Kan ikke se andre computere efter router e~
Fra : Duca

Dato : 05-02-01 18:20

Hej!!

Vi er en lille gruppe der har et netværk via en 10/00Mbit hub, vi har så
fået ADSL fra cc og slutte den medfølgende router (Cisco 677) i hubbe.
Problemet er bare at vi ikke kan se hinanden under "Andre computere", men vi
kan alle komme på Internettet! Vi kører i øjeblikket med faste ip adr. da en
af os skal agere som web server, men vi har også prøvet at lade routeren
tildele ip adr. vha. dhcp men lige lidt har det hjulpet :(

Håber der er en der kan hjælpe os.

På forhånd mange tak!

Fra : Hauge

Dato : 05-02-01 18:19

Hejsa

"Duca" <duca@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Problemet er bare at vi ikke kan se hinanden under "Andre computere", men
vi

I skal installere protokollen NetBeui på jeres netkort, så kører det igen.

Mvh Hauge

Fra : Duca

Dato : 05-02-01 19:14

Hej Hauge

Tusind tak for det hurtige svar!!!!
Kanon nu virker det, men hvorfor er det lige at NetBeui skal installeres,
hvorfor kan man ikke
browse netværket med tcp/ip protokollen alene??

Endnu engang tusind tak for svaret!

Fra : Hauge

Dato : 05-02-01 19:25

Hejsa

> Tusind tak for det hurtige svar!!!!

Selv tak.

> Kanon nu virker det, men hvorfor er det lige at NetBeui skal installeres,
> hvorfor kan man ikke
> browse netværket med tcp/ip protokollen alene??

Jeg vil kalde det en dum fejl i Windows, da det burde kunne lade sig gøre
bare med tcp/ip alene, men det kan det bare ikke.

Mvh Hauge

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 00:44

On Mon, 05 Feb 2001 18:24:57 GMT, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

> Jeg vil kalde det en dum fejl i Windows, da det burde kunne lade sig gøre
> bare med tcp/ip alene, men det kan det bare ikke.

Det er noget snik-snak. Jeg har ikke været ude for en situation,
hvor det ikke kunne bringes til at virke med IP alene.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hauge

Dato : 07-02-01 01:24

Hejsa

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Det er noget snik-snak. Jeg har ikke været ude for en situation,
> hvor det ikke kunne bringes til at virke med IP alene.

Du kan altid få forbindelse hvis du kender den anden computers navn, men
skal du browse dig frem, er det desværre nødvendig.

Hvis du kører med ren-ip uden NetBEUI kan man meget let komme ud for at det
pludselig ikke virker mere, så jo, NetBEUI er nødvendig for at Windows kan
browse sig frem til de andre computere.

For det er jo undeligt at alle der har spurgt om det samme med lige netop
dette problem, pludselig kan få det til at virke når NetBEUI kommer til.

Så selvom det skal kunne, så kan det ikke. Ellers må du forklare hvordan,
istedet for en ligegyldig kommentar som "snik-snak", for "snik-snak"en hjalp
som du kan se, det gjorde din kommentar ikke.

Mvh Hauge

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-02-01 01:43

Hej "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>

>Hvis du kører med ren-ip uden NetBEUI kan man meget let komme ud for at det
>pludselig ikke virker mere, så jo, NetBEUI er nødvendig for at Windows kan
>browse sig frem til de andre computere.

Uha, det må du ikke fortælle de 1300 windows-maskiner jeg har på
nettet. Tænk hvis de troede på dig ..

>Så selvom det skal kunne, så kan det ikke. Ellers må du forklare hvordan,
>istedet for en ligegyldig kommentar som "snik-snak", for "snik-snak"en hjalp
>som du kan se, det gjorde din kommentar ikke.

NetBEUI er "plug'n'play" - det er TCP/IP ikke. Det er meget muligt at
NetBEUI er hurtigere på meget meget små netværk - det er også meget
muligt at det er lettere at sætte op.

Men det er forkert at NetBEUI er nødvendigt for at få Windows
networking til at fungere, faktisk er der ret mange situationer hvor
man har flere end 2 maskiner hvor NetBEUI i bedste fald er noget
skrammel og som regel slet ikke fungerer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hauge

Dato : 07-02-01 02:37

Hejsa

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Uha, det må du ikke fortælle de 1300 windows-maskiner jeg har på
> nettet. Tænk hvis de troede på dig ..

Jeg prøvet at lade være.

> [...]
> man har flere end 2 maskiner hvor NetBEUI i bedste fald er noget
> skrammel og som regel slet ikke fungerer.

Så kunne det måske være en ide, at istedet for at sige 'det behøver man
ikke', at man så måske fortæller hvad det er der så åbenbart gøres galt af
så mange der ikke kan få det til at virke..

Mvh Hauge

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-02-01 08:17

> [...]

>ikke', at man så måske fortæller hvad det er der så åbenbart gøres galt af
>så mange der ikke kan få det til at virke..

Problemer med browsing skyldes normalt at de ikke er i samme workgroup
(ved peer to peer) og at maskinerne ikke kan lave netbios opslag. Det
kan afhjælpes ved en kombination af hosts/lmhosts/wins/dns.

Prøv at læse lidt på net-faq.dk, der står lidt om windows networking
og der er links til mere info. Linket står i min .sig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 08-02-01 13:11

Hej !!

Jeg undskylder jeg har startet denne diskution :)
Jeg vil ikke gøre mig klog over for nogle af jer guruer, men jeg kunne også
godt tænke mig af vide hvorfor jeg godt kan browse vores netværk efter jeg
har fulgt Hauge's råd og installeret NetBeui protokollen. Vi _er_ i samme
workgroup, er i samme subnet, men vi kunne end ikke pinge hinanden uden
netbeui!!

Men endnu en gang tusind tak for den hjælp der har været givet her i
gruppen!

Christoffer

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 08-02-01 13:12

Hej Christoffer

"Christoffer Dahl Petersen" <duca@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:95u25j$5nd$1@news.cybercity.dk...

> Vi _er_ i samme
> workgroup, er i samme subnet, men vi kunne end ikke pinge hinanden uden
> netbeui!!

Kan i pinge hinanden efter i har installeret NetBEUI ?

Hvis i kan, kan i så pinge hinanden hvis i fjerner NetBEUI ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 08-02-01 13:40

Hej!

Vi kan godt pinge hinanden og browse hinanden unden NetBeui, hvis routeren
er _fjernet_ fra hubben! Men så snart routeren bliver sat i mister vi alt
dette, men vi kan godt komme på Internettet!
Det var det jeg ville hører om der var nogle der havde en forklaring på.
Hauge sagde så at jeg skulle prøve at installere NetBeui hvilket jeg gjore
og så kunne vi både pinge og browse hinanden mens routeren var sat i hubben.
Det er ligesom at TCP/IP er reserveret til rotuerens traffik mens NetBeui
tager sig af det interne traffik på netværket (ved godt det ikke er sådan).

Mvh

Christoffer

Fra : Hauge

Dato : 08-02-01 16:04

Hejsa

"Christoffer Dahl Petersen" <duca@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> er _fjernet_ fra hubben! Men så snart routeren bliver sat i mister vi alt
> dette, men vi kan godt komme på Internettet!

Det er nok noget med at routerens IP er sat som default gateway, og derfor
nok behøver NetBEUI for at computerne kan snakke sammen, da de ikke kan
snakke sammen gennem routeren..

Men jeg glæder mig også til at høre et kvalificeret forsalg til hvad det kan
være, nu da det jo ikke kan passe at det er sådan.
Jeg kan også se at der er en anden med et lign. problem i en anden tråd her
i gruppen, glæder mig også til at se en forklaring på det.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 08-02-01 16:06

Hejsa

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> wrote in message
> Men jeg glæder mig også til at høre et kvalificeret forsalg til hvad det
kan

Selvfølgelig 'forslag', 'forsalg' er vistnok noget andet

Mvh Hauge

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-02-01 17:52

Hej "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>

>Jeg kan også se at der er en anden med et lign. problem i en anden tråd her
>i gruppen, glæder mig også til at se en forklaring på det.

For at nogen skal have en chance for at udtale sig kvalificeret om
hvorfor det går galt er det nødvendigt at vide hvordan netværket,
routeren og maskinerne er konfigureret.

* IP-adresser, subnetmask, gateway
* DNS, WINS, hosts, lmhosts
* Bindinger, klientprogrammer, protokoller
* Routerkonfiguration
* Netværkstopologi (opbygning, tegning)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-02-01 18:38

On Thu, 08 Feb 2001 15:03:49 GMT, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

> Det er nok noget med at routerens IP er sat som default gateway, og derfor
> nok behøver NetBEUI for at computerne kan snakke sammen, da de ikke kan
> snakke sammen gennem routeren..

Det vil kun ske, hvis de to maskiner der sat forkert op, sådan at
de ikke er i samme subnet. Ellers vil de ikke bruge deres default
gateway men blot ARP'en efter den anden.

> Men jeg glæder mig også til at høre et kvalificeret forsalg til hvad det kan
> være, nu da det jo ikke kan passe at det er sådan.

Det er jo svært at se herfra, hvordan Christoffer har sat det op.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 11-02-01 21:06

> Det er jo svært at se herfra, hvordan Christoffer har sat det op.
>
> -A

Hej!
Undskyld der kommer lidt forsinket response men jeg har ligget syg :(
Jeg ved ikke om det er at køre den for langt ud, for vores netværk er noget
af det mest simple :)
Det hele startede med at jeg havde en ADSL forbindelse som jeg gerne ville
dele med en anden. Vi har tidligere (før jeg fik ADSL) lavet et lille
netværk mellem vores maskiner der har kørt uden problemer, så derfor undrede
det mig at routeren "ødelagde" dette.
Men hvis det er til nogen hjælp ser vores net ud som følger:
Hw mæssigt at det en lille 4-ports hub der forbinder os via RJ45 kabler
Maskine 1's konf:
Ip: 10.0.0.2
Subnet: 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1 (routerens ip)
og de CC's DNS er også sat.
Wins er deaktiv

Maskine 2's konf:
Ip: 10.0.0.3
Subnet: 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1
Ligeledes er CC's DNS sat og WINS er deaktiveret.

Begge maskiner kører win98 SE (dog har den ene en dual boot mellem win2k,
win98 og linux, manden der ikke kunne få nok :)) og "Klientprogram til
Microsoft netværk" installeret
Routerens konf, er der ikke rørt ved, dvs. at den er CC standard (hvis man
kan sige det) med undtagelse af der er lavet et par ændringer i nat entries
så netmeeting slipper igennem til maskine 1.
På forhånd mange tak, jeg syntes at det er fedt at sådan nogle guruer gider
bekymre sig om selv så små netværk og problemer.

Christoffer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 01:56

On Wed, 07 Feb 2001 00:24:01 GMT, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

> Du kan altid få forbindelse hvis du kender den anden computers navn,
> men skal du browse dig frem, er det desværre nødvendig.

Nej. Simpelthen.

Jeg har lavet meget net gennem tiden, mange meget store net, men
også små-net sammen med (eller for) venner. Og jeg har som sagt
aldrig været ude for, at det var nødvendigt at installere NetBEUI
for at få Windows Networking til at virke. Heller ikke browse-
funktionen (Network Neighborhood / Computers Near Me)

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hauge

Dato : 07-02-01 02:37

Hejsa

> [...]
> for at få Windows Networking til at virke. Heller ikke browse-
> funktionen (Network Neighborhood / Computers Near Me)

Men så forklar hvad der går galt når du nu har sat så mange net op, for det
virker altså desværre ret ofte ikke for mange Windows brugere.

Fortæl fortæl, vi venter med spænding.

Mvh Hauge

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-02-01 07:14

On Wed, 07 Feb 2001 01:36:34 GMT, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> wrote:

>Men så forklar hvad der går galt når du nu har sat så mange net op, for det
>virker altså desværre ret ofte ikke for mange Windows brugere.
>
>Fortæl fortæl, vi venter med spænding.

Sikker på at det ikke virker for mange Windows-brugere? Jeg har ikke
erfaring med at det ikke skulle have virket, bl.a. ved forskellige
nettræfs og lignende (hvor nogle har ipx installeret, nogle har
netbeui installeret, og alle har tcp/ip-installeret [og nogle har ikke
andet]).

Hvis det er i dit eget setup (du må godt være lidt mere konkret end
"Det virker ikke for nogen!"), er du så sikker på at du bruger samme
subnet-mask? Jeg kunne forestille mig, at der i NetBIOS sendes
broadcast-informationer ud i forbindelse med valget af master server.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Klaus Franzmann

Dato : 07-02-01 07:31

> Men så forklar hvad der går galt når du nu har sat så mange net op, for
det
> virker altså desværre ret ofte ikke for mange Windows brugere.
>
> Fortæl fortæl, vi venter med spænding.

Man installerer bare, og så virker det

Jeg må med skam meddele, at det også er min erfaring, at det bare virker med
TCP/IP.

Hvad er det, der ikke virker hos dig?

Mvh Klaus Franzmann

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 21:47

wrote:

> Men så forklar hvad der går galt når du nu har sat så mange net op,

Der går ikke noget galt. For mig har det altid virket, og nej jeg
gør ikke noget 'magisk', når jeg sætter det op. Det er ligesom
det, der er pointen.

> for det virker altså desværre ret ofte ikke for mange Windows brugere.

Hvordan definerer du 'mange Windows-brugere'?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Duca

Dato : 05-02-01 19:30

Jeg var lige for hurtig ude :)
Alle maskinerne kan nu se hinanden og win98 klienterne kan også browse
hinanden, men den ene (der er kun én) win2k maskine kan også se de andre
win98 klienter men ikke browse dem, vedkommende får følgende fejlmdl.:
\\computer er ikke tilgængelig.
Forkert parameter.

Hvad kan fejlen skyldes?
Men endnu engang tusind tak for hjælpen

Fra : Eivind Olsen

Dato : 05-02-01 23:07

win2000 maskinen skal have brugeren på de andre maskiner oprettet i dens
liste over gyldige brugere.

Eivind

men hmmm dette er ikke et netværks problem, men et windows access problem
kig i mswindows gruppen - der må være en detaljeret beskrivelse af dette.