Hvem spiser mine rejer?!
Fra : Martin

Dato : 03-05-02 01:08

Inspireret af Tagashi Amanos brug af Japonica-rejen (Caridina
Japonica) til at høste alger i planteakvariet, investerede jeg i 5
stk. rejer.

Jeg smed dem i en sen aften, og har aldrig set dem siden.

Nu kunne de jo risikere at gemme sig et sted i de 450 liter med
planter og sten, men jeg har en mistanke om at mine fisk har ædt dem.
De eksemplarer af rejen jeg har købt er kun 3-4 cm lange.

Hvilke af følgende fisk vil I mene kan finde på at æde mine rejer :

1) Guldgurami 10 cm
2) velvoksen scalare (min "prime suspect") 10 cm høj fra spids til
spids
3) Sort tetra 6 cm
4) en lille orange barbe (sort stribe langs kroppen) 4 cm
5) Botia Lohacata (Pakistansk smerling, den med zebrastriberne) på 7-8
cm
6) pansermalle 6 cm

Hvor stor kan japonica-rejen blive i en 450 liters tank?

Tak og hej fra

Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-05-02 07:10

"Martin" <akvaristen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> stk. rejer.
>
> Jeg smed dem i en sen aften, og har aldrig set dem siden.

Jeg havde 15 styk i et 54 liters akvarie, der var man også heldig hvis man
så dem.

> [...]
> cm
> 6) pansermalle 6 cm
>
> Hvor stor kan japonica-rejen blive i en 450 liters tank?

Jeg tror omkring 5 cm, umiddelbart er der ikke rigtigt nogle af de fisk der
ville æde dem, måske dine botia'er men jeg tvivler.
Jeg havde nogle gående sammen med nogle 15 cm store Pragtssmerlinger (også
botia) og de rørte aldrig rejerne.

p.s. Hvis de skal være effektive til at fjerne alger skal du mindst have
20-25 af dem. Men vent nok til du er sikker på de ikke er blevet spist.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-05-02 15:18

"Martin" skrev i en meddelelse

> [...]
> 4) en lille orange barbe (sort stribe langs kroppen) 4 cm
> 5) Botia Lohacata (Pakistansk smerling, den med zebrastriberne) på 7-8

Tjah - de fleste fisk æder hvad de kan gabe over !

Tetraer, barber og Botiaer i dine størrelser vil nok ikke kaste sig over
rejerne.....

Et par velvoksne Scalarer kan snildt æde en lille neonfisk eller lign - så
dem vil jeg ikke udelukke ?

Men ellers gemmer de sig bare, som Søren foreslår.....

/Jan