Ude eller inde?
Fra : Carsten Thorsen

Dato : 05-02-01 20:08

Hej med jer.

De sidste par dage har vi diskuteret, om hvorvidt det er synd at tage sine
indekatte med ud indimellem eller ej.
Vi kunne begge to godt tænke os at Freja og Frederik kunne komme lidt ud -
bl.a til sommer med sommerhus o.s.v.
Men dem vi har talt med har alle haft forskelligt syn på sagen. Nogen er
endda kommet med skrækhistorier om katte som blev skøre og slog panden mod
ruden igen og igen, fordi de ikke kunne komme ud og havde fået lov til at
smage på "friheden"....
Så nu vil vi gerne høre jeres mening. I plejer jo at komme med gode brugbare
råd!!

P.F.T Freja, Frederik (som lige nu ligger i den øverste skrivebordskuffe og
drømmer om snevejr!?...), Lone og Carsten

Fra : Fie & Christian

Dato : 05-02-01 21:14

Hej

Vi har haft samme diskussion. Vi har en lille baggård med et lille stykke
græs, som Tulle og Tilde i princippet kunne gå sig en tur på i snor. Jeg har
dog besluttet, at de ikke skal prøve at være udenfor. Min grunde er som
følger (måske du kunne tage dem med i overvejelserne

1. Jeg er hundeangst for at de skal stikke af, selvom de er i sele.
2. Tilde har et lidt skrøbeligt helbred, og det vil næppe blive bedre af at
blive udsat for diverse forurenings-afsondringer (vi bor i et stærkt
trafikeret område).
3. Hvis man lader sine katte smage friheden, skal man også lade dem komme ud
meget regelmæssigt, og da vi bor på 4. sal, ville dét betyde frem med
transport-kasse, fange katte (som ikke er særlig vilde med transportkasse),
ned fra 4. sal, luftning og op igen med hele baduljen.
4. De ville med største sandsynlighed blive mere interesseret i at hoppe ud
af vores vinduer, hvis muligheden bød sig.

Jeg ville hellere end gerne lade kattene prøve det "naturlige liv", også til
sommer i sommerhuset, som du nævner, men jeg tør simpelthen ikke, og desuden
ville luftning i sommerferien betyde at jeg ville føle, at jeg "fratog" dem
noget, som de nu havde prøvet, i årets resterende 10 måneder.

Det var så mine overvejelser-håber de kunne bruges til noget

Hilsen
Fie og Tilde & Tulle (som synes det er FEDT at jagte snefug på ruden!)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-02-01 21:31

> [...]
> indekatte med ud indimellem eller ej.
> Vi kunne begge to godt tænke os at Freja og Frederik kunne komme lidt ud -

Principielt synes jeg at det er hammer synd for katte ikke at kunne komme ud
og lege, men når man nu har valgt at have dem på 4. sal i en storby, så er
det altså rammen. Og jeg hælder nok også mest til den holdning, at det vil
være synd at lære dem udendørslivets velsignelser, når de alligevel ikke kan
komme ud hver dag. Enten eller - enten kommer de ud, når de har lyst, eller
også er det indekatte.

Mvh Maria

Fra : Gidde

Dato : 05-02-01 21:43

Hejsa
Jeg har selv besluttet mig for, at mine katte IKKE skal prøve udelivet - heller
ikke i sele - inden vi er færdige med studierne og flytter i hus/lejlighed med
have (2-3 år), hvor vi må bygge løbegård/indhegne hele haven forsvarligt.
Enten/eller, synes jeg.Der er flere her på NG'en som kan få det til at fungere
med lufteture i sele, og hvis katten ikke prøver andet, er det jo heller ikke
synd - synes jeg.
Det optimale liv, hvor katten kan vælge frit mellem inde og ude, kan ganske
enkelt ikke lade sig gøre på forsvarlig vis i dag, medmindre man kan bruge sele
eller bygge et beskyttet "udenfor" til kattene. Fritløbende katte er jeg meget
modstander af, både af hensyn til kattene og af hensyn til naboer osv. som
faktisk kan blive ret generet af katte.
Freja har vist oprindeligt - jeg er ejer nr. 3 - været ude/indekat (overvejende
inde) og hun viser overhovedet INGEN interesse i at komme ud. Det undrer mig
lidt, men hun virker meget harmonisk og tilfreds selvom hun indtil videre må
nøjes med store vinduer. Til sommer sætter vi net op foran vore ruder ud til
miniterassehaven (vi må ikke bygge noget eller hegne det hele ind), så kattene
kan ligge for åbent vindue, uden at vi risikerer at de smutter. Jeg ville aldrig
tilgive mig selv, hvis en af dem blev kørt ned, mødte et dumt svin eller bare
blev væk....
Lad endelig ikke jeres katte løbe frit, hvis I beslutter jer for at tage dem med
i sommerhus eller lignende - I risikerer at de bliver væk og forvildes.
Trafikken overalt er et kapitel for sig!
Mvh. Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-02-01 22:16

> [...]
sele
> eller bygge et beskyttet "udenfor" til kattene.

Selvfølgelig kan det det. Mine katte er ikke "strejfende" og render ikke
rundt hos naboer og genboer, men de hygger sig ude med at gå en tur på
taget, fange en fugl eller 2, som de så glædestrålende bærer ind til mig -
urrrffff. De bruger ca 1000 kvm til at lege på (yderste grænse, inderste er
på 100 kvm) og det fungerer uden gener for hverken naboer eller andre. Vi
bor ud til en vej, og den er egentlig ikke interessant at krydse - som
regel, men man har da lært at vente til bilerne er væk. Katte er såmænd ikke
så dumme endda.............

Hvorfor egentlig diskussionen? Er det virkelig synd for en kat, at den
aldrig er ude?

Mvh Maria

Fra : Gidde

Dato : 05-02-01 23:25

Hej Maria

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> regel, men man har da lært at vente til bilerne er væk. Katte er såmænd ikke

Nej, katte er ikke dumme....men de ender alligevel ofte livet under en bil!
OK, man kan selvfølgelig være heldig at have katte, som ikke kan lide at løbe
langt omkring og man kan være heldig at bo, så der ikke er naboer som bliver
generede. Men...man tager da en chance, når man vælger at sætte sin lid til, at
katten fornuftigt vil vente med at krydse vejen osv. Jeg mener ikke at man kan
være hundrede procent sikker på den måde, og det ville jeg bare ikke selv være
tilfreds med. Så hellere udeliv under begrænsede forhold (hvis man vil ha at
katten kommer ud) - fx en indhegnet have, når nu det faktisk kan lade sig gøre.

> Hvorfor egentlig diskussionen? Er det virkelig synd for en kat, at den
> aldrig er ude?

Så vidt jeg kan se, er der ikke ligefrem en diskussion? Vi kommer bare med vore
individuelle vurderinger af, hvad vi personligt selv ville vælge - eller?
Nej, jeg synes ikke det er synd, hvis katten aldrig kommer ud, når bare man
sørger for at tilfredsstille deres behov indendøre så godt det lader sig gøre.
Men personligt vil jeg da gerne give mine katte mulighed for at komme ud, den
dag jeg kan tilbyde dem udelivet under beskyttede forhold.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-02-01 22:43

Hej Carsten

Katten skal holdes inde i mindst 14 dage når den flytter, ellers er der stor
risiko for at den forsøger at "finde hjem" og så bliver den altså let væk.
Er det jeres eget sommerhus kunne I jo lave en løbegård til den.

Og så er der jo altid trafikken, og fx. felin leukemivirus smitter gennem
spyt dvs. jeres kat kan risikere at blive smittet, hvis en fremmed kat
hvæser af den.

Nogle katten kan sagtens vænne sig til at være ude i sommerhuset og inde i
lejligheden, men det ved man først, når det er for sent.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ida C. Willemoes-Wis~

Dato : 06-02-01 08:59

Hej Lone og Carsten

vi har besluttet os for at gå med vores to katte i sele. Den ene er ikke
særlig vild med det, og synes mest det der uden for er noget farligt
noget. Den anden er helt oppe og køre omkring det, det er det fedeste at
være uden for. dette bevirker at han gerne vil ud hele tiden, men jeg
tror godt han kan lære at han kun kommer det i sele med os (han har
næsten lært at vi ike gidder at have katte der larmer i soveværelset kl
5 om morgnen!) Han er kun 8 mrd.

Vi hat kun taget dem ud af begtrappen, så det eneste de forbinder med
udenfor er den ej. Det gør at de ikke løber hovet mod viduet...

Det skal lige siges at vi bor i et meget traffikeret område, og i
lejlighed, så vi kan ikke have dem frit.

jeg tror nu at det er meget godt at have dem lidt ude, da hvis de en dag
ved et uheld springe ud af et vindue, vil de nok have nemmere ved at
finde tilbage.

Det skal lige siges at vi indtil videre kun har haft dem ude i vores
lukkede gård, hvis de viser sig at være lidt for smarte og vride sig ud
af selen. men hvis det går godt, tager vi dem udenfor i den store verden

Den overbevisende grund for os til at tage dem i snor, var nok Henriks
fortællinger om ham og Melissas gåture, det lyder ihvertfald som om
Melissa nyder det meget. og som Henrik sagde: Folk lufter jo også deres
børn...

Håber det har være til hjælp

Ida

Fra : Kate

Dato : 06-02-01 22:23

Hej Lone og Carsten

Denne diskussion kommer op med jævne mellemrum. Indrømmet, efter at have
mistet en kat og næsten fået taget livet af en anden for ca. 8 år siden
har jeg ikke haft lyst til at ha' udekatte mere. Mine to ældste var
udekatte til jeg flttede hertil, det var her jeg mistede en killing og
min ældste, Johan, blev slemt forbidt. Indtil for to år siden lod jeg
med lange mellemrum Johan kommer med ned i min, nu nedlagte, have.
Oliwer, den yngste, har aldrig prøvet at sætte pote på asfalt, Sofie har
ikke været ude siden vi flyttede hertil for 8 år siden. Grunden til at
jeg lod Johan kommer med ned når jeg var i haven var at jeg til en hver
tid kunne kalde ham til mig, noget jeg ikke tiltror de to andre.
Hvis jeg en dag får mulighed, læs råd, så flytter jeg et sted hen hvor
jeg kan lave dem en løbegård. Siden min husvært lavede min have om til
parkeringplads for sit supermarked har Johan været ude en gang. Det er
næsten to år siden og han løb straks ind i en hankat som gav ham en
røvfuld, heldigvis fik jeg stoppet kampen inden den udviklede sig og
Johan løb hjem. Johan savner nogle gange at mærke græs under poeterne,
men efter haven er væk kan han ikke finde ud af at blive ved mig og så
kommer han ikke ud mere. Men før da var der som sagt ikke noget problem
set fra min side i at tage ham ud. Det kom faktisk dertil at han vidste
at han skulle ha' halsbånd på og derfor satte sig ned foran hoveddøren
når jeg viste ham det, højt miavende og spindende. Halsbåndet var min
lille forsikring hvis han gik for langt væk aligevel.
Tja, det blev jo noget langt, men jeg håber i kan finde mening i det
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Robert Refsgaard

Dato : 07-02-01 10:37

Det kommer an på katten

> [...]
> bl.a til sommer med sommerhus o.s.v.
> Men dem vi har talt med har alle haft forskelligt syn på sagen.
Snippet og snappet

Så I mon morgen-tv her onsdag morgen?
Der var et besøg hos Puk Ellegård, som har en forklædt hund!
Den hedder Kurt og ligner en stor mis ( god forklædning). Puk er ude og gå
tur med sin gamle ven (13 år) og det virker til at fungere vældig fint. Det
kommer nok også an på missen - samt hvordan den er blevet vænnet til at gå i
sele.

Vi (Lisbeth og jeg) boede på en campingplads en sommer for et par år siden.
Vi havde vores delemis med og efter et par dage foreslog pladsbestyren, at
vi skulle slippe den 'stakkels' mis løs - det ville der ikke ske noget ved.
Han fik ret. Missi(ii) lagde sig med det samme på vejen (asfalteret sti) for
at vise: Det er mit område og jeg bestemmer!
Der var faktisk ikke de store problemer - bortset fra de lokale
sommerhuskatte der kom forbi og ikke var klar over, at Missi(ii) nu regerede
her. Det fik de at føle. Han var da ca. 5/6 år og kastreret.

Vi har nogle bil'der, som jeg lige skal have klisteret på en hjemmeside - et
eller andet sted.

--
Robert Refsgaard
Smil - det smitter