Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digital film for SLR kameraer
Fra : Ukendt

Dato : 04-05-02 02:21

Er denne ide en død sild ?

http://www.siliconfilm.com/

--
MVH / BR

Kristian Andersen
Erstat AT med @
http://home19.inet.tele.dk/kran

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-05-02 07:50

kran wrote:

> Er denne ide en død sild ?

Den er stendød...!

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 04-05-02 09:44

"kran" <kristian_andersenATtdcadsl> wrote in message
> Er denne ide en død sild ?
>
> http://www.siliconfilm.com/

Ja, desværre.

Den ville ellers have været et godt alternativ til et digitalkamera, men den
bliver nok ikke til noget.

Jeg så den første gang for et par år siden, og der er _intet_ sket siden.

Desuden er billedudsnittet alt for lille efter min mening, altså det af
billedet i søgeren der kommer med på "filmen". Det er 10,8x8,6mm ud af
36x24mm. Opløsningen er også set bedre (1280x1024).

Der er nok ingen vej udenom et dedikeret digitalkamera. Eller et digitalt
SLR hus.

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-05-02 09:59

Mogens Beltoft wrote:

> Den ville ellers have været et godt alternativ til et digitalkamera,
> men den bliver nok ikke til noget.

Det er så som så med det alternative, der vil jo ikke være alle de
indstillingsmulighedder, som der er på et digicam, og der er ikke en
preview skærm, eller et display med de basale informationer om hvor
mange billeder der taget, og hvor meget plads der er tilbage i
hukommelsen, så det er faktisk meget godt, at der ikke er en masse
fotoamatører, som er blevet lokket til at bruge deres penge på det flop.

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 05-05-02 12:38

> [...]
> hukommelsen, så det er faktisk meget godt, at der ikke er en masse
> fotoamatører, som er blevet lokket til at bruge deres penge på det flop.

Indstillingsmuligheder? måske er der noget.

Hvis du kigger på billedet på http://www.siliconfilm.com vil du se et lille
display, som vil være synligt gennem det lille observationsvindue i
kameraets bagklap. Så det er vist ikke noget problem med ikke at kunne se
hvor mange billeder der er taget, eller der er plads til.

Hvad skal man med previewskærm når man har SLR? Søgeren giver alle de
informationer vi har brug for, ihvert fald i de kameraer de har "planlagt"
bliver understøttet af "filmen". Dvs. lukkertid, blænde osv.

Min største anke er det lille billedudsnit, ellers kan jeg godt lide ideen
med en digital film, så man kan udnytte ens SLR til digital fotografering.

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-02 21:39

> Er denne ide en død sild ?
>
> http://www.siliconfilm.com/

Egentlig synes jeg det er underligt at de store filmproducenter ikke gør
noget i den retning. For en amatør fotograf med et godt SLR kamera er det da
nærmest et tilbageskridt at gå over til et digital kamera - ?

Jeg så dog en notits i Alt Om Data, at Kodak øjensynligt fremstiller et
digitalt bagstykke til storformat kameraer, men 24x36 SLR kameraer er
åbenbart ikke interessante nok.

http://www.kodak.com/global/en/professional/products/cameras/dcsProBack/proB
ackIndex.jhtml

MVH
Kristian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 22:43

kran wrote:

> Jeg så dog en notits i Alt Om Data, at Kodak øjensynligt
> fremstiller et digitalt bagstykke til storformat kameraer, men
> 24x36 SLR kameraer er åbenbart ikke interessante nok.

Der findes flere forskellige producenter, som laver bagstykker til stor-
og mellemformat kameraer, det er scannerbagstykker, som kun kan bruges
til faste opstillinger, bagstykket skal være tilsluttet en computer, og
disse bagstykker koster mellem en kvart og en halv mill kr. incl.
tilhørende hard og software, men så får man også en opløsning der vil
noget, på en 4x5" studiokamera, med scannerbagstykke kan man lave
billeder som fylder 300 Mb.

Til mellemformat kameraer finder også bagstykker, med en CCD.chip, men
de udnytter ikke det fulde format, og de koster også kassen, se link.

http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/Products.jsp?nav=1&parent=PRODUCT_CATEGORY_235364&product=43026001

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-02 23:40

> [...]
>
> Til mellemformat kameraer finder også bagstykker, med en CCD.chip, men
> de udnytter ikke det fulde format, og de koster også kassen, se link.

Ja, jeg kan godt se at det slet ikke er noget for en almindelig amatør, så
jeg vil nok beholde mit gode gamle SLR kamera, og evt. satse på en rimelig
film scanner.

Jeg undrer mig bare over at f.eks. Kodak ikke har udviklet en digital film.
Selvom Kodak også producerer digitale kameraer, så kan det vel ikke undgås
at de mister markedsandele på deres kerne forretnings område - film.

MVH
Kristian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-05-02 00:01

kran wrote:

> [...]
> digital film. Selvom Kodak også producerer digitale kameraer,
> så kan det vel ikke undgås at de mister markedsandele på deres

Der er alt for man kompromier i løsningen med en "digital film", og den
vil ikke kunne laves, så den kan puttes i et hvilket som helst 24x36 mm
kamera, derfor er den ikke interessant.

Og så er der nok mange flere penge i at udvikle, producere og sælge
digitale kameraer, det er ihvertfald påfaldne, at både Kodak og Fuji som
tidligere kun producerede film og billige kameraer, begge har satset
hårdt på digicams, og de har også sat sig på betydlige markedsandele.

En helt anden snak er at en CCD-chip er meget sart, og den er dårligt
beskyttet i konceptet med den "digital film", på digicams er det rum der
er mellem det bagerste linse-element og CCD-chipen lufttæt forseglet.

Fra : SHN

Dato : 06-05-02 06:26

Du behøver ikke ikke at vende snuden helt mod Japan for at se digitale
bagstykker. Det kan vi også på Frederiksberg. ( ret godt endda).
www. phaseone.dk.

Søren H.N.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 06-05-02 01:29