Svagt buede buer
Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 03-05-02 13:01

Jeg sad og kiggede på en gammel kortprojektion, hvor man
afbilder såvel længde- som breddegrader som cirkelbuer og
afbilder en halvkugle på en cirkel. (Den er hverken areal-,
vinkel- eller retningsbevarende, så i vore dage er den ikke
mere på mode.)

Fx er billedet af 10 grader østlig længde bestemt som
den cirkelbue, der går gennem (0,r) (0,-r) og (10/90*r,0),
hvor r er radius i den cirkel, man afbilder ind i.
Og billedet af 56 grader nordlig bredde er bestemt som
den cirkelbue, der går gennem (0,56/90*r), (r cos(56 grader),
r sin(56 grader)), (-r cos(56 grader), r sin(56 grader)).

Her er det resulterende billede, hvis forklaringen ovenfor
ikke er lysende klar.
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/Pmpglo-1.png

I min kilde stod der at den i sin tid var populær fordi
man kunne konstruere den med passer og lineal, men det
er jeg lidt tvivlende overfor. Breddegrader tæt på ækvator
er ikke ret lette at tegne, fordi passeren skal meget langt
væk for at passe med cirkelbuens krumningsradius.

Er der nogen, der ved hvad man gjorde i praksis for at tegne
den slags kurver ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)