Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed på Kodak DX3900
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-02 06:44

Hej,

Er der nogen med et DX3900 som ved om det er muligt at justere
dybdeskarpheden, så jeg kan få en sløret baggrund på f.eks.
portrætter?

Mvh Jan

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 06-05-02 15:48

Hej Jan,
helt generelt er det stort set umuligt at opnå dybdeskarphed effekter med
de små linser som compact digicams bruger. Blænden er alt for snæver til
at de effekter er synlige, pånær måske ved macro fotografi. Effekten opnås
ved at stille skarpt på forgrunden og åbne blænden helt op (med aperture
priority "A"), så reduceres dybdeskarpheden til en snæver zone. Effekten
bliver mere udtalt afhængig af linsetype, brændvidde og hvor meget blænden
kan åbnes. Hvis dit kamera ikke har en "A" priority mode, prøv en portræt
indstilling uden flash, så burde den åbne helt op for blænden. Hvis det
stadig ikke virker, kan dit kamera desværre nok ikke sådanne tricks.

Jeg bruger større linser med OK resultater. Her er nogen eksempler -
lange URL's, sorry. Kig i "LCD panelet" under billederne for at se de
anvendte linser og indstillinger...

http://www.kobotica.com/online/gallery/photography/nature/critters/birds/_gallery/dp045-7610-sparrow.html
http://www.kobotica.com/online/gallery/photography/nature/critters/deer/_gallery/dp037-5278-nibbler.html
http://www.kobotica.com/online/gallery/photography/nature/critters/bugs/_gallery/dp024-0898-dragonfly.html
http://www.kobotica.com/online/fotodiary/4seasons/autumn/_gallery/dp029-3180-red.html

Okay, jeg snyder lidt. Det hjælper at ha' en 300mm linse, den er aldeles
fortræffelig til sådan noget. :)

Mvh.
Sonny
www.kobotica.com