ADSL router - ZyXEL Prestige 304
Fra : Peter

Dato : 02-05-02 07:05

Hej

Hvor finder man manualen til at konfigurere routeren via telnet?
Den ligger ikke på CD'en og jeg har ikke kunnet finde den på deres
hjemmeside.
Web interfacet virker ikke så dybdegående.

Specifikt ønsker jeg at dens DHCP-server skal kunne gøre følgende:

1) Kun uddele IP til MAC-adresser, som jeg indtaster i den

2) Uddele den samme IP til samme MAC-adresse hver gang.

Nogen der ved om det kan lade sig gøre/hvordan man gør?

Hilsen Peter

Fra : MJ

Dato : 02-05-02 08:53

> Hvor finder man manualen til at konfigurere routeren via telnet?

Brug terminalemuleringssoftware f.eks. telnet. Tilslut til routerens interne
adresse (default 192.168.1.1 ?).

> Den ligger ikke på CD'en og jeg har ikke kunnet finde den på deres
> hjemmeside.

Se evt. på
ftp://ftp.europe.zyxel.com/p304/document/p304_v3.50_UsersGuide.pdf hvor
manualen findes.

> Web interfacet virker ikke så dybdegående.

Det er korrekt at browser-konfigureringen er en "skrabet" version - hvis du
vil have adgang til alle menuer, må du bruge f.eks telnet eller lign.
terminalsoftware.

> [...]
>
> 2) Uddele den samme IP til samme MAC-adresse hver gang.
>
> Nogen der ved om det kan lade sig gøre/hvordan man gør?

Kender ikke 304'eren, men se i manualen.

MJ

Fra : Peter

Dato : 02-05-02 09:55

> Se evt. på
> ftp://ftp.europe.zyxel.com/p304/document/p304_v3.50_UsersGuide.pdf hvor
> manualen findes.

Tak for svaret.
Denne manual er den, der ligger på CD'en og som kun beskriver webinterfacet

Der står intet om det.

Hilsen Peter

Fra : MJ

Dato : 02-05-02 10:29

Har du prøvet at bruge telnet ??

- Jeg har selv en zywall10, og det er ret ligefrem at finde rundt i
menu´erne, så hvis 304´eren er lidt i samme stil så prøv dig frem.

Jeg kan kun sætte ip-range som dhcp-serveren arbejder i, men samme
mac-adresse tildeles automatisk samme ip-adresse.

MJ

Fra : Peter

Dato : 02-05-02 11:36

> Har du prøvet at bruge telnet ??

Ja og det var også ret let at finde ud af de forskellige parametere, da den
er god til at give feedback.

Dog savner jeg en grundig forklaring af kommandoerne frem for bare at
forsøge sig frem og måske lave en masse galt.

> Jeg kan kun sætte ip-range som dhcp-serveren arbejder i, men samme
> mac-adresse tildeles automatisk samme ip-adresse.

Ja sådan burde det også være, men efter genstart var der en anden computer
der fik "min" IP...

Hilsen Peter

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 02-05-02 22:22

"Peter" <no_spam@no.where> wrote:

> Dog savner jeg en grundig forklaring af kommandoerne frem for bare at
> forsøge sig frem og måske lave en masse galt.

Der findes forklaringer, men hvis du vil have grundighed burde du have købe
en router der opfylder dette, Cisco springer i øjnene her, men prisen er
også derefter.

> Ja sådan burde det også være, men efter genstart var der en anden computer
> der fik "min" IP...

Zyxel's routere har ingen database til at huske leases ved en reboot, det
har Cisco's heller ikke, men her kan databasen placeres på en TFTP server.

Du finder en del info om Prestige 304 her:

http://www.zyxel.com/support/supportnote/p304

I CL command reference kan du se hvilke muligheder der er for at konfigurere
DHCP serveren, det giver dig også et godt overblik over hvad DHCP servicen
kan, og som du kan se er den ganske begrænset, hvilken man må forvente
prisen og segmentet taget i betragtning.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : MJ

Dato : 03-05-02 07:26

> Zyxel's routere har ingen database til at huske leases ved en reboot, det
> har Cisco's heller ikke, men her kan databasen placeres på en TFTP server.

Er det så helt "tilfældigt" når min zywall10 _altid_ tildeler samme maskine
samme ip-adresse ??

MJ

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-05-02 08:31

On Fri, 3 May 2002 08:26:27 +0200, "MJ" <mj@notvalid.se> wrote:

> Er det så helt "tilfældigt" når min zywall10 _altid_ tildeler
> samme maskine samme ip-adresse ??

Nja. Det er udtryk for, at din pc spørger: Jeg vil gerne have en
adresse, må jeg genbruge A.B.C.D?", og da din ZyWALL ser den som
ledig siger den: "OK".

-A

Fra : Per Bau

Dato : 02-05-02 12:00

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Specifikt ønsker jeg at dens DHCP-server skal kunne gøre følgende:
>
> 1) Kun uddele IP til MAC-adresser, som jeg indtaster i den

Det tror jeg ikke den kan, Det har jeg ikke set andre af ZyXEL's produkter
der kan.

> 2) Uddele den samme IP til samme MAC-adresse hver gang.

Det samme som svar 1.

Men? Når du altid vil have at maskinerne får samme ip adresse hvorfor så
ikke konfigurere det i dem som faste adresser? Så kan du jo slå DHCP fra i
routeren, så den ikke uddeler til de øvrige pc'ere på netværket.

Hvis det ikke er dette du vil opnå, så prøv lige at beskrive hvorfor du ikke
kan bruge det som det er med DHCP som den standard kører?

/Per

Fra : Peter

Dato : 02-05-02 12:18

> Men? Når du altid vil have at maskinerne får samme ip adresse hvorfor så
> ikke konfigurere det i dem som faste adresser? Så kan du jo slå DHCP fra i
> routeren, så den ikke uddeler til de øvrige pc'ere på netværket.

Det er også det, jeg er kommet frem til jeg skal gøre.

> Hvis det ikke er dette du vil opnå, så prøv lige at beskrive hvorfor du
ikke
> kan bruge det som det er med DHCP som den standard kører?

Problemet er at jeg ofte tager den bærbare med ud i byen.
Dvs. at den statiske opsætning skal skiftes til DHCP hver gang.

Hvis problemet kunne løses ved at opsætte deres MAC i routeren ville jeg
kunne spare lidt tid.

Hilsen Peter

Fra : Per Bau

Dato : 02-05-02 12:38

> Problemet er at jeg ofte tager den bærbare med ud i byen.
> Dvs. at den statiske opsætning skal skiftes til DHCP hver gang.

Så nøjes da med at køre dhcp på den og tildel de andre faste adresser, så
burde det jo hvirke.

/Per