Lidt rårdgivning omkring fiber & valg af g~
Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 05-05-02 20:35

Hej!

Jeg har følgende problemstilling:

4 Lokationer, som jeg skal have koblet sammen med fiber - hvilken type fiber
skal jeg bruge, hvad koster sådan noget (sår'n cirka). Og hvilket
netværksgrej/switches skal jeg købe.

På lokation 1 skal der kun tilsluttes en computer - herefter ca. 200m kabel
til -
Lokation 2, her skal der kunne tilsluttes ca. 24 computere. Jeg forestiller
mig noget switch med 2 fibermoduler i, da fiberen nu skal løbe videre til -
Lokation 3. her skal der kunne tilsluttes ca. 24 computere og her står også
min serverpark (pt. 2 servere), igen forestiller jeg mig noget switch med 2
fibermoduler og evt. 2 1gb porte til serverne. Herfra løber kablet videre
til
Lokation 4. her skal der kunne tilsluttes ca. 10 computere og her sidder min
router/firewall til Internettet også (pt. 2mb adsl forbindelse).

De generelle krav - fokuserer nok desværre mere på pris end på performance -
men alle forslag/råd modtages med stor interesse.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

E-mail: martin@rise.dk
Http://www.rise.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 05-05-02 21:55

On Sun, 5 May 2002 21:34:42 +0200, "Martin Rise Christensen"
<martin@rise.dk> wrote:

> [...]
>
>De generelle krav - fokuserer nok desværre mere på pris end på performance -
>men alle forslag/råd modtages med stor interesse.

Jeg forstår opgaven således:

1PC-----fiber---24PC----fiber----24PC/2SERVER----fiber----10PC/ROUTER

For at sikre dig for fremtiden bør du vælge OM3 fiber, men hvis prisen
er vigtigst er du nok tvunget til at anvende 62.5/125my standard
fiber. Du bør så fremtidssikre ved at lave føringsvej til den næste
fiber.

Hvis alle fiberlængderne er under 275 meter så anvend MultiMode.
Hvis der er kabellængder over 275-300 meter så anvend SingleMode.
Hvis der findes kabellængder under 100 meter så anvend Cat6
kobberkabler

Hvis der ikke findes fiberinstallation i forvejen så vælg en Small
Form Factor fiberconnector, LC findes f.eks fra de fleste producenter.

Afslut fiberkablet i faste paneler.

Det billigste vil være at købe switche med 2 porte til 1Gbps og det
nødvendige antal kobberporte 24 eller 48.
Til den enkelte PC kan du evt anvende 2 convertere til 100Mbps.
Serverne ville jeg tilslutte med 1 eller flere 100Mbps pr server.

Fiberkabel koster vel 25-50 kr pr. meter
Connectorer vel ca 100 kr.
Boxe fra 200-1000 afhængig af model.

Switche er der sikkert andre som har et godt svar til.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.