Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kender nogen reglerne i Danmark???
Fra : Ukendt

Dato : 02-05-02 22:35

Efter at jeg blev antastet af nogle vagter i tunnelbanen i Stockholm, der
spurte om jeg havde tilladelse til at fotografere der, har jeg fundet dette
indlæg om svenske forhold. Jeg mangler stadig at ringe til Connex der driver
tunnelbanen og hører om jeg virkelig behøver tilladelse til fotografering
der. Der er INGEN skilte der på nogen måde antyder et forbud. Jeg skulle
prøve en Kodak Supra 800 speedet til 32000 og stod og fægtede med tele i et
vrimmel af mennesker. Det så nok lidt pågående ud

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/

Hvad er reglerne i Danmark???

Det er godt at vide når man fotograferer offentlige stedet om det er OK
eller ej. Det er i øvrigt en lille smule beklæmmende at fotografere ukendte
folk på offentlige steder. Man føler sig lidt som en lurer

Hilsen
Karsten

Fra : Per Madsen

Dato : 02-05-02 23:11

En banegård er ikke et offentligt sted ifølge loven, så du må faktisk heller
ikke fotografere på banegårde her i Danmark uden tilladelse.

Hilsen,
Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 00:19

Per Madsen wrote:

> En banegård er ikke et offentligt sted ifølge loven, så du må faktisk
> heller ikke fotografere på banegårde her i Danmark uden tilladelse.

Nix - den holder ikke, de særregeler der tidligere forbød fotografering
af banegårde, lufthavne og lignede steder, har udelukkende været
begrundet i militære hensyn, og så vidt jeg ved, så er de for længst afskaffet.

Der skelnes imellem det offentlige- og det private rum, og der er mange
forretningsdrivende som har hævdet at deres butikker er et privat rum,
men de har gang på gang tabt den slags sager.

Det er faktisk sådan, at et fotoforbud skal være tydeligt skiltet, og
her skal man være opmærksom på, at hvis der ikke er lovhjemmel for et
givent fotoforbud, så kan man skide højt og flot på det, for man vil
ikke kunne dømmes for noget.

Som et eksempel kan jeg nævne, at mange præster opsætter et skilt med et
overstreget kamera (fotoforbud), ved indgangen til kirken, det kan jeg
ikke respektere, var der derimod et skilt hvor der står "Der henstilles
til, at der ikke fotograferes under den kirkelige handling", så ville
jeg respektere skiltet, for kirken er ikke præstens, det er folkets
kirke, og dermed i aller højeste grad en del af det offentlige rum, men
jeg vil godt respetere en venlig henstilling.

Prøv at læse den bog som jeg jeg linker til i mit andet indlæg, den
forklarer meget godt hvor grænserne går.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-05-02 00:34

DSB hævder at der er fotoforbud på deres områder og det står et eller andet
sted i deres reglementer, så i princippet skal man have tilladelse.
Når min bror laver reklamefilm på DSB område (men ikke for DSB) kan det være
temmelig besværligt at få tilladelsen!

Så jeg er enig med Per.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 01:21

"Michael Lund Sørensen" wrote:

> DSB hævder at der er fotoforbud på deres områder og det står et
> eller andet sted i deres reglementer, så i princippet skal man
> have tilladelse.

Det kan jeg ikke afvise, det interessant kunne være at undersøge om de
har lovhjemmel til fotoforbudet, for hvis de ikke har det, så er det
intet værd, og et fotoforbud skal være tydeligt skiltet.

Det kan også være den gamle regel, der ikke helt er afskaffet, og som så
anvendes efter forgodtbefindende.

Det er ikke spor anderledes end her hvor jeg bor, der har beboerne fået
opsat autoriserede skilte med stillevej 15 kmh, men hvis du kommer og
kører 50 kmh, og politiet lavede en fartmåling, så ville der ikke ske
noget, for der er ikke lovhjemmel for den skiltede hastigheds begrænsning.

Det ville jo være temmelig uholdbart, hvis private og firmaer kunne lave
særlove, som domstolene så skulle dømme efter.

> Når min bror laver reklamefilm på DSB område (men ikke for DSB) kan
> det være temmelig besværligt at få tilladelsen!

Det kan vel også bero på, at et filmhold kan være til gene for driften
og DSB's passagerer.

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-05-02 10:32

> [...]
> kirke, og dermed i aller højeste grad en del af det offentlige rum, men
> jeg vil godt respetere en venlig henstilling.

Ikke videre pænt af dig...
Skilte er et pictogram, hvilket er et billede som kan forstås af alle
mennesker.. Og analfabeter samt udlændinge.... Hvis der stod "Der henstilles
til, at der ikke fotograferes under den kirkelige handling" så ville
pætrængende turister ikke kunne læse det, og derved kunne de uden problemmer
taget billeder af folks begravelser f.eks....

Så jeg håber da at du er fornuftig nok til at respekter præsten skilte...
Det er jo ikke nødvendigvis ham som person der er imod det, men han taler jo
på vegne af folk der bruger kirken, som ikke ønsker folk der tager
billeder....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 14:01

Anders Christensen wrote:

> Ikke videre pænt af dig...

Det handler om at du ikke har fattet, at der er forskel på jura og
etik, det vil selvfølgelig være uetisk at krænke en begravelse,
og det er nok kun meget dumme og hensynsløse personer, der ville
drømme om at fotografere en begravelse, med minde man havde fået
en forhånds tilladelse af de pårørende, eller at situationen er
den, at det ligefrem er de pårørendes ønske, at der bliver taget
nogle billeder.

Hvordan kan præsten vide og være sikker på, at han taler på folks
vejne, det vil jo svare til, at du antastede mig i færd med at
fotografere på Strøget i Kbh. og sagde, "jeg taler på folks vejne,
og vi vil ikke ha' at du fotograferer".

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-05-02 16:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvordan kan præsten vide og være sikker på, at han taler på folks
> vejne

Du får tre gæt Niels

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-05-02 16:40

> [...]
> en forhånds tilladelse af de pårørende, eller at situationen er
> den, at det ligefrem er de pårørendes ønske, at der bliver taget

Meget muligt... Men du siger at du ikke vil respektere hans skiltning, som
vist også er fra kirkeministeriet... Men det er jo en anden sag...

Pointen var at et skilt rammer ALLE sprog...Også folk der læser fra højre
mod venstre...

Nu har jeg haft fornøjelsen af at bo 3 år i usa, og derigennem får man at
noget anderledes indtryk af den amerikanske befolkning.. Man ser tit i film
at folk strømmer til for at tage billeder af uheld, drab og meget andet...
Disse kan man med skilte vise at deres kammeraer ikke er velkomne her....

> [...]
> vejne, det vil jo svare til, at du antastede mig i færd med at
> fotografere på Strøget i Kbh. og sagde, "jeg taler på folks vejne,

Nej det ville det ikke... Præsten er i tættere kontakt med folket i sognet,
end jeg er med folk på strøget....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-05-02 23:35

Karsten wrote:

> Hvad er reglerne i Danmark???

Det er ikke spor usædvanligt, at nogle emsige personer uberettiget
henvender sig til en og vil forbyde at fotograferer, det er noget du må
lære at leve med, hvis du vil ta' billeder i det offentlige rum.

Det er faktisk ikke længre siden end i lørdags, hvor to vagter i
Ballerup Centeret, pustede sig op og gjorde indsigelser overfor at jeg
fotograferede, men de faldt hurtigt ned på jorden igen, da jeg hev
mobilen op, og foreslog at jeg straks ringede til politiet, så de ku'
ta' sig af sagen, de blev så små, og nøj hvor de så dumme ud.

Den seriøse version af reglerne kan du finde på flg. meget lange URL:
Hvis det bliver delt i to liner, så må du manuelt kopiere dem over i din
browsers location feldt.

http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?url_o_pth=1%2C210%2C215%2C225&sogeord=&ttype=&tilbage=&frame=right&type=full&o_id=1526&emneord=

Der har tidligere været nogle særregler, som forbød fotografering på
banegårde og i lufthavne, det var begrundet i militære hensyn, men så
vidt jeg ved, så er de regler for længst afskaffet.

Og hvis disse særregler ikke er afskaffet, så er man bare holdt op med
at håndhæve dem, den praksis er desværre ikke usædvanlig.

PS: Jeg kan også oplyse at det med fotoforbud på banegårde og i
lyfthavne håndhæves meget strengt i andre lande, i Indien er der mange
steder store skilte med en rød streg henover et kamera, og det bliver
nidkært håndhævet.

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-02 23:50

Fri, 03 May 2002 00:34:36 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>det er noget du må
>lære at leve med, hvis du vil ta' billeder i det offentlige rum.

Tjaeh "det offentlige rum" er vist ikke særlig entydigt. Jeg ville
være glad hvis nogen gad kigge rundt på

http://pedalo.dk

og bedømme, om eller i hvor høj grad jeg er på kant med jura eller
etik. I nogle få tilfælde har sendt ejendomsbesidderne en kopi med
opfordring til indsigelse, hvis de føler sig gået for nær, men i ingen
tilfælde har jeg indhentet egentlig aktiv forhåndsgodkendelse.

I tilfældet jernbane-, bro- og vejanlæg kan jeg ikke overskue, om de
nye organisationsformer (selskaber i stedet for direkte offentligt
eje) betyder en ændring ...

hilsen pl

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 00:53

Peter Loumann wrote:

> http://pedalo.dk

Det ser spændende ud, det er en meget interessant idé, det må jeg kikke
godt igennem en dag hvor jeg har masser af tid.

> [...]
> opfordring til indsigelse, hvis de føler sig gået for nær, men i ingen
> tilfælde har jeg indhentet egentlig aktiv forhåndsgodkendelse.

Du er ikke på kant med hverken juraen eller etiken, og du kan godt spare
dig alle anstrendelserne, det du laver er helt lovligt, og du skal ikke
spørge nogen om tilladelse til noget, bare kør løs.

Jeg ville ikke engang ha' betænklighedder ved at gå tæt på, og
fotografere specielle bygningsdetaljer, men jeg ville selvfølgelig
undlade at fotografere folks vinduer, medmindre jeg først havde spurgt
og havde fået lov til at fotografere.

Du må ikke gå ind på privat grund, men alt det du kan fotografere fra
offetlig vej, er en del af det offentlige rum.

Folkene på Næstved's lokalhistoriske arkiv må da være helt vilde.

> I tilfældet jernbane-, bro- og vejanlæg kan jeg ikke overskue, om de
> nye organisationsformer (selskaber i stedet for direkte offentligt
> eje) betyder en ændring ...

Disse anlæg har mistet deres militære betydning, og det er ligegyldigt
om et sted er privat eller offentligt ejet, det handler kun om der er
offentlig adgang til stedet, hvis der er det, så er det en del af det
offentlige rum.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 10:38

Fri, 03 May 2002 01:53:19 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg ville ikke engang ha' betænklighedder ved at gå tæt på, og
>fotografere specielle bygningsdetaljer,

Det gør jeg skam også

>men jeg ville selvfølgelig
>undlade at fotografere folks vinduer, medmindre jeg først havde spurgt
>og havde fået lov til at fotografere.

Jo, men det kan være ganske svært at fotografere facader og detaljer
uden at fotografere vinduer. Som eks. på begge dele

http://pedalo.dk/apostl/page/fig/simon.html

(andressen ændres snart en smule). Det sker, jeg giver ruderne en gang
"blur", hvis jeg skønner sådan.

>Du må ikke gå ind på privat grund, men alt det du kan fotografere fra
>offetlig vej, er en del af det offentlige rum.

Nej, navnlig dér er problemet, jeg fotogtaferer jo også fra gårdsiden,
f.eks.

http://pedalo.dk/goyer/02/06.html

, og gårdarealer er vel i princippet privat grund, også selv om der er
uhindret adgang. Problemet er nok mindre selve optagelsen end
offentliggørelsen ...

pl

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 11:43

Peter Loumann wrote:

> Jo, men det kan være ganske svært at fotografere facader og detaljer
> uden at fotografere vinduer. Som eks. på begge dele

Du misforstår mig vist, når jeg snakker om vinduer, så tænker jeg på
billeder som flg. eksempel, hvor man focuserer på vinduet og kan se ind
i det private rum, det kan være en krænkelse af privatlivet fred:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/hus_%26_have/huse_%26_bygninger(8)/_vindue-08.html

Et billede af en facade med to - tre eller flere vinduer, er ikke og kan
aldrig blive en krænkelse af privatlivet fred.

> , og gårdarealer er vel i princippet privat grund, også selv om der er
> uhindret adgang. Problemet er nok mindre selve optagelsen end
> offentliggørelsen ...

Ja det er selve publiseringen, der kan krænke privatlivet fred, gør det
at du tager billeder nu, og så gemmer dem i en 10 - 20 år, så kan du til
den tid, helt risikofrit offentliggøre billederne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-02 12:11

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det er faktisk ikke længre siden end i lørdags, hvor to vagter i
> Ballerup Centeret, pustede sig op og gjorde indsigelser overfor at jeg
> fotograferede,

Det er godt at vide.

Jeg er selv blevet smidt ud af hhv. Ikea og City 2 under
video-optagelser.

Det er dog altid foregået høfligt, men er stadig ærgerligt, når man er
nødt til at ændre et manuskript med 5 minutters varsel.

Fremover må jeg så insistere.

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 02-05-02 23:37

<Karsten> wrote in message
> [...]
ukendte
> folk på offentlige steder. Man føler sig lidt som en lurer

Hej Karsten
Dansk Journalistforbund her en udmærket beskrivelse af reglerne på:

http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?url_o_pth=1,210,215,225&sogeord=&
ttype=&tilbage=&frame=right&type=full&o_id=1526&emneord=

mvh
-Per

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-05-02 19:50

<Karsten> skrev i en meddelelse

> Hvad er reglerne i Danmark???

Hvis du sender mig din mailadresse, kan jeg sende dig et klip fra
Journalistforbundets pjece om emnet

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-02 20:33

Fri, 3 May 2002 20:50:07 +0200, "Mads Thorning Pedersen"
<cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote:

>Hvis du sender mig din mailadresse, kan jeg sende dig et klip fra
>Journalistforbundets pjece om emnet

Er der nogen mulighed for at få den lagt op et sted - så flere kunne
få glæde af den?

hilsen pl

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-05-02 21:19

Ligger pjecen ikke på http://www.journalistforbundet.dk

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-05-02 23:46

> Ligger pjecen ikke på http://www.journalistforbundet.dk

Jøps. Har lige været forbi og søgt og fundet

http://www.journalistforbundet.dk/data/1544/1544.doc

Længere smøre, men med ganske interessante eksempler på "grænsetilfælde"

Mvh Mads

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-05-02 10:26

Mads Thorning Pedersen wrote:

> Længere smøre, men med ganske interessante eksempler på
> "grænsetilfælde"

Det er nøjagtig den samme tekst, som der tidligere er linket til i denne
tråd, dette er bare en Word-version som man kan downloade.

Men ellers er vi enige, det der gør den så god, er netop alle
eksemplerne på grænsetilfælde, og henvisningerne til domstolsafgørelser,
for en lovtekst er jo ikke informativ i det henseende.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-02 12:34

Tak for svarene. Det er en god diskution der er kommet ud af det og jeg er
glad for teksten fra journalistforbundet.

Jeg har fundet følgende hos Connes der driver tunnelbanen i Stockholm
http://www.connex.se/tunnelbana/kontakta/fota
Det er lidt tyndt at man skal langt ind på deres web for at finde ud af at
man skal have tilladelse. Der er ingen skilte i tunnelbanen plus vagterne er
nok lidt vel emsige når de stopper lille mig der står med ryggen mod en
søjle og fotografere på langs at "trafikken" med en tele...

Jeg beklager at jeg forsvandt fra diskutionen lige så hurtigt som jeg fik
den startet, men jeg skulle pludselig ud at rejse igen og tdk-news kan ikke
rammes/besvares fra alle steder i verden. Sorry..

Tak skal I have

Karsten.

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 11-05-02 15:11

<Karsten> wrote in message
> [...]
ikke
> rammes/besvares fra alle steder i verden. Sorry..

Det kan man godt. Prøv:
http://www.newsgate.dk/dk/dk.fritid.foto/index.html

mvh
Niels