Hjælp!
Fra : Silverflame

Dato : 02-05-02 21:06

Hej NG.
For nyligt har jeg købt en trio Lab. trewavasae. Kort efter jeg havde fået
dem hjem, opdagede jeg at hannens øjne nærmest bulede ud af hovedet på ham.
Han virkede også desorienteret og svømmede frem og tilbage i små ryk, somom
han ikke kunne se. Jeg aner ikke hvad det kan skyldes, så jeg besluttede at
se tiden an. Dagen efter svømmede han normalt rundt igen og øjnenen sad pænt
på deres pladser. Men senere gentog det sig. Og gik over igen. Sådan er det
gået i godt en uge. Her til aften opdagede jeg så, at en anden fisk har fået
samme problem. Altså en anden art. Og det gør mig lidt nervøs!!! Er der tale
om en sygdom? Og hvis der er, findes der så en kur? Jeg kan desværre ikke
isolere de 2 angrebne fisk i et karantæne akvarier, da jeg simpelthen er
løbet tør for plads. Så jeg håber meget at der kan medicineres. Håber, en af
jer kloge hoveder kan hjælpe.
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-02 21:28

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aas6l3$12a9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> løbet tør for plads. Så jeg håber meget at der kan medicineres. Håber, en

Hvad der har gjort det ved dine fisk kan jeg ikke sige, men udstående
øjne plejer atskyldes en nitrit forgiftning!
Hvis du får skiftet vand, og det forsvinder har du årsagen, men huske at
skifte meget vand, flere gange med kort interval
da du ellers risikerer at få en nitrat forgiftning(mener jeg det er).
Hvordan er dit vand??

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 02-05-02 21:25

Har ikke fået det testet endnu, da jeg lige har købt huset. Jeg har egen
boring, så det lokale vandværks værdier hjælper nok ikke meget. Akvarierne
er nyopsat (pga. flytningen) med ca. 40 - 50% af det "gamle" akvarievand,
resten er friskt, har dog stået i en 3-4 dage før fiskene kom i. Ud af mine
9 akvarier som alle er startet samtidigt med samme fordeling af
frisk/gammelt vand, er det kun i det ene akvarie der er et problem.

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-02 08:46

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aas7n6$13r8$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> 9 akvarier som alle er startet samtidigt med samme fordeling af
> frisk/gammelt vand, er det kun i det ene akvarie der er et problem.

Det lyder som om du er flyttet langt ud på landet, når du har egen brønd.

Se straks at få testet vandet!
Den der med at genbruge vand fra et gammelt akvarie, er en gammel skrøne
som
helst skal manes i jorden! Især overfor Malawi/Tanganyika ciklider.
De fleste steder i Danmark er det vand stort set som i søerne vi har i
hanerne.

Carsten