Hej NG! Tillid????
Fra : Michael

Dato : 03-05-02 23:58

Nu er jeg blevet helt i tvivl.....kan man godt skrive om følelser her?? Jeg
prøver hvertfald. Har brug for at komme ud med noget. Ikke fordi jeg ved hva
det er .....men har det bare rigtig rigtig skidt lige nu!

Jeg er lige komemt hjem efter en bio-tur med min søster. Og jeg har ikke set
min kæreste idag, men vi har snakket sammen over sms og tlf. Jeg har ik
været i så skide godt humør idag........men lige nu er det ret slemt.
Lige nu synes jeg min kæreste er meget dum, og jeg stoler ABSOLUT ikke på
hende lige nu.
Hun har været i biffen med sin veninde, og da de hadve set film skrev hun en
besked. Den svarede jeg på, og spurgte hende om nogle ting, og da hun så ik
havde svaret 45min efter spurgte jeg om hun ikke lige ville svare. Og så
15min efter får jeg en besked hvor der står at hun nok selv skal bestemme
hvornår hun vil skrive til mig! Og det plejer hun ALDRIG at skrive! Så jeg
ringer til hende for at høre hva der sker, og så siger hun bare at hun ikke
kan snakke nu. Og jeg spørger hvem de er sammen med fordi jeg kan høre nogen
i baggrunden, og hun siger bare ikke nogen, og siger hun ringer senere og
lægger på. Men jeg KUNNE høre nogen i baggrunden, og det var ikke veninden!!
Så nu sidder jeg her og´har "mareridt" og venter på hun ringer! Og det
eneste jeg har lyst til er at ringe til hende! For hun plejer aldrig at gøre
sådan noget. Og det går rigtig godt mellem os for
tiden!....................*suk*.........hvad er det der sker???

Jeg elsker hende virkelig meget! Og har meget meget svært ved at forestille
mig noget som helst uden hende!

Jeg har seriøst nedtur på nu..........

Fra : Brian Olsen

Dato : 04-05-02 00:43

hej

"Michael" <Michael.falkenberg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hva
> det er .....men har det bare rigtig rigtig skidt lige nu!

skriv bare løs, følelser, sex og samliv hænger vist sammen som ærtehalm.

> [...]
> været i så skide godt humør idag........men lige nu er det ret slemt.
> Lige nu synes jeg min kæreste er meget dum, og jeg stoler ABSOLUT ikke på

Et lidt sølle udgangspunkt, men vurder lige om det bare er jaolusi eller en
grim mistanke.
jaolusi kan du ikk bruge til mig, men hvis der er noget, må du gå hende på
klingen.

> [...]
> sådan noget. Og det går rigtig godt mellem os for
> tiden!....................*suk*.........hvad er det der sker???

ok, det lyder som om der er to muligheder. enten trænger hun til lidt luft
uden at føle sig overvåget eller også har hun gang i et eller andet. jeg
kender til begge dele.
Først og fremmest hader jeg selv at blive "overvåget" via sms og telefon. en
kæreste skal altså ikk vide hver enkelt skridt og hvorfor man ikk lige har
tid/lyst til at snakke/skrive.

Ligeledes kender jeg den følelse du har lige nu. Den er noget af det
grimmeste man kan opleve og gør næsten ondt.

mit bedste råd er at mødes med hende snarest mulig, fortælle hende at du
blev meget urolig for jeres forhold pga. udviklingen i samtalen, fordi du
elsker hende så højt.
Gå hende på klingen, men lad være med at beskylde hende for noget du ikke
ved med sikkerhed, og fortæl hende istedet, at du blev bange fordi du holder
så meget af hende.

det bedste der kan ske er at hun fortæller dig at du er et jaloux fjols og
det værste at hun har fundet en anden. Det vigste er dog at få talt ud.

Det var mit bedste bud

Fra : Bo Warming

Dato : 04-05-02 13:27

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> wrote in message
> [...]
> grim mistanke.
> jaolusi kan du ikk bruge til mig, men hvis der er noget, må du gå hende på

Hvilket udstråler usikkerhed. Afvent , laid back, at hun gider dig.

> [...]
>
> Ligeledes kender jeg den følelse du har lige nu. Den er noget af det
> grimmeste man kan opleve og gør næsten ondt.

Der er andre fisk i havet.
Lyt til et godt råd fra en 56 årig citerende en 156 årig

"Hvem kalder du slet? - Den der altid vil skamme ud.
Hvad er for dig det menneskeligste? - at spare nogen for skam." Nietzsche

Søg ikke at pådutte kæresten skam eller skyld - den tid er forbi hvor man
kunne kræve erstatning for brudt forlovelse. Det skal være lysten der driver
værket.

Fra : Vanillepigen

Dato : 04-05-02 01:08

"Michael" <Michael.falkenberg@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Michael

> [...]
hva
> det er .....men har det bare rigtig rigtig skidt lige nu!

Du kan sagtens skrive om følelser her, i den udstrækning det ikke
overskrider *dine* grænser.
Forstået på den måde, at der har været diskuteret lidt af hvert i denne
gruppe og bølgerne også kan gå højt. Men først og fremmest er det dig selv
du skal tage hensyn til, når du skriver om dig selv. Folk her kan tage i mod
lidt af hvert og er gode til at gøre det. Der er ikke nogen der vil tage
pis på dine følelser. Det bliver taget seriøst.

> [...]
> været i så skide godt humør idag........men lige nu er det ret slemt.
> Lige nu synes jeg min kæreste er meget dum, og jeg stoler ABSOLUT ikke på

Hmm det lyder ikke godt.
men måske puster du tingene op, fordi du har været i dårligt humør i dag.
Når man i dårligt humør har man det med at se det værste i andre og i
omstændigheder/situationer også.

> [...]
> 15min efter får jeg en besked hvor der står at hun nok selv skal bestemme
> hvornår hun vil skrive til mig! Og det plejer hun ALDRIG at skrive!

Måske er hun blevet træt af at du har været i dårligt humør og forsøger at
"kontrollere" hende. Det er nok ikke det du gør, men hun føler måske sådan
på baggrund af dit dårlige humør, og at du beder hende skrive tilbage. Min
kæreste kan godt blive irriteret på mig hvis jeg vil have hans opmærksomhed,
beder ham ringe etc. hvis han lige er i gang med noget andet. Det samme kan
gælde den anden vej.

> [...]
> i baggrunden, og hun siger bare ikke nogen, og siger hun ringer senere og
> lægger på. Men jeg KUNNE høre nogen i baggrunden, og det var ikke

Lød det som om de var i byen? Måske har de mødt nogle venner/kammerater etc,
som de gerne vil tale med? Måske er de ude for at få en øl og taler
venindesnak - når jeg er i biffen med mine veninder tager vi tit en øl
bagefter og så er det veninde og ikke kærestesnak der er på programmet. Så
kan det godt være lidt irriterende, hvis kæresten ringer midt i det hele.

> [...]
> sådan noget. Og det går rigtig godt mellem os for
> tiden!....................*suk*.........hvad er det der sker???

Hvor længe har I kendt hinanden?
Hvor meget har I været sammen i den periode?
Hvis det er et forholdsvist nyt forhold kan det være hun har lyst til at
komme lidt ud og være sammen med sin veninde. Hvis det går rigtigt godt er
der vel ikke noget at bekymre sig for?

Anyway. Måske skulle du skrive en sms besked om at det gør dig bekymret at
du ikke lige ved hvor hun er henne. At du håber at hun har det godt. At du
elsker hende.

> Jeg elsker hende virkelig meget! Og har meget meget svært ved at
forestille
> mig noget som helst uden hende!

Det er der måske heller ingen grund til. Du blæser det måske op til noget
det slet ikke er. Giv hende en chance.

> Jeg har seriøst nedtur på nu..........

Jeg kender godt det med at man gør sig nogle tanker. Det dur bare ikke
rigtig til nogen, hvis du gerne vil have et forhold hvor I kan stole på
hinanden. Jeg ved ikke om noget af det her har hjulpet. Men jeg kan
forestille mig, at du er i en ond tankecirkel hvor du tænker det værste
overhovedet. Prøv at lade tvivlen komme din kæreste til gode ;o

Knus fra Kristine.

Fra : Michael

Dato : 05-05-02 11:49

Hej igen! Tak for jeres svar!

> [...]
> komme lidt ud og være sammen med sin veninde. Hvis det går rigtigt godt er

Mig og min kæreste har været sammen i et år imorgen! Og vi har været sammen
stort set hver eneste gang vi har haft mulighed for det lige siden vi mødte
hinanden.

Jeg er 17, og hun blir 16 d. 29!

Vi fik snakket sammen igår.....og det viste sig at hun havde løjet for mig.
Og jeg blev utrolig sur, og meget meget skuffet og ked af det! Hun er det
menneske jeg stoler mest på, og hun kender mig bedre end nogen anden. Selv
bedre end mine bedste venner jeg har kendt lige fra jeg ku gå.
Så det sårede mig meget at høre at hun havde løjet! For jeg _kunne_ høre de
havde været i byen da jeg ringede. Og det viste sig at de havde været inde i
byen og møde 3 fyre som de havde mødt i onsdags til 1. maj i fælledparken!
Og jeg må da indrømme at jeg har det ik skide godt med at hun møder nogle
nye fyre som hun tager ind til byen for at møde sammen med en af sine
venninder! Er det så bare mig der skal stole på hende der?? Hun har
undskyldt meget, og vi har snakket meget om det! Men derfor er det stadig på
INGEN måde okay! Og det har jeg også fortalt hende. Og jeg får det meget
dårligt når jeg tænker på det!
Og jeg sagde også til hende at, hvis det var mig der havde lavet det samme
nummer, var hun gået helt amok! hun bliver utrolig hurtig jalous (eller
hvord'n det nu staves) og bange hvis jeg skal noget uden hende, og derfor
blev jeg også _meget_ sur over at hun tillader sig at gøre hvad som helst!
Det er jeg meget træt af.......jeg "må" ikke så meget, og hun gør hvad der
passer hende, fordi hun er så bange for at miste mig. Og jeg vil ik gøre
hende ked af det, så jeg bliver meget tit hjemme hvis der sker noget rundt
omkring, for iikke at hun ska få det dårligt.....men det er åbenbart en
dårlig idé. Men hun tænker aldrig på hvordan jeg vil ha det med det hun går
og laver. Og det _SKAL_ hun til at gøre!

Men synes I det er fair nok at møde nye fyre og gå i byen med dem, hvis man
har kæreste????

Jeg ved ik om det jeg har skrevet gir' så meget mening. Det er lidt svært at
forklare her, uden det vil fylde mange sider.....og jeg vil gerne have I
læser det, og svarer på det. For jeg er lidt ked af det. Jeg har godt nok
snakket med hende, og hun siger at hun aldrig vil være mig utro på nogen
måde, og hun elsker mig utrolig højt og er rigtig rigtgi bange hver gang jeg
skal noget!
Men hvis hun har det sådan synes jeg da også hun skal fortælle mig alt, og
lade være med at lyve for mig! Hvis hun lyver bliver jeg jo LYNHURTIG
mistænksom!..........er det bare mig?? Hun er min rigtige første kæreste, og
mit længste forhold. Og den første jeg virkelig har elsket!

Håber I kan hjælpe mig lidt.

Mvh
Michael

Fra : Tomas O.

Dato : 05-05-02 12:11

Michael skrev:

Hej Michael
SNIP
> Mig og min kæreste har været sammen i et år imorgen! Og vi
> har været sammen stort set hver eneste gang vi har haft
> mulighed for det lige siden vi mødte hinanden.

Ahh dejligt at være forelsket

> Jeg er 17, og hun blir 16 d. 29!

Ok I er jo unge, jeg havde også en kanon kæreste i dne alder som
jeg så næsten hver dag medmindre jeg var på øvelse med cirkus
mili.

> [...]
> mine bedste venner jeg har kendt lige fra jeg ku gå. Så det
> sårede mig meget at høre at hun havde løjet!

Det kan jeg sgu godt forstå. Og du skal sige det til hende. Lægn
er IKKE acceptablet uanset alder.

> [...]
> nye fyre som hun tager ind til byen for at møde sammen med en
> af sine venninder! Er det så bare mig der skal stole på hende

Hmm... man kan godt være for følsom, men havde hun nu ikke løjet
havde det nok ikke været et problem at hun er med en veninde i
byen. Det at hun har løjet for dig om hvad hun lavede er IKKE
noget ma skal acceptere. Tilliden til hinanden får jo et knæk og
lige netop tillid er det allersværeste at rette op hvis den er
smadret.

> [...]
> staves) og bange hvis jeg skal noget uden hende, og derfor
> blev jeg også _meget_ sur over at hun tillader sig at gøre

Det skal du sandelig heller ikke finde dig i. Du skal ikke finde
dig i noget du ikke vil. Punktum. Det er jo at pisse på sig selv.
En ting er at andre gør det men at gøre det selv er ikke smart. Du
risikerer at ryge ud i noget frygteligt rod med din selvtillid. Du
sakl slå i bordet og sige nul mere. En gang til og det er UD.

> [...]
> så jeg bliver meget tit hjemme hvis der sker noget rundt
> omkring, for iikke at hun ska få det dårligt.....men det er

Du skal gøre hvad du har lyst til. At hun har et problem med at du
gåpr ud og laver ting udne hende er ikke dit problem. Det er vel
ikke dig der føler skuffelse, det er vel hende, så ret beset er
det ikke dine følelser og ikke dit problem. hvis du ikke laver
lort i dne når du er ude kan jeg ikke se der skulle gå nogen skår
af forholdet ved at man er tro mod sig selv. Kan hun ikke håndtere
det skal I snakke om det og du skal få hende til at forstå at hun
kan stole på dig. Det kan selvfølgleig være meget svært for hende
set i lyset af at hun ikke fortæller dig alt og lyver. Så når hun
ved hun ikke er til at stole på rgener hun vel med at du er
ligesådan. Deraf jalousien fra hende side. Men reelt er den
jalousi ikke dit problem da det ikke er dine følelser men hendes.

> Men hun tænker aldrig på hvordan jeg vil ha det med det hun går
> og laver. Og det _SKAL_ hun til at gøre!

Nemlig! Lad dig ikke pisse på for så er det sgu ikke kærlighed. Så
vil du bare føle dig som et fæ der finder dig i for meget. Slå i
bordet, men på en kærlig måde. Fortæl hende stille og roligt mens
du evt. krammer hende og nusser at du ikke vil finde dig i at
blive pisset på. Både du og un kan lige så godt lære at passe på
jer selv med det samme. ingen grund til at blive 35 før man har
lært at man skal passe på sig selv også i kærlighed.

> Men synes I det er fair nok at møde nye fyre og gå i byen med
> dem, hvis man har kæreste????

Nope, ikke hvis ma lyver om det for så er hendes motiver for at
møde fyrene jo mistænkelige. Som sagt. Sig evt. til hende det er
ok at møde nye mennesker og få dem som venner, men at lyve om hvad
man laver er IKKE OK!

> [...]
> hende, og hun siger at hun aldrig vil være mig utro på nogen
> måde, og hun elsker mig utrolig højt og er rigtig rigtgi

Ok.. snak med hende om disse ting og fortæl hende at du ogås er
bange for at hun måske laver noget og at hun lyuver overfor dig
kun gør det værre. Hun og du må lære at kunne stole på hinanden.
Husk ogsåp at jalousi ofte kommer af at man føler sig lille og
mindre værd. tag hensyn til dette i din snak med hende. Snak med
hende om hvad der sker inde i hende når hun bliver jaloux (sådan
staves det *S*)og fortæl hende hvad der sker i dig. Gør det
altssammen med kærlighed og blid stemme. Ingen skælden ud for det
skubber jer bare fra hinanden.

> [...]
> bare mig?? Hun er min rigtige første kæreste, og mit længste
> forhold. Og den første jeg virkelig har elsket!

Du har helt ret. Jeg synes det er virkelig flot at du tænker så
langt over disse ting. Keep it up.

> Håber I kan hjælpe mig lidt.

Håber du fik lidt ud af det jeg har skrevet

Kærlig hilsen
Tomas

Fra : Vanillepigen

Dato : 05-05-02 12:45

"Michael" <Michael.falkenberg@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Michael,

> Hej igen! Tak for jeres svar!

Det er det vi er her for

> [...]
sammen
> stort set hver eneste gang vi har haft mulighed for det lige siden vi

Tillykke med det.

> Jeg er 17, og hun blir 16 d. 29!

Tillykke med det også

> [...]
> bedre end mine bedste venner jeg har kendt lige fra jeg ku gå.
> Så det sårede mig meget at høre at hun havde løjet!

Det er godt, at I fik snakket om det. Så har du haft mulighed for enten at
få af - eller bekræftet din mistanke. Desvære viste det sig så, at du havde
ret i dine tanker, om hvad der gik for sig.
Jeg forstår godt at du er vred og skuffet over, at hun havde løjet - det
ville jeg også blive.

> For jeg _kunne_ høre de
> havde været i byen da jeg ringede. Og det viste sig at de havde været inde
> byen og møde 3 fyre som de havde mødt i onsdags til 1. maj i fælledparken!

Hvad var det for nogle fyre?
Nogle som din kærestes veninde måske gerne ville snakke med?
Det er jo ikke sikkert at din kæreste direkte er interesseret i at have
noget at gøre med dem, men at det mere er hends veninde, der måske ikke har
en kæreste?
Gav hun nogen begrundelse for at det var interessant for hende også at møde
dem?

> Og jeg må da indrømme at jeg har det ik skide godt med at hun møder nogle
> nye fyre som hun tager ind til byen for at møde sammen med en af sine
> venninder! Er det så bare mig der skal stole på hende der??

Som udgangspunkt - og fraregnet alle de følesesmæssige implikationer; Ja.
For det er jo ikke sikkert at din kæreste har nogen interesse i at mødes med
dem, men bare tager med for venindens skyld. Det mest optimale havde været
at hun havde fortalt dig om det og (hvis det var det det handlede om) havde
sagt at hun ville gå med for venindens skyld, men ikke selv var interesseret
i at have mere at gøre med dem.

Som udgangspunkt er det største problem lige nu, at hun løj om det, som jeg
ser det. Ikke kun hendes eller dit problem men som et problem for jer
begge. Det handler jo netop om tillid.

> Hun har undskyldt meget, og vi har snakket meget om det! Men derfor er det
stadig på
> INGEN måde okay! Og det har jeg også fortalt hende.

Der synes jeg så, at du skal lade det gå. Hun har sagt undskyld (for at have
løjet går jeg ud fra) og I har talt om det, skriver du. Så synes jeg at det
er en dårlig ide at du bliver ved med at "punke" på hende. Det er ikke sundt
for et forhold at man bliver ved med at beberejde den anden ting, som der er
blevet sagt undskyld for og som er blevet angret, om jeg så må sige.

Måske skal I så i stedet fokusere på, hvad der er "okay" i jeres forhold
(alle forhold har forskellige grænser), og det er så noget I helst skal
blive enige om. Således, at I ved hvor I har hinanden, og sådan at det ikke
er farligt at give hinanden en lang line en gang i mellem.

> [...]
går
> og laver. Og det _SKAL_ hun til at gøre!

I stedet for at have den holdning at hun SKAL noget (det er ej heller sundt
for et forhold), så tal om hvad det er der gør hinanden kede af det, jaloux
osv. Hvad er det der gør jer usikre på hinanden, når I ikke er sammen? Er
det bare tankem om det - eller laver du fx nogle ting når du er ude med dine
venner (flirter med andre piger fx) der giver din kæreste grund til at være
jaloux?

Som nævnt hvis I får talt det igennem, får lavet nogle aftaler etc. er det
lettere at stole på hinanden, at foretage sig noget uden at lyve og igen at
give hinanden snor, så det faktisk er muligt at foretage jer ting sammen
(sport, fester, bifture etc) uden at den anden er med, men hvor der
alligevel også er andre folk af det modsatte køn med.

Endelig er der også den mulighed at hun er usikker på nogle (andre) ting i
sit liv, der gør hende jaloux på dig. Det behøver ikke at have noget med dig
og dine aktiviteter at gøre som udgangspunkt, men kan have noget med hende
selv, hvor hun bare "overfører" det på dig. I det tilfælde er det nok
vigtigere, at du er forstående, istedte for at kræve at hun SKAL gøre sådan
og sådan eller kræve at hun bae selv skal lade være med at være jaloux.
Omvendt fritager det så heller ikke dig for at opføre dig okay, når du er
med dine venner. Du kan altså ikke bruge hendes jalousi som undskyldning for
noget.

> Men synes I det er fair nok at møde nye fyre og gå i byen med dem, hvis
man
> har kæreste????

Det kommer an på hendes hensigt med at gøre det.

> [...]
> snakket med hende, og hun siger at hun aldrig vil være mig utro på nogen
> måde, og hun elsker mig utrolig højt og er rigtig rigtgi bange hver gang

Så må du stole på hende. Og omvendt give hende al mulig grund til at kunne
stole på dig.
Det r ligesom fundamentet for ethvert forhold, og hvis det ikke er tilstede,
er det ikke mange potter pis værd. Det er det fundament I skal arbejde med
bygge op.

> [...]
og
> mit længste forhold. Og den første jeg virkelig har elsket!

Som udgangspunkt er det som nævnt en rigtig dårlig ide at lyve for hinanden.
Som udgangspunkt er det også en rigtig dårlig ide at gå rundt og være
mistænksom.
I må simpelthen stole på hinanden, og I må kunne give hinanden en vis snor,
sådan at der ikke er grund til at hverken at lyve eller blive mistænksom. Så
I kan være åbne om, hvad I hver især foretager jer.

Og da det er dit/jeres (?) første rigtige kærlighedsforhold er der al mulig
grund til at arbejde på at kunne stole på hinanden. Endnu en ting; det
nytter som nævnt ikke noget at punke på hende nu. Let it go og koncntrer jer
om at få opbygget noget herfra. Lad være med at vende tilbage med dette her
som det dårlige eksempel, hver gang der er en eller anden form for konflikt.
..

> Håber I kan hjælpe mig lidt.

Håber at det hjalp, selvom det muligvis gjorde tingene endnu mere
forvirrende.

Mvh Kristine.

Fra : Henning

Dato : 06-05-02 08:22

Vanillepigen wrote:
> [...]

> som jeg ser det. Ikke kun hendes eller dit problem men som et
> problem for jer begge. Det handler jo netop om tillid.

Det kan jo også være, hun ved, at du reagere meget stærkt
på at hun snakker og er sammen med mandlige venner og
derfor ikke siger at hun er sammen med dem fordi du er
jaloux anlagt?

Man skal give hinanden en vis grad af frihed til at
mødes med de venner af begge køn, der er ens naturlige
omgangskreds.

Som med alt andet her i livet, må man afklare med
omgivelserne hvordan livet skal fungerer.

Du og din kæreste, må aftale at give hinanden frihed til
at se og snakke med ander, også af det modsatte køn,
for at forsøge at binde hinanden fører kun til løgn og
bedrag.

At være Jaloux ødelægger ethvert forhold i bund og grund,
jeg ville ikke kunne leve med en jaloux kone
Og hun ikke med en jaloux mand

MVH
Henning

Fra : Puk

Dato : 06-05-02 16:43

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Henning og Kristine

[SNIP]
> At være Jaloux ødelægger ethvert forhold i bund og grund,
> jeg ville ikke kunne leve med en jaloux kone
> Og hun ikke med en jaloux mand

I bund og grund er jeg ret enig med både dig Henning og Kristine.
Men så kom jeg til at tænke på min egen lillesøster, der er på
samme alder som Michaels kæreste.

Hold da op hvor ser verden anderledes ud fra sådan en
teenager-vinkel. Jeg havde faktisk lykkeligt glemt en masse af
det, men min søster var på besøg her i weekenden, og da vi lå i
sengen med lyset slukket begyndte hun at spørge mig om nogle ting
i relation til hendes ex-kæreste.

Hun brød med ham for 3 måneder siden og de havde været sammen i
lidt over et år (helt præcist hvor lang tid husker jeg ikke).
Han er 1 år ældre end hende, så de befinder sig måske på en del
punkter i samme livssituation som Michael og hans kæreste.

Hun brød med ham, fordi han havde været sammen med nogle andre
piger og løjet om det. Jeg blev helt stolt af dem, da hun
fortalte mig, hvordan de faktisk allerede tidligt i deres forhold
havde snakket om, hvordan de troede de ville reagere, hvis den
anden var sammen med en. Min søster havde i starten meldt ud, at
så ville hun nok bede ham om at gå af heleved til (ligesom han
ville med hende), men havde så senere tænkt mere over det og
havde fortalt ham, at det nok ville komme an på hvordan
situationen var.

Han ender så med at lave noget med en anden pige (jeg aner ikke
hvad og hvor meget). Men han fortæller hende det ikke. Hun
hører om det i form af rygter og aner ikke, hvad hun skal tro og
mene, da han benægter hårdnakket.

Men det værste er sladderen !! Hun bor her på Sjælland og han i
Jylland. Hver gang hun er ovre for at besøge ham (og en gren af
hendes familie der bor der) hører hun nye rygter. Lige fra de
startede med at være kærester, har min søster hørt det ene rygte
efter det andet og som hun selv siger, hvis han havde været
sammen med alle de piger, så havde han simpelthen ikke haft tid
til andet. Hun hører tilsvarende rygter om, at hun selv har
været sammen med andre gutter, og det *ved* hun jo er usandt.
Hun forsøger derfor på bedste vis at abstrahere fra rygterne, da
hun faktisk er moden nok til at se, at det meste hvis ikke det
hele er sladder, der handler langt mere om misundelse og
kedsomhed end om, hvad der foregår mellem hende og hendes
kæreste.

Til sidst er det dog ikke et rygte mere men en af de piger han så
har været sammen med der kommer hen til hende til en fest og
siger at hun jo havde været sammen med min søsters kæreste lige
inden de begyndte at komme sammen og at hun var ked af at han
valgte min søster men håbede at de kunne være venner alligevel.
Min søster spørger hvornår de var sammen og finder på den måde ud
af at det var kort efter hun og kæresten havde fejret 1 års dag.
Så må kæresten jo krybe til korset og indrømme. Men også kun
denne ene. Min søster tænker sig om og slår ikke op med det
samme. Men nu bliver alle rygterne uudholdelige, for nu er
tvivlen jo altså plantet (og de var svære nok for en pige på
15-16 år at håndtere i sit allerførste kæresteforhold i
forvejen). Hun ender med at afslutte forholdet.

Min pointe er bare, at al den sladder om hvem der laver hvad med
hvem, den kunne jeg lige pludselig godt huske, da min søster
fortalte og spurgte mig om mit syn på sagen. Hun søgte jo helt
sikkert trøst ingen tvivl om det, hun ville så gerne høre noget,
der kunne få hende til at slappe mere af og ikke blive automatisk
mistænksom med en eventuel ny kæreste. Men jeg kunne ikke
tilbyde hende meget.

For hold da op hvor lyder det tamt, at man må lære at tøjle sin
jalousi, når man nu ikke kan gå til en fest eller en hyggeaften
uden at høre en masse sladder, der selvfølgelig sår tvivl (ikke
mindst når man som teenager bare er ved at finde sine ben og
føler sig død usikker). Hvis Michael og hans kæreste befinder
sig i en atmosfære, omgivet af andre teenagere der sladrer på
samme måde om hinanden hvad end det er sandt eller ej, så kan jeg
ved gud godt forstå, at det er svært at se helt klart hele tiden.

Og det er så nemt for os andre at sige, at så må man jo lade være
med at tage med til festerne og hyggeaftnerne, men kender i selv
nogen teenager, som bryder sig om at være udenfor? Det bliver jo
et valg mellem pest og kolera og jeg kan dælme godt forstå, at
min søster var bund-ulykkelig og følte sig temmelig
desillusioneret. Hvad hjælper det så, at jeg fortæller hende, at
det nok skal blive bedre. At når først de alle sammen har prøvet
det her med kærester lidt mere så holder det op med at være så
interessant hvad hvem laver med hvem og hvornår. Når først de
føler sig mere sikre på sig selv, så vil misundelsen dale (min
søster var jo naturligvis den snobbede Københavner for alle de
jyske piger og det hjælper nok ikke, at hun såmænd sagtens kunne
være model med sit meget flotte ydre).

Inden jeg snakkede med min søster havde jeg også tænkt mig at
svare Michael og det ville nok have lydt lidt som Kristines svar.
Men efter den snak følte jeg ligesom at mine råd hørte til i en
anden galaxe end den mange teenagere befinder sig i.

Mange hilsner
Puk

Fra : Henning

Dato : 06-05-02 21:16

Puk wrote:
> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Henning og Kristine

Hej Puk

> [...]
> Men efter den snak følte jeg ligesom at mine råd hørte til i en
> anden galaxe end den mange teenagere befinder sig i.

Du har ret, som teenager koger følelserne meget hurtigt op
og over, man er bare så usikke og bange, at næsten alt kan
vælte hele ens tilværelse

MVH
Henning

Fra : Bo Warming

Dato : 06-05-02 23:32

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote in message
> [SNIP]

Om at eje hinanden

De gamle romere - og Shakespeare - sagde at i gode venskaber er der ingen
løfter, love, regler eller ceremonier.

Baudelaire sagde, at ingen kvinde vil give afkald på at kende graden af
partnerens kærlighed til hende.

Ordet jalouxi har en grim klang, men meget få mennesker tør basere et
parforhold på en fornemmelse af at gemytternes overensstemmelse er virkelig
god og bliver ved at være det.

Alle frygter at falsk smiger og andet bedrag kan afsløres/vise sig, og at
kærligheden viser sig at være en kolos på lerfødder. Kvinden hykler orgasme
om natten og vil skilles næste morgenen.

Staten burde ophæve alle retsvirkninger af ægteskab - brylluppet bevares
"for sentimental reasons", men vil man have formel sikring af fælles/sær-eje
så skræddersys individuelle kontrakter a la testamenter. Om
børn/forældreret/samkvemsret kan ikke langtidsplanlægges pr kontrakt - men
man kan vedtage en privat opmand eller andre redskaber til problemløsning,
når følelser er kølnet.

Hvis lovjunglen blev beskåret vedr. parforhold, underholdsbidrag osv, ville
det smitte af på folks vaner. Det vil fremme at man siger , når partneren
tar et sidespring ved en fest

"Det er da godt hun har det sjovt. Men der er så meget godt mellem os at
vort forhold kan bære det. Og hvis det ikke kan, så er det godt at vi
tidligt finder ud af, at vi skal søge en anden partner at stifte familie
med"

De fleste er for egosvage til at tænke sådan. De flotte udtalelser om
afvisning af jalouxi, er sjældent helt dybt mente. Men det er et godt mål

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 07-05-02 01:17

>De fleste er for egosvage til at tænke sådan. De flotte udtalelser om
>afvisning af jalouxi, er sjældent helt dybt mente. Men det er et godt mål

jeg tror såmænd kunsten ved jalouxsi er at lære den at kende og få et
omgængeligt forhold til den - det er jo en led størelse , som vi nok
alle sammen møder på et eller andet tidspunkt igenem livet - men alt
for ofte siger det nu mere om en slev ind situasionen der bringer en i
det.

ikke dermed sagt at jalouxsi er en ubetinget dårlig ting det indikere
well i et vist omfang at man elsker nok til at frygte et tab.

hvis det så bare er frygt og ikke en besætelse der udspringer af
kronisk mindreværd - hvad selvføligt også er reelt nok , hvis man kan
lære at tage udgangs punkt i dette !

Regads
Bo M M

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Vanillepigen

Dato : 07-05-02 22:34

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henning og Kristine

Hej Puk

Jeg snipper nok lidt undervejs

> Hold da op hvor ser verden anderledes ud fra sådan en
> teenager-vinkel.

Ja mon ikke!!

> [...]
> Han er 1 år ældre end hende, så de befinder sig måske på en del
> punkter i samme livssituation som Michael og hans kæreste.

Sikkert.

> [...]
> ville med hende), men havde så senere tænkt mere over det og
> havde fortalt ham, at det nok ville komme an på hvordan

Netop - jeg synes det handler meget om den situation man står i. Hvis der
rent faktisk er tale om at han *har* været sammen en anden pige (som det jo
så viste sig) kan jeg da godt forstå at man til sidst overvejer at bryde.

I tilfældet med Michael, forekom det mig at der egentlig ikke var tale om at
hans kæreste havde været sammen med nogle af de fyre hun og veninden havde
været i byen med, eller hvad hensigten med det var. Derfor opfattede jeg det
sådan, at det værste, der var sket rent faktisk var at hun ikke havde været
ærlig over for Michael.

[snip: om sladder]

Sladder er noget giftigt stads, der tager fokus væk fra det egentlige og
hvis han så ikke engang er villig til at melde klart ud.

> [...]
> 15-16 år at håndtere i sit allerførste kæresteforhold i
> forvejen). Hun ender med at afslutte forholdet.

Det orstår jeg som sgat godt at hun gør i sidste ende. Og jeg synes at det
er flot at hun faktisk (synes jeg at jeg kan læse mellem linierne) prøver at
give ham en chance eller ihvertfald overvejer det en omgang.

> [...]
> der kunne få hende til at slappe mere af og ikke blive automatisk
> mistænksom med en eventuel ny kæreste. Men jeg kunne ikke

Det er svært ikke at tvivle når førstmistro og tvivl er plantet. jeg tror at
det er en del af grunden til at der gik rigtigt mange år fra min allerførste
kæreste dumpede mig til jeg fik en rigtig kæreste igen (og det er altså
mark, hvis nogen skulle være i tvivl). Mine forelskelser i mellemtiden var
bare en slags luftkasteller ...jeg turde ike rigtigt lade det blive andet
end sådan noget på afstand.

> [...]
> uden at høre en masse sladder, der selvfølgelig sår tvivl (ikke
> mindst når man som teenager bare er ved at finde sine ben og

Jeg har ikke sagt at hun må lærte at tøjle sin jalousi. Snarere at de må
lave nogle aftaler, der netop tillader dem at stole på hinanden og gå kunne
i byen uden at være usikre med større risiko for at blive jaloux. Og jeg har
også skrevet at det måske er nogle helt ande´re ting end Michaels adfærd,
der er årsag til hendes jalousi, som de/hun måske skal forholde sig til. Men
på en anden måde end ved at "tøjle" den.

> [...]
> samme måde om hinanden hvad end det er sandt eller ej, så kan jeg
> ved gud godt forstå, at det er svært at se helt klart hele tiden.

Det kan jeg også. Desto større grund til at de taler med hinanden.

> Og det er så nemt for os andre at sige, at så må man jo lade være
> med at tage med til festerne og hyggeaftnerne, men kender i selv
> nogen teenager, som bryder sig om at være udenfor?

Som sagt det har jeg netop aldrig sagt/skrevet.

> [...]
> det her med kærester lidt mere så holder det op med at være så
> interessant hvad hvem laver med hvem og hvornår.

Det værste er - og det skal du nok undlade at fortælle din søster - at
voksne mennekser kan opføre sig omtrent lige så fjollet og barnligt.

> [...]
> søster var jo naturligvis den snobbede Københavner for alle de
> jyske piger og det hjælper nok ikke, at hun såmænd sagtens kunne

Hmm ja kvinde er kvinde værst siger man jo.

> [...]
> Men efter den snak følte jeg ligesom at mine råd hørte til i en
> anden galaxe end den mange teenagere befinder sig i.

Så det gør mine råd sikkert også Jeg følte faktisk lige pludselig, at
jeg var enormt voksen og med enorm megen erfaring, selvom jeg jo egentlig
ikke har så mange forhold på bagen, så kan eet forhold, der bestemt ikke er
problemfrit - hvilket forhold er det? godt give megen erfaring. Og jeg var
egentlig ret lettet over at være kommet over på den anden side af de der
teenagefølelser...
Jeg krydser derfor fingre for Michael og hans kæreste.

mange hilsener Kristine.

Fra : Michael

Dato : 08-05-02 14:52

Hej igen!

Tusind tak for jeres svar! Jeg har virkelig fået meget ud af at læse dem
alle sammen! Jeg har fået snakket med min kæreste, og det er en længere
historie, men vi har udarbejdet det!
Og problemet (for mig) lå i at hun ikke havde været ærlig og havde løjet om
hva hun lavede.
Jeg syens jeg gør alt for hun kan stole på mig, og jeg har aldrig nogen
sinde lavet noget (det er jo nemt at sige, men tro mig hvis I vil), og jeg
ville aldrig gøre det, fordi hun er så vigtig for mig!

Men mange tak for jeres svar!

Mvh
Michael

Fra : Puk

Dato : 08-05-02 16:51

"Vanillepigen" <kristine@FJERNDETTEgazel.dk> skrev i en
meddelelse news:ab9h3l$bs7$1@sunsite.dk...

Hej Kristine

> [...]
(som det jo
> så viste sig) kan jeg da godt forstå at man til sidst overvejer

Jo men jeg kan faktisk også godt forstå, at man overvejer det
allerede inden, hvilket min søster også gjorde. Er man konstant
i en situation, hvor rygterne svirrer og kæresten benægter men
man selv føler sig død usikker, så er det måske ikke så sjovt at
være kærester længere. Det MÅ simpelthen være hårdt hele tiden
at høre alle de rygter.

> [...]
opfattede jeg det
> sådan, at det værste, der var sket rent faktisk var at hun ikke

Og jeg er helt enig med dig. Jeg opfattede det heller ikke som
om, hun havde været sammen med andre. Men hvis Michael og hans
kæreste befinder sig i en situation, hvor rygterne svirrer, hvor
andre tit er sammen med nogen udenom deres kæreste osv i den dur,
så kan jeg godt forstå at Michael måske reagerer lidt voldsomt.
Min første tanke var da, at han overreagerede en smule, men efter
at have lyttet til min søster, så kunne jeg faktisk godt forstå
hans reaktion. Ikke fordi min søsters ex rent faktisk var sammen
med en anden, men bare at hele livssituationen er så anderledes
og det er det sociale fællesskab også.

> Sladder er noget giftigt stads, der tager fokus væk fra det
egentlige og
> hvis han så ikke engang er villig til at melde klart ud.

Jep jeg kunne tydeligt mærke, at det faktisk var det værste i min
søsters øjne. Hun sagde faktisk selv, at hun her bagefter kunne
mærke, at hun havde været mere stresset af alt det hun hørte, end
hun selv havde været klar over.

> [...]
linierne) prøver at
> give ham en chance eller ihvertfald overvejer det en omgang.

Det gjorde hun faktisk også. De var sammen i et par måneder
efter hun fandt ud af det og det var faktisk ikke det som var den
sidste dråbe men snarere en total mangel på forståelse for at hun
ikke var en hund.
Som hun selv siger, dråben var da hun kom derover som planlagt og
de havde aftalt at mødes, men han ikke dukkede op. Hun tog hjem
til hans familie og de vidste ikke hvor han var. Hans mor
ringede rundt til hans venner og fandt ham og kunne så meddele
min søster, at hun ville køre hende over til ham.
Det var altså mere følelsen af at hendes ønsker slet ikke blev
taget højde for der blev dråben. Men det var bare det andet som
nok havde opbrugt hendes overbærenheds-ressourcer.
Hun orkede simpelthen ikke mere.

> [...]
mellemtiden var
> bare en slags luftkasteller ...jeg turde ike rigtigt lade det

Det kan jeg faktisk godt nikke genkendende til. Det var også
derfor jeg kom til at tænke på Michael og hans kæreste, da hun vi
lå og snakkede. For er de omgivet af teenagere som opfører sig
nogenlunde som dem min søster altså er omgivet af, så kan jeg
godt forstå, hvis det er svært at ordne alting med en snak med
kæresten.

> [...]
> der er årsag til hendes jalousi, som de/hun måske skal forholde
sig til. Men
> på en anden måde end ved at "tøjle" den.

Det ved jeg godt. Men pointen er bare, at jeg tror det er langt
sværere at få styr på jalousien med aftaler og snak etc, når man
er i en atmosfære hvor der hele tiden "handles og spildes" i stor
stil på kæreste-arenaen. Det MÅ da simpelthen være
underminerende og kan da ikke undgå at påvirke.

> Det kan jeg også. Desto større grund til at de taler med
hinanden.

Afgjort, men jeg tror også det bliver sværere at tale med
hinanden, når man føler sig meget usikker.
Een ting er at føle sig usikker pga jalousi. Noget andet er både
at føle sig jaloux, høre rygter over det hele og se andre
teenage-par i bekendtskabskredsen skifte partner som de skifter
underbukser eller stort set alle sammen lave noget ved siden af
weekenderne. DET må da øge graden af usikkerhed og følelsen af
at blotte sig totalt, når man så snakker med kæresten.
Puha jeg er lige nu meget taknemlig for ikke at være teenager og
midt i det der menageri.

> Det værste er - og det skal du nok undlade at fortælle din
søster - at
> voksne mennekser kan opføre sig omtrent lige så fjollet og
barnligt.

Ok, det oplever jeg så ikke. Men måske er det fordi vi ikke
færdes lige så meget i flok? Ja det gør jeg i hvert fald ikke.
Jeg oplever mine sociale relationer på arbejde som meget
forskellige fra dem i skoleklassen eksempelvis (der var langt
mere flokadfærd over det dengang). Mine private anliggender
spiller ikke ind på arbejde, men det gjorde de da i høj grad i
skolen. Faktisk vil jeg vove den påstand at det absolut ikke var
det faglige som var afgørende for tilhøret i gruppen i
teenage-årene. Det var helt klart en masse andet der var basis
og dermed var der altså også mere sladder osv.
Men det er måske bare mig som oplever det som om der er en verden
til forskel?

> Hmm ja kvinde er kvinde værst siger man jo.

*S* Jeg tror nu ikke det havde været så meget anderledes hvis det
havde været en gut fra København som scorede en af de dejlige
sild i byen. Ikke umiddelbart i hvert fald. Man siger jo altid
at kvinder er værre til det der med sladder og bagtaleri, men det
oplever jeg bestemt ikke. Nu er der godt nok også flest mænd på
min arbejdsplads, men de er da lige så slemme som enhver kvinde
jeg har mødt til at komme med en nedsættende bemærkning om en
chef de ikke kan lide eller noget i den stil. Det kører bare på
det faglige og ikke det private, men det oplever jeg så som en
forskel fra skole til job og ikke så meget en kvinde/mand ting.
Måske tager jeg fejl.

> Så det gør mine råd sikkert også

Ikke nødvendigvis *S*. Jeg følte bare, da jeg lå der med min
søster, at alle mine råd var frygteligt teoretiske eller tørre i
det sammenlignet med den situation hun befandt sig i. Så kom jeg
til at tænke på om ikke det måske kunne virke simplificeret for
Michael.........at det ikke rigtig tog højde for alt det der
udenom parforholdet som også spiller ind og især da i den alder.

> [...]
erfaring. Og jeg var
> egentlig ret lettet over at være kommet over på den anden side

Det kan jeg godt forstå *S*. Jeg syntes faktisk også, at dit råd
var mægtig godt. Det slog mig bare face-to-face med min søsters
oplevelse, at mange af de råd vi giver hinanden her i gruppen
måske til tider bliver lige lovligt simplificerede og ikke rigtig
tager højde for hvor forskellige livssituationer vi befinder os
i.

> Jeg krydser derfor fingre for Michael og hans kæreste.

Det gør jeg såmænd også, og det ser da også ud til at de har
klaret skærene denne gang *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Bo

Dato : 05-05-02 07:59

Hvor gammel er du???

Fra : Henning

Dato : 05-05-02 09:29

Bo wrote:
> Hvor gammel er du???

Øhhh? Hvem svarer du?
Vil du ikke være rar at bevare message ID på
den du svarer, ellers kan det være svært at følge
med i debatterne.

MVH
Henning

fut. news:dk.snak.snik