Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A40 og batterilevetid
Fra : Karsten Madsen

Dato : 05-05-02 10:23

Hejsa !

Jeg overvejer at købe ovenstående, men har lige et par spørgsmål, som jeg
håber der er en der kan hjælpe med:

Hvordan er det med batteriforbruget og A40'eren: Hvor mange billeder skal
jeg f.eks. typisk forvente at kunne tage, før der skal skiftes batterier
(eller batterierne skal genoplades) ?

Hvor mange billeder kan der gemmes på det medfølgende 8 MB kort (i 2.1 mio.
pixel størrelse) ?

Mvh.

Karsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-02 10:59

On Sun, 5 May 2002 11:22:42 +0200,
Karsten Madsen <karsten@madsen.tdcadsl.nope.dk> wrote:
> [...]
> (eller batterierne skal genoplades) ?
>
> Hvor mange billeder kan der gemmes på det medfølgende 8 MB kort (i 2.1 mio.

Jeg har A20, som er det samme, men uden video, og uden den lange
lukketid (til de store ISO indstillinger).

På alm. alkaline købebatterier tager man 15-30 billeder.
På genopladelige 1600 mAh NiMH batteriet tager man 200
billeder pr. opladning, ind imellem flere, ind imellem færre.

På mit 64MB kort har jeg normalt plads til ca. 100 billeder i
1600x1200, fine opløsning. Det er hvad jeg normalt kører med.
Så på 8MB kan du få plads til ca. 12 billeder af samme kvalitet.

Men du kan nedsætte kvalitet og opløsning og få plads til mange flere.
Men du får lyst til at købe et større CF kort.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Søren Kops

Dato : 05-05-02 20:12

Min fotohandler siger er der er batterier til at a 40 er aktivt/tændt i ca
2 timer.

Han siger endvidere noget som jeg aldrig har hørt før. Måske andre kan
snakke med om det? At genopladelige batterier til digitale apperater holder
dobbelt så længe som almindelige batterier?

mvh
søren kops

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 20:59

"Søren Kops" wrote:

> Han siger endvidere noget som jeg aldrig har hørt før. Måske andre
> kan snakke med om det? At genopladelige batterier til digitale
> apperater holder dobbelt så længe som almindelige batterier?

Det er korrekt, de er nemlig mere velegnet til kameraet høje forbrug, du
kan læse mere om genopladelige batterier på flg. URL:

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-02 22:02

On Sun, 5 May 2002 21:11:36 +0200,
Søren Kops <soren@kops.biz> wrote:
> [...]
> snakke med om det? At genopladelige batterier til digitale apperater holder
> dobbelt så længe som almindelige batterier?

Det er ikke korrekt. De holder 5-10 gange længere.
Men det var også hvad jeg skrev før.

Det høje strømforbrug fra et kamera er meget tæt på at kortslutte
batterierne, og det dræber almindelige og alkaline batterier.

Genopladelige NiMH batterier derimod kan afgive meget store
strømstyrker, og der er set eksempler på hvordan de har smeltet
batteripolerne i udstyr hvor der er en kortslutning

Fra : Kasper Christensen

Dato : 05-05-02 20:30

> På alm. alkaline købebatterier tager man 15-30 billeder.

Hvem har bildt dig det ind. Det er jo helt hen i vejret. Jeg har med de
batterier der fulgte med taget ca. 200 billeder inden de skulle skiftes. Så
det GÆT passer overhovedt ikke. I tid var det ca. 4 timer med skærmen tændt.

mvh

Kasper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-02 22:04

On Sun, 5 May 2002 21:29:53 +0200,
Kasper Christensen <kasper@*SLET*kasperc.dk> wrote:

> [...]
> det GÆT passer overhovedt ikke. I tid var det ca. 4 timer med skærmen tændt.

Jeg har kørt batterier ned MEGET hurtigere. Specielt med blitz dør
almindelige batterier lynende hurtigt. Jeg havde i forvejen en
god oplader og batterier, så efter en dårlig erfaring, så hedder
det NiMH for mig.

Fra : Karsten Madsen

Dato : 06-05-02 17:41

Hejsa !

Tak for de mange svar angående subject - det gav mig en rimelig klar
fornemmelse af hvad jeg kan forvente mig.

Næste opgave (ud over kamera købet) bliver at finde en fornuftig lader og
nogle genopladelige NiMH batterier

Mvh.

Karsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-02 20:01

On Mon, 6 May 2002 18:40:46 +0200,
Karsten Madsen <karsten@madsen.tdcadsl.nope.dk> wrote:
> Næste opgave (ud over kamera købet) bliver at finde en fornuftig lader og
> nogle genopladelige NiMH batterier

Det betyder, at du IKKE skal købe en med timer.

Det du skal gå efter er en intelligent lader med Vdiff / mikroprocessor.
Nogle sælger dog også dumme ladere med timer som om de var intelligente.

Der er flere gode mærker NiMH. De relativt billige GP er ret gode,
og testes normalt på nettet til at have flere mAh end angivet.

Fra : Anders Bystrup

Dato : 07-05-02 15:48

Hvad skal man så købe af lader? (og hvor kan den købes)

Anders

Fra : Karsten Madsen

Dato : 07-05-02 18:07

Hejsa !

Tak for rådet. Hvad siger du til denne kombination:

Et stk. Minwa MW4798 (kr. 199,95) med microprocessor, aflader funktion,
"cycle funktion" mv.

X stks. Panasonic P6P batterier, 1,2V/1600mAh AA NiMH batteri PRO+ (kr.
59,95 pr. stk).

Lyder det fornuftigt, eller ... ?

Mvh.

Karsten

Fra : T.F. Pedersen

Dato : 06-06-02 23:48

"Karsten Madsen" <karsten@madsen.tdcadsl.nope.dk> wrote in message news:<3cd809b2$0$11920$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> "cycle funktion" mv.
>
> X stks. Panasonic P6P batterier, 1,2V/1600mAh AA NiMH batteri PRO+ (kr.

Det lyder som en ok combo, men hvis du også bruger alm. alkaline bat.
(jeg har f.eks. en masse termostater der kører på AA bat.) kan du
overveje en oplader der både kan nappe NiHM+Alkaline. Haraldnyborg har
en til 350,- lidt dyrere men en smart ting hvis du har et stort behov
for mange bat. på en gang. Den har nr. 2990, AA, og hedder BATT. LADER
SAITEK ECO ALKALIN. De tillader desværre ikke direkte link . De har
også NiHM bat. i en 4 pack til 59,95 hvilket er en hel del billigere
end Panasonic'erne. De er på 1500mAh. Og hvorfor ikke når du nu er i
gang så købe et digital multimeter til en flad 50'er for nogle af de
penge du sparede på bat.

PS: Jeg bestilte en A40 i dag, og kan næsten ikke vente
Håber det gav lidt inspiration

/Torben