We were Soldiers (mindre spoiler) igen ...
Fra : Jan Richardy

Dato : 03-05-02 11:15

Efter lige at have set filmen og læst indlægget den 23.4 omkring subj. vil
jeg lige komme med et par kommentarer.

Jeg synes ikke folk skal lade være med at se filmen, fordi to anti-hollywood
gutter (ren spekulation) skriver det er en gang dalm. Meget af den kritik de
giver den er meget subjektiv og i nogle tilfælde urimelig.

Personligt synes jeg ikke filmen er banebrydende, men helt klar en
biograftur værd. Den er på ingen måder smagløs som mange synes Independence
Day eller The Patriot er. Jeg synes faktisk den er helt reel og arbejder med
nogle elementer, som jeg synes godt om.

F.eks. et af punkterne (hvor filmen blev nedsablet før) omkring enkerne i
USA, som får telegrammerne omkring deres faldne mænd. Dette er klippet ind i
de ca. 2 actionsfyldte dage, hvor selve krigshandlingen i Vietnam foregår.
For det første er det ikke super-urealistisk, at Oberstløjtnant Moore ikke
kender navnene på de folk som han har mistet før alle andre. De døde (og
sårede) bliver hele tiden fløjet tilbage til amerikanernes base med
helkoptere, hvor de nemt kan identifiseres og erklæres døde officielt. Moore
har ligesom andet at lave på slagmarken end at stå og kigge på, hvem der
bliver læsset ind i helikopterne. Derefter tager det jo ikke 6 uger at sende
besked til USA og derefter til enken. Det er jo ikke fordi det skal med skib
eller luftpost, duh!

Anyways, synes jeg i øvrigt også at det er helt uvedkommende,hvorvidt
ovenstående er realistisk eller ej. I film/litteratur tager man sig tit
friheder for at levere et ordentligt produkt. Jeg tror måske godt
almindelige fornuftige mennesker ved, at hvis enken læser dødstelegrammet 2
filmminutter efter at hendes mand blev skudt, betyder det ikke at
klippefolkene har lavet en fejl, men at intstruktøren måske har en dybere
mening med det.

I så fald, kan jeg ikke anbefale kritikerne af ovenstående
kontinuerlighedsproblem at se Memento, da der også er et par ting eller to i
den, som kan forvirre.

Nu var det ikke fordi jeg ville skrive en hel stil, men blot sige, at We
were Soldiers er en helt anstændig film, som klart fortjener at blive set
(hvis man kan klare en halv times sukkersød familieidyl inden der kommer
action for alvor) ... Det er måske ikke Oscarmateriale, men det er helt
klart en historie, som fortjener at blive fortalt (til dem som ikke gider
læse bogen) ...

---

NO CARRIER...
/ JanR