Andre Linux-brugere?
Fra : Søren Haagerup

Dato : 02-05-02 15:02

Hej!

Er der andre en mig, Lars Kr. Lundin og Robert Pill der bruger Linux i
deres slægtsforskning?

Hvordan står det til med udviklingen af nye programmer, og især danske
udgaver? Jeg kan sige så meget, at jeg sørget for at der kommer noget
med om slægtsforskningsprogrammer til Linux, i den kommende udgave af
"Linux - Friheden til at vælge programmer" (se denne side, fra
BETA-udgaven: http://cvs.sslug.dk/linuxbog/applikationer/bog/slaegtsforskning.html
(som jo nok ikke vil blive ændret, medmindre der er andre som træder
ind og skriver noget).

Jeg vil gerne være med til at fremme interessen for Linux, og jeg kan
sige så meget som, at Mandrake 8.2 skulle være meget kedelig at
installere - ikke en fejl, eller noget som ikke var som det skulle
være.. Jeg kører selv Red Hat 7.2 lige nu, men på min nye Intel
Northwood 1800MHz, som kommer her på onsdag-torsdag, skal jeg
sandsynligvis have SuSE 8.0, for at se hvad det er.

Mvh
Søren

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 02-05-02 15:24

Søren Haagerup wrote:

> Hej!
>
> Er der andre en mig, Lars Kr. Lundin og Robert Pill der bruger Linux i
> deres slægtsforskning?

Jeg har været på udkig efter programmer i ren Java (helst med kildetekst). Så er man
helt uafhængig af operativsystem. Hvis der er nogen der falder over noget, vil jeg
meget gerne høre om det.

mvh tb

Fra : Søren Haagerup

Dato : 05-05-02 00:29

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> wrote in message news:<3CD14BFD.980CBE5C@brondsted.dk>...

> Jeg har været på udkig efter programmer i ren Java (helst med kildetekst). Så er man
> helt uafhængig af operativsystem. Hvis der er nogen der falder over noget, vil jeg
> meget gerne høre om det.

Jeg kunne forestille mig at du kunne finde noget på denne side:
http://www.genealogienetz.de/misc/software/non_ms/linux.html

Mvh
Søren

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 02-05-02 15:22

Hej,
jeg mener nogle nordmænd for et års tid siden startede med at lave et
slægtsforskningsprogram til linux, men om det er blevet til noget ved jeg
ikke.

mvh Finn Frederiksen

Fra : Knud Aagaard

Dato : 02-05-02 19:01

Hej
On 2 May 2002 07:01:44 -0700, shaagerup@hotmail.com (Søren Haagerup) wrote:
>Er der andre en mig, Lars Kr. Lundin og Robert Pill der bruger Linux i
>deres slægtsforskning?

Jeg forsøger lidt i den retning (længe leve udskiftelige HD-skuffer).

> [...]
>(som jo nok ikke vil blive ændret, medmindre der er andre som træder
Jeg mener der ver en person, der på et tidspunkt her i NG, annoncerede en
oversættelse af GRAMPS.

> [...]
>Northwood 1800MHz, som kommer her på onsdag-torsdag, skal jeg
>sandsynligvis have SuSE 8.0, for at se hvad det er.

Bruger Mandrake 8.1, er der væsentlige forbedringer i 8.2?

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-05-02 23:31

Thu, 02 May 2002 20:01:27 +0200 skrev Knud Aagaard:
> Jeg mener der ver en person, der på et tidspunkt her i NG, annoncerede
> en oversættelse af GRAMPS.

Ja, det er korrekt: det er i al beskedenhed undertegnede.

Oversættelsen _er_ udført, og kommer med i gramps version 0.7.3.
Status på 0..7.3 er, at der pr. 1/5 ikke kommer flere udvidelser
til. Det sidste, der så mangler er nu at oversætterne til de 8 sprog
som det pt. oversættes til (fra engelsk) udfører deres del af arbejdet,
og at projekt-administratoren så samler komponenterne i et
distributions-sæt.

Man kan læse mere om gramps på
http://gramps.sourceforge.net/

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 07-05-02 15:43

Thu, 02 May 2002 20:01:27 +0200 skrev Knud Aagaard:
> Jeg mener der ver en person, der på et tidspunkt her i NG, annoncerede
> en oversættelse af GRAMPS.

GRAMPS v. 0.7.3 er oversat til dansk, og kan fra idag hentes på

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=25770

Jeg inviterer til forslag til forbedring af selve
dansk-oversættelsen, som enhver kan inspicere på

http://cvs.sourceforge.net/cgi-bin/viewcvs.cgi/gramps/gramps/src/po/da_DK.po?rev=HEAD&content-type=text/vnd.viewcvs-markup

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Søren Haagerup

Dato : 07-05-02 20:48

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-04@lklundin.dk> wrote in message news:<YJRB8.70$gQ1.4115@news000.worldonline.dk>...

> GRAMPS v. 0.7.3 er oversat til dansk, og kan fra idag hentes på
>
> http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=25770

Jeg har nu slettet min gamle gramps (rpm) og lagt den nye ind (rpm).

Jeg skriver: "LANG=da_DK gramps" i en Konsole, og den åbner gramps.
Dog er det ikke de store ændringer fra dansk til engelsk, andet end at
"File" er ændret til "Filer", og lidt mere henad menulinjen -
imodsætning til den CVS der ligger online..

Har jeg mon gjort noget galt i installationen?

Mvh
Søren

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 07-05-02 21:53

Tue, 07 May 2002 21:47:54 +0200 skrev Søren Haagerup:

> [...]
> imodsætning til den CVS der ligger online..
>
> Har jeg mon gjort noget galt i installationen?

Næppe. De få danske ord du får frem nu skyldes at det
underliggende grafiksystem Gnome forstår at du ønsker dansk,
mens Gramps ikke gør det.

Denne (mindre interessante) effekt kan altså fås uden den
danske oversættelse af Gramps.

Prøv istedet at starte gramps med
LC_ALL=da_DK gramps

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Peter Thejll

Dato : 02-05-02 19:21

Der er jo programmet LifeLines. Jeg har brugt det til at lave pæne postscript filer af
stamtavler.

Peter Thejll