browseren siger et - sourcen siger noget a~
Fra : hviid

Dato : 03-05-02 17:40

Jeg er kommet i aktivering hvor jeg bl.a. skal vedligeholde
hjemmesiden http://www.aaa.dk/gallo/GALLERI/INDEX_galleri.HTM og der
er altså en ting, jeg ikke forstår - jeg er nu heller ikke den store
html ørn, så det siger nok heller ikke så meget - men problemet er,
hvis man går ind på ovennævnte side og højreklikker på fotografiet med
det formål at gemme det, så siger browseren, at det man vil gemme er
"unavngivet.bmp", men hvis man klikker på "vis kilde" fremgår det
tydeligt, at billedet i html dokumentets tag er en jpeg fil.
I øvrigt sker der også det pudsige, at hvis man gemmer hele
hjemmesiden (filer->gem som) og bagefter i det gemte dokument
højreklikker på billedet, ja så får man billedets "rigtige" navn og
extension, når man vil gemme det.
Det jeg gerne vil spørge nyhedsgruppen om er:
1) Hvordan kan det overhovedet være, at billedet ikke fremstår som en
jpeg fil, hvis brugeren vil gemme det?
2) Hvorledes løser jeg problemet?
3) Er det ikke rigtigt forstået, at siden vil loade en bmp fil - og
derfor være længe undervejs - hos en tilfældig bruger?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-05-02 18:09

Fri, 03 May 2002 18:40:16 +0200, skrev hviid <hviid@12mail.dk>:

>1) Hvordan kan det overhovedet være, at billedet ikke fremstår som en
>jpeg fil, hvis brugeren vil gemme det?
>2) Hvorledes løser jeg problemet?

Jeg kan ikke komme ind på siden.
Men fejlen ligger nok i din IE.
Tøm Temporary Internet Files under Internetindstillinger og
genstart.

Så kan du uden tvivl gemme billederne som jpg.

IE opfører sig mærkeligt, når Temp. I.F. fylder for meget.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : hviid

Dato : 03-05-02 18:58

On Fri, 03 May 2002 19:09:06 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Tøm Temporary Internet Files under Internetindstillinger og
>genstart.
>
>Så kan du uden tvivl gemme billederne som jpg.
>
>IE opfører sig mærkeligt, når Temp. I.F. fylder for meget.

det har jeg forsøgt, jeg har også prøvet at gå ind på siden fra flere
forskellige maskiner og problemet er der altid

desværre er århus amts (aaa.dl)'s server, hvor siden ligger, åbenbart
nede lige nu, så det var ikke et godt tidspunkt at poste spørgsmålet

jeg håber serveren virker igen senere, evt i morgen, og vil blive
glad, hvis du vil kigge på det igen

Fra : hviid

Dato : 03-05-02 20:18

On Fri, 03 May 2002 19:58:26 +0200, hviid <hviid@12mail.dk> wrote:

>On Fri, 03 May 2002 19:09:06 +0200, Knud Gert Ellentoft
><knudgert@mail.tele.dk> wrote:
>

>jeg håber serveren virker igen senere, evt i morgen, og vil blive
>glad, hvis du vil kigge på det igen

nu virker siden igen....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-05-02 22:38

Fri, 03 May 2002 21:17:33 +0200, skrev hviid <hviid@12mail.dk>:

>nu virker siden igen....

Jeg kan ikke se, hvorfor.

Man kan heller ikke trække i billedet og gemme det på
skrivebordet f.eks.

I andre browsere, f.eks. Mozilla kan man sagtens gemme det som
jpg med det samme.

Fra : Steen F.

Dato : 03-05-02 21:51

"hviid" <hviid@12mail.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> 3) Er det ikke rigtigt forstået, at siden vil loade en bmp fil - og
> derfor være længe undervejs - hos en tilfældig bruger?

Hvis man højreklikker på billedet og ser Egenskaber for billedet, så kan man
se at der er tale om Galgall7.jpg. Så den henter ikke et bitmap billed. Men
det ser da lidt underligt ud hvis man prøver at gemme, enig.

MVH
Steen

Fra : hviid

Dato : 03-05-02 22:09

On Fri, 3 May 2002 22:51:03 +0200, "Steen F." <feedback56@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>se at der er tale om Galgall7.jpg. Så den henter ikke et bitmap billed. Men
>det ser da lidt underligt ud hvis man prøver at gemme, enig.

problemet er åbenbart relateret til internet explorer, jeg prøvede at
åbne siden med opera-browseren, der er der ikke noget problem

fra anden side har jeg hørt, at hvis cachen m temp internet filer er
fyldt op kan man den af en eller anden grund kun gemme billeder som
..bmp - jeg ved ikke om det er rigtigt, men Knud er jo inde på noget af
det samme

imidlertid er det ikke et tema her, jeg har prøvet at tømme mappen,
uden det hjælper en pind. I øvrigt har jeg masser af plads på
harddisken, rydder jævnligt op med CleanSweep - jeg kan se i
indstillingerne at browseren er sat til at tillade op til 535 Mb temp
internet filer, men jeg kan garantere for at så højt har jeg aldrig
været i nærheden af

Fra : hviid

Dato : 03-05-02 22:48

On Fri, 03 May 2002 18:40:16 +0200, hviid <hviid@12mail.dk> wrote:

> [...]
>3) Er det ikke rigtigt forstået, at siden vil loade en bmp fil - og
>derfor være længe undervejs - hos en tilfældig bruger?

til almindelig orientering, har jeg fundet svaret: det skyldes, at i
sourcen hedder billedet: http://www.aaa.dk/gallo/GALLERI/Galgall7.jpg

mens det på serveren (når man skriver gem som) hedder:
http://www.aaa.dk/gallo/GALLERI/GALGALL7.JPG

forskellen på store og små bogstaver er nok til at ie (og ikke andre
browsere laver kludder)

det skyldes angiveligt : siden kører på en Unix maskine, hvor der er
forskel på store og små
bogstaver i filnavne. Der er sikkert et modul til Apache, der kan
hjælpe, hvis man nu
rammer galt (så man ikke for en 404 file not found). Og det man så får
er en 301
Moved permanently. Enhver browser med respekt for sig siger så: "Åh
nej, så skal jeg
hente den fra det nye sted" - men den gør det. Også jeres IE-ere.

Men filtypen (text/html og image/jpeg) bliver mixet sammen i IE-ere,
så den
ikke længere kan huske "jpeg". Og så gør den det næstbeste: gemmer som
den .bmp den
sikkert har pakket det ud til for overhovedet at vise på skærmen.