Vedr. Gedcom standarden
Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-02 06:59

Efter nogle lidt uheldige oplevelser, under arbejdet med at opsplitte og
samle en række Gedcom filer, har jeg lige et par spørgsmål til de folk
der ved noget om dette.

a.
Er der grænser for hvor stor en tekstblok (altså uden tvungen
linieskift) må være under Noter.?
Grunden til spørgsmålet er, at Winfam ved blokke på ca. 8 - 900 tegn
(dvs. efter det tedie eller fjerde "CONC") laver et uaturiseret
linieskift - som hverken den selv eller andre programmer kan samle
korrekt igen.

b.
Er "NAMR" (Alt. navn) ikke et lovligt Tag - og i benægtende fald,
hvilken skal man så bruge istedet.?
Winfam bruger den, men feks. Ancestral Quest anerkender den ikke.

c.
Under "SOUR" bruger Winfam et Tag: "_CAT 1", som den ikke engang selv
vil anerkende under import. Er der nogen der ved, hvilken rolle den er
tiltænkt.?

d.
HeleWinfams blok under "SOUR" ser feks. sådan her ud:
0 @S1@ SOUR
1 _CAT 1
1 TITL Sevel præstegaard
1 CHAN
2 DATE 25 APR 2002

Her brokker Ancestral Quest sig over "DATE", men ikke over "CHAN".
Det undrer mig lidt. For hvis der er en "CHAN", så skal der vel også
være en "DATE".?
(Og det ikke datoformatet der er problemet, det er selve TAG'et)

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-05-02 07:54

On Sun, 05 May 2002 07:59:29 +0200, Arne Feldborg wrote:

>Efter nogle lidt uheldige oplevelser, under arbejdet med at opsplitte og
>samle en række Gedcom filer, har jeg lige et par spørgsmål til de folk
>der ved noget om dette.

Hvis du yumler en del med GEDCOM, har du vel referencematerialet fra
LDS? Ellers kan du hente den i PDF-format her:
http://writedoc.com/lds/gedcom/gedcom55.pdf

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Engmark

Dato : 05-05-02 10:55

On Sun, 05 May 2002 07:59:29 +0200, you wrote:

> [...]
>være en "DATE".?
>(Og det ikke datoformatet der er problemet, det er selve TAG'et)

Winfam laver en dato TAG for den sidste rettelse af data for den
pågældende person. Den giver altid problemer.

Hvis du åbner menu 'person data' vil du se datoen på menuen, (til
højre og midt for)

mvh
Hans Engmark

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 05-05-02 11:10

Sun, 05 May 2002 07:59:29 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>(dvs. efter det tedie eller fjerde "CONC") laver et uaturiseret
>linieskift - som hverken den selv eller andre programmer kan samle

det er feil, se
The field sizes show the minimum recommended field length within a
database that is constrained to fixed length fields. The field sizes are
in addition to the GEDCOM level and tag overhead. GEDCOM lines are
limited to 255 characters. However, the CONCatenation or CONTinuation
tags can be used to expand a field beyond this limit. CONT line implies
that a new line should appear to preserve formatting. CONC implies
concatenation to the previous line without a new line. This is used so
that a text note or description can be processed (word wrapped) in a
text window without fixed carriage returns. The CONT and CONC tags are
being used to extend specified textual values.

>b.
>Er "NAMR" (Alt. navn) ikke et lovligt Tag - og i benægtende fald,
>hvilken skal man så bruge istedet.?
>Winfam bruger den, men feks. Ancestral Quest anerkender den ikke.

NAMR {NAME_RELIGIOUS }: (5.2, ikke i 5.5)
A name given to an individual to be used in association with one's
religion.
RELIGIØST NAVN = A name given to an individual to be used in association
with one's religion.

med andre ord ikke godkjent i GEDCOM 5.5
> [...]
>være en "DATE".?
>(Og det ikke datoformatet der er problemet, det er selve TAG'et)

En oversikt over GEDCOM-koder og deres oversettelser
http://home.online.no/~otjoerge/bk/gedcom_trans.htm

--
Otto Jørgensen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 05-05-02 12:21

Sun, 05 May 2002 07:59:29 +0200 skrev Arne Feldborg:

> [...] et par spørgsmål til de folk
> der ved noget om dette.

Jeg vil alligevel vove et svar...

> b.
> Er "NAMR" (Alt. navn) ikke et lovligt Tag [...]?

NAMR er med den nugældende GEDCOM-version 5.5 ikke længere gyldigt.

Du kan i starten af din GEDCOM se versionsnummeret i 2 linjer, som f.eks.
1 GEDC
2 VERS 5.5

> [...]
> 1 CHAN
> 2 DATE 25 APR 2002

> [...] For hvis der er en "CHAN", så skal der vel også være en

Det er korrekt. Det givne eksempel på en SOURce-konstruktion er
gyldig GEDCOM 5.5 (dog inkluderende et frarådet bruger-defineret tag).

Når jeg ser hvordan GEDCOM-linjerne ovenfor er ombrudt kommer
jeg til at tænke på, om problemet du har skyldes et 'defekt'
linjeskift som afslutning på SOUR-linjen (ellers må det være
noget med min usenet-klient).

Ellers ser det ud som om der er en fejl i WinFams GEDCOM-import
(trist hvis det ikke kan importere sin egen eksport).

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-02 21:04

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 05 May 2002 07:59:29
+0200

>Efter nogle lidt uheldige oplevelser, under arbejdet med at opsplitte og
>samle en række Gedcom filer, har jeg lige et par spørgsmål til de folk

Tak for svarene.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-05-02 01:41

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:67i9duoun5v9uo4ugioop6t2in537qe28l@sunsite.dk...

> Efter nogle lidt uheldige oplevelser, under arbejdet med at opsplitte og
> samle en række Gedcom filer, har jeg lige et par spørgsmål til de folk
> der ved noget om dette.

http://www.google.com/search?q=gedcom%20standard&num=100&hl=en&safe=off&sa=N&tab=gw

http://directory.google.com/Top/Regional/North_America/United_States/Society_and_Culture/Genealogy/Resources/Gedcom/?tc=1

http://www.gendex.com/gedcom55/55gctoc.htm

http://www.gendex.com/gedcom55/55gcint.htm

a.. The following tags are no longer used in the Lineage-Linked Form:
ARVL, BROT, BUYR, CEME, CNTC, CPLR, DEFM, DPRT, EDTR, FIDE, FILM, GODP, HDOH, HEIR, HFAT, HMOT, INFT, INDX, INTV, ISA, ISSU, ITEM,
LABL, LCCN, LGTE, MBR, NAMS, NAMR, OFFI, ORIG, OWNR, PERI, PORT, PWIF, PUBR, RECO, SELR, SEQU, SERS, SIBL, SIGN, SIST, SITE, TXPY,
XLTR, WFAT, WITN, WMOT, AUDIO, IMAGE, PHOTO, SCHEMA, VIDEO

a.. The following tags were added:
BLOB, CTRY, CREM, FCOM, GIVN, NPFX, NSFX, OBJE, PEDI, RELA, RESI, RESN, SUBN, SURN, STAT
a.. <<<

good luck

Hugh W