|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | fly-kommunikation, frekvenser Fra : Fenris
 | 
 Dato :  04-05-02 11:09
 | 
 |  | Det hænder når jeg er ude og motionere med min Lumatron FM/AM Walkman,
 at jeg opfanger kommunikationer fra fly i luftrummet over mig (går jeg
 ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
 er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende
 højspændingsledninger eller andet?
 
 Det er altid sjovt at tune efter en god sang, og i stedet få slynget
 "Good morning, - Ryan Air 7..." og lignende i ørene... (For det meste er
 det nu bare en frygtelig masse tal på engelsk over en rimelig dårlig
 'forbindelse'). Kan det passe at Vordingborg ligger nær et punkt hvor
 flytrafikken skifter kurs? Vi har mange spor med 'knæk' på himlen på
 klare dage...
 
 --
 Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
 Kollegievej 7 - 35   | -------------------------------------------------
 4760 Vordingborg     | "There is nobody who shouldn't have to learn, and
 Denmark              | there isn't anybody not to learn from." - Kölcsey
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Erik Danielsen (04-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Erik Danielsen
 | 
 Dato :  04-05-02 17:21
 | 
 |  | 
 "Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
 news:ab0bnu$e9r4f$1@ID-136683.news.dfncis.de...
 > Det hænder når jeg er ude og motionere med min Lumatron FM/AM Walkman,
 > at jeg opfanger kommunikationer fra fly i luftrummet over mig (går jeg
 > ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
 > er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende
 > højspændingsledninger eller andet?
 
 Hvis din radio skal modtage 88-108 Mhz, gør den det ved at lave signalet om
 til 10.7Mhz først, før den laver det om til lavfrekvent lyd.
 Årsagen er at det er nemt at lave den efterfølgende behandling af signalet
 hvis behandlingen kun skal foregå på en frevens.
 
 Signalet bliver flyttet fra 88-108 Mhz til 10.7 Mhz ved at blande et signal
 der er 10.7 Mhz højere ind den frekvens der skal modtages.
 Dvs. der er indbygget en oscillator (sinus generator) i din modtager, der
 kan justeres mellem 107,7 og 119,7 Mhz.
 Når to frekvenser blandes i en blander, kommer der to frekvenser ud af
 blanderen, nemlig um og differens.
 Hvis du har indstillet din radio på 107 Mhz, skal din mellem frekvens
 ocillator være indstilet på 117,7 Mhz., og blanderen vil give 224,7 og 10,7
 Mhz ud, men da det efterfølgende trin kun kan behandle frekvenser omkring
 10,7 Mhz forsvinder 224,7 Mhz signalet.
 
 Men desværre er radioen også følsom over for 'spejl frekvensen' på 128,4
 Mhz, da 128,4 -117,7 giver 10,7 mhz. Normalt sidder der et filter i
 indganges trinet som reducere følsomheden overfor spejlfrekvensen, men der
 er sikkert nogle billige/dårlige radioer som har dårligt spejlselektivitet.
 
 Fly navigationssystemer ligger i området 108 til 118 Mhz, og
 Fly radiokommunikation ligger i området 118 til 136 Mhz.
 
 Jeg gætter på den frekvens du har hørt er sikkert 'Copenhagen information'
 på 129,475 eller 127,075 Mhz.
 Og du kan sikkert kun høre den del af kommunikationen der kommer fra flyene,
 hvorimod kommunikationen fra Kastrup ikke går igennem.
 Copenhagen information's opgave er at give flyve information til de fly der
 ligger under Flyvenivau 195 (ca. 6500m), hvis de ligger uden for de områder
 der er kontrolleret af Kastrup, Billund,  Karup, Århus, og Ålborg.
 
 Der har også været tilfælde hvor det omvendte var tilfældet, og
 navigationssystemer blev forstyret af lokalradioer.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Fenris (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fenris
 | 
 Dato :  05-05-02 11:52
 | 
 |  | Niels Erik Danielsen <ned@post6.tele.dk> er blandt andet berygtet for i
 news:3cd40974$0$18634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk at have ytret:
 
 > Men desværre er radioen også følsom over for 'spejl frekvensen' på 128,4
 > Mhz, da 128,4 -117,7 giver 10,7 mhz. Normalt sidder der et filter i
 > indganges trinet som reducere følsomheden overfor spejlfrekvensen, men der
 > er sikkert nogle billige/dårlige radioer som har dårligt spejlselektivitet.
 
 Tilsyneladende. Walkman'en/radioen er så billig som den kan blive.
 
 > Jeg gætter på den frekvens du har hørt er sikkert 'Copenhagen information'
 > på 129,475 eller 127,075 Mhz.
 > Og du kan sikkert kun høre den del af kommunikationen der kommer fra flyene,
 > hvorimod kommunikationen fra Kastrup ikke går igennem.
 
 Yep. Det var udelukkende signaler fra flyene.
 Tak for det udførlige svar! :)
 
 
 
 |  |  | 
  Bjarke Dahl Ebert (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Dahl Ebert
 | 
 Dato :  05-05-02 11:09
 | 
 |  | 
 
            "Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
 news:ab0bnu$e9r4f$1@ID-136683.news.dfncis.de...
 > Det hænder når jeg er ude og motionere med min Lumatron FM/AM Walkman,
 > at jeg opfanger kommunikationer fra fly i luftrummet over mig (går jeg
 > ud fra...) omkring 107 - 107,5 MHz (Analog tuner). Kan det passe at det
 > er muligt, eller er det særlige atmosfæriske forhold, nært hængende
 > højspændingsledninger eller andet?
 Hm.. det lyder lidt underligt.
 Til luftfart benyttes 108-137MHz.
 Heraf bruges 108-118MHz til navigation (såkaldt VOR - en radiosender på
 jorden der bruges af flyene til at bestemme retning fra jordstationen).
 Hvis man tuner ind på en af navigationsfrekvenserne, vil man normalt blot
 høre morsesignaler der identificerer stationen.
 Til radiokommunikation anvendes 118-137MHz - det er fx Kastrup Tower (118,1
 MHz) og Copenhagen Approach (119,8MHz), som man kunne forestille sig at Ryan
 air ville tale med på de kanter.
 Det du eventuelt kan høre, er nok flyene, og ikke jordstationerne, da der
 skal være "line of sight" for at kunne høre en sender.
 Hvis det virkeligt er et fly du hører på din Walkman, må skalaen altså være
 lettere forskudt    Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser må
 ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af
 dig...    Angående skift af kurs omkring Vordingborg, så kan jeg ikke lige sige hvad
 det kan skyldes. Jeg har kun VFR-kort over Danmark (anvendes til Visuel
 Flyvning), mens trafikflyene følger IFR-reglerne (instrumentflyvning).
 En forklaring kan måske være, at hvis man starter fra bane 22 (dvs. retning
 ca 220 grader) i Kastrup og holder kursen, så kommer man lidt nord for
 Vordingborg. Jeg skal ikke kunne sige om det er naturligt at holde retningen
 så længe før der skiftes kurs.
 Mvh. Bjarke
            
             |  |  | 
  Fenris (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fenris
 | 
 Dato :  05-05-02 11:48
 | 
 |  | 
 
            Bjarke Dahl Ebert <bebert@worldonline.dk> er blandt andet berygtet for i
 news:AA7B8.2283$274.102676@news010.worldonline.dk at have ytret:
 > "Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
 > news:ab0bnu$e9r4f$1@ID-136683.news.dfncis.de...
 >
 > Hvis det virkeligt er et fly du hører på din Walkman, må skalaen altså være
 > lettere forskudt    >
 > Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser må
 > ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af
 > dig...    ups :)
 > Angående skift af kurs omkring Vordingborg, så kan jeg ikke lige sige hvad
 > det kan skyldes. Jeg har kun VFR-kort over Danmark (anvendes til Visuel
 > Flyvning), mens trafikflyene følger IFR-reglerne (instrumentflyvning).
 > En forklaring kan måske være, at hvis man starter fra bane 22 (dvs. retning
 > ca 220 grader) i Kastrup og holder kursen, så kommer man lidt nord for
 > Vordingborg. Jeg skal ikke kunne sige om det er naturligt at holde retningen
 > så længe før der skiftes kurs.
 Godt, så er det i hvert fald ikke fordi de tager fejl af den lille flække ca.
 2 km. NØ for Vordingborg med stednavnet "Kastrup" :)
 --
 Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
 Kollegievej 7 - 35   | -------------------------------------------------
 4760 Vordingborg     | "There is nobody who shouldn't have to learn, and
 Denmark              | there isn't anybody not to learn from." - Kölcsey
            
             |  |  | 
   Niels Erik Danielsen (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Erik Danielsen
 | 
 Dato :  05-05-02 13:41
 | 
 |  | 
 "Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
 news:ab32dg$es77c$1@ID-136683.news.dfncis.de...
 > Bjarke Dahl Ebert <bebert@worldonline.dk> er blandt andet berygtet for i
 > news:AA7B8.2283$274.102676@news010.worldonline.dk at have ytret:
 >
 > > "Fenris" <fenris@deathsdoor.com> wrote in message
 > > news:ab0bnu$e9r4f$1@ID-136683.news.dfncis.de...
 > >
 > > Hvis det virkeligt er et fly du hører på din Walkman, må skalaen altså
 være
 > > lettere forskudt    Nej, ikke nødvendigvis. Nogle FM radiomodtagere kan godt modtage signaler på
 en frekvens de f.eks er 21,4 Mhz højere end den man har justeret ind på.
 > > Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser
 må
 > > ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke
 røbes af
 > > dig...    Det kommer vel an på om man har et 'Fly radiotelefonist certifikat', eller
 hvad ?
 Dengang jeg tog 'Nationalt begrænset fly radiotelefonist certifikat, skulle
 jeg riftigt nok skrive under på en tavshedserklæring.
 Er der ikke noget med at der er sket en lov ændring så man godt må købe
 scannere/radiomodtagere og lytte med på alle mulige frekvenser (Politi, Fly,
 etc)?
 Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?
  > > Angående skift af kurs omkring Vordingborg, så kan jeg ikke lige sige
 hvad
 > > det kan skyldes. Jeg har kun VFR-kort over Danmark (anvendes til Visuel
 > > Flyvning), mens trafikflyene følger IFR-reglerne (instrumentflyvning).
 > > En forklaring kan måske være, at hvis man starter fra bane 22 (dvs.
 retning
 > > ca 220 grader) i Kastrup og holder kursen, så kommer man lidt nord for
 > > Vordingborg. Jeg skal ikke kunne sige om det er naturligt at holde
 retningen
 > > så længe før der skiftes kurs.
 Det er lidt langt at holde kursen hvis man f.eks skal vest på ?
 > Godt, så er det i hvert fald ikke fordi de tager fejl af den lille flække
 ca.
 > 2 km. NØ for Vordingborg med stednavnet "Kastrup" :)
 Bare roligt, den er for lille til at være med på VFR-Kortet    De eneste byer der er markeret omkring Vordingborg er: Neder vindinge,
 Ørslev, Mern, og Lundby.
            
             |  |  | 
    Henrik Boegh (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Boegh
 | 
 Dato :  05-05-02 21:05
 | 
 |  | 
 
            Niels Erik Danielsen told the rest of dk.videnskab:
 [...]
 > Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?
 Da jeg i sin tid (2000) købte min scanner fik jeg at vide af 
 forhandleren at jeg havde tavshedspligt. Jeg formoder at det stadigvæk 
 er sådan.
 Men for en sikkerheds skyld har jeg lige CP og FUT'et til d.t.r.scanner
 [...]
 -- 
 H e n r i k   B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/?index=usenet   "My girlfriend doesn't even know that [I'm married]"
          -- Firefighter in 'Friends'
            
             |  |  | 
    Per H. Nielsen (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per H. Nielsen
 | 
 Dato :  05-05-02 21:31
 | 
 |  | 
 
            "Niels Erik Danielsen" <ned@post6.tele.dk> writes:
 >Er der ikke noget med at der er sket en lov ændring så man godt må købe
 >scannere/radiomodtagere og lytte med på alle mulige frekvenser (Politi, Fly,
 >etc)?
 Jo det har man måttet siden den 1/7-1996.
 >Gælder denne tavshedserklæring også for folk med scannere ?
 Ja den gør den.
 Interesserede kan se en mere udførlig omtale af reglerne 
 på http://www.dkscan.dk/jura.htm Hilsen
 Per
 -- 
 Per H. Nielsen  <phn@dkscan.dkx>   
 My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk To reply to this change .dkx to .dk in my address.
            
             |  |  | 
  Ivar (05-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  05-05-02 15:42
 | 
 |  | 
 Bjarke Dahl Ebert skrev:
 > Husk at du har tavshedspligt, og alt hvad du hører på sådanne frekvenser må
 > ikke videregives til andre - kommunikationens eksistens må end ikke røbes af
 > dig...    Ja, og du skal huske på at man heller ikke må røbe hvilke frekvenser der
 bliver benyttet !
 Sådan var reglerne, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved om de
 er blevet ændret i forbindelse med lempelserne ved salg af
 radio-modtagere.
 Ivar
            
             |  |  | 
 |  |