Statik
Fra : Jesper Vels

Dato : 05-05-02 13:19

Hej

Jeg er ved at lave nogle beregninger til et projekt om solfanger.

Jeg har en kasse der er 1meter * 0.5meter. Som er lavet af 18mm*115mm
brædder, med en bundplade.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om selve kassen kan holde til hvis der
kommer sne (se http://www.vels.dk/kasse.jpg)

Nogle der kan hjælpe mig med beregningerne? Er det bare alm. Bøjning man
skal bruge som man bruger for stål?

/Jesper Vels

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-05-02 16:04

Jesper Vels <jesper@vels.dk> wrote:
> [...]
> kommer sne (se http://www.vels.dk/kasse.jpg)
>
> Nogle der kan hjælpe mig med beregningerne? Er det bare alm. Bøjning man

I dette tilfælde - hvor du *har* lavet kassen(?) - tror jeg en
'beregning' er at skyde gråspurve med kanoner! :)
Vurdér i stedet, hvor meget snevolumen (incl. evt. 'top'), der dar
maksimalt kan ligge i kassen, find en passende værdi for massefylden af
sne, og beregn den maksimale snemasse.

Belast kassens bund - nogenlunde jævnt - med et antal lodder med
tilsvarende masse, og se selv efter, om den holder (faconen)?!

Jeg ville tro, at du tilnærmelsesvis kan estimere en overgrænse for
snemassen som det antal kilogram, der modsvarer kassens rumfang i liter
(svarende til, at den var fyldt med vand!). Hvis du ikke vil benytte
lodder, kunne du i så fald opnå samme belastning af bunden ved at fylde
kassen ca. 40 % op med sand/grus (massefylde ca. 2,5 kg/m3)

--
med venlig hilsen
Hans