Pseudotropheus Zebra eller metraclima zebr~
Fra : Jesper Jensen

Dato : 02-05-02 16:16

Hej!

Er der en som kan svare mig på om nedenstående er en og samme fisk?

Pseudotropheus Zebra eller metraclima zebra.

Hvis ja, hvilke info kan du give om den? Opdræt levesteder, størrelse
osv.....

På forhånd tak

Jesper.

Fra : scn

Dato : 02-05-02 17:32

"Jesper Jensen" <Jesper.dk@Bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er der en som kan svare mig på om nedenstående er en og samme fisk?
>
> Pseudotropheus Zebra eller metraclima zebra.

Ifølge www.fishbase.org er det den samme fisk:
http://filaman.uni-kiel.de/NomenClature/ScientificNameSearchList.cfm?Crit1_FieldName=SYNONYMS.SynGenus&Crit1_FieldType=CHAR&Crit1_Op
erator=EQUAL&Crit1_Value=Metriaclima&Crit2_FieldName=SYNONYMS.SynSpecies&Crit2_FieldType=CHAR&Crit2_Operator=contains&Crit2_Value=&g
roup=summary&backstep=-2

(sidste linie)

Søren
http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-02 18:10

scn <scn@invalid.xx> skrev i en nyhedsmeddelelse:aarpk0$iut$1@sunsite.dk...
> "Jesper Jensen" <Jesper.dk@Bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ifølge www.fishbase.org er det den samme fisk:

Og dette navn dækker over et hav af forskellige varianter, både i
størrelse og farve.

Efter at zebra, blev flyttet fra Pseudotropheus til oprindeligt
Maylandia, siden hen Metriaclima,
og blev opsplittet på mange forskellige arter, er der ikke mange der er
100% sikre på at det de tror de har,
virkeligt også er det de har.

F.eks blev den Pse. zebra redtop, splittet ud på 4 forskellige arter,
hvor 3 af dem er fuldstændigt ens, for ikke
videnskabsfolk.
Et af de punkter hvor Pseudotropheus og Metriaclima adskiller sig er på
tændernes udformning og placering.
Hvor mange af os akvariester koger, og bagefter undersøger tænderne på
fisken??

Den gang Pseudotropheus blev revideret, blev den nye slægt kaldt
Maylandia, men det vagte stor opstandelse i
forsker kredse, fordi man ikke kan opkalde en slægt efter en mand. Den
kendte biolog Mayland.

Carsten