Solen igen
Fra : Thomas

Dato : 03-05-02 08:43

Hej

Er solen en flydende masse af brint, eller har solen en fast overflade ?

Ved man helt præcist hvad der sker i kernen i solen og ændrer kernen's
størelse sig i forbindelse med polvendingerne hvert 11. år -- skyldes
polvendingerne
nogle processoer i kernen ??

mvh

Thomas

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-05-02 11:04

On Fri, 3 May 2002 09:43:10 +0200, "Thomas" <no@mail.dk> wrote:

>Er solen en flydende masse af brint, eller har solen en fast overflade ?

Solen består af ca. 73% brint, 25% helium og 2% andre stoffer
(hovedsageligt oxygen og carbon). Tilstandsformen er det man kalder en
idealgas, dvs. at stoffet opfylder idealgasloven pV = nRT. Tætheden er
dog meget stor; den gennemsnitlige tæthed er ca. 1,5 gange tætheden af
vand.

Solen har faktisk en slags overflade, men den er ikke fast, nærmest
som en havoverflade eller mere præcis en atmosfære, der ikke er særlig
tyk sammenlignet med Solens diameter. Alt lys vi normalt ser fra Solen
kommer fra photosfæren - et lag, der kun er lidt mere end 100 km tykt.
Der er nogle tyndere lag udenpå (chromosfære og corona) som kun kan
iagttages under solformørkelse.

>Ved man helt præcist hvad der sker i kernen i solen og ændrer kernen's
>størelse sig i forbindelse med polvendingerne hvert 11. år -- skyldes
>polvendingerne nogle processoer i kernen ??

Det er ikke lige mit område, men det har noget at gøre med strømme af
ioniseret gas i Solens kerne. Det kaldes sol-dynamoen. Det er
teoretisk meget kompliceret at forstå, da det både handler om
magnetfelter og strømninger i en ioniseret gas, der vekselvirker
ikke-lineært med hinanden.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Thomas

Dato : 03-05-02 11:17

Kære Sven

Tak for svarerne, kan du i øvrigt anbefale litteratur på dansk om solen
generelt, det skal helst være på dansk, da jeg ikke er skrap til at læse
videnskablig litteratur på engelsk.

mvh
Thomas