Hvorfor cichlider
Fra : Michael Tidemand

Dato : 02-05-02 20:42

Hvorfor Cichlider, der er tit indviklede spørgsmål om disse, er de svære at
holde end et selskabs akvarie el. gør de noget der er mere spændende end
andre fisk.?????

Når jeg kigger på et Cichlider akva. er der typisk kun sten og sand, men et
selskabs akvarie er der planter træ sten og en gruppe forskellige fisk.????

Er det mere et tids arbejde at holde Cichlider, istedet for et selskabs
akvarie der nogenlunde kan passe sig selv, ud over at rengøre pumpe og
skifte lidt vand.

Det er ment seriøst, for jeg regner med et 300 l akva. i stuen på et
tidspunkt. men hvilken slags fisk ????? det må komme til den tid når der er
nok viden om det. Men et salt akva. skal man så droppe sit arbejde i den
størrelse.

Michael

Fra : katja

Dato : 03-05-02 09:58

Michael Tidemand <michael.t.nielsen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd196cd$0$18621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorfor Cichlider, der er tit indviklede spørgsmål om disse, er de svære
at
> holde end et selskabs akvarie el. gør de noget der er mere spændende end
> andre fisk.?????
Tjaeh.. hvorfor cichlider ?? - Faktisk vil jeg vove og påstå at cichlider er
langt lettere at holde end diverse andre selsskabsfisk. Da jeg for en del år
siden havde alm selsskabsfisk.. og nada tjek på vandkvaliteter osv.. lavede
jeg ikke andet en nærmest se mine fisk dratte om [det gode var man så altid
kunne købe fisk *G*] Tager man malawi og tanganyika cichlider, så er de
glade for det alm danske postevand og - det gør det altså noget lettere!
Ergo... disse fisk er i mine øjne lettere at have

> Når jeg kigger på et Cichlider akva. er der typisk kun sten og sand, men
et
> selskabs akvarie er der planter træ sten og en gruppe forskellige
fisk.????

Nu kommer det an på hvilke cichlider man har - jeg har sydamerikanke
cichlider.. - og i deres biotop er der tiltider massere af planter! - du kan
skam også godt sætte planter ned til både malawier og tanganyikaer - de er
bare gode til at grave dem op igen!- plus at i deres habitat ikke er ret
mange planter normalt

> Er det mere et tids arbejde at holde Cichlider, istedet for et selskabs
> akvarie der nogenlunde kan passe sig selv, ud over at rengøre pumpe og
> skifte lidt vand.

Cichlider kræver nok lidt flere kraftige vandskift! - en lidt størrere pumpe
men ellers er det nok det!

> [...]
er
> nok viden om det. Men et salt akva. skal man så droppe sit arbejde i den

Tjaeh.. hvis jeg var dig.. ville jeg nok stærkt overveje cichlider! Så er
det bare hvilken type - Malawi og tildels Tanganyika er meget farvestrålende
[Kender ikke så meget til Tanganyika] - Af malawier findes der to typer -
Mbunaen og fritsvømmeren - Mbunaen, er den lidt bastante fisk, som bare
drøner rundt i akvariet, hvor fritsvømmerne ofte glider stille rundt ... -
men det er jo en temperament sag.. Med Mbuna, er der altid liv i akvariet!

> Michael

Katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-02 11:47

katja <katja.bk@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aatjhq$2g0c$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> at

.. Men et salt akva. skal man så droppe sit arbejde i den størrelse.

Hvad mener du med den bemærkning??
Jeg har saltvand, og regner med i den nærmeste fremtid at udvide til det
dobbelte
regnet i liter.
Der er noget mere arbejde med saltvand, men det er mest i opstartsfasen.
Når akvariet er kommet op at køre, er der ikke ret meget mere arbejde end
med
ferskvand. Dog skal man hele tiden være opmærksom på nogle ting, men det
vænner man sig til
og virker ikke uoverskueligt.

> [...]
> men det er jo en temperament sag.. Med Mbuna, er der altid liv i akvariet!

Der er jo også mange andre ciklider fra afrika end Malawi og Tanganyika
ciklider.
I de store floder findes der et utal af forskellige ofte meget
farvestrålende ciklider.
Blot for at nævne et par stykker, Hemichromis bimaculatus, og
Pelvatochromis kribensis,
disse fisk findes i et utal af varianter. Der findes også en med en meget
speciel facon,
pukkelhovedciklide, kan ikke huske dens latinske navn, den ynder at bo i
urtepotter eller
kokosskaller. Fælles for alle nævnte er at de godt kan gå i et akvarie med
planter uden at gøre nogen
større skade på dem.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 04-05-02 09:05

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo også mange andre ciklider fra afrika end Malawi og Tanganyika
> ciklider.

For slet ikke at tale om de Syd- og Mellemamerikanske cichlider, hvor der er
en rigdom og mangfoldighed der næsten ikke kender nogen grænser:
Rigtig mange dværgcichlider.
Mange i mellemstørrelse.
Og et stort udvalg af de helt store.

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-05-02 10:40

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ab012b$nuq$1@sunsite.dk...
> [...]
er
> en rigdom og mangfoldighed der næsten ikke kender nogen grænser:

Helt korrekt, men det var for at begrænse indlægget størrelse,
for skulle jeg have været hele specteret rundt , ville det har fylde
flere sider.
så kan jeg jo da også tilføje at der findes et par ciklider på Madagascar
og Indien.
Dem fra Indien af, er det temmeligt mange år siden at jeg har set.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 05-05-02 09:07

> [...]
Madagascar
> og Indien.
> Dem fra Indien af, er det temmeligt mange år siden at jeg har set.

Mit indlæg var nu ellers relativt kort

Jan

Fra : Michael Tidemand

Dato : 03-05-02 14:46

Hej Hej

Tak Tak, det var nogle gode svar jeg kunne bygge vidre på, med hensyn til
salt akva. det var noget jeg selv bildte mig ind at det var et kæmpe arbejde
at passe det.. Men et lille 60 l salt akva. er kunne man ikke starte med
det. ???????

Hvad ligge pris for et "opstartsæt" på uden fisk. Ok jeg kunne godt søge
lidt på nettet, men erfaring giver et bedre resultat.

Michael Tidemand

<z"Michael Tidemand" <michael.t.nielsen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd196cd$0$18621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-02 15:39

Michael Tidemand <michael.t.nielsen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd29494$0$78764$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvad ligge pris for et "opstartsæt" på uden fisk. Ok jeg kunne godt søge
> lidt på nettet, men erfaring giver et bedre resultat.

Der findes inden for saltvand akvarstiken en begreb der kaldes Nano-reef.
Det siger næsten sig selv at det er meget små akvarier det handler om.
prøv at lave en søgning her i gruppen på nano-reef, for det var oppe for
få dage siden.

En pris er ganske umulig at give, da der er så mange variabler, at det er
totalt
umuligt at komme med et bud.
1. Hvor "forkromet" skal det være?
2. Hvor stort?
3. De levende sten, hvor vil du købe dem? "nye" eller "brugte"?
4. Hvilken slags skummer vil du vælge??
5. Hvad for noget lys? HQI eller lysrør??

Og sådan kan vi blive ved, men et bud vil være for et akvarie på 250L,
hvor du køber hvad du skal bruge brugt, der vil prisen nok ligge mellem
5000-7000 kr.

Carsten