Electrolux RC 3000 Kjøleboks, erfaringer.
Fra : Jan Overaa

Dato : 04-05-02 09:34

Hei,
kanskje er det noen som har erfaring med denne.
Har kjøpt en ny boks med tilsats for 190 g gassboks.
Med 220 volt oppnåes temperatur i boksen ned mot 0 grader, med gass kun ned
til ca 8 grader. Begge målinger gjort etter 12 timers drift i 20 grader
omgivelse, tom boks med kun et vannglass brukt for måling. Er dette som man
kan forvente, tenker da på gassdrift. Kan man oppnå bedre resultat med
"normale" gassflaasker?

mvh
Jan Overaa

Fra : sten basbøll

Dato : 04-05-02 14:20

"Jan Overaa" <overa@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> kan forvente, tenker da på gassdrift. Kan man oppnå bedre resultat med

Hej Jan

Du har købt en boks der bør køre fremragende, ellers skal den til service.
Vær sikker på at boksen står vandret eller en lille smule skråt så
returløbet af kølemidlet til varmelegmet i skorstenen lettes.
Vi havde engang en boks der stoppede kølingen omgående eller virkede meget
dårligere når den kom til at stå forkert.
Troede der manglede amoniak i systemet, og den mand vi talte med hos
Electrolux kunne da godt efterfylde - 600 -800 kr for nogle få gr. Men han
forsikrede om at hvis den var utæt, var det hele væk for længst. Vi vænnede
os til at den skulle stå lidt på skrå. Og så kørte den fremragende. Tyk rim
på hele kølelegmet og frosne varer.

Det gælder selvfølgelig også når du kører på el, men betingelserne var måske
forskellige. Varme omgivelser har aldrig generet vores bokse, men
selvfølgelig skal der luft til..

Man kunne også forestille sig at der er noget galt med dyssen i brænderen -
blæses ren/udskiftes. Folk siger at den kører bedre på gas, og vi
brugte/bruger 3 kg blå, men tar altid el på pladserne og så kan den billigst
køre med på det. Gas i 2 og 3 kg flasker er dyr og boksen brugte næsten en
flaske på en 3 ugers tur. Forbruget står på en lille mærkat - regn selv
efter.
Dine 190 gr forsvinder hurtigt.og det er måske derfor.

Du bør ikke betale mere en en 50´er for en flaske på et loppemarked. Selv
for 11 kgs gule, og ofte er der stadig gas på.
Regulatorer er samme pris, eller lavere og tit følger de med fra en
rodekasse.
De kommer frem fra gemmerne her i foråret, og jeg så 7-8 flasker på
lørdagens loppemarked ved det lokale center.
Der er masser af gamle campister der realiserer udstyret.
Ak Ja, hvor har vi betalt i vores uvidenhed.
mange gode ture .....sten

Fra : Henrik

Dato : 04-05-02 15:15

> [...]
man
> kan forvente, tenker da på gassdrift. Kan man oppnå bedre resultat med

Hej Jan
Vi købte samme model sidste år. Den tømte en 5 kg. gas på cirka 3 uger i
juli´s danske sommervarme.

Du skriver at din måling er gjort efter 12 timer.
I min brugsanvisning anbefales det at man lader køleboksen stå tændt 24
timer på MAX ved 220 volt INDEN man skal bruge den. Det har vi gjort og
ingen køleproblemer haft.
Det var fedt at ligge på Langeland sidste år med både koldt smør og kolde øl
*S*.
Mvh.
Henrik

Fra : Jan Overaa

Dato : 04-05-02 15:42

> [...]
> ingen køleproblemer haft.
> Det var fedt at ligge på Langeland sidste år med både koldt smør og kolde

Takk for svar til deg og Sten. Har du inntrykk av at boksen kjøler like godt
med gass som 220 volt? Skal prøve igjen, men hos meg ligger temperaturen 6-8
grader høyere ved bruk av gass. Jeg har kun tilsats for 190 gr. bokser da
dette er enkelt, og de varer ca 20-24 timer.
mvh
Jan

Fra : PHK

Dato : 04-05-02 15:50

> [...]
godt
> med gass som 220 volt? Skal prøve igjen, men hos meg ligger temperaturen

Har du gentaget testen nogle gange og fået bekræftet resultatet?

--
_
|_|

Fra : Jan Overaa

Dato : 04-05-02 16:52

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:ab0sep$12b$1@sunsite.dk...

> Har du gentaget testen nogle gange og fået bekræftet resultatet?
>

> --
> _
> |_|

Har skiftet mellom 220 volt og gass noen ganger, men har kun gjort en måling
med termometer. Gunnen til at jeg målte var imidlertid at jeg synes det var
stor temperaturforskjell. Kjører den nå på 220 volt og slår over til gass
etter 24 timer i morgen tidlig.
mvh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 04-05-02 16:56

"Jan Overaa" <overa@online.no> skrev i en meddelelse news:BqSA8.10506> >
> [...]
> grader høyere ved bruk av gass. Jeg har kun tilsats for 190 gr. bokser da
> dette er enkelt, og de varer ca 20-24 timer.

Hej Jan
Den køler bedst på 220 volt og virkede her i påsken som en dybfryser *G*.
Men gas er også ganske effektivt, det tager bare et døgn mere før den er
rigtigt kold.
Mvh.
Henrik

Fra : sten basbøll

Dato : 05-05-02 10:23

Hej Jan

Jeg mener næsten, at der er noget galt, som du skal reklamere over.

Men det kan da godt være, at der er en begrænsning i tilkoblingen, droslet
ned, af hensyn
til forbruget på de små gasdåser. (Må kræve god lagerstyring, men vel ikke
værre end for øl og vand, der har endnu kortere levetid
Du skal måske på loppemarkedet eller låne dig frem, for selv at afklare
dette med en større flaske og regulator.Husk at tjekke slanger og samlinger
for
utætheder med lidt tykt sulfovand fra en forstøver. Bobler det, er den gal.

Man må kunne se forbruget, og hermed ydelsen, for de 3 (4 ?) forsyningsmåder
i brusningsanvisningen eller bag på boksen. Logisk må Electrolux vælge
nogenlunde samme ydelse for 12 v varmelegemet - det til 230 V og så
størrelsen af hullet i
dyssen til gasblusset.

Her kan så være noget med springet, intervallet, i de størrelser der ligger
på hylderne. Måske er der lige ved jeres serie et par gange kommet en dysse
i brænderen, der ikke er stor nok i henhold til det nødvendige, måske er der
taget en dysse, der var faldet ned i den forkerte bakke.. Tjek evt.
forbruget over længere tid ved at veje gasflasken på en ordentlig vægt.
Mener, at forbruget for gas er opgivet i gram/time. Kik evt. på opgivet
forbrug for andre bokse - Vi hørte fra anden side om et forbrug på 5 kg på
3 uger - der er vel også gået lidt til at koge æggene, men det er 238 gr/dg
og måske mere end det du oplever.

Vores bokse, har haft 3 forskellige, har kørt/kører fremragende, også på
gas, og vi syntes ikke, at der er forskel.
Vi har tit ved længere parkeringer skiftet til gas, også dengang boksen stod
bagagerummet og kun haft de bedste erfaringer. Andre med combicamp kører
konsekvent på tur på gas og deres bokse kører upåklageligt. Ja de
påstår, at boksen er bedst på gas. Selv om man bruger 230 V på pladserne.Og
det harmonerer ikke med jeres oplevelser.

Mener ikke, at vi tar særlige hensyn, men boksen skal dog være tændt en god
halv times tid inden rørsystemet bag på varmer op, så der begynder at
komme kulde på elementet inde i boksen.Vi tænder gerne på 230 V et par timer
før, men det er da sket, at det er glemt, også uden de store bekymringer.
Kolde varer i og så afsted. Er øl og vand varme ned i en varm boks, har jeg
dog puttet et par store frostelementer i, så jeg er sikker på at de er kolde
ved første stop.

Den første kørte på et 12 v stik i bagagerummet, født med et 5 kvadrat kabel
så der er de 14.4 -14.6 v generatoren leverer, direkte videre fra
batteriet, og det kabel er så nu
monteret videre ned i trailerstikket. Med en tilsvarende stelforbindelse.

Campingferie har vist nogle gode betragtninger om forholdene, også ved 230
volt på pladserne - hvor der måske ved spidsbelastninger kun er 190-200 V
eller lavere. Ligger man ved siden af et par stykker med tv, aircondition,
vandvarmere, elvarme osv. kunne man stikke et multimeter på klemmerne og
tjekke på forbindelsen ved skabet .
Kendt er forholdet, at lyset dykker, når vandkogeren på 2200W startes og
tydeligst på en 50 m tynd forlængerledning til standeren.-
..Folk med køleproblemer må ikke overse denne vinkel..

..Da din boks kører fint på El, kan det ikke være manglende ammoniak i
rørsystemet - udover hvis boksen ved nogle lejligheder stod forkert, ikke
vandret, , så det hele bunder tilbage i det. Prøv med f.eks en tøjklemme
under hjørnet modsat enden med skorstenen, for at lette tilløbet i
rørene.Meget let at se, idet rim og kulde derefter næsten omgående mærkes
på elementet i boksen. Når den kører rigtigt, har vi rim og is på hele
toppen, hvor kølerørene er monteret i inde køleprofilen.
Er der i underkanten med væske kan det måske være det. - og man må da kunne
forlange at boksen kører, også i ca. vandret stilling -

Jeg er sikker på at Electrolux er stærkt interesseret i at deres bokse kører
ordentligt, så deres ry ikke ødelægges. Meget kan klares med
lidt godt humør de rigtige steder. Prøv at ringe direkte til Electrolux og
snak
med deres serviceafdeling / kølereparatør - .

god fornøjelse
sten

Fra : Jan Overaa

Dato : 05-05-02 17:39

"sten basbøll" <sogs@image.dk> wrote in message

> [...]
og
> snak
> med deres serviceafdeling / kølereparatør - .

Takk til alle for svar og forslag.
Har brukt helgen til å teste boksen. Først 24 timer på 220 V, avlest temp.
+1 grader. Deretter direkte over på gass i 7 timer, i løpet av de to første
timene steg temperaturen til +5 grader, der holdt den seg resten av tiden.
Så hadde jeg en kjøretur på 1,5 timer tilkoblet 12V, temperaturen holdt seg
på + 5grader. Etter dette har jeg kjørt på gass i 2 timer, temperaturen har
steget til 7-8 grader. Dette er etter min mening for høyt, og vil sjekke i
morgen med Electrolux om det er forskjell på engangs 190g bokser og annen
gasstilkobling.

Nytt spørsmål: på 12 V pluggen sitter en rød ring, skal denne være på eller
fjernes. Min bil har fabrikkinstallert stikkdåse i bagasjerom for max. 240W,
har prøvd med og uten ring og begge deler fungerer.

mvh
Jan Overaa

Fra : sten basbøll

Dato : 06-05-02 08:02

> [...]
240W,
> har prøvd med og uten ring og begge deler fungerer.

hej Jan

Hyggelig tur -rart at vide hvad man snakker om når man henvender sig.

De almindelige 12 V plugger der bruges i "cigarstikket" i instrumentbordet
giver ikke så sikker forbindelse ved større forbrug og kan i nogle tilfælde
varme i de ganske små kontaktpunkter som metaldelene danner når de rører
hinanden. Her spiller tiden også ind og det er let at konstatere, ved, efter
en halv timestid tilsluttet, at hive stikket ud og føle. Brænder man
lapperne er den gal- Ofte er der også interiørlys i hullet og det varmer
naturligvis, men man er ikke i tvivl. Ellers føl på cigartænderen, når den
trækkes ud (uden at ha været tilsluttet, selvfølgelig Vi har da smeltet
plastikken i et par stik med en fæl stank til følge.(Sædevarmere i datters
bil.) Hertil kommer at ledningsnettet til cigarstikket ofte er tænkt til
kortere eller mindre forbrug. Volt ud på boksen er måske derfor lavere end
ønskeligt.

Og så er der "campingtypen" du finder når du afmonterer den røde ring. Her
er der om spidsen en lille rille, hvor et par fjedre i hunstikket griber fat
om hannens rille, og holder parterne forenede, så rystelser ikke påvirker
forbindelsens kvalitet.
Kræver at hunstikket er samme type

Ses til lidt større forbrugere, der er på i længere tid af gangen. Boksen
bruger sikkert 8-10 amp, og dårlig forbindelse, kan dels varme meget, men
også påvirke ydeevnen af det tilsluttede, idet den dårlige kontakt giver
lavere spænding og hermed Ampere = W til boksen. Når du forbinder dem, skal
det gi et "klik". Vi har kun i enkelte tilfælde oplevet lidt varme når den
røde ring er fjernet, men det kræver altså, at hullet i hunstikket passer.
Der skal være mindre end det almindelige cigarstik, og det er kun den
smallere del, fra ringen fjernet, der danner forbindelse. (hos os). Vi måtte
købe det rigtige hunstik hos en tilbehørsforhandler og montere det ved siden
af det almindelige cigarstik i bagagerummet.

Hertil har jeg også set en meget gedigen type- ligner campingstikket, men
med flere brede langsgående messingbaner hele vejen omkring, og tilsvarende
fjedre i hunstikket der virkelig kan overføre nogle amp.Ikke så almindelig.

Hvis du nemt kan komme til at undersøge ledningstykkelsen til det
formonterede stik i bagagerummet, ved et kik bag et panel osv., er det smart
at tjekke. Det skal meget helst være en fed ledning og jeg tror man på
campingferies side anbefaler 4 kvadrat.
I vores bil var også et cigarstik monteret i bagagerummet, men det var
forbundet til de meget tynde ledninger til bagagerumslyset, og det det var
et guds under, at der ikke var opstået brand i nogle af alle samlingerne i
ledningsnettet ud til bagagerummet. Man havde sat en 20 A sikring i gruppen.

Du kan måske, du elsker at tjekke og eksperimentere, med lidt fingersnilde
måle spændingen til boksen, når den er t i l s l u t t e t, på et par blanke
ender, enten i bagagerummets hunstik - boksens stik hvis det skilles og
listes i hullet derefter, eller ved at afmontere bagklædningen på boksen og
finde terminalerne fra 12 V og måle på dem med et voltmeter.Boksen skal være
tilsluttet.
Se lige først efter evt. forseglingsmærkater, der ikke må brydes i
garantiperiode. Ikke smart hvis du vil aflevere den til eftersyn, men ellers
er det vist bare 6- 8 skruer.

Fidusen er, at du så kan vurdere hele tilslutningens kvalitet, hele
ledningsvejen, tilbage til bilens batteri. Bedst hvis du måler direkte i
boksen.- I vores tilfælde var der kun 9-10 V med generatoren i gang, og 14.6
volt på polerne på batteriet. Resten forsvandt undervejs. Lyset i
bagagerummet dykkede da også hver gang boksen kom på, og det startede
mistanken.
Vi trak i stedet en 5 kvadrat direkte over en god sikringsholder til
batteriet, og lavede en tilsvarende stelforbindelse til en bolt i stålet i
nærheden og havde nu 14.5 V tilsluttet. og de 14.6 uden belastning.

Boksen kom virkelig til at virke.

Herligt pillereri mens vi venter...

sten

Fra : sten basbøll

Dato : 06-05-02 11:30

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Overaa" <overa@online.no> skrev i en meddelelse

Bare en eftertanke - er du sikker på dit termometer ?
ondt, ikke
sten

Fra : Jan Overaa

Dato : 06-05-02 21:25

> Bare en eftertanke - er du sikker på dit termometer ?
> ondt, ikke
> sten

Hei Sten,
Takk for dine svar og din utholdenhet!
Termometeret skulle være rimelig nøyaktig.
Turen i år går til Danmark og vi håper å kunne nyte det danske øl til
korrekt temperatur.
mvh
Jan

Fra : sten basbøll

Dato : 07-05-02 06:33

> [...]
> Termometeret skulle være rimelig nøyaktig.
> Turen i år går til Danmark og vi håper å kunne nyte det danske øl til

- Selv tak - Jeg bor i Helsingør - Det ska bare virke. Men emnet har
vel haft almindelig interesse, idet mekanikken i boksen er den samme, som i
skabene i CV og jeg har set en hel del debat om dem. De har dog også ofte
ventilationsproblemer, og jeg ser megen opfindsomhed for at rette uheldig
design i vognenes plads til skabene. Godt hvis man på forhånd kan sikre sig
at køl på turen virker optimalt.
Ønskes mange herlige ture .. sten