Burmeser
Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 04-05-02 16:46

Hej kattevenner.

Vi bor i kollegielejlighed m. 2 rottweilere og har pt ikke plads og tid til
kat. Men når vi engang er færdiguddannede og får vores kæmpe landsted med
stor naturgrund, et stykke skov og - naturligvis - egen skovsø og
strandlinie (!!) skal vi helt bestemt have os et par spindende små løver, og
jeg er (optimistisk som jeg er) allerede gået i gang med at finde den
idèelle race!
Jeg har et særlig godt øje til burmesere; har læst hjemmesiden tynd og er
meget begejstret, men jeg kunne også godt tænke mig at høre fra folk, som
har erfaring med burmesere.
Er de lærenemme og -villige, eller gør de mest, som det passer dem? Ville
det være en god idè at få 2 samtidig (da de - så vidt jeg forstod på det) er
meget selskabelige? Er de glade for at være udendørs (med eller uden
familien) eller er det "ulækkert at få våde poter og beskidte negle"? Er der
problemer med nedarvede sygdomme i nogle linier?

Håber, der er nogle "burmeser-folk", der kan fortælle lidt om deres
personlige erfaringer.

Mvh. Line

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-05-02 22:24

Hej.
Jeg har haft burmesere i snart 12 år (de samme to).
Det er små, men adrætte og spændstige katte med en lækker pels. De er meget
legesyge. Lærevillige? Tja, de er gode til at lukke døre op. De er meget
selskabelige og _meget_ snakkende. Joh, de er da glade for at være
udendørs, klatrer gerne i træer og fanger lidt fugle og mus til husbehov.
Men kun i godt vejr, tak, de er temmelig sippede. Til gengæld går de meget
gerne tur med os (uden snor altså), følger fx med, når man går til
børnehaven (men som regel kun et stykke af vejen, for de har meget stor
respekt for biler).
Vores dyrlæge siger, at det er en af de bedste racer at vælge, hvis man
ønsker at beholde sine katte i mange år, og vi har ikke haft nogle
sundhedsproblemer. Vi mistede den ene i efteråret, 14 år gammel. Den anden,
som også er 14, lever i bedste velgående.

Du skal absolut få 2 katte - de har så utrolig meget glæde af hinanden, og
har virkelig brug for selvskab. De elsker bl.a. at ligge og putte sammen,
noget vi kan mærke at vores "enke-kat" savner.

Jeg har ikke selv valgt at få burmesere, det er "familiesammenførte"
skilsmissekatte. Jeg syntes de var utrolig grimme, da jeg så dem første
gang, - det synes jeg bestemt ikke mere. Hvis man kan lide det meget
kontaktsøgende orientalske temperament, så er det en glimrende race at
vælge.

Vores næste katte bliver skovkatte; valgt bl.a. for at få nogle katte, der
er gladere for at være ude, og fordi de ikke snakker så meget

Held og lykke med det.
Mvh. Else
gyldenkaerne@post.tele.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-05-02 22:10

Jeg vidste, at der var en post, jeg havde glemt at besvare

"Kai Tore Steinsli" <kaisteinsli@skjoldhoej.dk> skrev...
> Hej kattevenner.

Hej Line

> [...]
og
> jeg er (optimistisk som jeg er) allerede gået i gang med at finde den

God idé - det kan godt tage et stykke tid, at finde den helt rigtige kat -
og det er trods alt en "langtids investering"...

> Jeg har et særlig godt øje til burmesere; har læst hjemmesiden tynd og er
> meget begejstret, men jeg kunne også godt tænke mig at høre fra folk, som
> har erfaring med burmesere.

Jeg har godt 14 års erfaring med burmesere, så jeg kan nok hjælpe lidt

> [...]
der
> problemer med nedarvede sygdomme i nogle linier?

Fra en ende af...
Burmesere er katte - altså lige præcis så lærenemme/-villige, som de gider
at være! De er desuden livlige og intelligente, og er ihvertfald hurtige til
at lære unoder... Man kan sagtens lære dem, at de fx ikke må være på bordet
mv. - og som regel retter de sig også efter det (ihvertfald når man selv er
der) - men de er på ingen måde "englekatte", der aldrig laver ballade!

Det er en rigtig god idé at have 2 burmesere, da de har umådelig megen glæde
af hinanden og kan holde hinanden med selskab, når man ikke er hjemme eller
ikke har tid - fx når man skal sove... det kan være meget svært at sove fra
en kæle-/legeinsisterende killing, det er noget lettere, når der er en
artsfælle at afreagere på

De kan sagtens vænnes til at være udendørs - dog skal de, som alle andre
katte (!!), selvfølgelig neutraliseres inden man lader dem komme ud. Ellers
risikerer man, at de, når de når kønsmodenhed, stikker på langfarter for at
opstøve damer/herrer, og kommer hjem med mange skrammer, og evt.
killinger... Man bør dog kun lade dem komme ud under opsyn, for burmesere er
meget glade for mennesker og tillige nysgerrige - de er sædvanligvis ikke
bange for ret meget, så jeg personligt ville synes at risikoen ved at lade
mine katte være ude, var alt for stor. Burmesere er ikke "sippede" - hvis de
først er vant til at være ude, så jager de fugle, egern og mosegrise mv. som
alle mulige andre katte - og jeg kender til adskillige "burmesiske
storvildtjægere"!
Man skal bare være beredt på, at der altså også er en del risici ved at have
udekatte - trafik, andre katte (slåskampe, sygdomme mv.) og andre dyr og
mennesker, som kunne finde på, at gøre kattene ondt. Desuden har jeg også
personligt kendskab til 2 tilfælde med burmesere, der er blevet stjålet!

Arvelige sygdomme - ja, der er flere, ligesom alle mulige andre racer, har
burmeserne også deres skavanker i form af genetiske defekter og sygdomme.
Heldigvis er der kun en sygdom, der har betydning som sådan for voksne
katte, nemlig Hypokalemia, som er en arvelig sygdom. Den arbejder vi
imidlertid hårdt på at få afskaffet i Danmark - blandt andet ved et seriøst
arbejde mellem en stor gruppe opdrættere, bistået af en dygtig kattedyrlæge
og et hold genetikere på et tysk universitet. Andre genetiske defekter har
udelukkende betydning ved videre avl på katten - fordi katten kan være bærer
af defekten, som så kan gives videre til killingerne. Du bør derfor sætte
dig grundigt ind i de forskellige sygdomme, hvis du påtænker at opdrætte,
men ellers vil jeg vove at påstå, at der ikke er problemer som sådan.

> Håber, der er nogle "burmeser-folk", der kan fortælle lidt om deres
> personlige erfaringer.

Jamen, så håber jeg da, at det hjalp dig lidt "videre"

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 09-05-02 23:02

Hej Line.

Jeg plejer altid at sige til folk, at med en burmeser i huset keder man
sig aldrig, og man er aldrig alene. En burmeser er nemlig ikke en kat
man "har"; Det er en kat man deler sit liv med. Den forventer at tage
del i ikke bare det meste, men _alt_, hvad man laver.

Jeg er selv en forholdsvis ny burmeserejer, idet det ikke er mere end 2½
år siden, jeg lærte racen at kende (har tidligere haft huskatte). Det
hele startede med to halve burmesere (den anden halvdel er en hellig
birma), og siden er bestanden vokset med tre "hele" burmesere (-Har vist
engang læst på en amerikansk side, at den ene burmeser fører den anden
med sig, og det kan jeg kun nikke genkendende til). Her er nogle
eksempler på mit hverdags-liv med kattene:

Om natten sover der 4 katte i min seng (den 5. foretrækker oftest
stuen), og burmeserne kan ikke komme tæt nok på; Allerhelst putter de
under dynen

Når jeg går på toilettet, har jeg gerne selskab af mindst een kat. Når
jeg har gæster, som ikke ønsker selskab, holder min. 2 katte "vagt" ved
døren og venter på, at den atter skal gå op, så de igen kan følge med i,
hvad "den fremmede" foretager sig *G*

På mit skrivebord står altid to kattesenge, så kattene kan "være med"
uden at være i vejen. -Hvis ikke, kan jeg ikke se hverken tastatur eller
skærm for katte.

Når jeg åbner mit klædeskab, skal mindst een kat ind at rekognoscere i
tøjbunkerne (har efterhånden opgivet sort tøj). Det samme gør sig
gældende for skuffer og køkkenskabe.

Høje steder er spændende. Specielt dem man ikke kan "nå" ved egen hjælp.
F.eks. den øverste hylde i min entré-garderobe. Befinder jeg mig i
nærheden af den reduceres jeg for et øjeblik til et mobilt klatremiljø.
Jeg er dog blevet så klog (vel-dresseret), at jeg med et "miau" kan
lokkes til at krumme ryggen en smule, så det ikke bliver nødvendigt at
bruge kløerne for at få en sikker landing. -Og det er tydeligt, de får
den slags idéer ved at iagtage hinanden. Så lærenemme? -Jo!
En enkelt har endvidere lært (-eller lært mig?), at kalde, når hun vil
ned igen.

I køkkenet er min skulder en platform til mellemlanding, når de øverste
køkkenskabe skal besigtiges ovenpå (Min hankat står på køkkenbordet og
lægger venligt en pote på min skulder, når det er tid at krumme ryggen).

-Ja ja, jeg indrømmer det; Mine katte er ikke særligt velopdragne. Jeg
finder simpelthen deres påfund for underholdende, så de får lov at
udfolde sig frit så længe de ikke ødelægger noget eller er til fare for
sig selv (eller mig). Jeg er dog overbevist om at en burmeser godt kan
"opdrages", men jeg er også ret sikker på, at den er opfindsom nok til
alligevel at opnå "det forbudte".

Burmeseren er hvor dens ejer er. Om du er i bad, laver mad, ser fjernsyn
eller gør rent er den altid i nærheden og klar til kæl og nus, når du er
det. Jeg har aldrig, hverken hos mig selv eller hos de opdrættere, jeg
har besøgt, mødt en afvisende burmeser. Har snarere været overrasket
over, hvor tillidsfulde og nysgerrige de er overfor fremmede; -Og børn
ikke mindst. Det er en meget aktiv, hengiven og kontaktsøgende kat, men
den bliver aldrig anmasende og indsmigrende. Burmeseren er en lille kat,
men en stor personlighed, så du skal have plads til den i dit liv. Men
jeg tør godt love dig, at du vil få utroligt meget igen, hvis du giver
dit hjerte til en burmeser.
Det eneste, som jeg ikke kan nikke genkendende til ved nogle
beskrivelser af burmeseren er dens talegaver (men nu har jeg også
tidligere levet sammen med en orientaler). De har stemmer som kan
høres - jovist, men de bruger dem fornuftigt. Dvs. de går ikke bare og
snakker uden grund, men har altid et vigtigt budskab at viderebringe,
når de åbner munden. Og kender du din kat godt, kan du også forstå, hvad
den siger; Og komme med det rigtige svar

Mht. levealder, så har jeg ikke den store erfaring, da mine katte er ret
unge, men en bekendt har dog haft en burmeser, der blev 19 år.

Og hvordan den klarer sig som udekat, kan jeg heller ikke svare på, da
mine er indekatte. Og jeg er generelt heller ikke så meget for at katte
skal rende frit. Jeg mener dog at have læst, at den på linie med
abysinieren er "dårligt egnet" som fritgående, da dens tillidsfuldhed og
nysgerrighed gør, at den nemmere kommer galt afsted (?) Men min far har
dog en fritgående burmeser, som han kan gå tur med -uden snor altså

Og så er der de arvelige sygdomme, og der er der da i høj grad et par
stykker hos burmeseren, som bør tages alvorligt (men desværre ikke altid
bliver det.
Den ene er egentlig ikke en sygdom i alm. forstand, men en kraniedefekt,
som gør at killingerne dør kort efter fødslen. -Det er den såkaldte
New-Look-Defekt, og det navn er du sikkert stødt på på nogle hjemmesider
(?). Der findes endnu ingen test, som kan afgøre, hvorvidt en kat er
bærer eller ej, og derfor er det mest fornuftige (i mine øjne) at
udelukke de katte af avlen, som _kan være_ bærere. Desværre er det ikke
alle opdrættere, som føler, at det er nødvendigt, og du kan derfor
sagtens købe "mulige bærere" herhjemme (Specielt, må jeg desværre
erkende, i Jylland; -Bor selv i Århus). Man kan så sige, at det er
ligegyldigt, når du "kun" ønsker en kælekat, da en bærer ikke er syg,
men måske er der nogle moralske/etiske hensyn at tage (Vil du f.eks.
bidrage til, at en opdrætter bevidst tager chancen?)
Den anden arvelige sygdom, som jeg kommer til at tænke på er
hypokalaemia, som er en sygdom, der for lvor dukkede op hos burmeserne
herhjemme omkring årsskiftet 2000/2001, men opdrætterne reagerede
hurtigt og tog både "de sikre" og de mulige bærere ud af avl (der findes
heller ingen test endnu). (Det er dog noget, du skal være opmærksom på
ved import fra visse lande).

Om du bør vælge mere end een burmeser? til det kan jeg kun svare JA.
hvorfor kan du bl.a. se her i mit fotoalbum:
http://beydana.tripod.com/fotoalbum/id1.html

Mvh.
Katrine
Beydana Burmesere
http://pandoras_burmese.tripod.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Majer

Dato : 10-05-02 16:19

Hej Katrine!!

Vil bare sige at det er en fantastisk og omfangsrig beskrivelse, du har
lavet af Burmeseren. Jeg kender slet ikke til racen, da jeg selv har en
huskat. Men jeg må indrømme at din beskrivelse har vagt min interesse... Og
billederne i
dit fotoalbum hjælper jo også!!...*S*...

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 09-05-02 23:03

Hej Line.

Egentlig skrev jeg dette her igår, men forbindelsen smuttede vist
undervejs, så det nåede aldrig frem. Håber, det går bedre idag

[...]

dog en fritgående burmeser, som han går ture med -uden snor altså

[...]
hypokalaemia, som dukkede op hos burmeserne herhjemme omkring årsskiftet
2000/2001, men opdrætterne reagerede hurtigt og tog både "de sikre" og
de mulige bærere ud af avl (der findes heller ingen test endnu). (Det er
dog noget, du skal være opmærksom på ved import fra visse lande, da ikke
alle opdrættere er lige samvittighedsfulde).

Om du bør vælge mere end een burmeser? Til det kan jeg kun svare JA.
hvorfor kan du bl.a. se her i mit fotoalbum:
http://beydana.tripod.com/fotoalbum/id1.html

Og så vil jeg da foreslå dig at tage på et par katteudstillinger for at
se kattene "rigtigt" og tale med deres ejere. Burmeseren er som regel
ret godt repræsenteret. -Og så kan du måske også få kontakt til en
opdrætter, du må besøge for at se kattene på hjemmebane

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 10-05-02 01:31

Højst besynderligt!!!

Jeg sendte mit første indlæg i mandags, og da det ikke dukkede op,
prøvede jeg igen tirsdag. Og så opgav jeg. Derfor har jeg skrevet stort
set det samme to gange;

-Bare så du ikke tror, jeg er helt idiot

(Må hellere lige tilføje, at det i skrivede stund er fredag d. 10 maj)

Katrine, som er lidt forvirret over forsinkelserne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-05-02 01:39

"Katrine_Nederby" <Katrine_Nederby.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set det samme to gange;
>
> -Bare så du ikke tror, jeg er helt idiot

Det er Kandu, som den er gal med. To af mine indlæg, som jeg skrev
hhv. 1/5 og 2/5 er også pludselig dukket op i dag

--
Helle
DK Tick-Tag