Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hjælp til Adobe ? Udtoning af kant.
Fra : Bo Andersen

Dato : 04-05-02 11:21

Jeg har et billede, hvor kanten skal tone ud.(til hvid)
Jeg ved man kan gøre det, men hvordan er det nu ?
Venligst, Bo.

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-05-02 11:36

"Bo Andersen" <boing@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et billede, hvor kanten skal tone ud.(til hvid)
> Jeg ved man kan gøre det, men hvordan er det nu ?
> Venligst, Bo.

Hvis det er Photoshop, du mener, kan du evt. bruge hjælpefunktionen. Søg
på udtynding.

mvh
Preben

Fra : J.Larsen

Dato : 04-05-02 11:49

"Bo Andersen" <boing@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et billede, hvor kanten skal tone ud.(til hvid)
> Jeg ved man kan gøre det, men hvordan er det nu ?
> Venligst, Bo.

Jeg har flere anvendt følgende metode:

Inverter billedet (altså gør det til negativ) image > adjust > invert

Vælg herefter:
filter > render > lighting effects

Hvis du placerer en lyskilde (spot) midt i billedet, bliver kanterne sorte
og midten lys. Når du inverterer billedet tilbage igen til retvendt, vil
kanterne blive lyse og midten "normal". Jeg måtte øve mig en del med
intensiteten af lyskilden samt størrelsen af lyskilden. Jeg bør måske
tilføje, at jeg arbejder med Photoshop 4.0. Det kan være, at nyere versioner
har en lettere metode.

mvh
J.Larsen

Fra : John

Dato : 04-05-02 12:46

"Bo Andersen" <boing@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et billede, hvor kanten skal tone ud.(til hvid)
> Jeg ved man kan gøre det, men hvordan er det nu ?
> Venligst, Bo.

Der er flere måder, men her er en: (engelsk)

Med marquee tools laves en kant lidt inde på billedet. Vælg rektangulær for
en firkantet kant og elleptisk for en sådan kant. Derefter SELECT /
INVERSE. Derefter SELECT / FEATHER. Vælg en passende radius, (afhængig af
opløsningen på billedet, idet der tales om Pixels, men prøv dig frem).
Derefter EDIT / CUT, og viola!

--
MVH
John K Hansen

Fra : Morten Sørensen

Dato : 04-05-02 13:26

> [...]
> INVERSE. Derefter SELECT / FEATHER. Vælg en passende radius, (afhængig af
> opløsningen på billedet, idet der tales om Pixels, men prøv dig frem).

Ja, men lav først en "layer mask"

Udfør derefter ovenstående på din layer mask.

Nu kan du nemlig lave et lag neden under. Den farve dette lag har, bliver
den der er udtonet til

Desuden er udtoningen lettere at fjerne igen

/Morten

Fra : Morten Sørensen

Dato : 04-05-02 13:58

Eksempel er lagt i dk.binaer

/Morten

Fra : John

Dato : 04-05-02 14:26

"Morten Sørensen" <morten@gistrupfilm.dkSPAMMENOT> skrev i en meddelelse
> [...]
> den der er udtonet til
>
> Desuden er udtoningen lettere at fjerne igen

Et godt råd...følg det

--
MVH
John K Hansen