MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problem med fdisk
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 03-05-02 00:14

Hej

Jeg har lige samlet en pc til kontorbrug.
Den består af bl.a.:
msi k7t-266-pro
duron 1000
seagate barracuda IV 40 gb
win98 se

Opstart og fdisk samt format af drev gik ok (næsten da
Installation af win 98se og div. drivers gik også uden problemer.
Jeg havde delt harddisk i tre dele, en på 20 og 2 på 10 gb.
Men det som skulle have været mit e drev er ikke kommet med under fdisk.
Når jeg så prøver at køre fdisk skriver den bare "error reading fixed disk"
det sker både hvis der køres fra c drev og fra startdisk.
Så er spørgsmålet, hvorfor gør den det og hvad kan man gøre for at få det
til at virke igen ? (så jeg kan få fat i de sidste 10 gb)

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Bjarne Petersen

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 00:26

Bjarne Petersen skrev:

> Når jeg så prøver at køre fdisk skriver den bare "error reading
> fixed disk" det sker både hvis der køres fra c drev og fra
> startdisk.

<http://www.computerhope.com/issues/ch000379.htm>
Er du sikker på at den disk er helt ok?

Madsen.

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 03-05-02 01:30

"Madsen"
> <http://www.computerhope.com/issues/ch000379.htm>
> Er du sikker på at den disk er helt ok?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Hej
Det håber jeg sandelig, den er jo helt ny
Jeg har lige kørt en debug og er nu ved at formatere. Denne gang dele jeg
den bare i to.
Det sjove var egentlig at windows og alting virkede ok, der manglede bare 10
gb og det var ikke muligt at køre fdisk.
Da jeg begyndte at søge lidt i "google" viste det sig at der var flere som
havde samme problem, men jeg fandt ikke rigtigt nogen løsning.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-05-02 08:18

Bjarne Petersen wrote in <3cd1d937$0$97309$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det sjove var egentlig at windows og alting virkede ok, der manglede bare
> 10 gb og det var ikke muligt at køre fdisk.

Har du prøvet med hvad som helst andet end MS fdisk? Jeg har aldrig hørt om
et dårligere program til at håndtere partitioner.

Du kan fx. bruge Partition Magic, hvis du har den ved hånden, men den er
ret dyr.
Alternativt kan du bruge en Linux bootdiske og bruge fdisk fra Linux.
Et bedre alternativ er måske en parted bootdiskette. Det er også linux, men
parted er simplere at bruge. Den kan desuden resize partitioner uden at
slette dem.

De to sidste alternativer er frie (gratis).

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-05-02 08:19

Niels Andersen wrote in <fQqA8.12355$kp3.712806@news010.worldonline.dk>:
> Har du prøvet med hvad som helst andet end MS fdisk? Jeg har aldrig hørt
> om et dårligere program til at håndtere partitioner.

Forresten, hvis du har Norton Ghost liggende skulle du gerne have gdisk et
sted. Det er også noget der virker.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 03-05-02 09:29

"> Forresten, hvis du har Norton Ghost liggende skulle du gerne have gdisk
et
> sted. Det er også noget der virker.

Takker, det må jeg prøve
Efter at jeg kørte en debug, virker fdisk igen.
Det sjove er så at når jeg kigger i fdisk, har jeg to "diske" på hver 20 gb,
men når jeg kigger i stifinder i win98 har jeg et c drev på 20 gbog et d
drev på 10 gb. mon det er noget med en eller anden 32 gb grænse?
Hilsen Bjarne

Fra : Madsen

Dato : 04-05-02 22:13

Niels Andersen skrev:

> "Madsen"

> Hvis det skulle være en indføring i avanceret brug af MS fdisk, så
> er det vist kun folk med fingrene i kildekoden der ved mere om det
> end mig.

Har jeg nævnt noget om at linket beskrev avanceret brug af fdisk?
Grunden til at fdisk virker her er så sikkert fordi at jeg ved for
lidt om det, men jeg vælger så at leve saligt videre i uvidenhedens
rus.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 16:21

Niels Andersen skrev:

> Har du prøvet med hvad som helst andet end MS fdisk? Jeg har
> aldrig hørt om et dårligere program til at håndtere partitioner.

Sjovt nok har jeg aldrig brugt andet og har ikke oplevet problemer med
fdisk indtil videre. Tror du ikke snarere det drejer sig om at lære
programmet at kende?

Fra : Gevaldi

Dato : 03-05-02 17:22

> Der findes en gennemgang her:
> <http://members.aol.com/don5408/drivespace/fdisk.html>

Og da der er lavet en ganske udmærket
Dansk vejledning, så er den jo nok for de
fleste lettere at gå til:

http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

/Gevaldi

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-05-02 17:25

Madsen wrote in <Xns9203B073DFAE1copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:
> Sjovt nok har jeg aldrig brugt andet og har ikke oplevet problemer med
> fdisk indtil videre. Tror du ikke snarere det drejer sig om at lære
> programmet at kende?

Det, at du ikke har haft problemer, betyder ikke, at de ikke findes.
Og det, at det er det dårligste (mig bekendt, eller IMO) forhindrer det
ikke i at være godt nok til nogen.

> Der findes en gennemgang her:
> <http://members.aol.com/don5408/drivespace/fdisk.html>

Jeg har skimmet det kort. Så vidt jeg lige kan se er det blot en gennemgang
af menupunkterne.
En søgning med browserens søgefunktion afslørede, at "mbr" slet ikke er
nævnt på siden. Det er ellers en af de vigtigste parametre man bør kende.

Fra : Madsen

Dato : 03-05-02 18:05

Gevaldi skrev:

> Og da der er lavet en ganske udmærket
> Dansk vejledning, så er den jo nok for de
> fleste lettere at gå til:
>
> http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Ja, det er jo så smag og behag.

Madsen.