Hvalpe - vaccine problem...
Fra : Jo-Ann

Dato : 02-05-02 08:17

Hej Allesammen (måske særligt dem som er opdrættere).

Jeg har (som nogle nok har opdaget) jo pt. et kuld (dejlige !) hvalpe.

Kæresten og jeg har ingen børn, ja så vi har jo lidt svært ved at få
hvalpene præget på dem. Ja, og jeg har så tænkt, at så er vi jo bare nødtil
at opsøge nogle børn.

Igår var vi ude ved en af mine veninder som har 3 "halvstore" børn, og idag
var vi så på besøg i en 2. klasse (gæt engang hvilken jubel der var i den
klasse).

MEEN...er det nu også klogt ? Ja, hvad med smitte risiko ? Ved min venindens
børn er der ikke noget problem - men hvad med at tage ud på en skole (er jo
trods alt et meget offentlig sted) hvor der er en helt flok vildt fremmede
børn ?

Jeg bad alle børnene om at gå ud og vaske hænder inden de rørte ved
hvalpene...så må vi da have mindsket noget af risikoen for evt. smitte ?

Tja ,og hvor stor er chancen forøvrigt i dagens Danmark for at de kan få
"noget grimt" ? Jeg mener det er meget vigtigt at de "kommer ud" (de er nu
godt 4 uger og har alle (på skift) været med ude og kører bil) og oplever
noget - ved godt de ikke har så meget "brug for det" endnu, da de selv kan
få tiden til at gå derhjemme..men mener bare de skal præges på så meget som
muligt allerede nu..

Hvad mener I ?

Her er nogle billeder fra idag:
http://juniorhandling.homepage.dk/skole.htm

Mvh

Jo-Ann

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 02-05-02 09:02

Hej
Jeg har lige læst at der er konstateret hundesyge på Fyn, så måske skal man
passe lidt ekstra på med smitte.
Hilsen Vibeke L

Fra : Stine Frandsen

Dato : 02-05-02 10:30

Hej.
Jeg synes du skal vente til hvalpene er ældre med at tage dem ud af huset. I
stedet kan du jo invitere børn hjem på besøg. Og så vente til hvalpene er
omkring 7 uger med at tage dem med ud.

En anden god ting når de er lidt ældre ( 7-8 uger) er at tage dem med på små
ture om formiddagen i gågaden. Der er normalt ikke så mange mennesker på det
tidspunkt men tit børn. Og de er VILDE efter at snakke med en flok hvalpe.

Mine 2 kuld er 7 uger gamle blevet vaccineret mod parvovirus samtidig med
sundhedstjekket. og derefter er de kommet med på ture i skoven og gågaden
osv. Og det har kun været gode ture Selv "pæne damer i pels" har sat
sig for at lade hvapperne kravle op ogsnakke *S*
Men mit råd : vent til hvalpene er lidt ældre.
Stine

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd0e7ba$0$49109$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 03-05-02 04:21

"Stine Frandsen" <santippe@knus.dk> wrote in message
> [...]
> stedet kan du jo invitere børn hjem på besøg. Og så vente til hvalpene er
Jeg har hørt at når hvalpene er helt små er de godt beskyttet af antistoffer
som de har fået fra moderen, og problemet med smitte er størst når disse
antistoffer er ved at blive nedbrudt så de ikke beskytter mod sygdom, men
stadig er istand til at neutralisere vaccinen så den ikke for den fulde
effekt. Denne "overlapnings" periode er såvidt jeg husker et fra 7-8 uger og
1-1.5 måned frem. Dette forklarer også at man vaccinerer hvalpe flere gange
for at være sikker på at moderens antistoffer er væk, så vaccinen virker
rigtigt.
Jeg synes du skulle snakke med din dyrlæge om det, han/hun vil også kunne
fortælle dig hvor stort smittetrykket er i dit område..
Mvh. Laura

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 02-05-02 22:05

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
idag
> var vi så på besøg i en 2. klasse (gæt engang hvilken jubel der var i den

godtnok, at du leger med ilden -
siger det, men det er noget af >>det dummeste jeg længe har hørt ! ........
nu må du lige styre dig ...........

Pia

--

Pia Palmblad Wright
www.fallohide.dk

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 08:29

Hej Pia !

Må nok indrømme jeg har svært ved at forstå din noget voldsomme reaktion !

Ja, jeg har 4 ugers hvalpe, og ved du hvad ? Igår var slet ikke første gang
de var ude af døren (læs evt. svar JBH længere nede).

Hvem der har anbefalet mig det ? Tja....sådan ca. alle dem jeg træner sammen
med. Ved ikke om det er anderledes i hundeklubben (træning) end i "miljøet"
hvor folk "bare" udstiller. For mig er det SÅ vigtigt at hvalpene bliver
præget på alt det som jeg overhovedet har mulighed for - og om det så skulle
betyde at de får en forkølelse...ja, det må vi jo leve med.

Indrømmet, blev lidt forskrækket da jeg læste om hundesyge på fyn - og vi
skal selvfølgelig nok være lidt forsigtig - ja og min plan om at tage til
prøve på fyn med min hanhund, den er så også ændret (for det kan han vel
slæbe med hjem til de små)

Jeg synes stadig ikke det overhovedet er dumt ! Tvært imod...og gæt engang -
dem som er skrevet op til hvalpene...dem som skal leve med hundene de næste
måske 10 år....det er VILDT begejsret for det ! Kun en enkelt har faktisk
spurgt til om der nu ikke var farer for at de små kunne blive smittet med
noget, og de fik så hele smøren med hvordan børnene måtte vaske fingre osv
osv...

MED VENLIG HILSEN

Jo-Ann

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-02 09:06

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> writes:

> Hej Pia !
>
> Må nok indrømme jeg har svært ved at forstå din noget voldsomme reaktion !

Jeg undrede mig også, men jeg har aldrig haft hvalpe før de var 7 uger
(en syg tæve, så vi fik hvalpen et par dage før), så jeg ved ikke så
meget om det. Men jeg ville da også umiddelbart gøre som du har gjort,
bortset fra at hvis vi fik hvalpe, så ville hele familien incl. vores
niecer og nevøer selvfølgelig skulle se vidunderene, så skolen var
måske ikke nødvendig.

Vores nuværende hund har vist ikke været andre steder end hjemme, da
vi fik ham, men vi har endnu ikke haft problemer med ham og han er 5
år, så vi går det nok heller ikke. Men det er vel ikke alle hunde man
er så heldig med, derfor syntes jeg det lyder som om du/I har gjort et
godt stykke arbejde.

Bare for at være nysgerrig; beholder I selv en af dem? Det kunne da
være sjovt at de sådan en vokse op.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 09:17

Hej Trine !

Tak for dit svar !

Ja, vi beholder selv et af de små vidunder, en dejlig lille hanhund som
kommer til at hedde Auri. Ja, og indrømmet, han er nok allerede nu, ikke
engang 5 uger gammel, lidt små forkælet

Ja og lige nu ser det ud til vi måske beholder 2 selv, da jeg ikke kan finde
nogle købere til "den næste sidste" som er god nok..ja og så bliver lille
Asker også her...ihvertfald indtil videre !

Jeg har selv en knap 5 år gammel hanhund. Han er godt præget på børn..og
høns Men det er så også det..han boede hele sin hvalpetid i et hønsehus.
Moderen måtte selv klarer ham og hans 10 søskende, ja og så var det ellers
kun familiens børn som kom og "besøgte dem" ude hønsegården...

Vi fik at vide at hvalpene skam da også var indenfor..men vores lille Sigurd
var bange for ALT. Støvsuger, grydelåg der faldt på gulvet, biler, knallert
var LIVSFARLIGE...ja, kort sagt ALT ! Ja, og det VIL JEG IKKE risikere med
dem her...hi...hver enkelt hvalp er mere eller mindre blevet støvsuget, og
det mest voldsomme den ene reagerede, nemlig en lille "her kommer jeg"
tæver, det var ved at angribe støvsuger.... Men ingen af dem der bange
for noget som helst...endnu da...og jeg håber det fortsætter sådan.

Tak for dit svar !

KH

Jo-Ann

Fra : JBH

Dato : 02-05-02 23:52

Tillykke med hvalpene

Har selv haft hvalpe og vi brugte en del tid på at præge dem helt fra små,
dvs. ud i haven, med i bilen osv.osv. Dog aldrig kontakt med andre hunde. og
så vidt muligt undgå kontakt med andre (fremmede) mennesker, før de er 8
uger. og første vaccination og ormekur er foretaget. Ved egentligt ikke om
mennesker kan smittes af orm fra hunde ? for så udsætter I jo også børnene
for fare.

Hvad siger tæven forresten til at andre mennesker rører hendes hvalpe ?

mvh
JBH

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 08:25

Hejsa JBH

Hvalpe er utrolig godt præget på andre VOKSNE mennesker. Der har været folk
her og set hvalpene fra de var helt små, og der var da faktisk også en del
her og se da hun fødte - ja og det er hun totalt ligeglad med. De første 2-3
dage kiggede hun lidt efter hvis nogle tog hvalpene lidt langt væk, men hun
siger ikke noget, og vi har naturligvis hurtigt lagt hvalpene tilbage igen.

Jeg kan ikke helt se hvad det "vildt farlige" skulle være i at have kontakt
med andre hunde - altså forud sat at disse er sunde og raske og naturligvis
vaccinerede.

Jeg mener da at hvis man skal vente til hvalpene er 8 uger med at de har
kontakt med andre fremmede mennesker, så får man godt nok travlt med at
præge dem på de mange forskellige aldersgrupper og typer af mennesker, ja og
de få hvalpe som rejser hjemmefra 8 uger gamle, de vil jo så slet ikke være
præge ?

Børnene igår fik besked på at vaske hænder FØR de rørte ved hvalpene (af
hensyn til hvalpene) og EFTER de havde (af hensyn til sig selv). Jeg bad dem
også om ikke at lade hvalpene slikke dem i hovedet, selvom hvalpene er
totalt tossede med det ! Hvalpene fik ormekur umiddelbart inden, så de
"burde" jo ikke have orm.

Mht. ikke at have kontakt med andre hunde ,og ikke tage hvalpene ud af
huset. Da hvalpene var 1 døgn gammel var vi da ved dyrlægen, med både "mor
og børn" sådan til almindelig kontrol. Hvis hvalpene har kunne overleve det,
og dyrlægen ikke ligefrem siger "hold endelig hvalpene langt væk
herfra"...ja, hvad skulle det helt farlige så være i at tage dem med på en
skole ? Ja, der må da være LANGT større smitte risiko på en dyrlæge klinik
end på en skole ?

Jeg var igår også forbi dyrlægen og hente lidt af hvert, og havde der min
tæve med (for at veje hende) ja, og der fik jeg da heller ikke at vide at
det sørme var en dum ide, ja og der var da 2 andre hunde i venteværelset ?
Mon ikke min dyrlæge havde sagt noget hvis det var "livsfarligt" ?

I næste uge får vi besøg af en rigtig rigtig sød lab-krydsning, ja og hvis
moderen accepterer det, og hun synes hvalpene er spændende, så får hun da
også lov at snakke med hvalpene !

Mvh

Jo-Ann

Fra : H.M.

Dato : 03-05-02 08:51

Hej Jo Ann

Jeg ville ønske at alle der laver hvalpe ville gøre som du, det er så
utrolig vigtig med den prægning, så må man satse engang imellem, men hårdt
sagt hellere en hvalp er ikke overlever end en manglende prægning, så bare
fortsæt.

venligst
hanne

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 09:10

TUSIND TAK for dit svar ! Ja, jeg var da lige ved at tro jeg var helt galt
på den ! Jeg håber selvfølgelig ikke det kommer til at "koste en
hvalp"....men jeg VIL bare have godt præget hvalpe...og så længe hvalpe
køberne også bifalder det (det er jo trods alt dem som skal have de små
bagefter) så kan det da ikke være helt galt ?

Tak for dit svar !

KH

Jo-Ann

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-02 09:17

Som sagt har jeg aldrig selv været involveret i hvalpe, og jeg kom til
at tænke på: Når nu tæven skal undfanges, foregår det så på den
naturlige måde eller er det ligesom heste, hvor man som regel ikke vil
have hoppen skadet, så er det nemmeret at insiminere?

Nu er min hund en hanhund, og jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at
han godt ved hvordan det skal foregå, naboen har nemlig et par tæver,
og selvom de får, får hunde egentlig P-piller eller er det på en anden
måde. Nå men tæverne er i hvert fald med på noget sjov.

Det var også lige et par spørgsmål man har, når man kun har haft
hanhunde.

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 09:21

Hej Trine !

Hi, sjovt lille spørgsmål.

Issa var på "scoretur" i Stockholm, og hyggede sig i 4 dage med sin
"kæreste"....ja og han vidste så sandelig også godt hvad det gik ud på...og
det samme gjorde Issa

Kan da godt være det er "nemmeste" at insiminere, men synes nu det andet er
"rigtgist". Hun fødte også alle hvalpene selv - uden hjælp. Det kostede så
desværre hvalp nr. 10 livet, da hun var for længe om at få født ham..men
måske det var en grund til han ikke overlevede ? Måske det bare var naturens
gang ?

Mvh

Jo-Ann

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 03-05-02 16:42

> [...]
> køberne også bifalder det (det er jo trods alt dem som skal have de små
> bagefter) så kan det da ikke være helt galt ?

har opdrættet har jeg først taget de små ud og køre når de er 7-8 uger - Det
med, at de SKAL præges koste hvad det koste vil lyder faktisk uhyggeligt -
Når hvalpene kommer ud i nye hjem er det ikke sikkert der er så megen
opmærksom på hvalpen og det kan give et alvorligt bagslag - man plejer også
at mene, at de nye ejere skal præge hvalpene, nok fordi, at hvalpene så har
den alder hvor indlæringsprocessen er tilladelig .......... ikke som
4-ugers - giv dem dog lidt fred og ro - du kan ende med at få nogle
frustrede hunde i stedet for -

Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 03-05-02 17:25

Fri, 3 May 2002 17:41:33 +0200, Pia Palmblad Wright wrote:

> [...]
>den alder hvor indlæringsprocessen er tilladelig .......... ikke som
>4-ugers - giv dem dog lidt fred og ro - du kan ende med at få nogle

Hvor er vi dog enige. Som 4-ugers har de først fornyligt lært at slikke lidt
fast føde og er ved at lære flokken i huset at kende. 6-7 uger gamle går de med
de store ud i haven og starter renlighedstræningen. 9-10-11 uger gamle er de
modne nok til at blive solgt og lære en større verden at kende.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy. Svar efter spørgsmålet!

Fra : RHR

Dato : 05-05-02 18:09

Hej

Jeg vil lige pointere at den aller vigtigste prægningsperiode foregår mens
hunden er mellem 3 og 12 uger gammel. Det den oplever i denne periode danner
dens vigtigste referance synstem og dette kan ikke slettes fra hunden.
Selvfølgelig skal den hele livet opleve en masse men det vigtigste for at få
en sund og velpræget hund er hvad den oplever i dette tidsrum. Jo-Ann, det
er dejligt at høre at du gør det rigtigt.
Til jer der tvivler, evt ordi i har opdrættet hunde i mange år, da kan jeg
anbefale jer at læse Roger Abrantes' bøger Fx. Hunden, ulven ved din side
eller hundesprog.

Mvh RHR

Fra : Jo-Ann

Dato : 05-05-02 20:26

Tak

Ja og gæt engang hvad meget af vores kompendie til hundeuddannelse består
af - nemlig Abrantes bøger.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 22:40

Hej Pia !

"og det er lige før jeg tror jeg er ved at miste grebet !"

Øh..nå da ?

Jeg synes det er TOTALT FORKERT at hvalpene først skal ud når de er 7-8 uger
!! Ja, det er da ALT for sent !! Jeg har dog netop valgt at alle de hvalpe
jeg overhovedet kan komme afsted med, ja dem beholder jeg til de er 9-10
uger...og heldigvis er langt de fleste af hvalpekøberne så begejsret for min
store indsat for at præge hvalpene, at de gerne vil lade hvalpene blive 1-2
uge mere....ja, og derfor har jeg så sandelig også tænkt mig at fortsætte
det jeg er begyndt på.

Når hvalpene kommer ud i deres nye hjem FÅR de lige så meget opmærksomhed !
Ja, for dem som ikke kan garanterer det, og som jeg er 120 % sikker på at de
giver det - ja, de får ikke nogen hvalp ! Niksen...ja, og derfor har jeg
netop nu også en hanhund som ikke er solgt, fordi jeg har sorteret en del
fra.....så selvom jeg havde MANGE (rigtig mange) skrevet op til hanner, og
trods alt kun har fået 7 hanner, så har jeg altså fået sorteret for mange
fra. Ja, så det med bagslag, det vil aldrig blive aktuelt.

Jeg synes at det med at de skal beskyttes, og for alt i verden ikke udsættes
for en lillebitte risiko for at blive smittet DET lyder uhyggeligt ! Det er
sgu' da hunde...hunde som skal ud og fungere ! Hunde som skal opleve så
meget som overhovedet muligt så tidligt som muligt ! Det eneste tidspunkt
der er noget som er vigtigere end prægning, det er fra 0-2 uger hvor
hvalpens eneste behov/mål er at spise og sove....det eneste som er vigtigt
for den.

Fra 2. uge starte den periode hvor man kan præge hvalpen. Fra den uge er det
NETOP vigtigt den oplever en masse.....ja, og der er jo altså grænset for
hvor meget de kan opleve indenfor huset 4 vægge.

Var altså ved at dø af grin over din ", at hvalpene så har den alder hvor
indlæringsprocessen er tilladelig"...GRIN ....der er vist en del du ikke har
læst om hundens udvikling..eller også har de hunde du har opdrættet i
...øh..var det 30 år..udviklet sig meget "unormalt" (måske fordi de har været
overbeskyttet ??)

Læs lidt om hundens udvikling. Så vil du læse at man kalder perioden fra 3-7
uger for PRÆGNINGSFASEN !

Perioden fra 8-12 uger - der hvor hvalpen så normalt kommer hjemmefra, det
er socialiseringsperioden - der har den nemt ved at tilpasse sig (hvis den
ellers er blevet ordentlig præget i perioden inden !!) ja og derfor er det
ideelt at de skifter hjem i denne periode !

En hvalp som er 3 uger er altså stort set en lille hund ! Den har hørelse,
syn, den spiser fastføde, den kan få...den kan lugte...den kan det hele, og
jo mere den oplever jo mere vil den udvikle sig.

Nå, men alt dette ved du selvfølgelig så mange år som du har opdrætter, ja
og derfor er jeg så meget mere overrasket over du slet ikke kan se fidusen i
det ?

Sommetider kan jeg ikke lade være med at tænke på om nogle opdrættere holde
så meget fast på det med at hvalpene "sørme ikke kan komme ud"...ja, fordi
....så er man jo fri for det ? Så er der mindre arbejde ved det ! Det er jo
lidt smart...så skal man jo ikke sige man ikke gider, eller ikke har
tid..meen...man kan bare sige at "det er jo bedst"...hvilket jeg IKKE mener
det er !

Jeg tror ikke på jeg får fustrerede hunde ! Niksen...jeg har 9 helt
vidunderlige hvalpe...de spiser, sover, leger, og oplever en helt
masse....og de virker SÅ velafbalanceret. Jeg har ikke nogle voldsomt
frembrussende hvalpe - og har heller ikke den der "forsigte lidt trykkede"
og det er jeg MEGET glad for...og tror på at det også har noget at gøre med
de har oplevet en helt masse...

Nå, men videre til din næste besked...

Mvh

Jo-Ann

Fra : Stine Frandsen

Dato : 04-05-02 01:29

OK, nu vil jeg også blande mig lidt igen. Hvor mange kuld hvalpe har du haft
???????
SIden du ved SÅ meget om hvalpe og deres udvikling, m.m. ?? Man kan nemlig
læse sig til meget, men den bedste indlæring sker altså ved at betragte dyr
og studere deres adfærd. Samt ved at besøge og lytte til andre lidt mere
garvede opdrættere

Der er stor forskle på hvordan man læser dansk og forstår sproget, definerer
ord. Når jeg læser ordet PRÆGNING kontra SOCIALISERING, ja, så forstår jeg
at ved prægning bliver hvalpen vænnet til at være i hænder, de lærer
menneskers dufte og lyde, husets dufte, lyde og omgivelser, derefter havens.
ALt sammen noget der foregår i "rolige" omgivelser ( med al den sædvanlige
husstøj - og husk lige TV'et ) - alt sammen noget der sker inden for
flokkens territorie.

SOCIALISERING, ja det er for mig, her hvor hvalpen lærer at omgås mennesker,
andre dyr og omgivelser der IKKE hører til dens sædvanlige "territorie og
flok".

En hvalp på 3 uger har kun lige akkurat fået hørelsen og har kun haft synet
i en god ges tid, den kan stadig ikke fokusere og synet er stadig "grumset".
Lugtesansen er derimod super veludviklet og en duft/færtprægning vil være
perfekt at starte her.

At tage en 3-4 uger gammel hvalp med ud på en skole er i mine øjne det mest
sindsyge jeg har hørt og jeg støtter Pia fuldt ud i hendes holdninger og
nej, her tænker jeg absolut ikke på smitterisici.- det er det mindste af
det.

Måske det var dig der skulle læse lidt mere om hundens udvikling ?

Og din "påstand" om at opdrættere har den holdning fordi de ikke gider at
præge/socialisere hvalpene, den holder ikke.

Jeg har også kørt meget med mine hvalpe, men har altså ventet til de havde
en alder på 7-8 uger hvor de var i stand til at fordøje indtryk og kapere
dem.
Har såmænd startet på fortovet uden for huset, for at de stille og roligt -
i eget tempo - har kunnet lære lyde af biler m.m. at kende. UDEN at blive
presset o g i et område hvor de var trygge og følte sig sikre. Det samme med
huset størrelse og adgangen til haven er det sket i deres tempo. Jo mere
trygge og sikre med deres "område" ; jo mere er det blevet udvidet. Og jeg
har haft 18 hvalpe, der med fri adgang til haven først har taget "skridtet"
derud i 5 ugers alderen - og det var så kun lige terrassen der blev indtaget
de første 2 dage.

Besøg af fremmede hunde har vi haft fra 6-7 ugers alderen.
Naboens børn på besøg fra de var 4 uger gamle. - Nå ja, katten var der jo så
hele tiden.
Masser af radio, støvsuger, lydCD, tabte grydelåg og smækken med døre - tja,
alt den sædvanlige husstøj.

At du tager tæven og hvalpe med til dyrlægen dagen efter fødslen - tja, har
kun en bemærkning til det: du var heldig. Det kunne have stresset din tæve
så meget at hun havde mistet mælken. De fleste dyrlæger kører ud og ser til
tæven mod et mindre gebyr ( som i mit område er en del billigere end mit
forbrug i benzin ).

Og mht. din meget tidlige start af socialisering, kan du risikere at
hvalpene bliver så "mættet" af indtryk, som de ikke er i stand til at
kapere, at det virkelig giver dig bagslag i deres videre indlæring og
temperament.

Jeg synes tilgengæld at det er en god diskusion at tage op i dette forum
Og ønsker dig alt held fortsat med dine hvalpe.

Stine Frandsen
Kennel Santippe's
http://santippe.homepage.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-02 08:31

Sat, 4 May 2002 02:29:04 +0200, Stine Frandsen wrote:

> [...]
>tæven mod et mindre gebyr ( som i mit område er en del billigere end mit

Her koster hjemmebesøg dobbelt konsultationspris + km-penge!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-05-02 11:27

> Her koster hjemmebesøg dobbelt konsultationspris + km-penge!

OG??????? er det ikke værd at betale for at skåne mortæven og
hvalpene mest muligt ..??

Tja jeg spørger bare .. og så kan man snakke økonomi .. men i de
fleste tilfælde kan man jo ... hvis man prioriterer og satser på
hundenes ve og vel finde de penge der skal til eller få en
afdragsordning med dyrlægen .. de er jo også mennesker .....

lørdagshils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-02 12:30

Sat, 4 May 2002 12:27:03 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>hundenes ve og vel finde de penge der skal til eller få en
>afdragsordning med dyrlægen .. de er jo også mennesker .....

Så er du der straks med riven igen! Jeg oplyste prisen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-05-02 12:49

> Så er du der straks med riven igen! Jeg oplyste prisen.

Der er ikke tale om at jeg er ude med hverken rive eller hammer .. og
jeg læste godt prisen .... men jeg siger stadig :"Og så????" for jeg
har nu en gang den opfattelse at har man hund kan man .. hvis man vil
i reglen prioritere eller lave en afbetalingsordning med dyrlægen ..
og den opfattelse står jeg fast på ...

Smil fra Ami

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-02 16:57

Besøget havde intet med penge at gøre. Dyrlægen var nervøs for om der måske
var endnu en død hvalp i hende, og ville så have hende over, for at hun
kunne røntgenfotograferer hende om nødvendigt - ja og dyrlægen sagde INTET
om nogen form for farer for smitte, eller at hun ville tabe mælken..hvilket
hun da heller ikke gjorde. Hun var heller ikke stresset eller noget...vi
havde hvalpene i en papkasse, i bilen havde vi et par af hvalpene "til" og
tog dem op i papkassen igen da vi kom derover...og Issa (og hvalpene) blev
så tjekket, og alt for okay, og vi kørte hjem ! Det var forøvrigt ikke
specielt billigt, da det var uden for åbningstid..men pyt da også med det !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-02 17:26

Hej Stine !

Jamen du skal da også være meget velkommen til at blande dig ! Ja, særligt
når du kommer med så mange gode ide/forslag...er ikke så meget som er "nyt
for mig" men er jo altid rart at få det hele repiteret.

Jeg ved "SÅ" meget om hvalpen/hundens udvikling via en masse bøger (rigtig
gættet) og diverse kurser jeg har taget for at blive hundetræner. Vi er hele
tiden på kurser for at blive "opdateret"..ja og senest jeg var på kursus,
det var den weekend vi netop havde fået hvalpe. Dette kursus var NETOP om
"hundens udvikling" og her fik vi aflivet en masse masse skrønet, f.eks. den
med at man først skal starte til træning med hvalpen når den er 12.-16.
måneder gammel, og der blev snakket MEGET om hvornår man kunne "tillade sig"
at tage dem med ud. Vi fik at vide at allerede fra de var 2 uger kunne de
tage imod prægning/socilalisering. Der var også flere garvede opdrættere
med, af mange forskellige racer, og debatten gik lystigt, og det var faktisk
netop denne gang jeg "samlede mod til" at tage hvalpene ud så tidligt.

Jeg har besøgt MANGE opdrætter, og jeg har fulgt en hel del kuld vokse op,
og også været med til at præge nogle. Ja og SELVFØLGELIG søger jeg da også
hjælp (lytter til) opdrættere som har mange års erfaring...bla. opdrætteren
af både min tæve, og hanhunden, begge opdrætteren som har opdrætter rigtig
mange hvalpe (langt mere end 18, det er jo kun ca. 2 kuld rr).

Jeg ved skam godt der er stor forskel på hvordan man læser dansk og hvordan
man forstår det...og også at der kan være det i hundenverdene. Under
uddannelsen som træner møder man også mange "kloge mennesker". Folk som har
læst sig til utrolig meget...f.eks. om problem hunde. Jeg er jo så "heldig"
selv at have oplevet at have en problem hund (min gode gamle hanhund) ja og
sommetider må jeg altså også ryste på hovedet af disse kloge mennesker som
kun har læst om problem hunde.... så..jeg ved så udemærket godt havd du
mener.

Jeg kan stadig ikke helt forstå hvorfor hvalpene skal være i "rolige"
omgivelser. De RØVKEDER sig i deres "kravlegård"...ja og de huseret derfor i
næsten hele huset i løbet af dagen...(og ser da også TV mange timer om
dagen, er faktisk mindre TV-narkomaner *S*).

Vi har forskellig opfattelse af hvor det deler mellem prægning og
socialisering , men ud over det tror jeg vi har helt og aldeles sammen
opfattelse hvad prægning ER ! Vi er så bare ikke helt enige om hvornår den
skal ske

Hmm..mine hvalpe har haft hørelse OG øjne siden de var 8-9 dage gamle. Der
gik dog nogle dagen inden de ligesom kunne "fokusere" men det har de altså
kunne ...tja..ihvertfald i små 14 dage...måske de bare er meget fremmelige ?

Jeg har jo ikke taget "3-4 uger" gamle hvalpe med ud..men godt 4 uger gamle
hvalpe...og indrømmet....det var så også lige en uge tidligere en først
planlagt, men det har en logisk forklaring.

Jeg vil da til hver en tid gerne lære mere om hundens udvikling - ja og lære
da også hele tiden mere ! Ja og jeg sidder mange mange timer nede ved
hvalpene hver dag bare og kigger...og ser hvordan de "snakker med hinanden"
på deres endnu ikke sååå godt udviklede sprog.

Jeg håber da også min påstand om at folk ikke gider at præge hvalpene
passer. Jeg har bare tit hørt mange "sjove" undskyldninger....ja, og har
seneste hørt om en som vil have hvalpene i stalden, fordi de der "kan
udvikle deres muskler bedst" (der er jo mere plads)..hmmm...

Mine hvalpe har hverken været stresset eller forvirret eller noget efter vi
har været på besøg. Vi var den anden dag ude ved kæresten bedste forældre,
og hvalpene opførte sig totalt som var de hjemme....det selvom det var på et
helt andet gulv end de er van til, og de aldrig havde været der før...ja, og
morfar's guldmåtte skulle da ikke ligge der hvor den lå....så den blev
flyttet rundt af en fræk lille tæve

Jeg har også tænkt mig at starte med hvalpene meget stille og roligt ude i
trafikken. Men det venter vi lidt med endnu

Mine hvalpe er endnu ikke kommet ud i haven (andet end ganske få minutter på
et tæppe med moar) - men det skyldes nu også mest vejret, ellers havde de
forlængst været derude også...kun 4 uger gamle ! Ja - og det VED jeg ikke er
unormalt, da jeg kender flere opdrættere som har gjort det samme. Issa er
født i december, og de var så lige omkring 5 uger inden du kunne komme ud i
det kolde element.

Besøget af fremmede hunde bliver i næste uge, da jeg får besøg af en god
veninder jeg ikke har set i LANG tid, og hun har sin hund med (som er
vaccineret osv osv osv). Meeen...er nu ikke helt sikker på om Issa vil lade
en fremmed tæve lege med hendes små pussere.

Det med prægning på katte er faktisk noget af det eneste jeg er ret nervøs
for - da den eneste kat jeg har "adgang til" er mine forældre, og den er
"delvis udekat"..ja, og jeg ved jo ikke helt hvad den kan slæbe med.

Radio, støvsuger, lydcd, tabte grydelåg, råbende mennesker, smækkende døre,
vaskemaskine, tørretumbler, emhætte, ja og hvad der elleres findes af
støjende ting i huset, dem har de alle været "udsat" for.

Det med tæven og hvalpene med til dyrlægen, det er forklaret i et andet
indlæg - lidt længere nede. Ja, det var dyrlægen som sagde vi skulle komme
derover.

Der er nok en del forskel på min race og din race. Der skal MEGET til at
stresse (de fleste) ridgebacks. Jeg kender en tæve som har født samtlige 9
hvalpe på en gang på et dyrehospital...de mente hun skulle have taget
kejsersnit, men tog så afsted, og så begyndte hun at føde -og fødte så
største delen af hvalpene på et tæppe - i en gang på et dyrehospital...ja,
og både tæve og hvalpe havde det fint og blev ikke syge (eller stressede).

Jeg tror IKKE på at hvalpene kan blive "mættet" af indtryk....de vil bare
hele tiden have mere - og det er jo bare dejligt, da de fleste af hvalpene
heldigvis skal ud og bruges, og ikke "bare" være familiehund (ikke dermed
sagt det ikke er "godt nok" men er nu stadig glad for at de stort set alle
skal ud og bruges).

Hvis jeg ikke troede på at det jeg gjorde var det helt rigtige...så gjorde
jeg det bestemt ikke. Ja, jeg skal jo bla. selv beholde en (eller 2) af
hvalpene... og jeg har set frem til dette hvalpekuld i lang lang tid, og
mener næsten ikke jeg kan gøre det hele godt nok.

Jeg synes også det er fint at tage diskutionen op - rigtig fint ! Ja, og var
jo også derfor jeg skrev indlægget, netop for at hører hvad andre syntes om
det ! Jeg vil ikke sige jeg har "ændret mening"...og hvis vi endda
(forhåbentlig) får et kuld hvalpe mere, så skal de også "tidligt ud"...helt
sikkert...

MEEN, jeg har så også læst indlæggene om hundesyge i Danmark, og ja, det gør
mig da lidt nervøs....såå....vi vil måske nok holde os mere til haven
herhjemme fremover....hvis det dog bare ville blive noget bedre vejr !
Meen..mon ikke det kommer ?

Jeg har idag fået at vide af endnu en hvalpekøbere at de gerne vil "lade
mig" beholde hvalpen til han er 9 uger, så det er indtil videre kun 2 hvalpe
af de 9 som skal afsted den dag de bliver 8 uger. DEJLIGT !

Forresten - hvor længe er det "normalt" at en tæve giver hvalpene mælk ?
Issa gør stadig...og ser da også ud til at have temmelig meget mælk....

KH

Jo-Ann

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-02 18:39

Hej

Jeg er sikker på at I gør det bedste I ved for jeres hunde/hvalpe, det
vil de allerfleste heldigvis gøre. Men nu I diskuterer så kraftigt,
hvornår man skal præge sine hvalpe (et emne jeg ved absolut intet om)
vil jeg bare lige nævne at psykologer i al den tid de har diskuteret
hvordan børn skal opdrages, og langt de fleste børn er nu blevet gode
mennesker uanset hvornår man er begyndt pottetræningen osv.

Personligt tror jeg, igen uden at vide noget om det, at hvalpe er
nogle små hårdføre størrelse som kan tåle det meste. Så bare man gør
noget for at få nogle gode hunde ud af dem, så tror jeg ikke at det
betyder så meget om man gør det i uge 5 eller 9.

Bare lige min femøre, men som sagt har jeg ingen erfaring at bygge min
påstand på.

Hilsen Trine

http://usenet.dk

Fra : Mejdahl

Dato : 04-05-02 20:39

Ja! Jo-Ann
Jeg kan kun give dig ret i mange af de ting , du har skrevet, jeg skal ikke
her prale med min erfaring ( jeg har mødt opdrætter, med 30 års erfaring som
har haft 3 kuld hvalpe ) Min gode ven J L som skrev bogen " køb ikke hunden
i sækken " og jeg har før i tiden haft lange gode snakke omkring hvalpe
indlæring m.m. tilbage i 1972-73 var der mange der havde den holdning at
man hverken skulle opdrage eller tage sine hvalpe med ud blandt andre hunde
m.m. til de var ca. 8 -9 mdr. Jeg har tit tænkt på hvad folk ville sige til,
de mennesker der havde børn og først lærte dem at sidde pænt ved bordet, når
de havde nået konfirmations alderen. Nå pyt med det, det er da dejlig at vi
har forskellige opfattelser af tingene og ikke alle er verdensmestre i 100
meter løb på alle distancer, hvis du forstår. *S*
K.H. Jens Mejdahl

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 05-05-02 12:12

Jo-Ann, jeg har læst dit utrolige lange og forklarende indlæg til Stine -
Jeg tvivler nu meget på at garvede opdrættere virkelig har opfordret dig til
at tage hvalpene ud i en alder af 4 uger ............. mon ikke du har
misforstået det? Hvalpene har brug for fred og ro til at udvikle sig - med
en fast daglig rutine - alt det andet skal de nok få lært om et par uger -
hvorfor haster det sådan med at få lært dem så meget på så kort tid?

Ang. dit sidste spørgsmål om hvor længe hvalpe dier hos deres mødre - så kan
det kun undre een, at du stiller dette spørgsmål, da det er det er elementær
viden ...

Jeg kan kun ønske dig held med dine hvalpe .....

Pia

Fra : Jo-Ann

Dato : 05-05-02 14:02

Hej Pia !

Jeg skal heldigvis beholder de fleste af hvalpene til de er 10 uger gammel -
og det synes jeg er SÅ fedt ! Ha, så kan jeg næsten lære dem LP1 programmet
inden *S* (okay, lidt overdrevent !)

Hvorfor det haster ? Det gør det heller ikke, men jeg vil bare gøre det hele
så godt som muligt. Jeg havde her idag besøg af nogle hvalpekøbere som
desværre har været forhindret i at komme her før. JEG har valgt hvalpen til
dem - og det var de helt indforstået med. Jeg fortalte hvad vi alt havde
lavet i ugens løb og det var HENRYKTE !

Er det elementær viden hvor længe tæver ammer ? Det var da lige godt....

Jeg kender mange som har haft hvalpe, og tæverne har ammet lidt fra 3 uger
til "hele tiden"...altså til hvalpene kom hjemmefra. Kender sågar nogle som
beholdte største delen af kuldet, og gæt engang, denne tæve lod hvalpene
komme til indtil de var næsten 6 mdr. gammel - og hun havde også mælk så
længe !

Sååå...helt "elementær" kan det nu ikke være....ja og jeg spurgte bare hvad
der var "normalt" eftersom jeg jo kender tæver som har gjort det i meget
forskelligt tidsrum

Mvh

Jo-Ann

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 03-05-02 16:34

"H.M." <hmedb@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagt hellere en hvalp er ikke overlever end en manglende prægning, så bare

bliver bragt smitte ind i huset, så een eller flere kan risikere at blive
syge ? Som sagt, så har jeg aldrig hørt, at man slæber 4 ugers hvalpe ud
til en skole med børn eller får besøg af fremmede hunde i ens hjem hvor der
er små hvalpe - det for mig er ikke seriøst da man tilsidesætter sund
fornuft ved at udsætte ens hvalpe for noget de kan dø af - men det mener du
ikke gør noget ? Du mener det ikke gør noget at der er en vis spildprocent
på den måde Jo Ann prøver at præge sine hvalpe på?

Pia

Fra : JBH

Dato : 03-05-02 17:45

Pia Palmblad Wright skrev i meddelelsen ...

> [...]
>ikke gør noget ? Du mener det ikke gør noget at der er en vis spildprocent
>på den måde Jo Ann prøver at præge sine hvalpe på?

Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Pia har ret i at prægningen i de første 8 uger er utrolig vigtig, meen
alting med måde...Hvalpe skal såmænd nok blive præget på mennesker, så længe
vi snakker om "køkkengulvs" opdrættede hvalpe som færdes sammen med
mennesker.
Manglende prægning (mener jeg) er noget man ser på "hundefabrikkerne" hvor
hvalpene typisk går i en nedlagt stald, og kun har menneskekontakt kort tid
om dagen indtil de bliver solgt og "sat" ind i en for dem totalt fremmed
verden.

mvh
JBH

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 22:49

Hej Pia !

Hvorfor dælen skulle børnene tabe barnet på gulvet ?? Ja, indrømmet..først
var min plan at gå over vejen her, og over i børnehaven, men jeg syntes så
alligevel de børn var for små. Ja og så måtte jeg jo altså ud og kører en
del kilometer efter at finde en dejlig 2. klasse...ja og de var så
søde...stille og rolige, og gjorde nøjagtig hvad de fik besked på ! Ingen
gik rundt med hvalpene..ikke "gav hvalpe videre"...men de tog hvalpen som
jeg vidste dem...godt ind under deres tykke maver, og når så hvalpen skulle
videre, så hjalp jeg !

Det er da trist du aldrig har hørt om andre som går så højt op i at præge
min hvalpe - i den rigtige periode - meget trist !

Jeg kan da nævne en del opdrættere som også har besøg af fremmede hunde mens
de har små hvalpe (dog ikke 4 ugers - og gæt engang...det vil jeg heller
ikke !!!) Næ...de når skam at blive godt 5 uger

Sjovt du nævner det med sund fornuft...for det er nemlig lige det jeg synes
jeg har brugt ! Jeg har brugt mange mange timer på at lære om hundens
udvikling og adfærd...og det er hele tiden blevet mig mere og mere klart at
det SKAL ske meget tidligt...jo tidligere jo bedre...

Jeg må nok hellere lade være med at fortælle dig hvad jeg ellers alt har
planer om hvalpene skal opleve...huha..ja, eller fortælle dig hvad Issa alt
har oplevet, længe inden hun var de der 12 uger....hun burde nok faktisk
have fået rigtig mange sygdomme !

Ja og den dag min lille vaps han er 8 uger...eller bare tæt derop, så skal
han dæleme med ud og måde rigtig mange søde vovser...men selvfølgelig kun
vovser som jeg kender godt, og som jeg VED er vaccinerede og sunde og raske
!

Hov, og idag er hvalpene blevet præget med voksne, gravhunde,
børn...hmm...støvsuger...ENORM HØJ musik (mens jeg gjorde rent ved dem for
gu' ved jeg ikke hvilkene gang)...tja, og det var vist det...ud over de så
har leget mange timer med deres "lege-onkel".

Meen..vi bliver vist aldrig enige om det - jeg er bare glad for du så
opdrætter en "ikke-brugshund".... og at det er en lille hund hvor det måske
ikke betyder så meget hvor meget mangel på prægning den har 8 uger gammel.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Mathilde

Dato : 05-05-02 19:06

Hej

jeg forstår det ikke helt, angriber du folk for ikke at være "brugshunde
egnede" fordi man blot syntes at hvalpene ikke skal "hundse" rundt med?

venlig hilsen
Ma

Fra : H.M.

Dato : 05-05-02 17:19

hej Pia

du skriver:
> [...]
ikke gør noget ? Du mener det ikke gør noget at der er en vis spildprocent
på den måde Jo Ann prøver at præge sine hvalpe på?

Svar:
Nu var mit svar, at hvalpene skal mange oplevelser, passende til deres
alder, og ikke en større diskussion om det så lige er i uge 4, mon ikke vi
alle som har været interesseret i at lave gode hvalpe, har gjort hvad vi
syntes er det rigtige i det tempo, som vi syntes passede til vor race.

men stadig syntes jeg at Jo-Ann gør et stort stykke arbejde for hendes
hvalpe, og det tager jeg hatte af for, der er stadig utrolig mange
opdrættere, som intet gør.

jeg kan lige bemærke, at min schæfer tæve, fødte sine 9 sunde hvalpe på et
tæppe hos vor flinke dyrlæge, og tæven var ikke det mindste stresset, (det
var altså ikke tilsigtet at fødslen skulle foregå der)

venlig hilsen
Hanne

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-05-02 09:09

On Fri, 3 May 2002 09:50:35 +0200, "H.M." <hmedb@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>sagt hellere en hvalp er ikke overlever end en manglende prægning, så bare

Enig det er noget af det mest fornuftige jeg har læst herinde i lang
tid ! Da jeg skulle vælge min hund faldt jeg også for at de allerede
som helt små hvalpe "fra de kunne gå" lå og legede med små børn på
gulvet , og min hund overlevede da, og jeg tror nu også at børnene
lever endnu

Og jeg lod også min hund lege med andre hunde lige da den havde fået
den første vacination 8 uger , og det var rigtig godt for jeg møder
andre som slet ikke kan , eller har svært ved at omgåes andre hunde
fordi ejeren ventede til de var færdig vacinerede 16uger , og de skal
altså leve de næste 10-15 år med en hund der hele tiden er mere eller
mindre på vagt over for andre hunde hele tiden p.g.a. ejerens pylderi
da de var hvalpe.

så ja bare fortsæt og i får nogle gode hunde ud af det .

Fra : Mejdahl

Dato : 03-05-02 15:21

Hej Jo-Ann
Det efterlyste et svar fra: " måske særligt dem som er opdrættere" Vi
opdrætter West Highland White Terrier, ( se på :
http://home19.inet.tele.dk/westi/ ) Vi/jeg syntes at det er en rigtig godt
ting du/i gør smitte tryk eller ej så er det en godt initiativ og de
kommende hvalpe køber, køber et godt fundament ved dig/ jer.
Med hundehilsner Jens Mejdahl.
PS vi har et stort smitte tryk her hvor vi bor, vi har hundeskole og
hundepension ( www.mejdahl.dk ) så kan smittetrykket snart ikke bliver
større.

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-02 22:18

Hejsa !

Tak for dit svar !

Ja, jeg synes da selvfølgelig også selv det er et rigtig godt initiativ,
ellers gjorde jeg det helt sikkert ikke. Ja, hvorfor bruge så meget tid og
krudt på noget (og så ovenikøbet få "skæld ud" af nogle herinde) for det ??
Det ville da være dumt

Ja, og i næste uge skal alle hvalpene da ud og kører igen, jow jow...de skal
såmænd alle sammen med en tur til dyrlægen på mandag - ja og der er der
sikkert også en masse "farlige ting" ovre de kan få Meen..uden dette
dyrlægetjek kan de ingen stamtavle få - ja og dyrlægen sagde selv at vi bare
kunne komme over med dem (ikke noget med at dyrlægen skulle komme
her)...sååå...

Mvh

Jo-Ann

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-05-02 09:20

On Thu, 2 May 2002 09:17:07 +0200, "Jo-Ann"
<joann@rhodesian-ridgeback.dk> wrotd:>Hej Allesammen (måske særligt
> [...]
>få tiden til at gå derhjemme..men mener bare de skal præges på så meget som

er det bare mig der er gået glip af hvad det er for en race ?

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-05-02 10:57

"Punish the deed, not the breed" skriver:

> [...]
> dem som er opdrættere).
> Jo-Ann

> er det bare mig der er gået glip af hvad det er for en race ?

Ja måske *smil*. Jo-Anns email-adresse skulle kunne give dig et hint... ;)
Dorthe

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-02 16:59

GRIN - ja, der har du ret Dorthe Jeg har såmænd lige pt. ikke mindre end
11 rhodesian ridgebacks !

Mvh

Jo-Ann

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> "Punish the deed, not the breed" skriver:

> Ja måske *smil*. Jo-Anns email-adresse skulle kunne give dig et hint...
;)