1600-tallet: Straff for utroskap???
Fra : Hermod Moursund

Dato : 04-05-02 12:35

Magdalene Eschildsdtr. (f. 1580) var gift med lektoren Peder Iversen
Borch (1563-1627) fram til ca. 1607 da de ble skilt p.g.a. utukt, som
det heter. Magdalene ble tatt for utroskap med skolens rektor Mogens
Pedersen, som det står på annet sted på denne siden.

Jeg kjenner for lite til hva straffen kunne være for en slik
"forbrytelse". Rektoren ble avsatt, vet vi. Tidlig 1600-tall var vel
ikke nådig til slike handlinger. Hva sier historikere som dette? Eller
vet noen hva tradisjonene var?

Hermod Moursund

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-05-02 12:54

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message
> [...]
> "forbrytelse". Rektoren ble avsatt, vet vi. Tidlig 1600-tall var vel
> ikke nådig til slike handlinger. Hva sier historikere som dette? Eller

Vi siger, at der gjaldt én regel for folket, en
anden for kongen, som jo en overgang havde
hele to koner.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 05-05-02 18:33

re: 1600tallet. Nej det var en biskop hun havde "omgængelse med. Se Danske
Domme 1375-1662, bd. VII, side 184 ff.

Fra : Hermod Moursund

Dato : 05-05-02 19:50

> [...]

> "forbrytelse". Rektoren ble avsatt, vet vi. Tidlig 1600-tall var vel
> ikke nådig til slike handlinger. Hva sier historikere som dette? Eller

Peder Iversen Borch skrev til sin venn biskop Winstrup og klaget over at
domkapitlet ikke ville ta hans sak slik at han kunne få skilsmisse fra
Magdalene.
Var biskop winstrup elskerens etterfølger?
Hermod Moursund