Blæser-omdrejninger
Fra : [5000] Bo

Dato : 02-05-02 18:17

Jeg har lige købt nyt bundkort og cpu.

Bundkortet er på følgende link:
http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6398

Der sidder en blæser på kortet i forvejen, som drejer fint nok rundt.
Derudover var der en blæser med den P4 1,6 northwood som jeg købte. Den
drejer sådan også fint nok rundt, men jeg kan ikke se hvor mange
omdrejninger den tager. Hverken i BIOS eller i andre programmer jeg har
prøvet. Jeg kan kun se den ene blæser, og jeg vil gerne se begge to. (Ved
ikke hvilken det er jeg kan se). Kan det være muligt at stikket er sat
forkert i?

Den blæser der sad i forvejen sad jo fast, så den går jeg ud fra er rigtig.
Men blæseren på min cpu - kan den sidde forkert?

Lige nu har jeg sat den til oppe mellem rammen og cpu'en..

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Mvh Bo

Fra : Ole & Christina

Dato : 02-05-02 20:56

"[5000] Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse news:BweA8.9388$HZ2.739573@news000.worldonline.dk...
> [...]
> prøvet. Jeg kan kun se den ene blæser, og jeg vil gerne se begge to. (Ved
> ikke hvilken det er jeg kan se). Kan det være muligt at stikket er sat
Hej Bo, nu kender jeg ikke lige dit bundkort, men her er et par muligheder:
1) Blæseren skal have tre ledere på ledningen før du kan aflæse omdrejnings-tallet. Har både chipsætblæseren (den på bundkortet) og
cpublæseren det?
2) I manualen til bundkortet kan du se, hvilke stik til blæsere, som understøtter aflæsning af omdrejningstal. På mit (MSI 6321)
sidder der tre stik, og kun de to understøtter aflæsningen. Har du måske sat det ene stik på den som ikke kan?

--
mvh Ole S.

Fra : [5000] Bo

Dato : 02-05-02 21:27

> [...]
> 1) Blæseren skal have tre ledere på ledningen før du kan aflæse
omdrejnings-tallet. Har både chipsætblæseren (den på bundkortet) og

Yep - der er 3 ledninger til begge...

> [...]
understøtter aflæsning af omdrejningstal. På mit (MSI 6321)
> sidder der tre stik, og kun de to understøtter aflæsningen. Har du måske

På mit bundkort er der kun 1 sted hvor den kan sluttes til, så det kan ikke
være det. Kan man komme til at vende stikket om, eller kan det kun vende på
en måde?
Blæseren drejer jo rundt, men den viser ikke noget.
Kan det være noget i BIOS der skal ændres?

Mvh Bo

Fra : Ole & Christina

Dato : 02-05-02 21:36

"[5000] Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse news:ljhA8.10697$HZ2.748390@news000.worldonline.dk...
> [...]
> en måde?
> Blæseren drejer jo rundt, men den viser ikke noget.
> Kan det være noget i BIOS der skal ændres?

Når der kun er et stik til blæsertilslutning må jeg gå ud fra at chipsætblæseren er loddet fast?
I så fald skal du gribe manualen (har du den ikke på papir er den tilgængelig i pdf-format på MSI's hjemmeside) og læse. I min er
der et afsnit om PC-alert og hvad den viser.
Evt. kan det også aflæses (men sikkert ikke ændres) i bios. Led lidt

--
Ole S

Fra : [5000] Bo

Dato : 02-05-02 21:44

> Når der kun er et stik til blæsertilslutning må jeg gå ud fra at
chipsætblæseren er loddet fast?

Korrekt.

> I så fald skal du gribe manualen (har du den ikke på papir er den
tilgængelig i pdf-format på MSI's hjemmeside) og læse. I min er
> der et afsnit om PC-alert og hvad den viser.

Det er ikke så svært at se hvad den viser..
Det er bare kun ud for min blæser at den ikke viser noget.

> Evt. kan det også aflæses (men sikkert ikke ændres) i bios. Led lidt

I BIOS kan jeg godt finde stedet, men den står bare på 0 (nul), så noget er
nok ikke helt rigtigt..

Men ellers tak for hjælpen...

Mvh Bo