Anime
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-05-02 23:56

Min erfaring med Anime er fantastisk lille, men jeg har her i weekenden
set Ghost in the Shell(GitS) og Perfect Blue, og det har vagt min
interesse. GitS er jo fantastisk god. Musikken er enormt stemningsfuld,
de lange lomme-filosofiske taler er interesante og så er den tegnet med
en fobløffende detalje.
Perfect Blue er jeg derimod mindre begejstret for. Hvor GitS er en
øvelse ud i hvor fantastisk noget kan laves med tegninger og drager
fordel af at være en tegnefilm, er Perfect Blue mere end tegnefilm med
en live-action historie. Derudover er GitS rent teknisk Perfect Blue
langt overlegen.
Hvilke andre film i stil med GitS kan anbefales?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-05-02 23:59

Lars Hoffmann escribió

> er Perfect Blue mere end tegnefilm med en live-action historie.

et "d" fik fordrejet meningen, der skulle have stået: "er Perfect Blue
mere _en_ tegnefilm med en live-action historie"

Beklager.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 05-05-02 23:51

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> Hvilke andre film i stil med GitS kan anbefales?

Ligefrem film findes der nok ikke så mange af. Til gengæld burde du kunne
opstøve både OVA'er (Original Video Animation) og tv-serier med samme
kredsen omkring teknologi og identitet.

Jeg er selv rigtig glad for Serial Experiments Lain. Det er en serie i 13
afsnit (fordelt på fire DVD'er) med udgangspunkt i en pige, der modtager en
e-mail fra en afdød elev fra hendes skole. Lain er noget mere afdæmpet end
GitS, men har en god dybde og en fantastisk stemning. Læs evt. Lars
Jørgensens anmeldelser på geekculture.dk.

Hvis du bare er sulten efter mere anime, så er Akira naturligvis svær at
komme udenom. Om ikke andet, så fordi det er den film, der mere end nogen
anden populariserede anime i vesten.

OVA'en Blood - The Last Vampire synes jeg også er interessant. De fleste
mener vist, at den er for kort (omkring 45 min.) og historien mangelfuld,
men jeg kan egentligt godt lide film, der starter in media res og holder
kortene tæt til kroppen. En pige (der tilsyneladende er del af et hemmeligt
regeringsprojekt) jager vampyrer/dæmoner på en amerikansk luftbase i Japan i
starten af Vietnamkrigen - og meget klogere bliver man ikke. Men undervejs
er man ganske godt underholdt.

Cowboy Bebop er en anden fremragende serie. I fremtiden er månen kollapset
og solsystemet forbundet i et interplanetarisk vejnet. Hovedpersonerne er
dusørjægere på evigt jagt efter en fangst, der kan betale det næste måltid.
Men dusørjægerne har også selv en fortid, der lejlighedsvist dukker op i
glimt, og serien svinger fint mellem action, slapstick humor og det
melankolsk poetiske. Jeg købte den efter at have læst omtalen på
geekculture, som jeg igen må anbefale. Drengenes anmeldelser er altid gode
som inspiration til det næste køb.

MVH
Jens

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 06-05-02 22:19

> [...]
> en fobløffende detalje.

> Hvilke andre film i stil med GitS kan anbefales?

Hmmm, hvis du er til det filosofiske, så er en kort serie som Angel
Sanctuary, på original Tenshi kinryoku http://us.imdb.com/Title?0308974 ,
HELT fantastisk. Utrolig flot anime serie.

Snyd heller ikke dig selv for Akira, den helt store klassiker inden for
Manga! VIRKELIG flot! http://us.imdb.com/Title?0094625

Der er selvfølgelig også film som Fist Of The North Star, Ninja Scrolls,
Vampire Hunter - D - Bloodlust, Wicked City, Venus Wars, Hellsing og mange
flere. Søg lidt rundt på google på Manga og Anime, så finder du snildt et
par reviews eller to.

Fælles for dem alle er, at de har den der dommedagsagtige stemning, tristhed
og dysterhed. Det er den atmosfære jeg elsker ved Anime/Manga film/serier!

Venlig hilsen Peter Tønnesen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-05-02 00:50

Peter Tønnesen escribió

> Hmmm, hvis du er til det filosofiske, så er en kort serie som Angel
> Sanctuary, på original Tenshi kinryoku http://us.imdb.com/Title?
0308974 ,
> HELT fantastisk. Utrolig flot anime serie.

Det ligner _lige_ den slags jeg er ude efter

> F‘lles for dem alle er, at de har den der dommedagsagtige stemning,
> tristhed og dysterhed. Det er den atmosf‘re jeg elsker ved
> Anime/Manga film/serier!

Det var også noget af det der fangede mig ved GitS.
Jeg takker jer begge for vejledning og søger rundt på nettet.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann