Forhindre opdeling af lange sms-beskeder.
Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 21:28

Hej,

Er der nogen der ved om man kan forhindre en Nokia 3310 i at opdele
sms-beskeder i flere stumper hvis sms-beskeden overskrider 160 tegn,
eller hvor grænsen nu end ligger? Altså sådan at jeg kun modtager een
enkelt sms selvom en eller anden sender mig en sms på flere hundrede
tegn?

Madsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-02 21:46

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>eller hvor grænsen nu end ligger? Altså sådan at jeg kun modtager een
>enkelt sms selvom en eller anden sender mig en sms på flere hundrede

Jeg tvivler alvorligt på, at det er din telefon, der foretager
opdelingen. Så det kan du ikke.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 21:55

Allan Olesen skrev:

> Jeg tvivler alvorligt på, at det er din telefon, der foretager
> opdelingen. Så det kan du ikke.

Øv. Det er faktisk for at kvæle TDC's nye tiltag med en beskedrobot der
sender hele e-mailen videre til mobiltelefonen. Det er ganske simpelt
en plage der irriterer mig så meget at jeg indtil videre har slået
skidtet fra, men kunne man nu få mobilen til at undlade at bippe så
mange gange i træk, så var problemet jo løst.

Madsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-02 22:28

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Øv. Det er faktisk for at kvæle TDC's nye tiltag med en beskedrobot der
>sender hele e-mailen videre til mobiltelefonen.

Ja, det kunne jeg næsten regne ud.

Jeg har selv tænkt mig at løse det ved at lade mailen passere
gennem en maskine, der forkorter den, inden den bliver sendt
videre til beskedrobot - medmindre TDC forinden gør alvor af at
gøre det brugerspecificeret, hvor meget der skal sendes.
Sidstnævnte står faktisk på deres interne ønskeseddel, fik jeg
oplyst under min seneste samtale med deres support.

Jeg tror forøvrigt, jeg er oppe på at have modtaget 3 timers
"telefonsupport" i forbindelse med min tilmelding til
besked-robot. Af disse tre timer er størstedelen gået med at
vente, mens supporteren konfererede med teknikerne, så det er nok
realistisk at gætte på, at jeg har kostet TDC 5 mandetimer. Gad
vide, hvad det i stedet ville have kostet dem at videreføre den
gamle mail-sms-gateway...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 22:44

Allan Olesen skrev:

> [...]
> videre til beskedrobot - medmindre TDC forinden gør alvor af at
> gøre det brugerspecificeret, hvor meget der skal sendes.

Har de snakket om at gøre alvor af det?

Jeg havde håbet på at jeg kunne skrive mit mobilnummer under pager-
funktionen, men det virkede så desværre ikke fordi pagernumre åbenbart
er 500-numre. At få e-mailen læst op som tekst kan jeg heller ikke
rigtig bruge til noget. Jeg ønsker blot at få en enkelt sms-besked pr.
hver e-mail jeg modtager.

> Sidstnævnte står faktisk på deres interne ønskeseddel, fik jeg
> oplyst under min seneste samtale med deres support.

Hvis bare de lavede en funktion hvor man kunne vælge om man kun ville
videresende subjectet eller hele e-mailen, så ville problemet være løst
for de fleste. Det må da efter min mening ikke være så svært at lave.
(Ikke fordi jeg ved hvordan man skulle lave det, men...)

> Jeg tror forøvrigt, jeg er oppe på at have modtaget 3 timers
> "telefonsupport" i forbindelse med min tilmelding til
> besked-robot.

Det var ikke så lidt.

> [...]
> at gætte på, at jeg har kostet TDC 5 mandetimer. Gad vide, hvad
> det i stedet ville have kostet dem at videreføre den gamle

Tja, da mail-sms-gatewayen fungerede var det en fin service som
passede lige til mit behov.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 22:44

Allan Olesen skrev:

> Jeg tvivler alvorligt på, at det er din telefon, der foretager
> opdelingen. Så det kan du ikke.

Hvordan kan TDC Mobil så egentlig vide hvornår der skal deles.
Det gør de måske bare mere eller mindre tilfældigt?
Ikke alle mobiltelefoner er vel ens på dette punkt. Nogle kan kun
vise 120 tegn ad gangen, andre 160 og andre igen kan vise en hulens
masse tegn i en enkelt sms-besked. F.eks. Nokia Commmunicator og den
slags.

Jeg var næsten 100 % sikker på at det var min mobil der sørgede for
opdelingen, men hvis det ikke er tilfældet, så er det da endnu mere
latterligt at de har nedlagt mail-sms-gateway på det grundlag at det
skabte for mange sms-beskeder, for det her må da resultere i mindst
10 gange så mange.

Madsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-02 23:04

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvordan kan TDC Mobil så egentlig vide hvornår der skal deles.

Fordi standarden for GSM siger 160 tegn (eller lige der omkring -
der foresvæver mig noget med 158 tegn).

Nogle nyere telefoner er vistnok i stand til at sende og modtage
4-500 tegn, men det hjælper jo ikke noget i dette tilfælde,
medmindre man får beskedrobotten overbevist om, at den skal sende
så lange sms'er.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 00:15

Allan Olesen skrev:

> Fordi standarden for GSM siger 160 tegn (eller lige der omkring -
> der foresvæver mig noget med 158 tegn).

Nå på den måde.

> [...]
> 4-500 tegn, men det hjælper jo ikke noget i dette tilfælde,
> medmindre man får beskedrobotten overbevist om, at den skal sende

Nej, det er lidt noget bøvl med den situation man er i lige nu.
Jeg håber at de får det lavet om derinde, så man får nogle flere
muligheder for at ændre på hvor meget der skal sendes videre til
mobilen.

Madsen.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 06-05-02 18:34

On Sun, 05 May 2002 22:46:29 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg tvivler alvorligt på, at det er din telefon, der foretager
>opdelingen. Så det kan du ikke.
Det _er_ skam mobilen som foretager opdelingen. Det hedder iøvrigt
Concatenated SMS. Det er sådan set bare en fast aftalt måde at opdele
SMS'er på. I starten af hver SMS er der et "magic-number" og så et
sekvens nummer som angiver rækkefølgen på SMS'erne.

Du kan prøve at sende en laaang SMS til en mobil som ikke understøtter
Concatenated SMS, så kan du sikkert se nogle "underlige" tegn i
starten af hver SMS.

/Thomas

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 18:53

Thomas Lykkeberg skrev:

> [...]
> SMS'er på. I starten af hver SMS er der et "magic-number" og så et
> sekvens nummer som angiver rækkefølgen på SMS'erne.

Så er der måske en mulighed for at jeg kan slå det fra i mobilen
alligevel? Jeg synes bare ikke jeg kan finde en indstilling i min
Nokia 3310 som har noget med det at gøre.

Madsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-05-02 21:15

Thomas Lykkeberg <thomas@in.dk> wrote:

>Det _er_ skam mobilen som foretager opdelingen.

Øh, du skriver faktisk, at mobilen netop _ikke_ foretager
opdelingen, men at nogle mobiltelefoner er i stand til at _samle_
en opdelt sms, hvis stumperne postes i et bestemt format.

Eller misforstår jeg dig?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 07-05-02 21:33

Allan Olesen skrev:

> Øh, du skriver faktisk, at mobilen netop _ikke_ foretager
> opdelingen, men at nogle mobiltelefoner er i stand til at _samle_
> en opdelt sms, hvis stumperne postes i et bestemt format.

Hvis det kan hjælpe noget på opklaringen så står der følgende foran de
forskellige sms-beskeder jeg får, når der bliver videresendt en e-mail
til min mobil:

*LON1#
*LON2#
*LON3#
*LON4#
*LAST#

Om det så er mobilen eller TDC Mobil der laver den tekst ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 09-05-02 10:51

On Mon, 06 May 2002 22:14:56 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Øh, du skriver faktisk, at mobilen netop _ikke_ foretager
>opdelingen, men at nogle mobiltelefoner er i stand til at _samle_
>en opdelt sms, hvis stumperne postes i et bestemt format.
>
>Eller misforstår jeg dig?
Nu er jeg forvirret? Nå, men lad mig gøre det en gang til.

En SMS (I netværks termer) kan kun være 160 tegn. Det svarer lidt til
at Internettet (som transporterer IP pakker via Ethernet, token ring
osv.) også kun kan håndterer en vis størrelse på hver pakke på det
fysiske lag (MAC/PHY) - lidt forskelligt, men lad os nu sige 5k
byte/pakke maksimum. Man er jo udemærket i stand til at sende/modtage
en fil på PC'en som er >5k byte, så sker der jo simpelthen det, at
senderen af filen opdeler den i flere sekventielle (MAC/PHY) pakker.
Det er så op til modtageren at "samle" disse pakker, ud fra deres
sekvens nummer, til den oprindelige fil.

Det er fuldstændig det samme som sker med Concatenated SMS i mobilen.
Der er bare det lille problem at man i starten ikke havde tænkt at
nogle ville sende en SMS på mere end 160 tegn. Det løste man så ved at
definerer en lille protokol (i stil med IP), som skulle tage hånd om
det problem, men man måtte jo bare ikke lade de "gamle" mobiler ude i
kulden, så derfor vil en mobil som ikke understøtter Concatenated SMS,
bare modtage sådanne beskeder som flere beskeder, og lige ledes vise
dem som flere. Her vil en mobil med Concatenated SMS option vise disse
beskeder som een besked....

Man kan populært sige at SMS "kanalen" på netværket er transmission
mediet (MAC/PHY) og selve Concatenated SMS delen er link kontrollen
(LLC), hvis du kender lidt til OSI protokol lags modellen....

Håber jeg har gjodt det klarerer..

/Thomas

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 14:15

Thomas Lykkeberg skrev:

> [...]
> flere beskeder, og lige ledes vise dem som flere. Her vil en mobil
> med Concatenated SMS option vise disse beskeder som een besked....

Så må man jo konkludere at min Nokia 3310 ikke har Concatenated SMS,
men hvilken mobiltelefon har mon det? Det er ikke et navn jeg er stødt
på når jeg har kigget specifikationer på mobiltelefoner igennem i
diverse reklamer. Tværtimod reklamerer de med at Nokia 3310 kan slå 3
sms-beskeder sammen så man har mulighed for at modtage sms-beskeder på
460 tegn, men hvordan man så gør det, og om det virker i denne
situation, tør jeg ikke sige. E-mails er jo også ofte på mere end 460
tegn, eller i hvert tilfælde de e-mails jeg modtager.

Madsen.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 09-05-02 16:48

Madsen wrote:
> [...]
>situation, tør jeg ikke sige. E-mails er jo også ofte på mere end 460
>tegn, eller i hvert tilfælde de e-mails jeg modtager.
Hej igen.

Du skriver:

"Tværtimod reklamerer de med at Nokia 3310 kan slå 3 sms-beskeder
sammen så man har mulighed for at modtage sms-beskeder på 460 tegn"

Lige nøjagtig. Det er Concatenated SMS. Men når du taler om at TDC
sender dig e-mails som concatenated SMS'er, og du så modtager dem på
din 3310'er som enkelte SMS'er, ja så må der være et problem med den
måde TDC sender deres Concatenated SMS'er på, hvis de da overhovedet
gør det?? Du siger jo også selv at dine e-mails oftest er mere end 460
tegn, så må man vel gå ud fra at din 3310'er ikke kan finde ud af at
sætte dem sammen, og derfor vælger at vise dem som enkelte SMS'er. Er
du 100% sikker på at din e-mail bliver forwarded som concatenated SMS
fra TDC?

/Thomas

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 18:22

Thomas Lykkeberg skrev:

> Er du 100% sikker på at din e-mail bliver forwarded som
> concatenated SMS fra TDC?

Nej, det har jeg ingen anelse om. Spørgsmålet er om TDC har det.
Jeg kan blot konstatere at jeg får 5-6 sms beskeder hver gang jeg
får en enkelt sølle e-mail.

Madsen.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 09-05-02 17:03

On Thu, 09 May 2002 15:15:10 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

Tag iøvrigt et kig på:

http://members.aon.at/telefonshop.pritz/18_act.htm

Det ser ud som om 3310'eren har "haft" probs. med Concatenated SMS'er
i en tidligere software version.

/Thomas

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 18:22

Thomas Lykkeberg skrev:

> Det ser ud som om 3310'eren har "haft" probs. med Concatenated SMS'er
> i en tidligere software version.

Ja, der var jo også en der spurgte om hvilken softwareversion jeg
sidder med, så det har muligvis også noget at sige.

Madsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-02 18:04

Thomas Lykkeberg <thomas@in.dk> wrote:

>Håber jeg har gjodt det klarerer..

Det var klokkeklart fra begyndelsen, hvad du skrev.

Jeg bed bare mærke i, at du _også_ skrev:

> [...]

Og det er i direkte modstrid med din forklaring, som klart og
tydeligt fortæller, at:

- opdelingen foretages ved afsendelse - ikke ved modtagelse
- nogle mobiltelefoner kan samle opdelte sms'er ved modtagelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 09-05-02 18:22

On Thu, 09 May 2002 19:04:29 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> - opdelingen foretages ved afsendelse - ikke ved modtagelse
> - nogle mobiltelefoner kan samle opdelte sms'er ved modtagelse.
Jeg kan nu ikke se noget modstridende i det, men ok. Håber det er
klart nu.

For lige at opsummere:

1) Det er mobilen som opdeler og samler SMS'erne.
2) En SMS kan rumme 140 okteter (bytes) user data => 160 stk. 7bit
tegn.
3) Concatenated SMS tager 8 tegn (56 bit) i hver SMS => 3*152 = 456
tegn
4) Netværket er i teorien fuldstændig ligeglad med hvad der sendes som
SMS. Det er her Nokia bla. benytter sig af Billeder, ringetoner,
profiler og meget andet godt. Det fungere alt sammen som concatenated
SMS.
5) Nogle netværk understøtter ikke 8 bit SMS, hvilket betyder at det
"specille" Nokia features ikke kan bruges. Jeg har dog ikke hørt om
nogle probs. i DK.

Happy SMS'in

/Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-02 22:26

Thomas Lykkeberg <thomas@in.dk> wrote:

>1) Det er mobilen som opdeler og samler SMS'erne.

Nejnejnej. Det er afsender. Det har du selv skrevet, og det er
det eneste, der giver mening.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 11-05-02 21:43

On Thu, 09 May 2002 23:25:58 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Nejnejnej. Det er afsender. Det har du selv skrevet, og det er
>det eneste, der giver mening.
Nej nu stopper festen.

Senarie: Mobil A sender en laaang SMS til Mobil B.

1) Mobil A _opdeler_ beskeden i X SMS'er og sender X SMS'er over
netværket til Mobil B

2) Mobil B modtager X SMS'er fra Mobil A. Her genkendes Concatenated
SMS "headeren" i hver SMS, og de _samles_ derfor til een lang besked
som kan læses sammenhængende på Mobil B.

Og så må man gu' fanden da sige at Mobilen opdeler og samler SMS'erne.
Jeg kan ikke se at det er så svært at forstå.... Sorry men min
tålmodighed slap lige op der.

/Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-05-02 21:58

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote:

>Nej nu stopper festen.
>
>Senarie: Mobil A sender en laaang SMS til Mobil B.

Nu er jeg klar over, hvorfor du roder rundt i det:
Nu snakker du jo pludselig om en mobil som afsender. Der har i
denne tråd kun været snak om en mobil som modtager. Afsender er
en internet-til-sms-gateway hos TDC.

Og hermed bør tråden være slut.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 12-05-02 12:55

On Sat, 11 May 2002 22:57:54 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>Nu snakker du jo pludselig om en mobil som afsender. Der har i
>denne tråd kun været snak om en mobil som modtager. Afsender er

Ja sikkert, men om det er en internet gateway eller en anden mobil
eller..... ja, what ever. Så er den modtagne mobil ligeglad. Den
e-mail som er afsent fra Internet gateway'en skal have samme SMS
format som var det en SMS sendt fra en anden mobil, så alt i alt samme
situation....

/Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-02 14:59

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote:

>Ja sikkert, men om det er en internet gateway eller en anden mobil
>eller..... ja, what ever. Så er den modtagne mobil ligeglad.

Pointen er, at diskussionen hele tiden har handlet om den mobil,
der _modtager_ mailen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Cassandra

Dato : 06-05-02 07:07

Hejsa

Gider du ikke lige tjekke din Software version i den 3310.
Det gøres ved at taste *#0000# , med dit simkort i.

Mvh
"C@ss"

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 06-05-02 13:13

Alternativt: Opret en e-mailadresse på http://post10.zzn.com (eller
andre under xxx.zzn.com) og sæt den til at give dig besked på
mobilnummer@smsnu.dk

Så får du en besked med mailens emne, afsender, dato, klokkeslet osv.

--
Michael
http://www.vitsms.tk - GRATIS, daglige vittigheder på din mobil...!

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-05-02 17:36

Michael Kjærsgård <michael@vindenand.dk> wrote:

>Alternativt: Opret en e-mailadresse på http://post10.zzn.com (eller
>andre under xxx.zzn.com)

Hvorfor det?

>og sæt den til at give dig besked på mobilnummer@smsnu.dk

Det vil jeg betragte som en nødløsning. Dels fordi reklamen
fylder så meget, at der ikke er ret meget tilbage af mailen, dels
fordi der sandsynligvis er endnu mindre fremtid i en
gratisservice.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 17:35

Michael Kjærsgård skrev:

> [...]
> mobilnummer@smsnu.dk
>
> Så får du en besked med mailens emne, afsender, dato, klokkeslet osv.

Jeg har overvejet smsnu og har også haft kontaktet dem.
Problemet er at servicen snart ikke er gratis længere og jeg synes
ærlig talt ikke det kan være meningen at jeg skal betale ekstra for
at få en service som min nuværende udbyder allerede stiller til
rådighed. Jeg betaler rigeligt i forvejen i form at mobil- og
Internetabonnement synes jeg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 17:35

Cassandra skrev:

> Gider du ikke lige tjekke din Software version i den 3310.
> Det gøres ved at taste *#0000# , med dit simkort i.

Der står: V04.06 21-11-00 NHM-5

Madsen.