Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G2.
Fra : Bent Mouritzen

Dato : 02-05-02 19:20

Hej Alle.

Jeg er rimeligt ny i "faget", men efter at have læst utallige test
er jeg blevet ejer af et Canon G2 som jeg er meget glad for.
Der er et par ting som jeg er i tvivl om. Når jeg tager et billede
og lægger det ind i Photoshop, så bliver størrelsen på 80 Cm!
Det kan man jo så skalere ned, men på Cameraet er der jo
forskellige indstillings muligheder som har betydning for størrelse.
Så er det at jeg gerne vil spørge, hvorledes skal Cameraets
indstilling være når man vil tage foto's beregnet på udprint i max
A4 format og vil have god kvalitet osv ? Og ellers til almindelig
fotografering til udprintninger i 10 x 15 cm.

Skal opløsning være L M1 M2 S.
Og hvordan med kompression ?
Er der nogen G2 ejere der kan hjælpe med lidt tips ?

Hilsen Bent.

Fra : John

Dato : 02-05-02 20:00

"Bent Mouritzen" <bom@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle.
>
> Når jeg tager et billede
> og lægger det ind i Photoshop, så bliver størrelsen på 80 Cm!

I Photoshop: Image/Image size - Fjern flueben i "Resample Image" - Med
"Resolution" ændrer du derefter størrelsen af billedet.

Held og lykke med dit nye kamera...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Morten Sørensen

Dato : 03-05-02 08:18

> Der er et par ting som jeg er i tvivl om. Når jeg tager et billede
> og lægger det ind i Photoshop, så bliver størrelsen på 80 Cm!

Det har intet med billedets "opløsning" at gøre, men derimod den dpi
indstilling photoshop er sat til

> Det kan man jo så skalere ned, men på Cameraet er der jo
> forskellige indstillings muligheder som har betydning for størrelse.

Hvis du har plads nok, så tag billederne i den højeste opløsning.
Du kan altid skalere billedet ned

> [...]
> A4 format og vil have god kvalitet osv ? Og ellers til almindelig
> fotografering til udprintninger i 10 x 15 cm.

Hvis du har plads nok, så tag billeder i RAW eller den højeste jpeg

/Morten

Fra : Thomas Christensen

Dato : 03-05-02 08:52

"Bent Mouritzen" <bom@skovparknet.dk> wrote

> Så er det at jeg gerne vil spørge, hvorledes skal Cameraets
> indstilling være når man vil tage foto's beregnet på udprint i max
> A4 format og vil have god kvalitet osv ?
Brug max opløsning!
Specielt er RAW formatet at anbefale

> Og ellers til almindelig
> fotografering til udprintninger i 10 x 15 cm.
Her burde du kunne nøjes med M1 størrelsen (det gør jeg ofte) - brug minimum
kompression.

Generelt vil jeg anbefale at du altid tager billederne i max opløsning.
Du kan altid downsample om nødvendigt mens upsampling normalt ikke kan
anbefales.

/Thomas

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 03-05-02 10:05

"Bent Mouritzen" <bom@skovparknet.dk> wrote in message
> [...]
>

> Skal opløsning være L M1 M2 S.
> Og hvordan med kompression ?
> Er der nogen G2 ejere der kan hjælpe med lidt tips ?

Jeg bruger mest M1 da den giver med mulighed for at tage mange billeder på
et 128mb kort.
Det er altid bedst at bruge så høj opløsning som muligt og så resize ud fra
dette til mindre udgaver, dermed mister du ikke detaljer i billledet, og du
stadig mulighed for senere at få lavet en større udgave såfremt du nu fik
taget et rigtig godt billede.
Mvh
Torben

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 03-05-02 13:20

Tak til jer alle for svarene, der var nogle ting der blev bragt klarhed
over.
Nu er det jo så bare om at komme ud og fototgrafere og prøve
tingene af i de forskellige indstillinger, efterhånden lærer man vel også
lidt mere om det .

Mange hilsner Bent