en STOR ny
Fra : Christian Fairgrieve

Dato : 05-02-01 11:40

Vi har en lille dansk/svensk gårdhund tæve på 1½år, til sommer skal vi
flytte i hus og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at realisere en
af mine hundedrømme. Jeg har altid kun haft små hunde - gravhund,
terrier/labrador blanding og som sagt en dansk/svensk gårdhund, nu kunne jeg
godt tænke mig en stor hund

Valget er faldet på Irsk Ulvehund som udfra de bøger/artikler jeg har læst
virker som en utrolig godmodig, social og familievenlig hund.

Det skal være en han og den skal kastreres.

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ved indførelse af en ny
hvalp i mit hjem ? er der evt. skrevet bøger om subjektet ?

Kan man have forskellige regler for to hunde uden de bliver
forvirrede/jaloux - f.eks at den ene godt må være i sofaen/sengen og den
anden ikke må - hvis det er et problem så får de selvfølgelig begge lov til
at være i sofaen/sengen, men så må vi nok have en større seng

Til slut - hvor gode er hunde til at høre forskel på navne - vores gårdhund
hedder [spåk] kunne den nye hedde [spaik] eller lyder navnene for ens (for
en hund)?

Mvh
Christian Fairgrieve

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-02-01 12:07

> [...]
til
> at være i sofaen/sengen, men så må vi nok have en større seng

<> Du kan fint have forskellige regler for de to hunde .... steder som
seng/sofa osv. er statusophøjende steder .. og hvis du lader den lille(som
jo vil være den ældste hund) komme i seng osv. hjælper du den samtidig med
at fastslå sin status som hund nr. 1. det samme vil du gøre hvis du altid
lukker den ældste hund ud først, giver den mad først osv. og også i en
ulveflok er jo "forske"

> Til slut - hvor gode er hunde til at høre forskel på navne - vores
gårdhund
> hedder [spåk] kunne den nye hedde [spaik] eller lyder navnene for ens (for
> en hund)?
<> Tror godt nok de to navne ligger for tæt på hinanden ... kan nævne at min
kusines mand har en hund der hedder Panda .... den ene af mine hunde hedder
Sandra ...+ når hundene er sammen f.eks til træning osv. er det helt klart
at uanset hvem af os der kalder på vores hund kommer begge hunde stormene.

MvH Anne-Marie

Fra : Jo-Ann

Dato : 05-02-01 22:40

Hej Christian !

Forstår ikke helt at du vil købe en hanhund, og så allerede nu har besluttet
at han skal kastreres ? Tja, og det er ikke kun lige "dig" jeg ikke
forstår..men har i det hele taget svært ved at forstå folk som køber en han
eller tæve, og allerede når de køber den har besluttet at den skal
neutraliseres.

Det er IKKE naturlig for en hund at lave neutraliseret...jeg har selv en
kastreret hanhund..og jeg gør det ALDRIG mere !! Han er kastreret "af nød"
da der ikke var andre muligheder.

Er grunden til at din nye lille hanhund skal fratages sin betegnelse HANHUND
at du ikke vil risikerer noget med tæven ?

Hvis du aldrig har haft en stor hund før...så ville jeg måske heller ikke
vælge en hanhund..men det er så noget helt andet.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Doggy

Dato : 05-02-01 23:54

Hej Christian

Jeg undrer mig også lidt over,at man på forhånd har besluttet at kastrere
sin hund.Er det fordi du tror at en hanhund er for svær at styre eller tror
du det vil give problemer med jeres tævehund ? så skulle du måske overveje
at købe en tævehund istedet for.

Iøvrigt vil jeg anbefale dig at tage ud til nogle forskellige kenneler og se
ulvehundene i virkeligheden.Det er fint at læse om en race før man
beslutter sig,men det allerbedste er at se dem live. Tal med opdrætteren og
få dem til at fortælle dig om hundenes karakter og temperament,
sundhedsproblemer m.m. En ulvehund er en dejlig hund,men den er ikke en hund
for alle og enhver. Den kræver meget i opvæksten,da den vokser med utrolig
hast og dette kan give store problemer,hvis den ikke bliver fodret korrekt
og motioneret under hensyntagen til dens kraftige tilvækst. Den vokser i
perioder 1/2 cm om dagen !! og øger sin vægt med 300 gr. om dagen!!
Jeg har selv opdrættet labrador og golden retrievere i mange år og har nu
fået min første ulvehund og det er en helt anden udfordring og nogle helt
andre problemstillinger.
Min ulvehunde hvalp er nu 4 mdr. og den er større end mine retrievere!!

Hvis din kommende ulvehund skal være i sengen/sofaen så kan du godt anskaffe
dig en sofa mere til jer selv,for en ulvehund der er fuldt udvokset og
specielt hannerne er meget store og kan nemt udfylde en 3 pers. sofa .....
Iøvrigt kan du godt lave forskellige regler for dine hunde(hvis du kan nænne
det) men du kan jo også lære din gårdhund at ligge på gulvet.

Dansk ulvehunde klub har en side på nettet med mange informationer.

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Merete