Hempel fortynder 851
Fra : Sven Hansen

Dato : 05-05-02 08:22

Hej NG

Hempel's fortynder 851 hvad kan den erstattes af ?

--
Med sejler hilsen Sven Hansen
E-mail: svhh@post9.tele.dk

Fra : Andersson

Dato : 05-05-02 11:55

"Sven Hansen" <svhh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hempel's fortynder 851 hvad kan den erstattes af ?

Sidst jeg bundmalede med mille light så brugte jeg terpentin... Jeg fik
tippet hos selvbyggerne i Brøndby Havn..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-05-02 18:24

Bare for at undgå misforståelse af Andy's svar: Mille light fortyndes med
808, ikke 851. 808 lugter ganske rigtigt mistænkeligt af terpentin, men
sidst jeg rensede fingre i det (skulle til barnedåb dagen efter ....)
tørrede/sved det mere i mine fingre end terpentin gør. Så der er også noget
andet i det.

851 er det man bruger til Poly Best 2-komp lak. Det er nok mere over i
retningen af cellulosefortynder, men også det lugter lidt anderledes, så det
er nok også en blanding.

Det ville være rigtigt godt, hvis der var en sejlende kemiker der gad tage
lave en analyse af Hempels forskellige fortyndere ude på arbejdet og udgive
en lille "ovesættelsestabel" ..... jeg sætter gerne plads af på
www.MAXImalt.dk til sådan en tabel ...

Bjarke

Fra : Sven Hansen

Dato : 05-05-02 18:56

Takker for svarene. Det var en rigtig god ide hvis der var nogle der kunne
analysere disse fortyndere da prisen er lidt heftig, hvis det bare drejer
sig om terpentin eller Cellulosefortynder.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-05-02 14:20

Lige for en ordens skyld. Cellulosefortynder er en blanding i sig selv.
Acetone og Xylen er de vigtigste komponenter.

Jeg har fortyndet min Mille med cellulosefortynder. Jeg havde fået at vide
hos en forhandler at det kunne fortyndes med acetone, men det havde jeg ikke
lige i skabet.

Håber det går.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Jens Juul

Dato : 05-05-02 20:57

svhh@post9.tele.dk writes:
>Takker for svarene. Det var en rigtig god ide hvis der var nogle der kunne
>analysere disse fortyndere da prisen er lidt heftig, hvis det bare drejer
>sig om terpentin eller Cellulosefortynder.

Og Xylen ..........

Jens

Fra : Andersson

Dato : 06-05-02 15:30

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Og Xylen ..........
>
> Jens

Hej igen
Jeg arbejder med farver hver dag og "maling" opdeles i to hovedgrupper.. den
ene ved at tørre/hærde ved at gå i forbindelse med ilten i luften. og den
anden gruppe ved simpel fordampning.. Begge typer kræver en min. temp. fordi
fortynderen skal ud af farven og i det ene tilfælde, ilten ind..
Ved for lav temp. er det kun fortynderen i overfladen der forlader malingen
og den underliggende maling vil være blød og fortynderholdig og vil kunne
"falde" af ved mekanisk påvirkning, endog ved bare at slippe underlaget, det
ses ved krakkelering..
Derfor er det vigtigt med mellemtørring så det meste af fortynderen er ude
af farven når man maler det næste lag.. Ellers arbejder den nye fortynder i
det nye lag maling ind i det underste lag og opløser det..
Det er min overbevisning at Mille light fra Hempel tørre ved simpel
fordampning og derfor er fortynderen "ikke så" vigtig..
Jeg brugte en alm. fortynder sidst jeg malede bunden.. og det hænger der
endnu og båden har ligget i vandet hele vinteren..
Så mellemtørring og den rigtige temp. er vigtigere end fortynderen..

Hilsen
Andy

En glad sejler fra Brndby Havn.