Sikkert et tåbeligt spørgsmål !
Fra : Jesper Laursen

Dato : 05-05-02 00:13

MEN ! findes der ferskvands blæksprutter ?

Jeg syntes ikke rigtig jeg har kunnet finde noget på nettet
der bekræfter, eller afkræfter at de skulle findes

Hilsen Jesper

-= Når det sidste træ er fældet, og det sidste dyr er dræbt
opdager den hvide mand, at man ikke kan spise penge =-

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-05-02 09:47

Jesper Laursen <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd46bff$0$49088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> MEN ! findes der ferskvands blæksprutter ?
>
> Jeg syntes ikke rigtig jeg har kunnet finde noget på nettet
> der bekræfter, eller afkræfter at de skulle findes

Det er vel svært at få det afkræftet, hvis der ikke er nogen der har fået
ideen til at skrive om det.
De der normalt skriver om den slags ting, skriver ikke om det der ikke
findes, for så kunne de få mere end nok
at lave.

Hvordan er du dog kommet på den ide at der evt. skulle findes nogen
blæksprutter som lever i ferskvand??

Nu skal man ikke afvise alt der lyder forkert som hjerne spind. For lang
tid siden var her en som spurgte om
der fandes ferskvandhajer, der var svaret nej, men en påstod at der i
Nicaragua var en sø hvor der fandes sådan nogle.
Desværre fik vi aldrig noget latinsk navn på kræet, så vi havde noget at
lede efter.

Carsten

Fra : Henrik J.

Dato : 05-05-02 12:58

On Sun, 5 May 2002 10:47:15 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej, nu er dette min første post her i gruppen, og jeg har heller ikke
været en trofast læser særlig længe (har først lige anskaffet akvarie
igen, efter en længere pause). Der er en del slags hajer som går i
ferskvand, BULL SHARKS / ZAMBEZI .. Carcharhinus Leucas er en af dem,
jeg ved ikke om det er blevet opklaret af jer senere, men ifølge dit
indlæg, så er det ikke. Håber det her hjælper lidt :)

Mvh,
Henrik

> [...]
>Nicaragua var en sø hvor der fandes sådan nogle.
> Desværre fik vi aldrig noget latinsk navn på kræet, så vi havde noget at

- Manchester United -
..oO Pride of England! Oo.

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-05-02 14:42

Henrik J. <Giants@chunky.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd51d66.599448@news.inet.tele.dk...
> [...]
> jeg ved ikke om det er blevet opklaret af jer senere, men ifølge dit
> indlæg, så er det ikke. Håber det her hjælper lidt :)

Der findes flere hajer som kan gå op i floddeltaer, men det er ikke
rigtige ferskvandshajer.
De andre skulle findes i en sø som engang er blevet afskåret fra havet.
Og derved gennem mange mange år
blevet fersk.

Fra : Henrik J.

Dato : 05-05-02 15:25

On Sun, 5 May 2002 15:41:45 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

Jeg tillader mig lige at paste en tekst, som en gang for alle skulle
aflive myten omkring Nicaragua hajen, det er vel den som engang er
blevet diskuteret. Den er på engelsk, men det betyder vel intet.

"Until very recently, researchers thought the sharks in Lake Nicaragua
were a separate species because there was no way for the sharks to
move in or out. It was discovered that they were jumping along the
rapids just like Salmon. Bull Sharks tagged inside the lake were later
caught in the open ocean. "

og et link, som viser hele siden...
http://gerber.iwarp.com/bull.htm

Håber ikke jeg har kedet for mange med dette indlæg.

Mvh,
Henrik

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-05-02 17:12

Henrik J. <Giants@chunky.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd53fec.3644486@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> og et link, som viser hele siden...
> http://gerber.iwarp.com/bull.htm
>
> Håber ikke jeg har kedet for mange med dette indlæg.

Hvis det skulle have været kedeligt! så tror jeg da nok at de fleste andre
også gerne lader os
kede!! *s*
Det var da lige det der skulle bruges! Hvorfor det ikke kom frem den gang
diskutionen var der
er et godt spørgsmål.
Det kunne være spændende at se sådan en haj springe lige som en laks op ad
floden til Lake Nicaragua,
og hvad er det der trækker så voldsomt i den sø?? Det må da udmatte dem
ganske voldsomt at forcere
de strømfald.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 05-05-02 10:54

Jesper Laursen skrev i meddelelsen
> [...]
>
>-= Når det sidste træ er fældet, og det sidste dyr er dræbt
>opdager den hvide mand, at man ikke kan spise penge =-

the cephalopod page kan man læse at der kun findes saltvandsarter

Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-05-02 14:40

ole larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yk7B8.12449$HZ2.900632@news000.worldonline.dk...

> Jesper Laursen skrev i meddelelsen
> <3cd46bff$0$49088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Når det står på den side så findes de jo nok ikke! Og det er da klart
at du ikke kan finde nogen
henvisninger til noget som ikke findes, med mindre du tror meget på
kryptozoologi.

Carsten