Hvilke Sydamerikanske cichlider er mon det~
Fra : Per

Dato : 04-05-02 18:45

Jeg har lagt 2 billeder i dk.binaer.
Jeg skal bruge jeres hjælp, hvis det er muligt.
Jeg har fået nogle små cichlider, der var med som bifangst sammen med
nogle Skakbræt cichlider. De er fanget i floden Rio Negro.
Såvidt jeg kan se er det 2 forskellige arter.
Er der nogen der tør give et bud på hvilke arter det evt. kan være?
Cichliderne er vist endnu ikke udvokset, idet de kun er ca. 1 - 2 cm
store.
Jeg har ingen anelse om, hvilken det er på billedet Ukendt Cichlide
01. Den der er på billedet Ukendt Cichlide 02 vil jeg mene er en
eller anden Apistogramma art.
Jeg ved godt at billederne ikke er af bedste kvalitet, men jeg har nu
ikke noget bedre kamera.

--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjern"

Fra : ole larsen

Dato : 04-05-02 20:42

Per skrev i meddelelsen ...
> [...]
>eller anden Apistogramma art.
>Jeg ved godt at billederne ikke er af bedste kvalitet, men jeg har nu

Hvis du er "den våde arm", har du ret.
Den ene ligner en blå Acara, den anden en Apistogramma

Ole

Fra : Per

Dato : 05-05-02 22:07

Ole skrev:

> Hvis du er "den våde arm", har du ret.
> Den ene ligner en blå Acara, den anden en Apistogramma
>
> Ole

Jo, det er korrekt, jeg kalder mig for Den Våde Arm (gæt engang
hvorfor).
Jeg har fået et bud fra en anden på www.akvarieklubben.dk, som mener
at den ene er Nannacara Anomala og den anden er Apistogramma
Nijsseni, Panda Cichlide.

Jeg er stadig i tvivl. Jeg må nok vente til fiskene er udfarvede.
Måske der er tale om nogle helt nye arter, hvem ved. Det kunne jo da
være spændende

Fra : Isak

Dato : 06-05-02 18:40

Jeg har sett litt på disse to bildene som du har lagt ut på dk.binaer. Jeg
tror at den Apistogramma i bilde 2 er Apistogramma pertensis - dersom
fargene ikke endrer seg etterhver som fisken vokser til.

Men disse ciklidene er vanskelig å skille fra hverandre - her er flere
Apistogramma å velge i - i denne "pertensis-gruppen". I pertensisgruppen
finner en for eksempel A. meinkeni og A. pulchra. Disse ciklidene skaper en
del hodebry.

For at sitere fra boka South American Dwarf Cichlids av Mayland og Bork, s
89: "A. meinkeni belongs to the pertensis group. ..... It should be
referred to the fact that a delimitation of this species towards A.
pertensis can cause headaches for many aquarists. For most authors, there
are more or less doubts in one or other direction."

Når det gjelder bilde1 kan jeg ikke hjelpe. Det var litt vanskelig å se
detaljene på fiskene i bildene.

Håper at dette kunne hjelpe litt.