørrelsesglas, kan se
> en lille revne langs noget af kanten af kernen)

Din T-Bird er ret sikkert død.
Det er et kendt faktum at T-Bird ikke kan tåle at køre uden køler.

Se evt. http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-03.html

Hvis du er uheldig er bundkortet også brændt af.

> [...]
> soklen, bliver de serielle porte ikke varme og PC'en opfører sig i øvrigt
> ligesom når CPU sidder i, ingenting sker)

Hvad mener du med "serielle porte" og hvor sidder de?
Lige indenfor hvad?

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-05-02 10:33

"[5250] Jens" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Din T-Bird er ret sikkert død.
> Det er et kendt faktum at T-Bird ikke kan tåle at køre uden køler.
>
> Se evt. http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-03.html

Syret, min CPU ser dog ikke sådan ud, den røg heller ikke, men den
begyndte at lugte lidt "sjovt".

> Hvis du er uheldig er bundkortet også brændt af.

Det er jo det jeg håber ikke er sket. Men hvordan undersøger jeg det?

> Hvad mener du med "serielle porte" og hvor sidder de?

Seriel port = Com port = Modem port = RS-232 osv. lidt á la parallelport =
printerport osv.

> Lige indenfor hvad?
indenfor i kabinettet på MB'et udfor de serielle porte

/Jens Ulrik

Fra : [5250] Jens

Dato : 06-05-02 10:42

Jens U. K. wrote:

> Det er jo det jeg håber ikke er sket. Men hvordan undersøger jeg det?

Check om der ser sort eller brændt ud i cpu-soklen.
Hvis der ser rimeligt normalt ud, så har bundkortet det ok.

Sæt en anden cpu i, køb f.eks. en brugt duron eller lån en.

> Seriel port = Com port = Modem port = RS-232 osv. lidt á la parallelport =
> printerport osv.

Jeg kan ikke se hvordan de skulle påvirkes af at cpu'en futter af, men
verden er underlig..

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-05-02 10:48

> Check om der ser sort eller brændt ud i cpu-soklen.
> Hvis der ser rimeligt normalt ud, så har bundkortet det ok.

Jeg havde håbet på nogen biblyde eller lign. fejlkoder. Á la 4 korte bib
og et langt = ingen CPU monteret!

> Sæt en anden cpu i, køb f.eks. en brugt duron eller lån en.

Tjah, det kunne jo godt være at man skulle købe sådan en, hvis ikke det
kan lade sig gøre at checke MB'et på andre måder.

> Jeg kan ikke se hvordan de skulle påvirkes af at cpu'en futter af, men
> verden er underlig..

Det kunne jo være at en kortslutning i CPU'en gør at der bliver sendt
meget strøm i retning af de serielle porte?!

Tak for hjælpen, jeg havde dog håbet på en løsning hvor jeg slap for at
skulle ud og investere i "nyt" for at checke det "gamle"

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-05-02 13:29

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]
>
> Tjah, det kunne jo godt være at man skulle købe sådan en, hvis ikke det
> kan lade sig gøre at checke MB'et på andre måder.

Nu har jeg bestilt en Duron1200MHz, jeg havde en TB1300MHz, så der bliver
nok ikke den store forskel.

> [...]

/Jens Ulrik