Døde fisk.. Hvorfor?
Fra : Martin Mathiesen

Dato : 04-05-02 10:51

Hejsa

Jeg har et 250 liters akvarium, hvori der går nogle scalarer. Til at starte
med var der både de almindelige sølv farvede og nogle gule. Men de gule døde
bare en efter en. Der er ikke rigtig noget at se på dem. De lå bare stille
på bunden og sov ind. Jeg troede først at det var fordi de gule var mere
sarte, men nu er det også begyndt at ske for de sølv farvede!

Jeg har gennem de sidste 2 måneder jævnligt skiftet halvdelen af vandet da
det i nogle perioder havde tendens til at skumme! Men der er en del planter
i akvariet og jeg bruger et udvendigt eheim filter!

Har i nogen idé om hvad der er galt?

Jeg har prøvet at give noget medicin anbefalet hos avifauna mod en form for
parasitter i skællene hos fiskene, men dette har ikke hjulpet. Som sagt jeg
har studeret fiskene meget nøje. Og den som er syg står bare i et hjørne og
trykker sig. Vil ikke spise og finnerne er heller ikke foldet ordentligt
ud..

MVH
Martin Mathiesen

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-05-02 12:56

Martin Mathiesen <martin@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd3af12$0$58744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
og
> trykker sig. Vil ikke spise og finnerne er heller ikke foldet ordentligt

At stille en helt korrekt diagnose over nettet er ikke let.
Men en ting er helt sikkert, og det er at du har nogle problemmer med
vandet!
Vandet må på ingen måde skumme, det plejer kun at gøre det hvis der er en
kraftig koncentration af affaldstoffer i vandet.
Selvom du bruger et Eheim filter, så er det ingen garanti for at det
fungerer efter hensigten,

Du skriver at der ikke rigtigt er noget at se på dem, er der nogle
knappenåls store hvide prikker på
finner og krop?? Hvis ja, så skal du har noget medicin mod pletter, men
det burde ikke være noget større problem at se
de hvide pletter, da de som regel er meget talrige.
Hvis der på finner og evt. på kroppen er nogle få tottede pletter, så er
det svamp. fisk med svamp har det ofte med at stå
med sammenfoldede finner og tydeligt vise ubehag.
Der er også den mulighed at dine fisk har fået "bugvatter sot", det er en
fælles betegnelse over sandsynligvis flere forskellige sygdomme.
Den har det med at optræde i akvarier hvor vandet ikke er godt(forurenet
med organiske affaldstoffer), eller hvor fiskene er blevet stresset.
Stresset kan også udløses af dårligt vand. Fiskene vil ikke spise og står
ofte og vrikker lidt. Udover disse to symptomer
er det eneste andet at maven, trods manglende føde indtagelse ikke ser ud
til at blive tynd. Det er ikke sikkert at fisk der virkeligt har sygdommen,
bliver tyk om maven! Den kan kureres med flere forskellige midler blandt
andet Aquafuran, Pondfuran(JBL) og noget der hedder Aquamor, samme fabrikant
som Dessamor og Odimor. Fælles for alle midler er det aktive stof
Nipforprianol (stavet forkert).
Nipforprianol er et antibiotika, der er meget bredspecteret og kan tage
flere sygdomme.
Hvis du har mulighed for det så køb det middel fra JBL, der får du dobbelt
så meget til den halve pris, af f.eks Aquafuran.

Hvis du vil forsøge at bruge dette middel, skal du først lave et kraftigt
vandskifte. og så selvfølgeligt følge brugsanvisningen.

Håber det lykkkedes dig at få bugt med dårligdommen!

Carsten

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 06-05-02 18:14

Hej igen og tak for svaret.

Jeg har efterhånden nogl eårs erfaring med akvariedrift og fiskesygdomme og
jeg tror ikke det er nogle af de nævnte. Der er absolut intet at se på
fiskene andet end at de står og gemmer sig. ingen pletter eller hvide
plamager og de er heller ikke tykke om maven. Hvis det bare var nogle af
disse sygdomme vidste jeg jo hvad jeg skulle gøre.

Jeg har dog prøvet at give et medikament mod hudparasitter da jeg er blevet
fortalt at disse kan være næsten umulige at se!

Derudover skifter jeg ugentligt meget vand. Og det er altså noget der næsten
ligner 50% vi snakker om. så jeg kan ikke forstå at vandet skulle være
dårligt. Dog sker det stadig i perioder at der kan være en smule skum i
overfladen. jeg forstår det simpelthen ikke! Der er ikke ret mange fisk i
akvariet. Og de bliver absolut heller ikke overfodret!

MVH
Martin M