Ancestral Quest og fileassociering
Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-02 06:59

Pga. at jeg måske ikke længere er så glad for Winfam som jeg tidligere
har været er jeg (igen) begyndt at se lidt nærmere på bla. Ancestral
Quest.
Men det iriterer mig grænseløst, at den uden videre associerer sig selv
til *.ged-filer hver gang den bliver startet - uanset at jeg gang på
gang indsætter et andet program til det formål.!

Nogen der ved, hvor det kan 'slåes fra'.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 05-05-02 07:29

Det gør du i din Windows Stifinder.
Funktioner->Mappeindstillinger->Filtyper.

mvh
Finn Frederiksen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-02 08:00

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> skrev Sun, 5 May 2002
08:28:44 +0200

>Det gør du i din Windows Stifinder.
>Funktioner->Mappeindstillinger->Filtyper.

Tak for forslaget. Men det løser, som allerede nævnt, ikke problemet.

Fra : Preben Nørgaard

Dato : 05-05-02 10:26

Hej Arne

Hvis Ancestral Quest benytter gedcom-filen som database, kan du ikke ændre
det. Jeg er ikke klar over om det er tilfældet; men der findes programmer,
hvor det er tilfældet.

Hvis det er tilfældet, vil jeg hurtigt finde et andet program.

Mvh Preben

Fra : Erik Brejl

Dato : 05-05-02 14:29

Jeg bruger AQ dansk version for nylig geninstalleret efter format:c. Hvis
jeg vil åbne en *.ged fil popper "Åben med" op, da jeg ikke har nogen
association i Filtyper, så det må være et indstillingsspørgsmål, måske valgt
under installationen. Så måske skulle du tage sikkerhedskopi og
afinstallere/geninstallere AQ.

Hilsen

--
Erik Brejl
Ribesvej 3

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-05-02 09:02

"Erik Brejl" <brejl@post9.tele.dk> skrev Sun, 5 May 2002 15:29:19 +0200

>Jeg bruger AQ dansk version for nylig geninstalleret efter format:c. Hvis
>jeg vil åbne en *.ged fil popper "Åben med" op, da jeg ikke har nogen
>association i Filtyper,

Det lyder spøjst. Jeg bruger ganske vist den engelske version, og har
(endnu) ikke registreret den - men det burde da ikke gøre nogen forskel.

> så det må være et indstillingsspørgsmål, måske valgt
>under installationen.

Aldrig i livet - og hvis jeg var blevet spurgt ville jeg pr. omgående
have fravalgt det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 05-05-02 14:03

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
05 May 2002 07:59:29 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>til *.ged-filer hver gang den bliver startet - uanset at jeg gang på
>gang indsætter et andet program til det formål.!
Det samme gør Family Tree Maker.

Jeg finder det også aldeles utåleligt at disse programmer er så
selvglade, at de tror de kan tillade sig at tage herredømmet over
min PC.
Det er tilstrækkeligt til at jeg undgår dem og bruger andre
programmer.
I stedet for AQ3 kan du måske bruge PAF5, den ligner AQ3 meget og
den laver ikke dette nummer med dig.
Hvis du overvejer at skifte program, så er der andre gode
programmer på markedet, som du også burde prøve, f.eks.
Cumberland Family Tree, Family Origins og Legacy.

Jeg har engang set en anvisning på hvordan man i Windows
Mappeindstillinger/Filtyper skulle kunne omgå den nævnte selvtægt
ved at definere en anden handling end 'open' som standard for
Gedcom filer, men jeg kan ikke få det til at forhindre hverken
FTW's eller AQ3's overgreb.

Er der nogen der har erfaring med emnet?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 05-05-02 14:50

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev:

> [...]
> min PC.
> Det er tilstrækkeligt til at jeg undgår dem og bruger andre

Fornuftig snak!

Gør dig til herre over din egen PC!

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-02 21:23

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sun, 05 May 2002 15:02:38
+0200

> [...]
>min PC.
>Det er tilstrækkeligt til at jeg undgår dem og bruger andre

Det er jeg meget enig i. Det er galt nok at en del programmer
registrerer sig til højre og venstre under selve installationen - men at
et seriøst program gentager øvelsen ved hver eneste opstart er ganske
enkelt noget svineri.

Jeg havde dog håbet, at der var een eller anden indstillingsmulighed jeg
havde overset.

> [...]
>ved at definere en anden handling end 'open' som standard for
>Gedcom filer, men jeg kan ikke få det til at forhindre hverken

Hmmm, det må jeg lige prøve at lure lidt på.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-05-02 01:50

> Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sun, 05 May 2002 15:02:38
> +0200
> >
> Hmmm, det må jeg lige prøve at lure lidt på.

Finder du ud af det, så har jeg et program der skal ha' en på tuden med
metoden )

Hvis det var et engangsproblem var det jo til at leve med, men det er hver
eneste gang man kører de program den stjæler .jpg til sig selv ;-(
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-05-02 22:15

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev:
05 May 2002 15:02:38 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>Mappeindstillinger/Filtyper skulle kunne omgå den nævnte selvtægt
>ved at definere en anden handling end 'open' som standard for

Nu har jeg fået fat på en præcis beskrivelse.
Den omtaler Family Tree Maker og Gedcom, men princippet kan
selvfølgelig også bruges på andre programmer og andre filtyper.

Her følger den på Engelsk og med henvisning til den Engelske
version af Windows, forhåbentlig kan den forstås alligevel.

To make a permanent change to what program starts when you double
click a GEDCOM file, follow these steps:

1.. Run Windows Explorer, open the View menu, and select the
Options...menu item.
2.. Click the File Types tab in the Options dialog, and scroll
down the list of file extensions until you find the FTW GEDCOM
File extension.
3.. Select it by clicking it so that it is highlighted.
4.. Click the Edit... button to open the Edit File Type dialog.
You should see one Action of open is already listed.
5.. Click on the New... button to open the New Action dialog.
6.. Enter a new name such as open2 in the Action field of the
New Action dialog.
7.. In the Application used to perform action field enter the
full path of the program that you want the GEDCOM file to open
in.
For example this could be c:\windows\notepad.exe or the path to
any other text editor or program that can open GEDCOM files.
8.. Click on the OK button to return to the Edit File Type
dialog.
9.. Select your new Action (in this case open2) from the Action
list by clicking it.
10.. Make it the Default action by clicking on the Set Default
button when the new action is highlighted.
11.. Finally click the two Close buttons to confirm these
changes.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Svend Aage Pedersen

Dato : 06-05-02 18:31

Jeg skal ikke blande mig særligt i debatten, men kan oplyse, at jeg har
brugt AQ dansk ver. 2.1 i nogle år med tilfredshed.
Jeg forstår kun vanskeligt det rejste spørgsmål, som jeg aldrig er stødt på.
Datafilerne er .dat, og det er de altid under alle former. Formatering af
harddisk, sletning eller installering har aldrig givet det beskrevne
problem. Jeg både producerer, eksporterer og importerer gedcom-filer uden
problemer og de skal altid "bestilles" for at lade sig indlæse og åbne.
Med venlig hilsen
Svend Aage Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-05-02 21:30

"Svend Aage Pedersen" <saapedersen@mail.dk> skrev Mon, 6 May 2002
19:30:38 +0200

>problem. Jeg både producerer, eksporterer og importerer gedcom-filer uden
>problemer og de skal altid "bestilles" for at lade sig indlæse og åbne.

Det kunne jo så tyde på at der faktisk er forskel på hvordan de
forskellige versioner af AQ opfører sig på det punkt.

P.S. Grunden til at jeg stillede spørgsmålet her var jo at det kunne
tænkes, at der var een der kendte en løsning på det konkrete problem.

En mere generel diskussion om emnet mener jeg ikke hører hjemme her. Jeg
har derfor flyttet spøgsmålet til gruppen: dk.edb.system.ms-windows

Tak til alle der har svaret.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-05-02 05:50

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 06 May 2002 22:30:24
+0200

>En mere generel diskussion om emnet mener jeg ikke hører hjemme her. Jeg
>har derfor flyttet spøgsmålet til gruppen: dk.edb.system.ms-windows

Der er fremkommet ihvertfald 2 forslag til hvordan man skulle kunne
omgåes problemet.
Begge forslag kræver lidt erfaring i at arbejde med Windows Registry
samt lidt gå på mod - så har jeg vist ikke sagt for meget.

http://groups.google.com/groups?hl=da&threadm=dslldu4rvso0j0babagfajge9igko39arj%40sunsite.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dgroup:dk.edb.system.ms-windows%2Bauthor:Arne%2Bauthor:Feldborg%2Bauthor:%253Cfeldborg%2540haunstrup.dk%253E%26hl%3Dda%26selm%3Ddslldu4rvso0j0babagfajge9igko39arj%2540sunsite.dk%26rnum%3D1

Nb. Det er kun de to indlæg fra Lars og fra LarsS der er relevante i den
her sammenhæng.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 07-05-02 12:39

"Svend Aage Pedersen" <saapedersen@mail.dk> skrev:
6 May 2002 19:30:38 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg ... har brugt AQ dansk ver. 2.1 i nogle år med tilfredshed.
>Jeg forstår kun vanskeligt det rejste spørgsmål, som jeg aldrig er stødt på.

Det er ikke så mærkeligt, for problemet optræder ikke i den gamle
(og forældede) version 2.
I mit tidligere brev af 5.05 i denne tråd nævnte jeg on den nyere
Ancestral Quest 3 og Family Tree Maker.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-05-02 18:59

Arne Feldborg wrote:
> Pga. at jeg måske ikke længere er så glad for Winfam som jeg
> tidligere har været er jeg (igen) begyndt at se lidt nærmere på
> bla. Ancestral Quest.

Et nysgerrigt og forsigtigt spørgsmål, Arne - Er der nogen speciel
grund til at du ikke længere er tilfreds med WinFam ?

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Når man bliver gammel, skal man passe på, at man ikke

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-05-02 07:35

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 6 May 2002 19:58:37 +0200

>Et nysgerrigt og forsigtigt spørgsmål, Arne - Er der nogen speciel
>grund til at du ikke længere er tilfreds med WinFam ?

Nu skrev jeg jo vist nok bare, at jeg måske ikke længere var så glad for
den som jeg tidligere havde været.

Winfam er på mange måder et rigtig godt program. Let at bruge, let at
sætte sig ind i, gode grafiske oversigter, hæderlig billedbehandling
(men så absolut heller ikke mere), gode udprintningsmodeller (og
mulighed for selv af definere sådanne), en rimelig logisk opbygning af
de forskellige indtastningsrubrikker (men det er så pardoksalt nok også
et af mine kritikpunkter), ret gode søge- sammenlignings- og
valideringsfunktioner, gode muligheder for at navigere rundt en bestemt
slægtsgren, osv.,

Men det er vel naturligt, at man fra tid til anden sonderer markedet, og
ser på hvordan andre programmer har udviklet sig siden man sidst 'tog en
runde'.?

Skulle jeg nævne noget negativt, så er det bla. problemet med eksport af
noter i store blokke (et problem Winfam altid har haft).

Og jeg kunne også nævne, at jeg synes der er *for* mange små vinduer man
skal bladre igennem, og *for* mange små knapper man skal klikke på, for
at komme fra eet sted til et andet - og hele raden igennem i modsat
orden for at vælge en ny person.

Et mere skemaagtigt billede, med langt flere oplysninger på hvert skema,
og med mulighed for (via faneblade) at hoppe direkte fra det ene skema
til det andet - og med mulighed for i hvert enkelt skema at vælge en ny
person uden at skulle bakke tilbage til udgangspunktet - ville nok
tiltale mig en del.

Websiderne er reelt ubrugelige - men det gælder IMHO alle den slags
programmer.

Håber det besvarede dit spørgsmål, og helst uden at starte en ny
religionskrig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-05-02 08:36

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> udgangspunktet - ville nok tiltale mig en del.
>
> Håber det besvarede dit spørgsmål, og helst uden at starte en ny

Det sidste først, - nej det kan vi godt undvære Man har det bedst
ved at bruge det program man er tryg ved.

Grunden til jeg spurgte skyldes jeg har brugt WinFam siden ver. 1 og
har været rimeligt godt tilfreds med det - jeg genkender både din
tilfredshed og utilfredshed men tror man mister for mange oplysninger
hvis man skifter til et nyt program, sådan oplevede jeg det da jeg for
snart mange år siden skiftede fra BK.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Min bedstemor har mus i knæet" (Nanna, 7 år).