Nu kan de lige så godt blive rigtigt:-)
Fra : Gert Philipsen

Dato : 05-05-02 19:09

Jeg er i fuld gang med et kursus på Danmarks Netskole. Som det fremgår af
min hjemmeside har jeg i begyndelsen lært at kode med gammeldags HTML. Her i
gruppen har jeg forstået, at dette er omsonst i forhold til med det samme at
gå i gang med css.

Min næste opgave i kurset er så heldigvis med typografi-ark - css. Jeg har
brugt en del timer i dag til at læse på stoffet - både i det tilsendte
lærebogsmateriale og på www.html.dk

Nu vil jeg altså gerne gøre tingene rigtigt, så jeg ikke senere skal ind at
rette en masse sider. Derfor håber jeg der er nogle, som vil kommentere
følgende spørgsmål :

1) Bruger man slet ikke tabeller i css, men kun bokse

2) Er det korrekt opfattet at man (efterhånden) bruger en masse
færdiggjorte typografiark når man laver sine hjemmesider?

3) Kan man godt bruge almindelige HTML koder til at lave en afvigelse fra
typografiarket. (Hvis man nu vil have en bestemt overskrift grønlyseblå i
stedet for den farve man har sat sit typografiark til at bestemme?

4) Kan man ikke ligså godt med det samme begynde at kode i XHTML i stedet
for HTML?

5) Er der nogen gode danske sider med omfattende samlinger af html og css
koder (elementer, attributter og værdier?

Det sidste spørgsmål fordi jeg allerede nu kan se, at man som en almindelig
"en-gang-i-mellem" privathjemmesidesnedker ikke vil have mange chancer for
at huske bare en lille del af koderne. Så kunne et godt dansk opslagsværk på
nettet være dejligt

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 05-05-02 19:32

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> følgende spørgsmål :
>
> 1) Bruger man slet ikke tabeller i css, men kun bokse

Man bruger selvfølgelig stadig tabeller til at lave tabeller med. Dagens
pollental står således stadig stå i en tabel.

> 2) Er det korrekt opfattet at man (efterhånden) bruger en masse
> færdiggjorte typografiark når man laver sine hjemmesider?

Det spørgsmål forstår jeg ikke helt. Mener du man har flere forskellige
stylesheets til sit websted? Hvis så - ja det vil jeg mene. Først og
fremmest mener jeg det er fornuftigt at have et særskilt stylesheet til
print.

> 3) Kan man godt bruge almindelige HTML koder til at lave en afvigelse fra
> typografiarket. (Hvis man nu vil have en bestemt overskrift grønlyseblå i
> stedet for den farve man har sat sit typografiark til at bestemme?

Der bruger jeg inline css. F.eks.:
Her er et tekstykke der ikke ligner resten af tekststykkerne på siden...

> 4) Kan man ikke ligså godt med det samme begynde at kode i XHTML i stedet
> for HTML?

For mig at se, betyder det ikke specielt meget om du koder i xhtml eller i
html v. 4.01. Xhtml er meget strict i sin struktur mht. at du altid skal
afslutte alle dine koder. Dermed får du en god kodeskik fra starten af
hvilket naturligvis er en fordel. Omvendt er min erfaring at ganske få
undervisere ved specielt meget om xhtml (css og andet nymodens), hvorfor du
måske kunne få problemer med at få vejledning og hjælp på dit kursus?

> 5) Er der nogen gode danske sider med omfattende samlinger af html og css
> koder (elementer, attributter og værdier?

For html er det bedste sted - imho - <http://www.html.dk>

Jeg er endnu ikke stødt på en omfattende css oversigt på dansk.

Bradsofts topstyle light er et program på engelsk hvor du kan redigere dine
stylesheets i. Jeg bruger det fra tid til anden som opslagsværk.

http://www.bradsoft.com/topstyle/

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-05-02 20:07

Sun, 5 May 2002 20:08:48 +0200, skrev "Gert Philipsen"
<gert@lite.dk>:

>1) Bruger man slet ikke tabeller i css, men kun bokse

Man kan godt bruge tabeller, men selve tabellerne står ikke i
cssarket.
Her kan man skrive størrelse og udseende på tabellen.
Med tiden vil bokse blive det mest brugte, der kan dog i visse
tilfælde være problemer med understøttelse, især i Netscape 4.x.
Ser man bort fra den skulle der ikke være de store problemer med
bokse.

>2) Er det korrekt opfattet at man (efterhånden) bruger en masse
>færdiggjorte typografiark når man laver sine hjemmesider?

Du kan sikkert finde nogen færdige på nettet, men hvorfor ikke
selv designe sine egne sider?

>3) Kan man godt bruge almindelige HTML koder til at lave en afvigelse fra
>typografiarket. (Hvis man nu vil have en bestemt overskrift grønlyseblå i
>stedet for den farve man har sat sit typografiark til at bestemme?

Det kunne du godt, men gør det dog i css i stedet for.
du kan enten bruge inline style eller id/classes til det.
Det lærer du sikkert lidt senere, men ellers vil jeg da gerne
komme med en forklaring.

>4) Kan man ikke ligså godt med det samme begynde at kode i XHTML i stedet
>for HTML?

Jo, hvis du har mod på det, men der er nu ikke de store
forskelle, så det er hurtigt lært.

>5) Er der nogen gode danske sider med omfattende samlinger af html og css
>koder (elementer, attributter og værdier?

Kender ikke nogen danske sider, men der er altid w3c, som er dem
der laver standarderne.

<http://www.w3.org/TR/html401/>
<http://www.w3c.org/MarkUp/#xhtml1>
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/>

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-05-02 20:49

On Sun, 05 May 2002 21:07:06 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Kender ikke nogen danske sider, men der er altid w3c, som er dem
>der laver standarderne.
>
><http://www.w3.org/TR/html401/>
><http://www.w3c.org/MarkUp/#xhtml1>
><http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/>

Derudover har WDG (Web Design Group) lavet nogle udmærkede
opslagsværker i Windows Help File format (altså ligesom dem man fik i
Win95, når man trykkede F1).

De kan fås til hhv. CSS 1.0 og HTML 4.0

Fordele:
- lette at bruge
- kan integreres i fx Stone's WebWriter

Svagheder:
- De er ikke *helt* up-to-date. CSS'en omfatter kun CSS 1.0 og ikke
CSS 2. HTML'en er 4.0 og ikke 4.01.

Fås også i andre formater.

Hentes her:

Mvh. Jørn