Gammel bundmaling
Fra : Lars Olesen

Dato : 04-05-02 16:07

Hej alle sejlere, jeg har brugt en selvpolerende mille bundmalig i nogle år
nu, men nu er laget ved af gammel malig ved at være for tykt.
Hvad er den bedste metode til at fjerne denne gammel maling med??

Det er jo et problem mange af os får før eller siden, så kom frem med
erfaringerne.

mvh. Lars Olesen, Fredericia

Fra : Leon Hulström

Dato : 04-05-02 19:09

for tykt !?!?! tja... rids det over og sejl en sæson til ;)

-Leon

Fra : Lars Andersen

Dato : 05-05-02 19:24

Leon Hulström <LeonNOSPAM@flyingwings.org> skrev:
> for tykt !?!?! tja... rids det over og sejl en sæson til ;)
>
> -Leon

Det var jo en mulighed - en anden hørte jeg fornylig : tør bunden over
med en acetonevædet klud. Rådet kom fra en kemikyndig som fortalte at
man derved genaktiverede de stoffer der skal modvirke begroning. Og da
man er i det fri, og der desuden er lidt vind, skulle man undgå at
blive bims af det. For det er da rigtigt som Leon antyder : man
smørrer da ikke lag på hvert år, hvis det gamle er intakt.

v.h. Lars A.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-05-02 08:02

Hvis man læser om Mille står der at den virker i hele malelagets levetid.
Dvs der er ingen grund til at fjerne den.

Et tip er at male over med en anden farve. Så kan du se hvornår malingen er
ved at trænge til et nyt lag, og hvor.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : oleballe

Dato : 09-05-02 23:02

"

Lars Olesen" skrev d. 04-05-02 16:07 dette indlæg :
> [...]
> Hvad er den bedste metode til at fjerne denne gammel maling med??
>
> Det er jo et problem mange af os får før eller siden, så kom frem med

Jeg har set at mange smører brun sæbe over hele bunden, og dækker over
med plastic som f. eks køkkenfilm, og så lader det stå i nogle dage,
hvorefter det skulle være muligt at skrubbe det hele af meget nemt. prøv
det eventuelt på et lille stykke.
Det siges at være effektivt og miljøvenligt.
Go arbejdslyst
Ole Balle
Ballerina af Sletten

http://www.kandu.dk/