Destilleret vand
Fra : John Pedersen

Dato : 02-05-02 20:19

Hej alle

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på destilleret vand og
demiraliseret vand ? - hvis man vil bruge destilleret /demiraliseret vand
som "blødgører" i akvariet, hvordan er blandingsforholdet da ?

Håber der findes nogle kloge hoveder der kan give svar på mit hovedbrud.

John

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-02 21:24

John Pedersen <jope.amager@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZhgA8.126$uQ.7970@news.get2net.dk...
> [...]
> som "blødgører" i akvariet, hvordan er blandingsforholdet da ?
>
> Håber der findes nogle kloge hoveder der kan give svar på mit hovedbrud.

Jeg skal ikke gøre mig klog på forskellen, ud over at jeg mener det
drejer sig om måden det er lavet på.
Destilleret vand, er vand som er destilleret, det vil sig dampet af, lige
som når du destilleret whiskey.
Vand derer destilleret burde kun indeholde h20.
Deminaliseret vand kan laves gennem et omvendt osmose anlæg. kort fortalt
er det et keramisk filter hvor vandet bliver presset igennem,
dette tillader kun ganske små mængder at andre salte at trænge igennem.

I daglig brug er der ingen akvarister som har brug for destilleret vand,
som iøvrigt er mange gange dyrere end deminaliseret.

Det er ganske umuligt at svare på et blandingsforhold, det kommer jo an
på hvilke værdier som du vil have og hvilken værdi
dit postevand har.
Hvis du bor i midtjylland, hvor vandet er meget blødt, skal du
sandsynligvis ikke bruge noget overhovedet.
Hvorimod du skal bruge en hel del hvis du bor i københavn og
nordsjælland.

Håber at det bragte lidt klarhed til dig.

Carsten

Fra : Jakob M

Dato : 03-05-02 11:56

Carsten Gall wrote:
> Jeg skal ikke gøre mig klog på forskellen, ud over at jeg mener det
> drejer sig om måden det er lavet på.

Derudover er destilleret vand som regel renere end demineraliseret vand.
Mængden af urenheder er så vidt jeg husker ca 10E-5 for dem. vand og ca
10E-8 for dest. vand. Til langt de fleste formål er dem. vand "fint
nok", det er også billigere.

Mvh
Jakob

--
"I have a plan so cunning, you can put a tail on it, and call it a
weasel", Lord Blackadder.

Netikette ? http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : ole larsen

Dato : 03-05-02 13:30

Jakob M skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Mængden af urenheder er så vidt jeg husker ca 10E-5 for dem. vand og ca
>10E-8 for dest. vand. Til langt de fleste formål er dem. vand "fint

Forskellen er kun fremstillingsmåden. Kvaliteten er et spørgsmål om omhu og
pris.
Dest. kan sagtens være ringere end dem.
Under alle omstændigheder er de begge for saltfattige til alm. brug, skal
blandes m.
alm. postevand.

Ole

Fra : John Pedersen

Dato : 03-05-02 14:32

Tak for hjælpen, det bragte lys over sagen.
Det er en fornøjelse at få den slags svar

Mvh
John

Fra : tommy & laila

Dato : 03-05-02 15:56

Hej Folkens
jo der er en forskæld på om det er deminaraliseret eller desteleret.
den forskæld der er.
Som Carsten også skrev at desteleret vand er kogt vand eks. Kurvand/mineral
vand uden kalk.
"wiskey"
og demineraliseret er også vand der er renset for kalk og salte.
Dog med kemikalier i stedet for
jeg kan ikke huske hvad kemikaliet hedder men det kan ikke bruges til fisk
og det kan IKKE drikkes
mvh tommy

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-02 16:23

tommy & laila <tbn@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IxxA8.11485$HZ2.780366@news000.worldonline.dk...
"
> [...]
> Dog med kemikalier i stedet for
> jeg kan ikke huske hvad kemikaliet hedder men det kan ikke bruges til

Det er ikke sandt det du skriver!
Når du laver demineraliseret vand, bruger du et omvendt osmose anlæg.
Det består af en keramik menbran, hvor vandet under tryk presset
igennem.
Der er ikke på nogen måde tilsat kemikalier til vandet!

Carsten

Fra : Jakob M

Dato : 03-05-02 16:38

Carsten Gall wrote:
> [...]
> presset igennem.
> Der er ikke på nogen måde tilsat kemikalier til vandet!

Korrekt, det kaldes også for ultrafiltrering, og man kan selvfølgelig
sagtens drikke det.

Mvh
Jakob

Fra : Martin

Dato : 04-05-02 01:40

Jeg ville nu være lidt forsigtig med at drikke osmosevand. Specielt,
hvis jeg ikke selv havde lavet det.

Visse osmoseapparat-opsætninger bruger aktivt kul til at fjerne
stoffer som f.eks. chlor, som membraner og finfiltre ikke fjerner
alene. Dette vand er således ubeskyttet mod bakterieangreb, og hvis
vandet ikke opbevares på køl eller sterilt, kunne det i uheldigste
fald blive en meget ubehagelig oplevelse at drikke det...

Der vil jeg nu foretrække det gode danske, chlorinerede postevand.

Mvh

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 04-05-02 07:57

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>fald blive en meget ubehagelig oplevelse at drikke det...
>
>Der vil jeg nu foretrække det gode danske, chlorinerede postevand.

Der dukker jævnligt påstande op om at vort drikkevand skulle være
klorineret.
Om det er det andre steder aner jeg ikke,. men i Odense er det ikke og
alligevel
er det bestemt særdeles drikkeligt.

Fra miljøbutikkens hjemmeside:

Er drikkevandet truet? September 1999

Spørgsmål:
Er vores drikkevand truet af forurening - hvor slemt står det egentlig til?
Svar:
Langt det meste drikkevand i Danmark leveres til forbrugeren efter en enkel
vandbehandling, som består i luftning og filtrering. Denne enkle
vandforsyning er imidlertid afhængig af, at vi har en god naturlig
grundvandskvalitet, som ikke er påvirket af forurening.

Ole.

Fra : ole larsen

Dato : 04-05-02 00:19

Carsten Gall skrev i meddelelsen ...

>tommy & laila <tbn@12mail.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:IxxA8.11485$HZ2.780366@news000.worldonline.dk...
>"
>fisk

Demineraliseret betyder at mineralerne ( de-mineralisere ) er fjernet i en
grad der er afhængig af omhuen i processen.
Det kan ske ved ionbytning eller ved RO eller ved destillation.
Destilleret betyder at man opvarmer til den temperatur, der er destillatets
kogepunkt,
og når den er nået stiger dampene op og ledes igennem et svalerør hvor det
fortætters til vædske.
Og det uanset om der er tale om vand, Whiskey (Irsk) eller Whisky (Skotsk)
RO, reverse osmosis betyder at man filtrerer igennem et meget fintmasket
filter. Ionbytning betyder at
man bytter ioner, i aktuelle debat mineraler mod resulterende vand, H2O.
I almindelighed kalder man RO og ionbytning for demineralisering og
destillering for destillering, men alle
tre metoder giver tilnærmelsesvis det samme resutat, afhængigt -som
tidligere af omhuen- vand befriet for
stor set andet end.........vand. Og det kan fint drikkes eller benyttes til
fisk, autoklaver, akkumulator osv.

Når Tommy skriver som han gør, er det fordi han har misforstået tingene. Jeg
tror han tænker på "Neutral ionbytning",
som man benytter i vaskerier ( tøj og biler ) hvor Calcium og magnesium
byttes mod Natrium ( fordi Natrium ikke giver kalkpletter på bilen eller
kalkstivhed i tøjet ( og sæben udnyttes bedre), og det, resultatet, kan også
fint drikkes - hvis man ikke er anti Natrium fanatiker - en del personale de
pågældende steder siger, at det giver en meget bedre
kaffe - men det er ikke velegnet til fisk - og egentlig heller ikke til os.
Vor ( og fiskenes ) biologi foretrækker en blanding af kationer, ikke kun
Natrion-kationer.

Ole

Fra : Per

Dato : 04-05-02 00:57

Ole Larsen skrev:

klip

> Destilleret betyder at man opvarmer til den temperatur, der er
> destillatets kogepunkt,

Her skal man nok lige tilføje: "ved det givne tryk."

Som du sikkert ved kan man jo sagtens få vand til at koge og fordampe
ved stuetemperatur, hvis trykket sænkes i den beholder, hvor vandet
befinder sig.
--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjern"

Fra : ole larsen

Dato : 04-05-02 20:28

Per skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Som du sikkert ved kan man jo sagtens få vand til at koge og fordampe
>ved stuetemperatur, hvis trykket sænkes i den beholder, hvor vandet

Sludder.
Angav jeg en temp., kunne man kræve en angivelse at tryk. Men det gav jeg
ikke
fordi talen gik på flere forskellige vædsker
så kogepunkt er kogepunkt uanset tryk og temp.

Ole

Fra : Per

Dato : 04-05-02 21:31

Ole du skrev:

> [...]
> det gav jeg ikke
> fordi talen gik på flere forskellige vædsker
> så kogepunkt er kogepunkt uanset tryk og temp.

Det er ikke rigtigt!
Kogepunkt er ikke uafhængig af tryk og temp.

I Håndbog for maskinmestre, Syvende udgave, Bind 1, udgivet i 1973
står der:

citat
En vædskes kogepunkt er den temperatur, ved hvilken væskens damptryk
er lig med trykket på dens overflade.
citat slut.

Selvom bogen er fra 1973 har dette næppe ændret sig.

Fra : ole larsen

Dato : 05-05-02 05:58

Per skrev i meddelelsen ...

>Det er ikke rigtigt!
>Kogepunkt er ikke uafhængig af tryk og temp.

Det er bestemt heller ikke det jeg siger. Dette er rent sprogligt.
Kogepunkt
er kogepunkt, men det ligger ved forskellig temp., afh. af tryk, så mon ikke
vi mener
det samme men udtrykker det forskelligt. Min pointe er så, at når jeg nævner
kogepunkt er der ikke behov for angivelse af temp. eller tryk. Havde jeg
derimod
angivet en temp., skulle man - hvis det skulle være helt korrekt - angive
ved hvilket tryk og
hvilken vædske.
Og det mener jeg er det jeg tilkendegiver i ovenstående

Fra : Per

Dato : 05-05-02 21:46

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in

Ole du skrev:
> [...]
> - angive ved hvilket tryk og
> hvilken vædske.
> Og det mener jeg er det jeg tilkendegiver i ovenstående

Ok, så er vi enige. Nu har jeg fattet, hvad du mener

Fra : tommy & laila

Dato : 05-05-02 12:11

ja Ole
du har sku nok ret, fordi det "vi" bruger (vandet) til ! Er til batterier og
til spec. tests af pumper.
Og det lugter af helved til når de laver (vandet)
de har en ca. 5 m3 tank hvor de hælder noget pulver i + vand fra hanen. Og
derefter mixer de det sammen.
måske sætter de strøm til som ION spalter... ? ved det ikke .
det er i hvert fald ikke noget jeg skal lave kaffe på
Og den metode jeg har lært lave destilleret vand er den samme som du har
lært .
og det med tryk/kogepunkt vi jeg slet ikke komme ind på for jeg var uden for
døren den dag
sååå deee
fortsat god weekend Tommy.
"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
os.
> Vor ( og fiskenes ) biologi foretrækker en blanding af kationer, ikke kun

---